Nekromanti Vad är roligast?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bamse-not [något OT]

Bamses fru är dock bara en "kvinna" i största allmänhet. (fast Rune skärpte sig senare med Brummelisa) Kvinnliga karaktärer får representera hela könet, medan män får vara individuella personligheter.
Jopp - men en Bamsedetalj - utan sin honung är Bamse rejält svagare än sin fru. (Hon är med andra ord inte bara en genus- utan också en etnisk kliché. Slår vad om att Nina Kanin är en jävel i sängen också, fast det får vi förstås aldrig se. :gremgrin:)

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Bamse-not [något OT]

Jopp - men en Bamsedetalj - utan sin honung är Bamse rejält svagare än sin fru. (Hon är med andra ord inte bara en genus- utan också en etnisk kliché. Slår vad om att Nina Kanin är en jävel i sängen också, fast det får vi förstås aldrig se. )
Bamse kryllar av etniska stereotyper av det smaklösa slaget. Exempelvis framställs brottslighet och girighet genom etnisk tillhörighet (vargar och sorkar).

Dessutom dopar Bamse sig (äter dunderhonung när han spelar fotboll) och beter sig som ett medborgargarde i stället för att överlåta bovfångandet till konstapel Kask.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Samlagsvirke

"Gnägga som en häst! GNÄGGA!"

Neeeeeeej.... Nu fick du mig att tänka på en knäfallen Ned Beatty och banjomusik.

Men Deliverance är faktiskt en ganska bra inspirationskälla för spelande i nutidsmiljö. Fyra män, en flotte och den stora stygga vildmarken...

Varför inte byta ut den något efterblivna lokalbefolkningen mot alver. :gremsmirk:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Semi-fjantasy

" behöver världen massor med raser (av någon konstig anledning - jag har svårt att komma på någon) så finns det massor med raser."

Man måste dock göra skillnad emellan anleding och förklaring. I sisu gör jag ju så att jag har en hoper spelbara raser, min förklaring till att det är många raser är att de olika delarna av världen varit väldigt isolerade från varandra, och så har olika raser utvecklats från samma grundras. Min anledning däremot är enkel; jag vill ha fler raser i sisu! Jag tycker det är väldigt kul att kunna låte mina SLPs vara filosoferande troll eller ädla vättar. Jag gillar när man kan låta en dvärgsk SLP hänvisa till sina fiender som "spetsörade blodsugande ofolk". Rasism i rollspel är ett kul element, både att spela med och kämpa emot...

Jag vet att man kan spela med rasism utan en massa skumma raser, men det är lixom inte samma sak. Dessutom utesluter inte existensen av andra tänkande raser att man ska kunna använda rasism inom en ras...

/Mask
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag är en rashatare!

Provocerande rubriker är kul!

Hur viktigt tycker Ni (rollspelsmakare) det är med massa olika spelbara raser i rollspel (främst fantasy)?
Helt oviktigt om det inte görs bra. De flesta raser är bara en begränsad och/eller extrem form av människor, som uppfyller en liten specifik nisch som lika gärna kunde ha fyllts av vanliga människor. [Varning! Nu följer ett par meningar där olika rasbegrepp kommer att användas om vartannat i en salig röra; försök att hänga med] Jag skulle annars kunna tänka mig ett spel där dvärgarna inte var en egen ras (fantasyrollspels rasbegrepp). Istället skulle de vara en människoras (det rasbegrepp som används till vardags där exempel på raser är arier, judar osv (även om det rasbegreppet bara är en konstruktion; det finns inga raser enligt biologisk definition bland människor, det finns bara fenotyper)) som råkar vara kortvuxna och lever under jorden.

Framför allt ogillar jag olika konstiga raser (eller då snarare arter) inom SF, speciellt i serier som Star Trek eller Babylon 5. De flesta rymdvarelser presenteras med en helt homogen kultur; människor är den enda ras där olika kulturer verkar ha uppstått. Ett normalt avsnitt handlar om hur man kommer till en planet där kulturen har några märkliga regler som ställer till problem. Rymdisarna på planeten är en ny ras med en ny fånig formation på näsan. Mycket tid skulle sparats om de istället varit klingoner eller motsvarande med en annan kultur än huvuddelen av klingonerna.

Åter till ämnet: Om det är kul / viktigt för stämningen / bra gjort är det trevligt med olika raser. Om de bara är stereotyper är det tråkigt och det är de oftast.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Dêlïvêráncè (OT)

Varför inte byta ut den något efterblivna lokalbefolkningen mot alver.
Och nu gav du MIG visioner om ett gäng efterblivna banjoalver som sodomerar en stackars rollperson medan de säger: "grymta som en dvärg!" Onda människa! :gremsmile:
Det kanske är därför Lorien har så såligt rykte? Hm?

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Jag är en rashatare!

