Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Under gångna natten skickade Elin över kapitelbilden till kapitel 2 i Expert Nova. Jag returnerade den i morse med ett par förbättringsönskemål. Jag har ägnat förmiddagen åt en skarp montering av sagda kapitel i InDesign. I eftermiddag: mer svenska Runequest.

https://youtu.be/U5TqIdff_DQ
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Idag har jag, liksom tidigare under veckan, skrivit några rader i spelledarkapitlet till Världsrymdens vagabonder. Det känns nästan pinsamt pretentiöst att skriva spelledartips, men jag försöker intala mig själv att jag kanske ändå har något klokt att dela med mig av efter 25 år som rollspelare. Att skriva om spelledande har också fått mig att tänka igenom vilken spelstil jag föredrar. Trendigt värre det där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Idag har jag skrivit en alldeles för lång text om vad det innebär att spelleda krankskt, och så har jag skrivit den här korta texten om färden tillbaka till arkologin till mitt Rotsystem-äventyr:

Resan tillbaka till Stad Ett kan bli förhållandevis stillsam och utan vidare komplikationer. Om spelarna inte verkar ha tröttnat på äventyr ute i det gröna kan du använda dig av den här händelsen:

VTOL-planet anfalls av muterade fåglar norr om Gävle, och tvingas nödlanda i närheten av Tönnebro. Därifrån är det omkring 12–18 timmars promenad till Gävle och utposten där ifall man följer E4:an, det dubbla om man håller sig i den omkringliggande taigan. Grönskan vet var planet landade och skickar dit en vargflock dit för att undersöka saken och ta hand om överlevande. Flocken styrs av en infekterad, onaturligt stor varghona.

Men i ärlighetens namn är den så fantasilös att jag funderar på att stryka den. Den innehåller ingenting en kreativ SL inte kan sno ihop med Google Maps och lite mätningar på tio minuter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Renskrev mitt kladd om skräcktradition från diskussionen med Grisodlar'n om att spelleda skräck och stoppade in det som någon sort inspiration i Best.

SKRÄCKTRADITION
Mycket av den skräck vi tänker oss från film och böcker handlar om empati. Att vi ska förstå hur äckligt eller obehagligt någonting är för att vi kan förstå vad människorna på bioduken eller sidan känner.
När du konstruerar monsterjakter kan det vara användbart att välja ut ett eller ett par av de knep som skräcktraditionen lutar sig mot.

Alienation. Att inte förstå språk, att inte ses/höras, eller rentav ignoreras av sin omgivning. Att spela hemlösa, flyktingar, eller andra som får ett negativt bemötande av sin omgivning är ett exempel. Jägarna är alltid utstötta, men att endast anspela på det blir ganska fort tjatigt. Språk och tillhörighet kan dock vara väldigt effektivt för att uppnå alienation i begränsade men starkare doser.

Frustration. Att inte vara snabb nog. Att inte vara stark nog. Att inte ha rätt nyckel till den låsta dörren. Att nästan lyckas, men förlora något. Frustration och kontrast jobbar ofta ihop. Gruppen hittar en smutsig nyckel och de känner redan till en låst dörr—de skyndar sig till den låsta dörren, som blockerat dem från omvärlden i timmar, och stämningen är på topp. Men det är fel nyckel.

Galenskap. Att få irrationella eller ologiska gensvar på saker som borde fungera. Riktig galenskap är genuint obehaglig. Det är Ted Bundy, inte The Joker. Bara för att det här i första hand är ett rollspel om monsterjakt så måste inte alla monster vara vidunder—vissa monster är helt vanliga människor.

Hallucinationer. Att se eller höra saker som inte stämmer. Har inte den där jägaren röda ögon? Varför har byborna simhud mellan fingrarna? Gör gärna detta i enrum med den eller de spelare vars jägare drabbas, om det inte drabbar hela gruppen, eftersom det då får mycket mer effekt. Var också försiktig med för uppenbara hallucinationer—det bästa är om spelaren faktiskt tror på det du säger.

Hjälplöshet. Ni kan inte lösa det här problemet. Ni kan inte springa, för ni har en person med ett brutet ben. Ni kan inte slåss, för ni har inga vapen. Hjälplöshet förstärks av flera andra kategorier, men handlar om att försvaga jägarnas typiska styrkor. Det skiljer sig från frustration genom att vara mycket mera svart/vitt.

