OSR Vad är grejen med OSR?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,731
Location
Eskilstuna
Det känns ju som att det är en glidande skala där ett spel får ett poäng för varje punkt de kan bocka av på en lista. (Typ inspirerat av gamla DnD, lätta regler, hög dödlighet, fokus på att utforska spände/farliga platser o.s.v, DIY-anda) Och sen dra ifrån ett poäng för varje grej det bockar av på minuslistan. (Regler för social interaktion, långa färdighetslistor, med mera)

Och sen kollar man slutpoängen:
10+OSR!
8-9 Antagligen OSR!
6-7 Lite OSR nära sådär.

Då ska man bara hitta krysslistor man kan vara överens om :)
Hade det varit 10+, 7-9, och 1-6 hade det inte varit OSR, utan PbtA.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
För den som inte gett upp hoppet om att grokka vad OSR är eller kan vara, så har vi ju två jättefina gamla trådar som är värda att läsa:



Startade av @Genesis och @Pilzefrau .
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,349
Det kanske hjälper lite mer att tänka på att det är skillnad på OSR som ”etikett” och som ”tankesätt”. Om jag bläddrar i en osr-hylla så förväntar jag mig att de flesta sakerna där ska vara hyfsat kompatibla till äldre d&d och i förlängningen många av dess oräkneliga oäktingar.

Medan osr som tankesätt genomsyrar väldigt många spel och olika sorters spelande som inte har kopplingar till puristisk d&d. Jag gillar uttrycket ”folk-d&d”, att Dungeons & Dragons som fenomen har blivit så stort att ingen kan claima det längre, varken TSR eller Wizards of the Coast. Det är istället en levande kultur som inte går att stänga in på ett museum, utan det utvecklas hela tiden.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Det kanske hjälper lite mer att tänka på att det är skillnad på OSR som ”etikett” och som ”tankesätt”. Om jag bläddrar i en osr-hylla så förväntar jag mig att de flesta sakerna där ska vara hyfsat kompatibla till äldre d&d och i förlängningen många av dess oräkneliga oäktingar.

Medan osr som tankesätt genomsyrar väldigt många spel och olika sorters spelande som inte har kopplingar till puristisk d&d. Jag gillar uttrycket ”folk-d&d”, att Dungeons & Dragons som fenomen har blivit så stort att ingen kan claima det längre, varken TSR eller Wizards of the Coast. Det är istället en levande kultur som inte går att stänga in på ett museum, utan det utvecklas hela tiden.
Ja, "folk-DnD" är en fantastisk grej. Fight the power, DnD är större än WotC, etc.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag har aldrig varit mycket för D&D och rollspel av liknande amerikansk modell. Det har inte heller varit min upplevelse att dessa spel varit särskilt populära i Sverige om man blickar bakåt (idag ser det nog annorlunda ut). Vilken gammal skola är det vi återupplivar OSR-genren i en svensk kontext? Vad är det som gör att de blivit så populära den senaste tiden?

Missförstå mig rätt nu, jag vill gärna tycka om och förstå vad det hela handlar om. Jag gillar estetiken med ensidesäventyr och enkla regelverk. Samtidigt så verkar det ganska repetitivt. Det är regler baserade på någon form av D&D och ändlösa grottor med monster. Kanske är jag präglad av att rollspel ofta inneburit mycket regler och förberedelser. Kanske är jag, helt enkelt, bara en gnutta dum i huvudet. Hjälp?
Nu har du ju redan fått åtta sidor svar i denna tråd, men här är ytterligare ett svar i form av en recension. Jag tycker att det här bestiariet är ett bra exempel på hur kreativt, kul och effektivt OSR kan vara. Man får mycket för pengarna.

 
Last edited:
Joined
6 Jul 2022
Messages
19
Jag har aldrig varit mycket för D&D och rollspel av liknande amerikansk modell. Det har inte heller varit min upplevelse att dessa spel varit särskilt populära i Sverige om man blickar bakåt (idag ser det nog annorlunda ut). Vilken gammal skola är det vi återupplivar OSR-genren i en svensk kontext? Vad är det som gör att de blivit så populära den senaste tiden?

