Vilken sorts rollspels-illustration är bäst?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det finns säkert nån gammal tråd om det här men isf hittar jag den inte nu.

Vi pratar ibland om hur viktigt det är med fina illustrationer i spel – ofta är det sådana som säljer, och det är rätt svårt att sälja spel helt utan illustrationer. Eller med fula illustrationer. Eller för få – ibland får jag känslan av att det är kört att försöka skapa ett spel om man inte kan få in minst en bild per uppslag åtminstone.

Ja, jag vet att det finns undantag.

Men, det jag började fundera på är vilken sorts illustrationer som egentligen är bäst. Eller ja, det jag menar är väl mest ändamålsenlig, sett till att spelet faktiskt ska spelas. Så bortse, i den här tråden, från vad som säljer spel. Vilken sorts illustrationer är mest användbara? (Bortse från illustrationer som demonstrerar regler också, de fattar jag är användbara). Vilka illustrationer hjälper dig som spelledare? Som spelare? På vilket sätt hjälper de dig?

Här är några exempel:
  • Miljö-stämningsbilder där inget särskilt händer, men där en stämningsfull palett och t.ex. intressant/mäktig/drömlik/etc arkitektur eller liknande skapar en bra grundkänsla. De hjälper genom att färga in och ge rätt sorts färgskala/filter/stil till mitt inre öga som spelare och som spelledare.
  • Småbilder på grunkor och mojänger, kläder och annat som skiljer sig från vår moderna värld och min personliga vardag. Det är viktigt att de tillför något nytt och inte bara är typ "en ond bok". De hjälper mig att få grepp om spelvärldens teknologinivå, mode, kultur. Hur de saker min rollperson interagerar med.
  • Bilder där folk står och poserar för kameran. De funkar under förutsättning att deras kläder och annan utsmycknad säger något – de här bilderna ger mig framför allt en känsla för just mode och sådant, och får mig att fundera kring vad min rollperson(/mina spelledarpersoner) har på sig.
  • "Spelgruppen gör något som inte är strid"-bilder. Jag tänker mig t.ex. en lite utzoomad vy där de undersöker en miljö eller gömmer sig eller så. De här bilderna inspirerar till liknande handlingar och låter mig föreställa mig vår spelgrupp i liknande miljöer.
Strids- och våldsbilder ger mig däremot inte så mycket; jag blir inte mer sugen på strid av dem så vad mig anbelangar kan de lika gärna skippas helt.

Skulle jag rangordna de fyra jag nämnde, så skulle jag nog placera "spelgruppen gör något som inte är strid" överst, tror jag, därefter miljö-stämningsbilder, sedan poserarbilder och slutligen grunka-bilder.

Hur ser era rangordningar ut? Vilka kategorier ser ni, som ni vill lyfta fram? Har ni exempel?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Småbilder på grunkor och mojänger, kläder och annat som skiljer sig från vår moderna värld och min personliga vardag.
Det här! Får gärna vara en sida med bara frisyrer. Hattar. Vardagsprylar. Kan till och med uppskatta sådana schematiska bilder allt-detta-har en-[fyll i yrkesgrupp] ...

Men mest gillar jag om mönster och konst, smycken och liknande finns med genomgående som detaljer.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Jag har en förkärlek för utrustningsbilder, helst flera sidor av det.

Jag vill ha bilder som ger mig en uppfattning om hur världen och alla i är tänka att se ut. Personer, kläder, miljöer, arkitektur.

En random fight ger inte så mycket.

Stämningsbilder är bra, men räcker med några få i början. Sen vill jag ha detaljer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det här! Får gärna vara en sida med bara frisyrer.
Jag minns att jag väldigt tidigt i min rollspelskarriär fascinerades av den där sidan i Mutant Chronicles-grundboken som detaljerar de olika typiska kostymerna för de olika megakorporationerna. Än idag gillar jag sånt skarpt. Och jag håller med om frisyrer! Framför allt om de antingen skiljer sig från dagens, eller ges en kontext, typ:

"Den här sortens snedbena med liten tofs på sidan är typisk för urmakare från västra sidan av stan. De från högra sidan tycker att tofsen ser urfånig ut, och har en fläta istället [bild]"