Inlevelse. Att världen har rimliga konsekvenser för logiska lösningar. Det här förstärker allt annat genom att göra världen trovärdig. Låt spelarna själva lista ut hur deras jägare kan lösa saker genom att de får använda sin egna intuition. Men dra saker ännu längre. Om jägarna tänder eld på gästgiveriet där vidundret gömmer sig, kanske sprider sig elden till andra hus.

Instängdhet. Att sitta fast. Att inte kunna ta sig ut. Instängdhet tangerar isolation och frustration, men är inte riktigt samma sak, utan mer artificiell. Ert fartyg fryser fast i isen och går inte att få loss. En storm gör det omöjligt att lämna det karpatiska spökslottet. Ni kan se lösningen där—på andra sidan—men ni kan inte nå den.

Isolation. Ensamhet. Att vara en dammpartikel i ett öppet vakuum. Att krypa genom de halvmeterhöga tunnlarna genom det kolsvarta berget, eller hanka sig fram i minusgraderna och ödevidderna på Grönland. Det finns ingen hjälp att få—det är bara ni här—och allt ni gör för att komma härifrån är meningslöst.

Kontrast. Ibland behöver jägarna känna att det gick bra. De lyckas stoppa blödningen med en trasa! De hittar en utväg från vidundrets håla! I takt med att jakten blir allt mer desperat kan den här framgången bli allt mindre, men om allting blir mörkt och ont så kommer det mörka och onda till slut bli tjatigt.

Misstro. Att inte kunna lite på spelets system, på sina vänner, eller på världen. Att känna orättvisa och skam inför dem. Best är medvetet konstruerat som ett orättvist system och jägarna har dragit nitlotten. Men ta det ännu längre. Uppdragsgivaren är även vidundret. Personen de bott hos och levt hos angiver jägarna som kättare.

Oförståelse. Att alltid sakna den sista pusselbiten och vara två steg bakom målet. Vidundret har plötsligt gjort något det aldrig gjort förut och jägarna kan inte förstå varför. När de gömt sig på taket börjar besten klättra upp på de kalla väggarna likt en spindel i sitt nät. Om jägarna bara hade vetat.

Pareidolia. Anspela på att människor tolkar saker. Trädgrenarna är inte trädgrenar, de är långa fingrar i skuggorna. Skuggorna är inte heller bara skuggor, utan blir skepnader och rörelser i ögonvrån. Ge lösa beskrivningar som spelarna själva får fylla i, på samma sätt som ögonen gör det i mörkret. Som verktyg kan pareidolia uppnås genom att du utelämnar ett eller flera sinnen. Berätta exempelvis vad jägarna hör, men inte vad de ser. Vi är byggda för att följa våra sinnen—när de inte ger oss komplett information fyller vi i luckorna undermedvetet.

Äckel. Grafiskt äckliga scener kan förstärka mycket, men funkar olika bra i olika spelgrupper. Handlar både om grafiska reaktioner, som den sårade soldaten som gråter och ropar på mamma, och helt enkelt beskrivning av hur en hel plats är täckt av människofett som vidundret lagrat.

Överlevnad. Att sakna resurser. Ammunition, mat, vatten, varma kläder, etc. Låt inte spelet handla allt för mycket om att samla på prylar, utan se det här mer som ett sätt att uppnå isolation eller hjälplöshet. Resurserna bör alla handla om ren överlevnad, dock. Överlevnad är en stark begränsning av vad jägarna kan göra, men det bör inte bli fokuset i spelets scener. Snarare bör det vara något som konstant gör sig påmint trots att gruppen är upptagen med annat.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
entomophobiac;n328944 said:
Renskrev mitt kladd om skräcktradition från diskussionen med Grisodlar'n om att spelleda skräck och stoppade in det som någon sort inspiration i Best.
Grymma grejer!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Idag har jag nog strukit nästan lika mycket som jag skrivit. Jag upptäckte ett par grejer längre bak i äventyret som behövde justeras, nämligen. Så jag ändrade dem.

