Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Anthrox, hur tänker du om det blir såhär:
in i R2 har ulvarna 2-2-1 (p.g.a. nattmord och första rösten i R1). Vi sprider ut oss för att göra jämna drev. Ulven med nattmordspoängen har första rösten i sitt drev. Ulven med utröstningspoängen snajpar till det drevet i slutet. Ulvarna har 7 blodspoäng och vinner alltså.

Jag tycker det verkar riskabelt att göra som du säger.

Dessutom ska du alltså lyckas få hela startfältet att rösta på ett sätt där alla drev är jämna. Kommer det lyckas tror du? Även om de flesta är positiva till planen?

Vad händer om ulvarna avstår från ett eller flera nattmord? Eller om Börje väktar bort ett eller flera nattmord? Då har vi lagt en massa tid och energi på att koordiera jämna drev som inte ger oss någon information över huvud taget.

Nä, jag tror inte det här håller.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag är också tveksam till ambitiösa planer som bygger på att deltagare ska "inordna sig". Min erfarenhet är att folk aldrig är så lojala som de behvöer vara, dels för att de är ulvar och dels för att de helt enkelt inte hänger med, hinner titta in i spel, är ouppmärksamma eller inte gillar själva planen.

Det sagt så gillar jag ändå hur Anthrox försöker bidra. Jag tycker att det är grönande.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Grejen är ju att en snajp-ulv gömmer sig i drevet. Vi vet ju inte vem i det vinnande drevet som hade extra röster. Så det blir inte bara att haffa fulingen direkt liksom.
Nej, men om vi i R2 krystalliserar två drev som byn är hyfsat okej med. Flyttar första rösterna för att undvika att en ulv försökt knipa in sig i att få blodpoäng. Och formar dreven till att vara så att ena drevet vinner på 7 röster och andra vinner på först röst ifall det blir lika (en spelare behöver nog stå över röstning för att det ska bli lika).

Okej, stryk min idé om att hålla jämna drev för den sakens skull. Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det är en traditionell Anthrox-4D-schack-i-rummet-bredvid-plan som inte kommer att gå att genomföra.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
881
Det här är viktigt!
Från och med nästa runda vill vi ha så jämna drev som möjligt! Helst lika i röster helt, för då ser vi i ALLA utröstningar om de innehåller en ulv med extra blodpoäng!
Smooth, men nej. Om någon bryter mot byns vilja i hur dreven utformas är det givetvis rödande och leder till en utröstad ulv nästa runda. Jag byter gärna mig själv mot en ulv, alla dagar i veckan. Gör inte du? Det är inte direkt som att vi än så länge är i en situation där vi förlorar på att någon snajpar ett drev, så att vara rädd för det nu känns rätt onödigt. Speciellt eftersom vi kan kapitalisera rejält på hur dreven utformas.
"Att vara rädd för det nu"? Jag besvarade din kommentar om "från och med nästa runda". Där kan vi förlora spelet på ett jämnt drev, om det är en ulv som leder B-drevet. Särskilt om väktaren är upptagen med att väkta en siare, och därför inte väktar den som utförde utröstningen R1 (behöver terminologi här). Jag ser ett spel som kommer avslutas väldigt plötsligt framför mig, och att du då vill dra ut på det genom att väkta siare medans ulvar kan samla röster i godan ro är antingen dumt eller rödande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
"Att vara rädd för det nu"? Jag besvarade din kommentar om "från och med nästa runda". Där kan vi förlora spelet på ett jämnt drev, om det är en ulv som leder B-drevet. Särskilt om väktaren är upptagen med att väkta en siare, och därför inte väktar den som utförde utröstningen R1 (behöver terminologi här). Jag ser ett spel som kommer avslutas väldigt plötsligt framför mig, och att du då vill dra ut på det genom att väkta siare medans ulvar kan samla röster i godan ro är antingen dumt eller rödande.
Det är inte fel att pressa andra spelare, men är det här lite väl offensivt? Hur Hägerstrand vill du vinna spelet? Hur tänker du att vi borde göra i stället för Anthrox plan?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
881
Det är inte fel att pressa andra spelare, men är det här lite väl offensivt? Hur Hägerstrand vill du vinna spelet? Hur tänker du att vi borde göra i stället för Anthrox plan?
Jag tror att det här är ett skitsvårt spel att vinna för byn. Ulvarna kan vinna tidigt medans vi famlar, eller så kan de vinna sent genom att ha samlat på sig stort röstkapital. Väktaren borde väkta de bybor som fått extra BP i och med utröstningarna. Om vi missar utröstningen R1 (statistiskt sannolikt), och ulvarna R2 nattmördar 2p-bybon så har de 6 röster start R2. Om de även tar poäng genom utröstningen så har de vunnit.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag är nog med Hägerstrand här. Det här är ett svårt spel. Men inte omöjligt. Vi måste rösta ut en ulv i R1 eller R2 för att vara säkra. Och det är det jag tycker vi ska satsa på som lag. För att ge oss så goda chanser som möjligt att lyckas med detta behöver vi ha röstmönster att analysera i R2, och det betyder att vi behöver få igång skarpa drev att jobba med. Om vi lever i R3 kan vi börja fundera över taktiken med blodspoängen, men koordinering av jämna drev och så vidare tror jag inte alls på.