Jag tror att för mig är det lite det genomgående: jag vill ha sådant som antingen är nytt eller ges en kontext. Bara en bild på ett fickur eller en snedbena ger mig inte jättemycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Även om jag föredrar bilder, så kan en kort text om mode ge mer än fem supercoola bilder.
Nackdelen med att jobba med just text för mode är… tja, modeokunniga som undertecknad. Jag kan alldeles för få kläd-ord så om inte texten är väldigt nybörjarvänlig så hänger jag inte med och kan inte visualisera – och är den tillräckligt nybörjarvänlig så är den nog inte detaljerad nog… Men visst, man kan såklart nöja sig med något mer allmänt och evokativt istället för att försöka måla en korrekt bild i läsarens huvud.

Bäst är dock en liten bild med en kort text under =)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Det beror väl lite på spelet antar jag. Vindsjäl exempelvis får jag ut oändligt mycket mer av att bara titta på bilderna, än av att läsa texten. Där är bilder en katalysator för att få grepp om världen. I ett spel som utspelar sig i vår värld finns inte det behovet riktigt, så där behöver bilderna spela en annan roll för att ha existensberättigande.

När jag var liten gav bilderna ett sug att spela. Såg jag bilder i en DoD-bok fantiserade jag att det var mkn karaktär på bilden och sen var jag igång. Det behovet finns heller inte längre, jag vill alltid spela rollspel.

Så jag vill väl typ att bilderna ska ge något som texten inte kan ge, vilket allt som oftast är svårgrepplig kultur. Annars vet jag inte om de behövs för min del, har inga problem att läsa rollspel utan bilder om jag förstår mig på settingen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,363
Jag gillar bilder på SLP:er. Det gör att jag både fattar modet och att jag enkelt, med egna ord, kan beskriva dem för spelarna. Får jag bara välja en sorts bild i ett spel så väljer jag SLP-porträtt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag gillar bilder på SLP:er. Det gör att jag både fattar modet och att jag enkelt, med egna ord, kan beskriva dem för spelarna. Får jag bara välja en sorts bild i ett spel så väljer jag SLP-porträtt.
Jag gillar också såna! Dock brukar jag fuska och helt enkelt visa bilderna för spelarna. I gengäld brukar jag försöka göra röster och spela ut kroppsspråk, så helt förslappad är jag inte… =)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Med text tänkte jag mest något i stil med ..." det och den gruppen har den här typen av kännetecken" ... "modet växlar snabbt i den här staden, ett tecken på rikedom är att ha 'rätt fel sorts kläder' så folk undrar om det är nästa trend".
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Jag minns att jag väldigt tidigt i min rollspelskarriär fascinerades av den där sidan i Mutant Chronicles-grundboken som detaljerar de olika typiska kostymerna för de olika megakorporationerna.
Trots att det måste vara 20 år sen jag tittade i den boken såg jag omedelbart bilden framför mig när jag läste det.

On topic är nog de bilder som gör mest för mig de bilder som visar alldagliga scener där jag tydligt ser saker som skiljer sig från mina förväntningar.

Ett landskap där några äventyrare köpslår med en kringresande handlare med tillhörande vagn: tråkigt. Precis min uppfattning om vanlig fantasy. Bilden påverkar inte på något sätt hur jag tänker på spelet.

Ett landskap där några äventyrare köpslår med en kringresande handlare som är en vagn: roligt. Jag kommer titta närmare på bilden efter fler detaljer, och jag börjar omedelbart tänka på hur världen fungerar och hur jag kan implementera det när jag spelar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Jag gillar ju, som etablerat, inga bilder alls, och tycker inte att de är användbara för spel. De fyller ut och ser fina ut, men jag har aldrig stött på en bild som gjort spelet runt bordet bättre.