Och trots att jag tvingades konfronteras med skitdålig text jag skrivit för flera månader sedan så lyckades jag låta bli att påbörja en korrektur-runda. Yay! Jag har lovat mig själv att inte gå igenom texten och jaga kassa formuleringar och sådant innan texten är 100% feature complete.

Så: ett litet avsnitt kvar. Sedan får jag gå igenom texten, och sedan är det dags för utomstående korrläsare…

Arbetet fortgår.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
En text, givetvis till Best, om spelledarpersoner. Inga av de här texterna är korrlästa, utan mer eller mindre ihopslängda för att det här ska bli KLART någon gång.

SPELLEDARPERSONER.
Det är inte bara vidunder jägarna kommer stöta på. Världen är som bekant även befolkad med helt vanligt (o)hederligt folk.

VITTNEN
Ett vittne är någon som sett besten eller dess värv och som kan förmedla åtminstone fragment av upplevelsen till jägarna. Ibland kan det behövas ett incitament av något slag, eller helt enkelt att jägarna lyckas hitta ett vittne som verkligen inte vill prata om det bevittnade överhuvudtaget.

BESKYDDARE
Vissa är på vidundrets sida. Ibland omedvetet, ibland för att själva sko sig på vidundrets framfart. Beskyddare kan komma i alla former, från renodlade beskyddare som försöker försvara besten från jägarna, till den sorts beskyddare som frammanar, riktar, eller rentav kontrollerar besten för sina egna vidriga ändamål.

ALLIERADE
Experter av olika slag, personer som förlorat särskilt mycket eller har mycket att vinna på att vidundret besegras. Individer som jägarna kan motivera till att hjälpa dem i den slutgiltiga konfrontationen. Kan innebära vad som helst från att leda jägarna till bestens håla till att ta en aktiv del i striden.

HINDER
Hinder är spelledarpersoner som inte är allierade, inte heller beskyddare, utan bara är ivägen för jägarna. Banditer, stadsvakter som fått för sig att jägarna är suspekta, eller andra individer som inte har någon koppling alls till besten men som ofta kan bli jägarnas fokus i alla fall. Ibland som del av villospår.

KONTRASTPERSONER
En “foil” är en karaktär i en berättelse vars syfte är att förstärka en annan karaktärs personlighetsdrag. Den tillbakadragna personen som gör att den sociala personen ter sig än mer social, eller den våldsamma personen som gör att den mer verbala framgår som klokare. Dessa kan vara allierade, beskyddare, eller hinder, men de är till för att förstärka personlighetsdragen hos en specifik jägare så att den jägaren får en chans att stå i rampljuset.

ATMOSFÄR
Spelledarpersoner som förmedlar detaljer om världen genom sitt agerande eller sina personligheter. Den rånade familjen som tigger efter att de blivit överfallna på väg till staden. Lågädlingen som tvingats sälja sin mark för att ha råd med den höjda skatten. De påminner jägarna om vilken värld de lever i. De kan också förstärka stämningen kring bestens jaktmark, håla, eller närområde.

SPELLEDARPERSONERS AGENDA
När du introducerar en ny spelledarperson är det bra att först veta vad den vill uppnå. Ofta är det här ganska tydligt ändå, beroende på vilken sorts spelledarperson du introducerar, men syftet med att ändå definiera det innan du använder personen är att det inte ska bli allt för godtyckligt vad personens introduktion leder till i det långa loppet.

VÅLDSTRAPPAN
Ett verktyg när det gäller att hantera vanliga människor är att definiera deras förhållande till våldstrappan i två skalor: hur mycket våld är de villiga att ta emot och hur mycket våld är de villiga att orsaka?
Våldstrappan i Bests tolkning ser ut såhär:

1. Argumentation. Det här är “men du då”-delen av en konflikt. Nedvärderande kommentarer och försök att överträffa den andra sidan. Med rätt ord kan konflikten avvärjas helt, eller trappas upp.
2. Konflikt. Verbala hot, arga utrop, och knutna nävar. Innebär ofta att avståndet kortas ned, så bråkstakarna står väldigt nära varandra.
3. Våld. Slag, spark, eller knuff. Fysiskt våld utan någon större risk för dödlig utgång men ändå en tydlig eskalering.
4. Tillhygge. Dra kniv. Ta fram en knölpåk. Dra pistol från ett hölster. Avsikten blir genast uppenbar.
5. Vapen. Att faktiskt använda sitt vapen, även om det till att börja med kan vara ett varningsskott eller ett halvhjärtat utfall.
6. Mord. Anfall med dödlig avsikt, oavsett om det sker med tillhyggen eller ej.

