Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning

Yay! Jag har redan sagt det ett antal gånger, men det här var den bästa varulvsspelsomgången vi spelat på wrnu, i min mening. Dels för att byn vann mha riktiga analyser, dels för att det blev så spännande när vi dominerande spelare hade åkt ut, så att många spelare kunde börja tänka själva och bilda sig sina egna teorier istället för att bara hänga med i några andras resonemang, och dels för att grunduppsättningen var så bra upplagd. Feuflux verkar ha tittat en del på Gotham City-omgången, men lärt sig av mina misstag och förbättrat uppsättningen på precis alla tänkbara plan.

Det var verkligen en skitbra speluppsättning, tycker jag. De Infödda, yrkena och avslöjningsdagen gjorde att vi fick mycket att prata om redan från dag ett, men sättet som De Infödda fungerade på - och idén att gömma kultister bland siarna i den gruppen - gjorde att fokus hamnade på analyser och utfrågningar snarare än tur med specialförmågorna i sig. Ett misstag jag gjorde i Gotham City var att man till stor del kunde resonera "ah, den här killen kan skicka meddelanden till andra spelare. Det låter inte som något som varulvarna skulle ha användning av, så han måste vara bybo", men i det här spelet så gömde Feuflux kultister bland folk med nyttiga förmågor (och vice versa) på så vis att metaresonemangen blev mindre viktiga än att lyssna på hur folk resonerade och hur de röstade. Vilket ju är precis som det ska vara.

Verkligen coolt. Jag tyckte att flera av kultisterna spelade ett väldigt bra spel, också. Kudos till er. Och spännande att Johoohno var så nära segern.

Och förstås... Skönt att Basenanji fick prova på att vinna, för en gångs skull.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning

Haha!! :gremlaugh:

Jag hade roligt! Synd att jag var del av de inaktiva kultisterna, hade verkligen velat vara mer aktiv men drabbades av plötsligt anfall av jobb+flytt, vilket aldrig hjälper upp hobbys särskilt bra...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Feuflux said:
Var 2 kultister bland 5 infödda för dum uppdelning förresten?
Jag tror detta var lite för generöst mot oss medborgare, då det inte var särskillt många infödda och de alla viste att det var 2 kultister bland dem, så är oddsen rätt så höga för att man bara genom slump ska få ut en av kultisterna.
Jag tror det hade varit bättre om det endast varit en kultist bland dem.

Feuflux said:
Det här med aktivitet tycker jag är skitsvårt. En runda får inte vara så lång att toppostarna hinner posta 100 inlägg var (hinner man etablera allting runda 1 så finns det ju mindre att spela om sen) och inte så kort att bottenpostarna inte hinner yttra sig alls. Det ideala vore ju om alla deltagare var exakt lika aktiva (in my dreams).
Jag tror att rundor som ligger runt 2-3 dagar är ganska optimalt, är det kortare så hinner som sagt inte de som är slowspelare skriva och de aktiva hinner inte spamma ner trådarna. Kör man kortare dvs 1 dag så tror jag att många inte kommer hinna posta vilket skulle ge varulvarna en stor fördel, då de inte behöver lika mycket info att gå på som medborgarna.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Feuflux said:
Det här med aktivitet tycker jag är skitsvårt. En runda får inte vara så lång att toppostarna hinner posta 100 inlägg var (hinner man etablera allting runda 1 så finns det ju mindre att spela om sen) och inte så kort att bottenpostarna inte hinner yttra sig alls. Det ideala vore ju om alla deltagare var exakt lika aktiva (in my dreams).
Möjligen kan man korta ned omgångarna efter den första rundan med någon dag. På slutet dog vissa rundor relativt omgående och man bara väntade på att det skulle ta slut(jag försvann t ex till Lincon men kunde läsa ikapp på fem minuter eftersom det i princip inte postats något över helgen).

Jag tycker också att man ska sätta en stenhård aktivitetsgräns. Postar man inget under en hel runda åker man ut natten som kommer, alldeles oavsett om man så spelar gud fader själv.

Som Rising sa var det dock en bra idé med att bifoga mycket information om rollerna, som avslöjningsdag, inföddstatus etc, eftersom det satte fart på diskussionen från början. Det kan ju annars bli väldigt krystat när man letar något att dreva på. Dessutom underlättade det ju analyserna betänkligt mot slutet.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning

Feuflux said:
(Hur många här är förresten studenter och har tentaperiod typ nu? Tänkte inte alls på det när jag startade.)
Jag är i slutfasen av min avhandling. Annars hade jag varit med.