Eftersom jag säger att vi ska dreva på riktigt denna runda borde jag också rösta. Jag gör såhär:

Röst: @Sidd - Sidd är i spel men har bara skrivit ett förvirrat inlägg och inget mer. Det är väl ok att skriva förvirrade inlägg såklart, men Sidds dabbande med fluff-texten känns skådespelat: snarare en ulv som skådespelar förvirrad än en bybo som verkligen är det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ok Hägerstrand och Vimes, jag håller nog med om att det är svårt, men vi kan väl ändå försöka vinna? När jag spelar ulv märker jag att mitt spel ofta blir mindre kreativt och optimistiskt och nu tycker jag mig se att den här "svårt spel att vinna" är lite demoraliserande. Jag tänker att vi har siare och väktare, dessutom en väktare som kan väkta samma person flera rundor efter varandra. Jag är inte redo at ge upp, utan tänker kriga på!

@Hägerstrand din röst på Anthrox, ligger den bra där? Även efter Anthrox pudlande?

Sedan: länk till Martins eminenta verktyg: länk!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ok Hägerstrand och Vimes, jag håller nog med om att det är svårt, men vi kan väl ändå försöka vinna?
Jag vet inte varför du försöker få det att låta som att jag är uppgiven och inte vill försöka vinna. Från mitt första inlägg har jag tryckt på hur jag tycker att vi ska vinna spelet (skarpa drev i R1, analys och ulvutröstning i R2). Det enda jag sagt är att vi nog inte vinner genom att slänga ut traditionellt byspel genom fönstret till förmån för någon invecklad plan i syfte att se ulvarnas nattmords-blodspoäng i jämna utröstningar.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,180
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tror visserligen som @Hägerstrand att det är svårt för byn, men inte alls omöjligt. Vi tjänar på att mekaniken är helt öppen vilket ger andra möjligheter att agera framför allt från R2 när vi har mer information att gå på.

Håller med @Vimes (som alltid i just den här frågan) att vi bör koncentrera oss på att analysera röstmönstren från och med nästa runda. I och med att förstarösten blir så viktig så tycker jag att det borde finnas mer beteenden att gå på utöver de vanliga diskussionerna om röstflyttar och när man hakar eller inte hakar på drev.

Dessutom är det väl så om jag förstått mekaniken rätt att vi fr o m R2 borde ha en aning om vem som har mer blodspoäng än de andra (vi vet vem som lade första rösten på den utröstade). Det t ex vara till hjälp för både siare och väktare om hur de ska agera samt styra strategin för rundan t ex vilka drev som är rimliga att driva igenom.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Dessutom är det väl så om jag förstått mekaniken rätt att vi fr o m R2 borde ha en aning om vem som har mer blodspoäng än de andra (vi vet vem som lade första rösten på den utröstade). Det t ex vara till hjälp för både siare och väktare om hur de ska agera samt styra strategin för rundan t ex vilka drev som är rimliga att driva igenom.
Precis. Byns blodpoäng är "öppna" så länge vi inte hänger en ulv som smaskat i sig några extra. Samtidigt vet vi ju vem som får den hängde ulvens poäng så att ljuga är både dumt och ganska svårt. Så gör inte det!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Ja, Häger tänker mycket bättre än mig idag. Det finns korn av nyttigheter bland alla mina idiotiska idéer, men de är inte alls så prevalenta som jag önskar.

Så med en revidering av min ståndpunkt så tänker jag så här:
Väktaren behöver delta i att skydda eventuella bybor med flera blodpoäng.
Vi som by får inte samla på oss blodpoäng på samma spelare, så vi behöver i alla fall lite styra med vem som ligger med första rösten på aktiva drev. Vilket nog dessutom ger effekten att det är en fördel om aktiva och drivande bybor INTE samlar på sig blodpoäng, så att ulvarna tvingas välja om de vill ha ut starka spelare eller någon med poäng.
Ulvarna tänker sannolikt likadant där, att de inte vill riskera att hamna i en situation där alla deras poäng ligger på samma spelare, så de kommer sprida ut vem som utför nattmordet.
Jag är med i tänket att vi måste plocka en ulv i R1 eller R2, vilket medför att det är svårare att argumentera för att motverka gamla synder och rösta ut en lågflygare över en snedtänkande bybo. Nu har ju de flesta spelare inte anlänt än (vilket iofs också kan vara medvetet) och det är ännu tidigt in i spelet, så vi får väl fortsätta pressa folk helt enkelt.