De allra flesta kommer inte vara villiga att döda en annan människa, utan på sin höjd att ta till våld för att öka avståndet eller försöka skrämmas.

På samma sätt är de flesta för fega för att stå emot en person som drar kniv eller viftar med en pistol och kommer ta första tillfälle att lämna platsen eller avväpna situationen.

Använd t6:or för att hålla koll på våldstrappan för de parter som deltar i en sådan scen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har skrivit en kampanj-pitch till en Symbaroumkampanj som startar i Alberetor, ca 22 år innan händelserna i Kopparkronan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Idag på tåget hem bestämde jag mig för att skita i vad jag "tycker mig ha tid att skriva" till Rotsystem-kampanjen och istället skriva det jag tycker behövs och det jag tänker kan vara hjälpsamt. I första hand ledde det till en omstrukturering av introduktionskapitlen som kommer innan själva äventyren.

Texten om uploading-teknik ska få sig en rejäl uppbiffning och kompletteras dels med specifika tekniska prylar som hör till, men också en ganska ordentlig lista med potentiella problem med tekniken och allmänna tankar kring vad som händer ifall den blir allmänt känd i arkologin och sprids. I vilken ordning saker händer, på ett ungefär, och så. Samt ett gäng äventyrsuppslag relaterade till det.

Och texterna om de olika inblandade organisationerna ska även de kompletteras med mer äventyrsuppslag och annat. Min förhoppning är att det hela helt enkelt ska bli mer matigt och gå att använda till betydligt mer än de tre lite längre äventyr som boken bjuder på.

Så jag började skriva på det. När uploading-texten blivit lite mer klar så funderar jag på att posta den här på forumet för att se om folk tycker att den funkar. Jag är ju rätt hemmablind – jag har ingen aning om hur bra koll folk har på uploading, hur den tidigare behandlats i fiktion, ifall folk tänkt på t.ex. filosofiska och juridiska komplikationer etc etc… Så jag kommer behöva er hjälp med att avgöra hur nödvändig min text är och i hur hög grad jag bara skriver självklarheter.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Zanguina. Fysisk Hälsa (renskrivning, korrigering), Psykisk Hälsa (renskrivning, korrigering), Utrustning & Egendom (renskrivning, korrigering).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Försöker skriva färdigt de sista få sidorna på Best, som handlar om själva konfrontationen med monster. Men det visade sig utöver det att det var rätt skönt att ha semester, så även om det bara är några sidor kvar innan jag har ett komplett utkast så kommer det nog ta lika lång tid att skriva dessa sidor som hela övriga spelet i den här takten.

Konfrontation. I den bästa av världar är det här jakten slutar och jägarna återvänder till sina uppdragsgivare eller andra gelikar för att skryta över bytet. Kanske kan de en gång för alla bevisa för de skeptiska byborna att vidundret finns på riktigt och inte är jägarnas gemensamma hjärnspöke.

VIDUNDRETS MOTIVATION
Mången filmkaraktär har med rödgråtna ögon tittat in i kameran och bedjat publiken eller själva universum om nåd. Varför? Sällan finns någon riktig förklaring bortom, “för att det stod i manus”. Ibland är det alldeles tillräckligt. Men om det inte är det kan du alltid fundera på något av följande alternativ som kan fungera som en motivation för vidundret.

1. Avtal med avgrunden: I andra afdelningen finns det märkliga avtalet med avgrunden beskrivet. Avtalet som gjort att vidundren glömts bort av människan och att jägarna måste jaga i uppförsbacke. I det fallet har inte vidundren någon annan motivation än att tillfredsställa sina behov—tributens offer är i sig målet och förstörelse av vidundren är den enda lösningen.