Framför allt ogillar jag olika konstiga raser (eller då snarare arter) inom SF, speciellt i serier som Star Trek eller Babylon 5. De flesta rymdvarelser presenteras med en helt honogen kultur; människor är den enda ras där olika kulturer verkar ha uppstått. Ett normalt avsnitt handlar om hur man kommer till en planet där kulturen har några märkliga regler som ställer till problem. Rymdisarna på planeten är en ny ras med en ny fånig formation på näsan. Mycket tid skulle sparats om de istället varit klingoner eller motsvarande med en annan kultur än huvuddelen av klingonerna.
Håller med. Trots att jag verkligen försökte och har ett gediget SF-bibliotek/videotek så kom jag bara på ett enda exempel på mångkulturella aliens, nämligen Alien Nation. I vissa fall kan man förklara det med totalitära samhällen där folket likriktats, men ofta bara antar man att alla med ett visst utseende ser ut på ett sätt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bamse-not [något OT]

Exempelvis framställs brottslighet och girighet genom etnisk tillhörighet (vargar och sorkar).
Å andra sidan påpekas det att om bara de andra djuren ville anställa vargar och sorkar på hederliga jobb och inte vore så förbannat, öh, artistiska, så skulle de inte hamna i händerna på vargisk gängverksamhet eller den sorkiska maffian. Kaniner och björnar kan luta sig tillbaka till hederliga medklassliv (eller arbetarklassliv vad gäller Bamse - han står väl som 'skogsarbetare' i telefonkatalogen). Ser folk att man har ett typiskt varg-namn får man inte ens en anställningsintervju. :gremsmirk:

Erik, inte helt oseriös
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Dêlïvêráncè (OT)

Det kanske är därför Lorien har så såligt rykte? Hm?
Gammal käpphäst: med tanke på hur ofta människor måste föröka sig jämfört med långlivade fjantasyraser som alver och dvärgar, skulle det inte förvåna mig om man har rediga sexuella fördomar om de stackars människorna. Den typiska ursäkten vild alviska övergrepp är naturligtvis att 'hon ville det - alla människohonor är ju slampor!'.

Erik
 

hariman

Veteran
Joined
22 May 2003
Messages
16
Re: Jag är en rashatare!

Ett charmigt exempel på att de andra raserna gära likriktas, är i D&D första upplagan där man antingen väljer ras eller yrke. :gremsmirk:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bamse-not [något OT]

Jo, men konstapel Kask har ju varken möjlighet eller befogenhet att ta itu med hänsynslösa, yakuzaliknande storkapitalister a'la Krösus Sork, vars subtila ekonomiska brottslighet gnager sönder såväl nationalekonomin som välfärdssamhällets sociala skyddsnät. Där måste någon rättrådig arbetarklassmedborgare som Bamse ta saken i egna händer och uppmana till revolution...

- Ymir, förstår faktiskt Bamse. A man's gotta do what a man's gotta do.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Bamse-not [något OT]

Jo, men konstapel Kask har ju varken möjlighet eller befogenhet att ta itu med hänsynslösa, yakuzaliknande storkapitalister a'la Krösus Sork, vars subtila ekonomiska brottslighet gnager sönder såväl nationalekonomin som välfärdssamhällets sociala skyddsnät. Där måste någon rättrådig arbetarklassmedborgare som Bamse ta saken i egna händer och uppmana till revolution...

- Ymir, förstår faktiskt Bamse. A man's gotta do what a man's gotta do.
Jag håller iofs med dig och är själv en stark supporter av medborgarrätt, nödvärn (även förebyggande) och civil olydnad.

Frågan är dock om det är lämpligt att lära småbarn sådant.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är iof inte en rolsleplsmakare, men därimot en glad spealre..

För min del så älskar jag en myller av folk & fä ! Det är enligt mig en av de grejer som gör fantasy till just fantasy. Har man en smakfull blanning av det så tror jag att det kan bli hur lyckat som hellst !
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Någon här...

...är inte tillräckligt bekant med CCC.

zombies??

Ja?

Du vet vad dom säger; Rigor Mortis kan göra underverk för potensen. :gremtongue:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Men det gör Rikard!

Kan tillägga att en karaktär som Runde gjort vid namn Rikard faktiskt deltar i en revolution, där jorden delas lika. Detta kan ni se här!

Dessutom är det revolution i Bamse 9/78. Dock inte mot Krösus.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Maoism i Bamse! (sic!) [ot]

Kolla bifogad fil. För er med sämre syn än 1,5 (optikern) / 9 (försvaret) (ja, man måste ju va bra på nåt...), så kan jag citera texten:

I Beijing finns världens största torg- Tien an men, Den himmelska fridens torg. Där samlades den 1 oktober 1949 miljoner människor för att höra Mao Zedong utropa Folkrepublilen Kina. Landet var befriat från krigsherrar, affärsmän och utlänningar som tidigare styrde. Före denna befrielse svalt vissa år många miljoner människor ihjäl. Efter 1949 har man delat maten mer rättvist och ingen svälter. Det är en av 1900-talets viktigaste händelser - var fjärde människa är ju kines!

Utanför parker fanns tidigare plakat med texten: 'Förbjudet för hundar o kineser'. I Kina! Inte konstigt att de talar om befrielsen!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tack, Elfwood ligger visst nere [NT]

Jag orkade inte leta efter bilden själv.

/Rising
som ska rita en sexig mantikora bara för att visa att det minsan skall gå...

Förresten, den där rigor mortis-kommentaren bara måste vi ha med i spelet på något vis.
 
Top