Bara och bara! Jag orkar inte ens fundera på att fippla med det. Men om jag får önska mig grejer, så gärna ja.
Sen tycker jag mängden HP kan bli lite absurd redan från lvl 7 för vissa klasser. Skillnaden i HP kan oxå bli lurig.
Ja, max HP på level 1 (med höjning för wizard från d4 -> d6) samt att de hårdaste klasserna (typ barbar) har d12 då d10 var max tidigare. OCH att man kan ta hälften och skaffa hög CON gör att HP snabbt kan springa iväg. Kontra äldre versioner.
Vet inte hur jag skulle gjort för att göra DnD5(.5) lite mer nedtonat. Skulle vara jättesvårt då det är så oerhört många förmågor och interaktioner så börjar man dra i någon ände är det lätt att det blir knasigt.
Något enkelt för att göra det dödligare och minska utdragna strider på högre nivåer är att typ halvera HP. 7th Sea har väl någon mekanism där skadan (för alla) ökar varje runda eller något sådant. Känns också som en rimlig grej att införa, men kanske då mest för att snabba upp strider en smula.
Jag vet inte om jag skulle vilja ändra något på DnD5(.5) annat än möjligen på marginalen och sånt som är personliga önskemål (Dragonborn är balla men har underväldigande ras-förmågor t.ex.). Men då är det att spelet är en 'power fantasy' och syftet är att spela zero to hero och RPna i gruppen kan bli veritabla monster som kan besegra arméer eller gudalika monster (drakar, demoner, liches osv.). Det är, för mig, en del av charmen med spelet.
Vill jag spela något mer jordnära skulle jag nog helt enkelt välja ett annat spelsystem som inte har de här inslagen att RPna blir superhjältar givet tillräckligt med tid och xp.
Cog.