2. Drömmen om köttet: Avgrunden är en märklig plats. Att ständigt titta in i människovärlden utan att kunna vidröra, känna, eller påverka tar till slut ut sin rätt. Vissa av de varelser som vistas i avgrunden tar sig över på vår sida för att själva få uppleva allt det vackra. Men de missförstår allting. Tributen är deras förvridna vanföreställningar av våra mänskliga önskningar. De behöver förstå missförståndet.

3. Människans mörker: Det är inte vidundren som drivs av tributen utan människan. Svartsjuka borgmästare, giriga kurtisaner, maktlystna slavhandlare, dekadenta ritualmördare; det är det mänskliga mörkret som frammanar vidundren. Jägarna kommer inte segra förrän de kommer åt roten till ondskan.

4. Reinkarnation: Detta vidunders sanna form existerar fortfarande på andra sidan, men den börjar sakta men säkert svämma över till verkligheten. Dess mål är att uppnå full fysisk form och röra sig helt obehindrat i verkligheten. Om den lyckas med det kommer det givetvis få fruktansvärda konsekvenser.

5. Dödssynd: Besten representerar en av de sju kristna dödssynderna: högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede, eller lättja. Hela dess väsen förkroppsligar dödssynden och kan även vara en nyckel till hur den kan stoppas.

6. Apokalypsens ryttare: Istället för att “bara” representera en dödssynd så förkroppsligar besten en av apokalypsens fyra ryttare: segraren, kriget, svälten, eller döden. Kanske finns där tre andra vidunder, eller så är förkroppsligandet bara ett sätt för vidundret att ta sig till vår värld.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Idag har jag redigerat och monterat klart textmassan till Expert Nova. Nu inväntar jag främst Elin Blixts illustrationer och Tomas Arferts omslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Idag har jag skrivit det mesta av det här, om uploading-teknologi i Rotsystem:

För att uploading ska bli möjlig måste en hel del ny teknik uppfinnas, produceras och spridas.

Uppladdningsstation – en apparat som läser av en persons hjärna och de elektriska mönstren i den. Maskinen måste fånga samtliga pågående processer i hjärnan, allt som samverkar till att skapa upplevelsen av ett "jag". Att göra en korrekt avläsning är mycket svårt, inte minst för att det kan krävas omfattande psykologiska undersökningar av en kopia för att avgöra om den är helt korrekt utförd.

De första uppladdningsapparaterna är stora, klumpiga och skapar ofta defekta kopior. Inte sällan förstörs också hjärnan som läses av, så att avläsningen blir den enda kvarvarande kopian.

Senare modeller blir mindre, mer tillförlitliga och lättare att hantera.

Lagring – Ett avläst medvetande lagras som ettor och nollor i ett proprietärt format som beror på uppladdningsstationens märke och mjukvara. Det som är gemensamt för alla format, och även de öppna och okrypterade format som används av streetdocs och kropps-hackers, är att man inte kan läsa informationen i dem.

Människan lagrar inte minnen på samma sätt som hårddiskar lagrar data – istället för tydligt ordnad och strukturerad information fungerar minnet som en serie instabila processer. Ett "minne" är i själva verket en rörig kombination av sinnesintryck, som dessutom är känslig för påverkan. Varje gång man drar sig något till minnes så ändrar man lite på minnet. Medvetandets funktion för att hitta och skapa mönster innebär dessutom att vi tenderar att omedvetet ändra våra minnen för att bättre passa de mönster vi upptäckt.

Allt detta innebär att man inte bara kan ladda upp en person och sedan läsa av dess bankkoder och affärshemligheter direkt från den lagrade avläsningen. Medvetandet måste aktiveras och köras i en emulator (se nedan) för att skapa mening och läsa av minnena och göra dem begripliga.

Emulator – För att det mänskliga sinnet ska kunna fungera måste det "köras" – det räcker inte med en ögonblicksbild av de pågående processerna i en hjärna; processerna måste få fortsätta köras för att medvetandet ska kunna fortsätta. För att det ska vara möjligt behövs en mjukvara som emulerar en biologisk hjärna i digital form. Denna hjärnemulator simulerar dels hjärnans struktur, men också stora delar av människokroppen – alla de inputs och outputs som förväntas av ett mänskligt medvetande.
En del sinnen kan matas med en konstant, oföränderlig signal – det finns till exempel normalt ingen anledning för det simulerade sinnet att känna hunger, så istället blir denna input neutral – varken hunger eller mättnad. Andra sinnen förväntar sig konstant, föränderlig, sammanhängande och begriplig input – synen och hörseln och så vidare. Ju fler av människans primära sinnen som simuleras korrekt, desto mindre risk för psykiska sjukdomar.