//erik. vänta… det var ingen som frågade mig… *suck* nåja. I augusti (eller när det nu blir) kommer jag dock vara med och äga er alla.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Sagan om en sammanslutning, del 1

"16:JURIST = Bearnie (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du är elak och gillar att se människor lida. Varje runda ska du dra bort 1T2 SAN hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB."


Hähä! Undrade ni varför jag var så elak, så var det för att jag rollspelade. (Men nu är det läge att meddela att ni är ena jädrans skitstövlar allihopa!)

Jag hade så sjukt kul emellanåt - när jag satte grillor i huvudet på folk. Ibland fick jag rent av hybris, som när jag trodde att jag kunde rädda Anders Åstrand runda 3. Jag hade i vart fall en känsla av att vara i kontroll, och slickade förnöjt i mig den positiva och negativa uppmärksamhet jag fick.

Möjligen är det ytterligare ett inslag av hybris, men jag erinrar mig att jag kunde vänt folkopinionen mot mig runda 7. Det fanns dock för lite energi för det - mycket att göra, och dessutom min tur till Danmark fredag till söndag. Jag såg sprickor att utnyttja, resonemang att fullfölja, men mäktade enbart med mitt späda urskuldande. Jag gjorde det jävligt enkelt för er medborgare.

----

Anders Åstrand var riktigt hygglo och försedde oss kultister med ett forum. Det tycker jag vi kan göra till ett beständigt inslag vid varulvsspel, för det var hur behändigt som helst. Det var kul att hålla sig aktiv där med. Här är våran saga i ett urval:

Björn Jacobsen (det är jag) 02 May (tråden heter "Röster") said:
Vilka deltagare tycker ni uppvisar ett kultistiskt beteende utan att egentligen vara kultister? Skriv ner sådant här. Kan vara bra att ha om/när vi behöver hitta någon ny att rösta på och behöver skäl att göra det.

Jag är inte tillräckligt påläst just nu, tyvärr.
Första rundan har precis satt igång. Anders Åstrand är nog fortfarande bakis, och jag har knappt haft tid att vara på forumet över huvud taget.

Björn Jacobsen 04 May said:
Vi har Eksem på 4 röster (nu när jag flyttat min) och vi har Zebulon på 3 stycken. Vill vi rösta ut någon specifik så är det de två vi har att välja mellan. Jag tror det är viktigt att vi sprider våra röster något, och hoppar ni på någon bandvagn se också till att ni har en någorlunda självständig motivering till det också.

Varför inte bli av med Zebulon, förresten? Han verkar ganska skarp.

Lycka till! Må Cthulhu vara med er!
Jag har stuka-bombat - fältet ligger öppet för asgamarna att hugga in...

Anders Åstrand 04 May said:
Jag är jävligt nöjd med att ingen av oss är i något av de två största tågen. Låt så förbli! Att vågmästarrädda bearnie kommer vara sjukt riskabelt.
Det stormade ganska mycket kring mig redan runda ett.

Gustav Wallner (Purgatory) 01 May (tråden "Manipulering") said:
Krank har i mina ögon blivit en intressant kanditat i och med att han påstår sig ha en, förmodligen, mäktig one-shot förmåga samt en annan lite mindre mäktig förmåga som tar vi efter att den första har använts
Björn Jacobsen 04 May (tråden "Manipulering") said:
Ska vi spika följande manipulering för runda 1:

Förstahandsval: Shale manipulerar krank. Andrahandsval: Shale manipulerar Basenanji.

Är det godtagbart för samtliga?
Krank hade lyckats outa att han hade en frän förmåga, och det var inte till hans fördel när vi valde ett första mål.

----

Inför runda 2 lade jag upp en världsabra strategi!
Björn Jacobsen 05 May (tråden "Manipulering #2") said:
Ny runda. Nya krafttag.

Klart vi vill ha bort "elaka" förmågor, men jag gillar samtidigt Hellzons excel-fil och Risings lista. Skalan grön-gul-röd tycker jag vi ska använda oss av, speciellt när när de båda herrarna tickar av en och samma individ i till synes samma -gröna- kategori. Dessa är de vi helt vill få bort, för de kilar runt med små glorior på huvet och är hjälpsamma - ingen kommer vilja misstänka dem när paranoian sätter in eller när vi konspirerar. Vore det så bra att vi kunde ana en läbbig förmåga hos någon i denna lilla grupp så anser jag att denna stackare bör bli vårt nästa offer.

