Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ja, det är något att tänka på. Eftersom vi är majoriteten vinner vi på en så jämn spridning av blodpoängen som möjligt.
Precis, och våra blodpoäng är (eller behöver åtminstone vara) öppna, så uvarna vet vem som är smaskigast.



Det står inte uttryckligen att Börje är snäll. Liten miss av SL eller fett sus?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det står inte uttryckligen att Börje är snäll. Liten miss av SL eller fett sus?
Miss tror jag. Det står ju i startinlägget att Börje är en av Camillas vänner (i.e. bybo), även om det inte står i PM-texten.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Gött att se att fler trillar in i spel!

GLÖM INTE ATT RÖSTA!

Med en röst visar man sig och det finns få ulvar som medvetet drevar mot en ulvkompis. jag tycker att vi pressar Sodmikaeli så vi får info på denne.

Sedan undrar jag (och nu vänder jag mig särskilt till spelskaparexpertisen @Vimes @Anthrox @fjodorsenuba – varför har Genesis med den där fördröjningen? Är det bara för att slippa snajpröster eller för att undvika något annat utfall?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Förstår inte riktigt poängen med den här 15min tidsfristen och fängelsehålan. Det tycks mig enbart innebära att ulvarna inte kan låta den ulv som röstats ut utföra rundan mord. Eller finns det mer att läsa ur det här?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,390
Vid lika gäller först lagda röst.
ALLA behöver vara införstådda med att det är osedvanligt rödande att argumentera för att inte flytta första rösten på grund av det här. Undantaget givetvis om vi får en grönad spelare, som då borde premieras att få åtminstone en extra blodpoäng (grönade spelare är prime target för mord och borde således inte få för många, ifall inte väktaren är kvar och anonym och kan väkta varje runda).
Vilket ger mig en tanke: Väktaren kan väkta siaren varje runda. Kan det då vara värt om siaren går ut i nästa runda och väktaren börjar plan "hålla koll på siaren tills spelet slut"? För så länge vi bibehåller status quo då så har vi a) en helt grönad spelare som kan lägga första rösten, b) sianden varje runda, men har ändå kvar en dold väktare. Detta bryts enbart ifall ulvarna råkar slumpmörda väktaren, om jag inte missar något? Men det är osäkert om ifall vi får veta om ifall det bryts, eftersom:
När den nya rundan börjar så kommer jag att tillkännage tillhörighet på den som röstats ut, men inte på den som mördats.
Får vi veta eventuell roll hos den som åker ut eller mördas?
Vilket innebär att ulvarna heller inte vet om ifall systemet brutits och väktaren blivit mördad, om de inte testar att banga ett mord på en schrödingers väktade siare. Nackdelen med playet är att väktaren är låst och att ulvarnas nattmord alltid kommer att gå igenom. Värt byte?


Sedan undrar jag (och nu vänder jag mig särskilt till spelskaparexpertisen @Vimes @Anthrox @fjodorsenuba – varför har Genesis med den där fördröjningen? Är det bara för att slippa snajpröster eller för att undvika något annat utfall?
Jag tänker att det är en failsafe för att inte mord och utröstningar ska hamna på samma spelare med snabba förflyttningar i slutet på rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
@Genesis - redovisas resultatet av röstningen med antal röster eller bara med vem som blev utröstad (och dennes fraktion) i uppstarten av den nya rundan? (D.v.s. kommer vi veta att BasseBanjo fick 5 röster och Xyas 7?)
Bra fråga! Jag kommer bara att tillkännage vem som röstades ut, inte antal röster.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
880
Förstår inte riktigt poängen med den här 15min tidsfristen och fängelsehålan. Det tycks mig enbart innebära att ulvarna inte kan låta den ulv som röstats ut utföra rundan mord. Eller finns det mer att läsa ur det här?
Jag läser fängelsehålan som en fluffig formulering för att undvika att ulvarna kan nattmörda första rösten och därmed få extra BP. Normalt är ju utröstningen innan nattmordet. 15 min tidsfristen läser jag som en chans för ulvarna att justera vem som nattmördar om en av de egna blir utröstad.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,390
Ok, sabbarna har en liten utmaning här iom att de kan avslöjas av hur många röster de har. Visserligen redovisas väl inte antalet röster efter varje runda så någon jättenackdel är det nog inte för dem.
Det här är viktigt!
Från och med nästa runda vill vi ha så jämna drev som möjligt! Helst lika i röster helt, för då ser vi i ALLA utröstningar om de innehåller en ulv med extra blodpoäng!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det här är viktigt!
Från och med nästa runda vill vi ha så jämna drev som möjligt! Helst lika i röster helt, för då ser vi i ALLA utröstningar om de innehåller en ulv med extra blodpoäng!
Det är en ambition åtminstone. Tror det i vanlig ordning blir svårt att detaljstyra folks röstande.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
880
Det här är viktigt!
Från och med nästa runda vill vi ha så jämna drev som möjligt! Helst lika i röster helt, för då ser vi i ALLA utröstningar om de innehåller en ulv med extra blodpoäng!
I alla fall viktigt för ulvarna, eftersom det blir lättare för dem att vinna med B-drevet och därmed hela spelet då.