@Basenanji! Jag tycker du spelar ulvigt, enligt din egna ulv-playbook. Du fjäskar en del för mig, vilket jag läser som ett försök att undvika granskning från min sida. Du har ett par poster i början som medvetet eller omedvetet innehåller felaktigheter/slarv/brus (Inte diskutera mekanik-fortsätter sen med att direkt diskutera mekanik, noga med första rösten-lägger själv första rösten, standardpladder med standardkommentarer (spela transparent VJVS, samla info till nästa runda etc) som en duktig och hjälpsam ulv gör, många inlägg i snabb takt med fel som behöver korrigeras etc som snabbt fyller ut första sidan).

Men det som sticker ut mest från din sida (i mina ögon) är:
lite trixigt att veta antalet ulvar eftersom Genesis inte berättar fraktionstillhörighetpå de mördade.
Det här är din första post och med en regelläsning som inte alls känns byboig. Att ens reagera på att fraktionstillhörigheten på MÖRDADE spelare inte signaleras, och det dessutom i ens första post, är rejält med scummt. Ulvar mördar ju givetvis bybor, så det borde väl (?) vara de flestas spontana tanke kring det? Det här läser jag som någon som fått ett PM under gårdagen med mer info än vad som funnits tillgänglig och som haft tid att fundera på saken, inte en bybo som precis kommit in i spelet utan någon som helst föregående diskussion.

Vad har du att säga till ditt försvar?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Hallå, nyvaken så snabbt inlägg från mobilen.
Spännande upplägg och tror det kan kantra väldigt fort åt något håll, första två rundorna kommer vara kritiska. Ulvarna kan suga i sig blodpoäng snabbt om vi inte är försiktiga.
Kul att se Hägerstrand syna Anthrox tidigt!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Jag är nog med Hägerstrand här. Det här är ett svårt spel. Men inte omöjligt. Vi måste rösta ut en ulv i R1 eller R2 för att vara säkra. Och det är det jag tycker vi ska satsa på som lag. För att ge oss så goda chanser som möjligt att lyckas med detta behöver vi ha röstmönster att analysera i R2, och det betyder att vi behöver få igång skarpa drev att jobba med. Om vi lever i R3 kan vi börja fundera över taktiken med blodspoängen, men koordinering av jämna drev och så vidare tror jag inte alls på.

Eftersom jag säger att vi ska dreva på riktigt denna runda borde jag också rösta. Jag gör såhär:

Röst: @Sidd - Sidd är i spel men har bara skrivit ett förvirrat inlägg och inget mer. Det är väl ok att skriva förvirrade inlägg såklart, men Sidds dabbande med fluff-texten känns skådespelat: snarare en ulv som skådespelar förvirrad än en bybo som verkligen är det.
Ok jag medger att jag inte kopplade det här med att röster (=blodpoäng) inte försvinner riktigt i början.
Skulle det vara ulvigt tycker du?
Vidare så vill jag förstå kontexten med diabilder. Det hade tydligen du full koll på!
Tycker inte min fråga är ulvig där heller.

Jag jobbar å har att göra så jag kan inte bidra mer just nu än att ställa frågor eller tumma det jag gillar👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det här är din första post och med en regelläsning som inte alls känns byboig. Att ens reagera på att fraktionstillhörigheten på MÖRDADE spelare inte signaleras, och det dessutom i ens första post, är rejält med scummt. Ulvar mördar ju givetvis bybor, så det borde väl (?) vara de flestas spontana tanke kring det? Det här läser jag som någon som fått ett PM under gårdagen med mer info än vad som funnits tillgänglig och som haft tid att fundera på saken, inte en bybo som precis kommit in i spelet utan någon som helst föregående diskussion.

Vad har du att säga till ditt försvar?
Mitt bästa är:
när jag spelar försiktigt och avvaktande=Basse är ulv
när jag spelar glatt, engagerat och yvigt=Basse är bybo

Jag tänker också så här: "Fan vad coolt om Team Ulv vågade offra en av de sina!", för jag är lite så flamboyant och vill ha härliga spel där ulvarna spelar spexigt och tar risker. Sedan inser jag ju att de allra flesta ulvar tar det lite mer försiktigt och är mer strategiska (Lex Octagonal). Min tanke med posten var att om vi inte vet fraktionstillhörighet på den som mördas öppnar det för att ulvar kan försöka offra en av sina egna för att spexa.

men @Anthorx, kan du se någon speldesign-förklaring till att Genesis undviker att tala om fraktionstillhörighet på de mördade? vad är vitsen med det?
 
Top