Hur mysigt vore det inte med några sista rundor där ALLA medverkande tickar av som antingen röda eller gula, och paranoian är på helspänn. Då frodas vi!
Tyvärr lät detta Hellzon leva lite för länge - vi (jag) blev helt enkelt lite för bedårade i hans excel-fil.
Dessutom var medborgarna för duktiga, och lyckades gröna sig själva i allt för hög takt. Det hindrade mig inte från att sitta och trumma fingertopparna mot varandra och säga "excellent!" till mig själv när jag skrev det här.

Runda 2 var det också Poseurs tur att få det hett om öronen, och han blev överröst av goda råd:
Anders Åstrand 05 May (tråden "Tänka") said:
Jag kan inte påstå att jag har spelat något superbra spel. Men Poseur har ljugit om något helt och hållet onödigt och Wilmer har outat sin förmåga och annan info helt i onödan utan något som helst drev mot sig.

Vi måste försöka skärpa oss om vi ska vinna det här och tänka till innan vi agerar.
Björn Jacobsen 05 May said:
Jag tycker Wilmer kan fortsätta spela som värsta gröngölingen. Rising är förgrymmad för att han spelar dåligt, inte för att han agerar som en kultist.

Vad gäller Poseur - det här är mitt råd; var så tydlig som möjligt med varför du gjorde som du gjorde, samt vilket som är ditt sanna yrke + förmåga. Ljug inte. Inga undanflykter förutom att du är med för första gången, osv. Kanske trodde du att det var en del av spelet att ljuga eller förställa fakta något. Försök verka så uppriktig som möjligt (gör en Eksem, så att säga).
Anders Åstrand 05 May said:
Skriver det här också. Glöm inte att ta med att du felaktigt ligger på "födda i staden"-listorna pga rent rollspel. Du visste inte att vissa fått info om det i sina PM när du skrev rollspelsinlägget.
Anders Åstrand 06 May (tråden "Poseur!") said:
Vad gör du? Ditt senaste undvikande inlägg var jätteonödigt!

Det du ska göra är att förklara hur allt ligger till, berätta att du ljugit för att du är nybörjare osv enligt instruktioner från bearnie. Du är helt körd annars.

Eller har du någon annan bra plan för att komma ur den här knipan?
En snyggare räddning här, och jag tror Poseur hade kunnat gå fri från drev några rundor senare.

Haha! Ett lustigt tillägg av Anders, med tanke på vad som komma skulle:
Anders Åstrand 06 May (hans emfas) said:
En grej som vi alla måste tänka på är att absolut inte ljuga i spelet utan att tänka oss för extremt jävla noga. Helst ska vi nog konferera här om eventuella lögner innan vi bestämmer oss för att dra dem.

Lögner är vad som kommer att avslöja oss, så håll dessa nere till ett absolut minmum.
Runda 2? Just det, det var när jag lyckades misstänkliggöra Måns för ett tag (den skitstöveln!). Synd att Wilmer mer eller mindre slutade spela helt och hållet efter det här.

Nu kommer vi till det som komma skulle:
Anders Åstrand 07 May said:
https://www.rollspel.nu/threads/46631

HELVETTES JÄVLA SKIT OCH PISS!!!!

Jag är så jävla rökt.

SATAN!
----

Runda tre, och stämningen är nedåt. Inte jag, däremot:
Björn Jacobsen 08 May said:
Ge inte upp hoppet om runda 3, grabbar! Jag gillar utmaningar! Det är nu, när åskan går, som vi blir ännu bättre.
Det stavas HYBRIS och ett gott humör, men ett tag såg det ut att kunna svänga, och Purgatory lovade att bjuda på tårta om vi lyckades:
Björn Jacobsen 08 May said:
"Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory)
Halvtand: 3 (Zebulon, Bearnie, Pilzeman)
Anders Åstrand: 2 (Wilmer, Rising)
Andersson: 1 Craygh)
Hellzon: 1 (Halvtand)"


Sådär ja! Det är vad jag kallar dagsverke. Allt som allt ser det mycket bättre ut. Vi tuggar på bra! Jag förutsätter att det inte är en köpetårta, Purgie, utan att du bakar den själv? :gremwink:

Nu: Signing off.
Sedan kom Rising in i handlingen och lyckades cleara sig själv samtidigt. Anders Åstrand blev uppgiven, och vi andra försökte trösta:
Gustav Wallner (Purgie) 11 May said:
Synd att förlora dig över en sådan struntsak, men denna typen av spel gör folk ärkeparanoida och gör att de greppar efter minsta halmstrå.
Vi bestämde oss till sist för att Rising skulle få åka, efter det han gjort mot vår käre medkultist. Pilzeman var också på ropet, men jag påpekade hur duktig han var på att gå på mina villospår. Därför fick han leva lite till. Vi var däremot nervösa att någon skulle få för sig att skydda Rising-skrället (ha!), så hans död var föremål för spontana glädjeutbrott:

Purgie: Hoppas nu bara att inte någon med en väktarförmåga skyddar honom!
Poseur: Vore inte särskilt konstigt dock.
Purgie: Yes! We've got him!
Poseur: Sweet indeed!

----

Fortsättning följer.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

En av huvudanledningarna till att jag ljög om min infödingsstatus var ju just att Poseur hade tråcklat sig in i infödingsgruppen trots att han inte hörde hemma där, och jag tyckte det verkade sjukt dåligt med TRE varulvar i den gruppen.

Det hade kunnat bli rätt snyggt om just det hade räddat honom dock, om folk hade tappat intresset helt för infödingarna efter att jag och wilmer blivit utröstade.

Jävla pilzerman. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

Anders Åstrand said:
En av huvudanledningarna till att jag ljög om min infödingsstatus var ju just att Poseur hade tråcklat sig in i infödingsgruppen trots att han inte hörde hemma där, och jag tyckte det verkade sjukt dåligt med TRE varulvar i den gruppen.

Det hade kunnat bli rätt snyggt om just det hade räddat honom dock, om folk hade tappat intresset helt för infödingarna efter att jag och wilmer blivit utröstade.

Jävla pilzerman. :gremsmile:
Ah, då är jag med. Roligt. Han hade säkert kunna tråckla sig ut med, utan större problem. Förvirringen kring stadsbor var ett tag total.

Men, jag var ju tvungen att sia 3 varje dag och hade siat honom ändå. Det var liksom allt jag kunde göra, och att lata sig kändes inte aktuellt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

Oj, detta var riktigt seriöst, att skaffa sig ett forum för att kunna snacka ostörrt måste ha varit guld värd.
Självfallet är jag nyfiken på tankebanorna då ni valde att manipulera ut mig, eller om det var ett kort fattat beslut.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

"Oj, detta var riktigt seriöst, att skaffa sig ett forum för att kunna snacka ostörrt måste ha varit guld värd."

Det var nog en ganska spontan grej från Anders, som sitter inne med mycket know how. Men fan va strukturerat och fint det blev.

"Självfallet är jag nyfiken på tankebanorna då ni valde att manipulera ut mig, eller om det var ett kort fattat beslut."

Du var en så pass flitig medborgare att du gick runt med gloria (se min inledande masterplan runda 2). I början var du, Pilze och Hellzon med i den kategorin - lotten föll på dig eftersom Pilze var stadsbo (det är något skevt i det resonemanget, däremot - Pilze var ju jättegrön ändå) och Hellzon skrev de fina excel-ark som vi så skamlöst utnyttjade.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

Ett eget kultistforum var en jättebra idé, det gjorde att det blev betydligt enklare att strukturera strategier och disskutera hur vi skulle gå tillväga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Feuflux said:
sen har jag diverse frågor jag vill att ni ska svara på och givetvis vill jag ha all er feedback.
När kommer frågorna?

~Vicotnik har tråkigt på jobbet nu när det inte finns något att följa längre.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Sagan om en sammanslutning, del 1

Bearnie said:
Inför runda 2 lade jag upp en världsabra strategi!
Björn Jacobsen 05 May (tråden "Manipulering #2") said:
Ny runda. Nya krafttag.