Det enklaste sättet att simulera till exempel synen är naturligtvis att mata medvetandet med en signal som kommer från en kamera eller att helt enkelt använda en virrmiljö. Motsvarande gäller även andra sinnen som traditionellt fått sina signaler från kroppens utsida.
Till en början måste emulatorerna köras i stora datorkomplex med rejäl kylning, och behöver dessutom konstant justeras av ett expertteam där både cybernetiker, psykologer och traditionella läkare ingår.

Cyberhjärnor – När lagringsmedia och den datorenhet som kör emulatorn blivit så pass utrymmeseffektiva att de kan få plats i en enhet motsvarande en mänsklig hjärna så kallas dessa enheter "cyberhjärnor". På den allmänna marknaden dyker dessa upp ganska sent i utvecklingen och kräver omfattande tekniska framsteg.

Jag hade tänkt lägga det i spoilertagg men börjar bli lite less på att inte kunna formatera text – i quote-taggar kan man fetstila, men inte i spoiler-taggar. Störigt.

Nåja, jag misstänker att jag kommer att ha anledning att hugga en hel del i texten ovan. En del av det är säkert överflödigt pga självklart, en del är säkert direkt felaktigt (jag är ju bara en lekman när det gäller saker som medvetandet och minnet som processer), och en del är säkert helt enkelt oanvändbart ur rollspelssyfte.

Min förhoppning är ju att man ska kunna hämta både mcguffins, plots och SLP:er och bakgrundshändelser ur ovanstående. Åtminstone om man är lika fascinerad av det här med uploading som jag är…
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Småpetat med formuleringarna i Origenes. Och sett om jag kan få det snyggt i tvåkolumnerslayout.

Och så lite förberedelser för Hydra 9, som dock behöver några artiklar till innan den får gå på tryck.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Skrivit monsters svagheter, styrkor, hur slagfältet ser ut för konfrontationen, och en bunt liknande verktyg för att göra "slutstriden" mer intressant. Lite för mycket regeltugg för min smak, men jag tror att det behövs för slutstriden. Det är även det sista jag har kvar att färdigställa innan Best finns i ett första utkast! Och det är kul.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Idag har jag skrivit om 11 skäl att vilja läsa in sitt medvetande i en maskin.

Det märks att den här sortens texter går lättare att skriva för mig än äventyr. När jag skriver äventyr får jag ofta kämpa för varje stycke, här rinner det bara på. Kanske för att det är ett ämne som genuint engagerar mig, såklart.

Nu får det bli spoilertagg, för den här texten blev ganska lång. Ni får ursäkta bristen på formatering:

Varför skulle någon vilja ladda upp sitt medvetande till en dator? Det finns många skäl till varför uploading-teknologin varit så eftertraktad. Nedan följer ett axplock.

Narcissism – En del är helt enkelt så självgoda att de inte kan tänka sig annat än att världen skulle vara en bättre plats om den innehöll fler av dem.

Symbolisk odödlighet – Föräldraskapet kan ses som ett sätt att uppnå odödlighet. De egna generna skickas in i framtiden och man sätter därmed sin prägel på framtiden. Redan innan uploadingtekniken slår igenom finns det många som använder kloning på motsvarande sätt. Med uploading blir det möjligt att inte bara skicka sina gener utan också sina tankar, drömmar och mål framåt, in i oändligheten.

Bokstavlig odödlighet – När tekniken mognar är det en del som genomför en gradvis digitalisering av det egna medvetandet. Istället för en komplett avläsning som blir en ny fungerande kopia så läser man av en del av hjärnan i taget och låter emuleringen ta över steg för steg. Samtidigt släcker man ner motsvarande del av originalhjärnan. Det gör att man får en kontinuitet i medvetandet; "jaget" upplever att det rör sig från det biologiska till det digitala och det finns ingen kopia kvar i kroppen.