Vilket såklart gör att min åsikt är irrelevant i den här tråden; jag hittar ut själv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag älskar bilder på mode, utrustning, vardagsliv, gatuscener och sådant. Bryr mig mindre om action. Min dröm till Eon 5 är att vi skulle kunna släppa klippdockor med olika kläder till alla folkslag, men det är nog inte i linje med vad den typiske rollspelskonsumenten vill ha.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Jag är inte jätteförtjust i bilder men om det finns något jag kan titta på extra längre så är det bilder av...
  • Landskap av olika slag
  • Städer, torg och gränder
  • Grottor och deras vegetation
Detta hänger nog främst samman med att jag uppskattar utforskandet i rollspel, miljöerna blir med andra ord väldigt viktiga för mig att få en uppfattning om eller inspireras av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag älskar bilder på mode, utrustning, vardagsliv, gatuscener och sådant. Bryr mig mindre om action. Min dröm till Eon 5 är att vi skulle kunna släppa klippdockor med olika kläder till alla folkslag, men det är nog inte i linje med vad den typiske rollspelskonsumenten vill ha.
Jag skulle 100% köpa en sådan produkt om den kom till ett spel jag var intresserad av. Tyvärr är det väl ännu mindre risk att det dyker upp till något annat spel än Eon…

…Man kanske skulle bygga ett spel vars specifika USP var klippdockebaserad mekanik av något slag? Hade jag bara kunnat rita…
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Man kan också se det eftersträvansvärda som rätt bildlösningar. Alltså inte bara bilder på något coolt i spelvärlden, utan också bilder som grafiska element på ett uppslag. En bild kan exempelvis funka för att den är långsmal och stående. Eller för att den helt eller delvis är horisontell och sträcker sig över nedre eller övre delen av ett uppslag på ett sätt som gör att texten kan placeras på ett oväntat sätt. Eller för att bilden innehåller en ljuskälla (eld, lampa, strålkastare, lyktor från en bil etc) som kastar ljus även över texten.

Ibland är en rubrik helt eller delvis också en bild. Kanske för att den är en skylt eller en logotype. Eller för att det stänker, rinner eller droppar något från ett intilliggande grafiskt element. Eller för att typsnittet är så speciellt att det för tankarna till en bild. Eller för att bokstäverna ser ut att vara i rörelse, på väg in i en bild eller ett textblock. Gränsen mellan bild och text får gärna vara flytande och förmedla liv och rörelse.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Jag gillar ju, som etablerat, inga bilder alls, och tycker inte att de är användbara för spel. De fyller ut och ser fina ut, men jag har aldrig stött på en bild som gjort spelet runt bordet bättre.
Det här är falskt, insåg jag. Illustrationer, eller framförallt fotografier, av hur folk ser ut ser jag en poäng med, när spelet inte utspelar sig i modern tid. Utspelar sig spelet i en fantasivärld föredrar jag att inte ha några illustrationer, för då vill jag själv hitta på hur folk ser ut, men i de fall där vi är i en historisk tid där det faktiskt finns ett facit så ser jag poängen med att använda illustrationer (med tillhörande text) för att visa framförallt klädmode och arkitektur. Jag gör ju faktiskt det i Plommonkrönikan.

I teorin kan jag ju också förstå att man då kan vilja ha detta i spel med påhittade världar, om man inte har samma preferenser som jag (att vilja hitta på världen själv).

Det finns ju också spel där bilder är eller kan vara en del av mekaniken, som i Prosopopée eller Swords Without Master (kanske? Minns inte riktigt). det är också ballt. Men att välja en bild på drottningen i For the Queen i början av spelet ger mig inget.

Jag borde jobba med att vara mindre kategorisk när jag uttalar mig.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,078
Jag älskar bilder på mode, utrustning, vardagsliv, gatuscener och sådant. Bryr mig mindre om action. Min dröm till Eon 5 är att vi skulle kunna släppa klippdockor med olika kläder till alla folkslag, men det är nog inte i linje med vad den typiske rollspelskonsumenten vill ha.
Vore det inte fint med ett rollformulär i form av en klippdocka? Typ med fickor att hänga svärd och fästa kläder i.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om jag skulle överdriva så skulle jag inte läsa ett spel utan illustrationer (vilket givetvis inte stämmer). Men jag ser däremot alltid, oavsett om det är syftet, alla bilder som illustrationer. Illustrationer i bemärkelsen att de är information, lika viktig som något som står i text (oavsett om det är regler eller fluff).
 
Top