Klart vi vill ha bort "elaka" förmågor, men jag gillar samtidigt Hellzons excel-fil och Risings lista. Skalan grön-gul-röd tycker jag vi ska använda oss av, speciellt när när de båda herrarna tickar av en och samma individ i till synes samma -gröna- kategori. Dessa är de vi helt vill få bort, för de kilar runt med små glorior på huvet och är hjälpsamma - ingen kommer vilja misstänka dem när paranoian sätter in eller när vi konspirerar. Vore det så bra att vi kunde ana en läbbig förmåga hos någon i denna lilla grupp så anser jag att denna stackare bör bli vårt nästa offer.

Hur mysigt vore det inte med några sista rundor där ALLA medverkande tickar av som antingen röda eller gula, och paranoian är på helspänn. Då frodas vi!
Tyvärr lät detta Hellzon leva lite för länge - vi (jag) blev helt enkelt lite för bedårade i hans excel-fil.
Aj. Noterat till nästa spel. :gremwink:

"Roligt" förresten att jag aldrig siade någon som hade pingat kultist. (Craygh pingade ju som medborgare ändå.)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Sagan om en sammanslutning, del 2

Jag hittade följande uppmuntrande post till Anders Åstrand:
Björn Jacobsen 05 May (ang. infödd/utböling) said:
Anders: jag tycker du ska ljuga, by the way... :gremsmile:
Jag är ett pucko. Det här var när vi trodde att enbart Wilmer och Anders Å var siare, och att vi således satt på alla kort. Det stämde ju inte riktigt...

----

I två poster, i lite olika sammanhang, utvecklade jag tankar på hur man är en god kultist:
Björn Jacobsen 08 May said:
[...]

Purgatory, jag har förstått att du trivs i rollen som ninja, där du kan undvika uppmärksamhet i högsta möjliga grad. Saken är den att uppmärksamhet också kan vara vår vän - jag tror inte det kommer bli något drev mot mig och Poseur de kommande rundorna, till exempel. Vi har stått där, när åskan gick, och rakryggat försvarat vårt handlande. Det gjorde aldrig Dice och Embergem, och nu är vi kvitt dem. Jag tycker vi ska göra det svårt för fienden att rösta på oss, men en ninja går det ju alltid att misstänkliggöra.

Ställ dig frågande till Basenanjis resonemang, för det är klart att det går att hitta luckor där. Eksem gjorde till exempel detta jävligt snyggt under förra rundan, när Rising körde på Bearnie/Eksem-kopplingen (och då var ju jag i blickfånget, inte han - likt nu, då Johoonho är den som får ta stöten). Dra lärdom av det!
Björn Jacobsen 08 May said:
Var för all del försiktiga med hur ni byter. Fåren låter sig inte nöjas med en halvtaskig motivering längre, utan ni måste verka övertygade om er sak.

Det är, i mångt och mycket, argument som är vårt råmaterial. Det är de vi försökter styra för vår egen vinnings skull, för att så split och tvivel, och för att få rätt individer utröstade. Några argument ska helst glömmas, andra, som pekar åt för oss fördelaktiga håll, ska promotas.

Var tydliga med era röster, peka med hela handen, och så länge ni har ett tillräckligt hållbart argument mot ert offer så kan ni samtidigt strunta i argument mot övriga deltagare. Låt speciellt inte argument mot våra egna få speciellt mycket utrymme (förutom för att ifrågasätta dem). Fårskockens minne kan vara kort ibland. Gå era egna vägar, gör era egna modeller - då gör vi det svårare för övriga att koppla samman vårat beteende.
Att fullfölja dessa strategier gick väl sådär på många håll. Purgatory meddelade till exempel att han inte hade tillräckligt med tid, och det är inte mycket att göra åt. Tyvärr kom det nog att innebära slutet för honom.

----

Runda 4 var en svår runda. Runda 3 hade jag visat upp Halvtands smutsiga buk (med hjälp av belysning, otacksam kameravinkel och specialeffekter), men jag började få slut på tacksamma mål. Manipuleringen var ganska enkelt avgjord:
Björn Jacobsen 13 May said:
Pilzeman har clearat sig i allas ögon genom att bränna Anders. Jag tycker han ska åka.
Elias Salmonsson (Craygh) 14 May (som svar) said:
Han är dessutom ganska aktiv han också. Basse irrar runt en del, Pilze verkar mer... Fokuserad.
Pilzemans saga var all, men det var Purgies också, så det var svårt att glädja sig. Stämningen var inte jättehög. Så här skrevs det i tråden "Allmänt taktiksnack":

Craygh: Dom är mig, Wilmer och Purgatory på spåren, vad gör vi?
Purgie: Ber till Cthulhu...