Det här innebär en bokstavlig odödlighet, så länge processen är felfri och så länge emuleringen i den nya hårdvaran fortgår. Detta gör att den uppladdade personen helt enkelt befrias från den köttiga kroppens begränsningar och dödlighet, och därmed uppnår teoretisk odödlighet. En del menar dock att de som tar den här rutten bara byter en uppsättning risker och begränsningar mot en annan.

Säkerhet – För den som vill eller behöver kombinera ett riskfyllt arbete med att också erbjuda en trygghet åt en familj eller ett företag erbjuder uploading ett sätt att uppnå det. Man laddar helt enkelt upp sig som en form av försäkring eller backup – avläsningen lagras kallt, och körs bara i en emulator ifall något händer med originalet.

Transport – På grund av de begränsningar som gäller i Stad Ett med dess fragmenterade infrastruktur och att Grönskan förhindrar radiokommunikation är det antagligen inte det vanligaste skälet, men hypotetiskt sett medger uploading överföring av medvetande över långa distanser. Man skulle till exempel kunna resa i form av ettor och nollor till andra arkologier eller till rymdkolonier där en ledig kropp med cyberhjärna väntar. Detta skär ner på transportkostnaderna.

Backup av viktiga personer – Vissa konstnärer, uppfinnare och andra unika sinnen kan med hjälp av uploading bevaras för eftervärlden. Detta kan vara extra viktigt ifall de aktuella personerna lider av någon form av självdestruktivt beteende.

Effektiviserade arbetsplatser – när cyberhjärnor blir mer effektiva utrymmesmässigt så kommer det att vara mycket lockande för företag att försöka maximera sitt utrymme genom att helt enkelt eliminera fysiska arbetsplatser så långt det är möjligt. Kan man dessutom köra kopior av uppladdade tränade arbetare så innebär detta ytterligare vinst – varför betala för utbildning och lön till 50 support-tekniker när man kan nöja sig med att utbilda en och sedan göra kopior av hen?

KIdnappning, tortyr och så vidare – Om man kan göra kopior av människor, vad ska man då med deras kroppar till? Istället för att kidnappa en person och hålla den i timmar eller dagar behöver man bara hålla hen länge nog för att göra en avläsning. Därefter kan man göra vad man vill med kopian – göra fler kopior, tortera den i virr eller stoppa in den i cyborgkroppar med extra låg smärttröskel. Om kroppen går sönder – byt ut den. Om sinnet går sönder – gör en ny kopia från det lagrade originalet.

Sex – Att kunna ha sex med en eller flera kopior av sig själv är bara början.

Mindre kroppar – när cyberhjärnor blir tillräckligt små öppnas helt nya möjligheter upp för nya kroppar. Cybernetiska djur, till exempel. Det går också rykten om en hel miniatyrstad inhyst i en lägenhet någonstans i arkologin…

Tid – En emulator kan köras i högre hastighet än en vanlig människohjärna. Eller i lägre. Högre hastighet kräver bättre kylning och mer energi, vilket gör att hastighet för de uppladdade blir en fråga om klass och resurser. Det finns också risk för mentala skador om emuleringens inputs och outputs under längre tid inte är synkroniserade med medvetandets hastighet.

Jag har också plitat ner en punktlista med hittills 6 st äventyrsuppslag till Rotsystem som på något sätt knyter an till uploading. De är inte så detaljerade och lär inte bli det heller, utan är mer i formen "rollpersonerna anlitas för att göra X", där SL får komma på komplikationer, eller "rollpersonerna anlitas för att undersöka A, det visar sig vara B". Borde ändå kunna funka hyfsat, tänker jag. Framför allt tillsammans med de tre ganska matiga äventyren som kommer att ingå i samma bok.

Men – kvar i uploading-texten är nu en text om hur tekniken utvecklas och sprids, en text om komplikationer och hinder, och ovan nämnda äventyrsuppslag.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Svenska Runequest, avslutade översättningen av färdigheterna. Nu är det dags för runor, drivkrafter, och ryktbarhet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Skrivit S&S-äventyr (Örnen har landat, anspelar på ett uppmärksammat jubileum). Layoutat Grimoire nr 3 (som äventyret kommer ingå i).

Väntar fortfarande på en artikel, samt omslaget, men sen slänger jag upp den på Lulu.
 
Top