Röst: @Anthrox
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Så vi får inte veta tillhörighet på den som mördats? Borde det inte vara självklart att det är bybor som mördas?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Så vi får inte veta tillhörighet på den som mördats? Borde det inte vara självklart att det är bybor som mördas?
Man kan väl tänka sig ett scenario där UlvOlle har typ 3 blodspoäng och ser ut att bli utröstad nästkommande runda, och ulvarna ser till att tillvarata blodspoängen istället för att låta byborna rösta ut UlvOlle. Men det känns som en ganska perifer möjlighet, så vi kan nog utgå från att alla som nattmördas är bybor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det här är viktigt!
Från och med nästa runda vill vi ha så jämna drev som möjligt! Helst lika i röster helt, för då ser vi i ALLA utröstningar om de innehåller en ulv med extra blodpoäng!
Det här gillar jag inte alls.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,390
Under förutsättning att den första rösten samarbetar och det är det ledande drevet som vinner, ja. En ulv med extra BP kan snajpa B-drevet och ta hem spelet så.
Folk som inte samarbetar med byns vilja ser jag alltid som superröda, som bekant ;) men ja, det är lite balansgång mellan att inte hamna i underläge och riskera att bli snajpade och att fixa schyssta drev som ger oss massa information.

Genis skrev bla ”Röster försvinner inte, utan överförs till den förste som röstat på den utröstade.” Kan nån förklara?

Finns det nån vitts för oss bybor med att skrapa flera ihop blodpoäng?

Visst blir den som lägger första rösten på ett vinnande drev en väldigt central spelare för ulvar att nattmörda/väktaren att skydda?

Fridens
Min röst (blodpoäng) överförs till en annan spelare ifall jag blir mördad/utröstad, så att den spelaren i nästa runda har två röster.

Nej, det är riskabelt att samla på sig för många blodpoäng, eftersom våra blodpoäng är synliga för ulvarna och gör att en spelare med flera poäng är prime target för mord.

Första rösten blir även rödande, eftersom den ger ulvar chansen att få överläge.

Så vi får inte veta tillhörighet på den som mördats? Borde det inte vara självklart att det är bybor som mördas?
Ulvarna kan mörda varandra för att behålla ansamlade blodpoäng hos sig själva, så i extrema scenarion är det inte en bybo som mördas.

I alla fall viktigt för ulvarna, eftersom det blir lättare för dem att vinna med B-drevet och därmed hela spelet då.

Röst: @Anthrox
Smooth, men nej. Om någon bryter mot byns vilja i hur dreven utformas är det givetvis rödande och leder till en utröstad ulv nästa runda. Jag byter gärna mig själv mot en ulv, alla dagar i veckan. Gör inte du? Det är inte direkt som att vi än så länge är i en situation där vi förlorar på att någon snajpar ett drev, så att vara rädd för det nu känns rätt onödigt. Speciellt eftersom vi kan kapitalisera rejält på hur dreven utformas.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ulvarna kan mörda varandra för att behålla ansamlade blodpoäng hos sig själva, så i extrema scenarion är det inte en bybo som mördas
Ulvarna förlorar ju faktiskt inte så mycket på att mörda varandra. De behåller ju sina röster. Så de skulle kunna bygga en riktig anabol tjernobyl-ulv om de vill. Medan vi inte kan utläsa något ur ett sådant mord och tror att det fortfarande är tre småulvar i spel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Folk som inte samarbetar med byns vilja ser jag alltid som superröda, som bekant ;) men ja, det är lite balansgång mellan att inte hamna i underläge och riskera att bli snajpade och att fixa schyssta drev som ger oss massa information
Grejen är ju att en snajp-ulv gömmer sig i drevet. Vi vet ju inte vem i det vinnande drevet som hade extra röster. Så det blir inte bara att haffa fulingen direkt liksom.
 
Top