----

Runda 5 - jag spenderar hela rundan i Stockholm och har inte chans att delta, Hellzon outar sig som siare och Wilmer ryker. Samtliga kultister är jättepassiva och ingenting händer!!! Jag är så här glad när jag återvänder och får se debaclet:
Björn Jacobsen 19 May said:
Ehm...

Varför röstades ingen ut? Craygh? Poseur?
Björn Jacobsen 19 May said:
Ni hade väl uppfattat att jag inte hade någon möjlighet att ta tag i det?
Björn Jacobsen 19 May said:
Det här är ganska jäkla illa; en siare outade sig, men ingen manipulering riktades mot honom. Varje runda riktar han en förmåga mot någon som antingen blir ärkegrön eller ärkeröd. Han är medborgarnas stora trumfkort. Men inget hände.

Vi kan nog räkna med att det här spelet är mer eller mindre förlorat nu.
Jag blev för första gången också något fatalistisk, men sedan beslutade jag att skärpa mig. Låt oss gå ut i dimman med stil!

----

Runda 6 är nog den där jag är mest nöjd mitt eget spel, faktiskt - trots att det ändå på sätt och vis skrev under min undergång. Misstänkliggörandet av Hellzon, som också omriktade misstankar mot Craygh, och "räddningen" av Poseur gav mig så pass mycket tillfredsställelse att jag kunde se dimman an med andakt. Hade jag bara kunnat fortsätta lika storstilat nästa runda...

Manipuleringen, ja! Så här började diskussionen:
Björn Jacobsen 20 May said:
Jag läste just Måns resonemang:

Om Hellzon är sann siare och ingen har lyckats missrikta eller bluffa hans förmåga är följande helt grön (och de vi vet är stadsbor):

Hellzon
Halvtand
Yreburre
Basenanji
Craygh
Zebulon
Måns

Dessa kan teoretiskt sätt fortfarande vara kultister:

Andersson
Banarok
Bearnie
Eksem
Johoohno
Poseur

Det ser ju lätt ut.


Det SER onekligen lätt ut. Faktum är att vi inte kan förvänta oss att vinna om medborgarna kan bekräfta det som sant. Jag föreslår en gamble, där Hellzon får leva någon runda till, och där vi istället tar ut Måns, bara för att han är duktig.

Det kan nog sätta grillor i huvet på några.

Så länge inte Hellzon får för sig att sia, typ, mig... :gremshocked:
Jävla Måns. Jävla Hellzon. Embarmerliga skitstövlar! Hade vi bara vetat att Hellzons förmåga var naiv - Craygh hade ju påpassligt nog en förmåga som skyddade honom mot siaren, så hur skulle vi ha vetat? Så här fortsatte resonemanget på upploppet:
Björn Jacobsen 20 May said:
Ok, så vi gamblar då?

Jag skickar Feuflux en manipulation av Måns.

Haha! Vi kommer säkert att få ångra det här!
Björn Jacobsen 20 May said:
Näää... det går inte ihop!

Halvtand blir utröstad den här rundan - han är clean så Hellzons siarförmåga kommer att bekräftas. Det finns en stor chans att Hellzon riktat sin förmåga mot en av oss tre denna runda. Något mer att gå på borde de banne mig inte få! Jag ändrar måltavlan till Hellzon... säg emot mig eller rösta annorledes. :gremsmile:

Jag hoppas att jag kommer att klara av drevet mot mig nästa runda... :gremlaugh:
Det var minuter mellan dessa två inlägg. Om jag bara hade gamblat! Jävla Måns. Jävla Hellzon.

----

Runda 7 berörde jag i del 1. Poseur åkte på grund av Halvtands ärkehemska förmåga. Vilken game buster det visade sig att vara! Jag blev påkommen med byxorna nere, men hade för mycket annat för att ha energi att göra mig anständig igen. Det fanns ingen hemlig väktare - jag var frånvarande större delen av rundan, och Craygh tog inte tag i det heller. Den förfärliga runda 5 upprepar sig, men nu stod inte direkt spelet och vägde längre. "Det där kirrar Craygh" tänkte jag, "jag har gjort mitt!"

Sedan väntade dimman.

----

Sagan om vår sammanslutning kanske inte är den mest framstående i varulvsspelets historia. Anders Åstrand tidiga sorti sörjer jag - han var duktig, och kunde gjort stor skillnad senare. Shale och Wilmer var bleka parenteser. Vi hade därtill tre gröngölingar, Purgie, Poseur och Craygh - de visade samtliga bitvis upp någonting som kunde blivit bra, men tid/omständigheter/energi/osv kom i vägen.

Det var ett par tre skeenden som var avgörande för vår undergång, men jag tror vi hade oddsen emot oss ändå.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Sagan om en sammanslutning, del 2

Bearnie said:
Jävla Måns. Jävla Hellzon. Embarmerliga skitstövlar! Hade vi bara vetat att Hellzons förmåga var naiv - Craygh hade ju påpassligt nog en förmåga som skyddade honom mot siaren, så hur skulle vi ha vetat?
Ska jag vara elak nu och säga att jag siade Poseur den natten jag dog? Fick inget resultat av den spådomen förstås, men hade det klickat (jag inte dött och han överlevt) så hade ni ju legat ännu bättre till. Fast åas så började ju folk misstänka att min förmåga sög. jag själv blev helt övertygad om det när Eksem kom ut med sin siarförmåga.

Sen får jag hålla med om spel. Anders Åstrand hade nog hållit ut länge om han inte ljugit om fördelseort. Poseur med för den delen, det var ju mest lögnen vi (Halvtand) tog honom på.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Sagan om en sammanslutning, del 2

Haha, det här inlägget skrev jag på varulvsforumet:
Anders Åstrand 02 May said:
Anledningen till att jag nyss flyttade min röst till Zebulon är för att jag i inlägget där jag röstade på Craygh lovat att göra det om något annat drev uppstod.

Jag valde Zebulon-drevet framför Andersson-drevet helt enkelt för att det finns mer misstankar mot Andersson i nuläget, och om jag skulle bli outad som Varulv kan det användas för att ytterligare stärka misstankarna mot honom (att jag inte valde det drevet).
Jag mös verkligen i hela kroppen i början på runda fyra när folk, och inte ens mina varulvskompisar, nappade på det direkt. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har följt denna omgång såhär lite på avstånd. Får säga att det varit skoj att läsa & se alla förvecklingar i detta spel.
Nästa gång kanske man är med & kör lite, om lusten faller på så att säga.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Lite frågor att svara på

Lite frågor till deltagarna (ni som inte spelat får förstås kommentera ni också).

1. Vad tyckte ni om rollerna, var det för mycket förmågor (att alla hade något) och var någonting obalanserat?

2. Regel 3 säger att man inte får citera sitt roll-PM och det var ju en relaterad incident angående det i runda 1 (http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post648484) där krank sen anmärkte på att Pilzeman gjort sig helt grön via det påpekandet (men det kom inga proteststormar och jag tyckte att det var på rätt sida så att säga). Min målsättning var att formatera allas inlägg likadant för att minimera risken att kunna avgöra nåt via vad nån säger om sin roll (sen gjorde jag ju bort mig totalt med att inte skriva i de ej inföddas PM att de var utbölingar). Vad kan jag bli bättre på här?

3. Jag har både den här gången och förra rundan slumpat alla roller hej villt, dvs det är fullt möjligt att de mest erfarna hamnar i ett lag och nybörjarna i ett annat. Anledning till att jag slumpar allting är för att slippa "X var ond förra spelet så det är troligast att han är god nu". Däremot borde jag kanske sätta några erfarna (vet ju knappt vilka det är för den delen, jag vet ju bara om spelen på det här forumet) spelare i varsitt lag från start och sen slumpa resten för balansens skull. Vad tycker ni?

4. Har ni förslag till fluff för att få igång mer prat för att slippa en avvaktande första runda. Det gick ju toppen den här rundan med infödingar och yrken som avslöjas olika rundor. Hur kan jag göra nästa spel lika bra utan att göra exakt samma sak igen (variation förnöjer och allt det där).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Lite frågor att svara på

Feuflux said:
Vad kan jag bli bättre på här?
Egentligen kan du inte bli bättre, eftersom det ju nödvändigtvis måste finnas vissa skillnader mellan bybors och varulvars PM. Det handlar snarare om att det finns en poäng i att man är ganska hård så snart någon börjar gå in på specifika grejer i PM:en. Att folk påpekade att jag blandat bort termerna var helt OK, men när Pilze började snacka specifika ordböjningar tyckte jag det gick över gränsen, redan där.
 
Top