Missförstå mig rätt nu, jag vill gärna tycka om och förstå vad det hela handlar om. Jag gillar estetiken med ensidesäventyr och enkla regelverk. Samtidigt så verkar det ganska repetitivt. Det är regler baserade på någon form av D&D och ändlösa grottor med monster. Kanske är jag präglad av att rollspel ofta inneburit mycket regler och förberedelser. Kanske är jag, helt enkelt, bara en gnutta dum i huvudet. Hjälp?
För mig innebär OSR ofta enkla regler, med fokus på spelarens kreativitet, Istället för att rulla tärningar för att hitta den hemliga dörren, övertala vakten. muta domaren, får spelaren förklara hur detta skall gå till. Det var så vi spelade drakar och demoner, Mutan och star Wars på åttio- och nittiotalen. Sedan så finns det, som jag tror att många har påpekat också, en idé om att man skall skapa eget material, regler m.m. att det är en del av charmen med OSR: en gör det själv inställning.
Jag spelar mest , och helst, tunnels and trolls, vilket ibland kallas för OSR, vilket är lite missvisande, om man tänker sig att det skulle röra sig om ett retro-system. Spelet är inne på sin 8:e utgåva, beroende på hur man räknar material produceras fortfarande. till exempel av mig.
 

Formlexx

Betraktare
Joined
27 Sep 2023
Messages
1
Inte ens i de amerikanska communityn är de överens om vad OSR är. Jag hänger mycket på RPG och OSR subredditarna och även där så är de inte eniga, inte ens om vad R:et i OSR står för, revival, reinessance, eller revolution. Det har skapats en till term som heter NSR bara för att slippa diskussionen om OSR måste vara byggt by de gamla utgåvorna av D&D. NSR står för New School Revival/Reinessance/Revolution och bygger på samma filosofi som OSR men utan kopplingarna till D&D. Det har gjorts försök att definiera OSR och ett av dem är dokumentet Principia Apocrypha, som finns gratis att läsa online.

För övrigt så är det många i det amerikanska communityt som anser att både svärdets sång och DoD23 är OSR/NSR.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
470
Location
Uppsala
Har också sett flertalet gånger att Svärdets Sång och DoD23 refereras till som OSR eller "OSR adjacent" vilket är intressant då jag tror många här i Sverige(och på detta forum) inte skulle hålla med om det.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
23
För övrigt så är det många i det amerikanska communityt som anser att både svärdets sång och DoD23 är OSR/NSR.
Därav min fråga tidigare i tråden. Den approach som DoD tar på rollspel är mycket lik den som folk beskriver som OSR. Det enda som saknas är en tydlig koppling till tidiga Dungeons and Dragons regelverk. Det finns dock många andra likheter som jag tycker väger tyngre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,217
Därav min fråga tidigare i tråden. Den approach som DoD tar på rollspel är mycket lik den som folk beskriver som OSR. Det enda som saknas är en tydlig koppling till tidiga Dungeons and Dragons regelverk. Det finns dock många andra likheter som jag tycker väger tyngre.
En skillnad verkar vara att en del OSR-folk tycker att en uttömmande och generell färdighetsuppsättning i sig är ett problem (utom för tjuvar, av någon anledning), efterom man ska lösa saker med Player Skill snarare än rollpersonens kompetens (utom i strid, då).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,584
(utom för tjuvar, av någon anledning)
Färdigheter för tjuvar dök upp tidigt i DnD. Därför tycker vissa att tjuvfärdigheter hör hemma i OSR. Andra vill helst slippa färdigheter helt och hållet, just för att lägga mer fokus på spelarskicklighet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,661
Location
Demokratiska Republiken Latveria
(utom för tjuvar, av någon anledning)
Det är en ganska vanlig (eller i alla fall inte ovanlig) åsikt att tjuvarna är ett ovälkommet tillskott bland klasserna (de fanns ju inte med i 0e utan kom i supplementet Greyhawk).

Själv tänker jag att färdigheter (om man använder dem) kan betraktas som en slags "Save against stupid". Om du inte har en smart lösning på ett problem kan du få en chans att rulla tärning. Men då är du ju utelämnad åt slumpen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Inte ens i de amerikanska communityn är de överens om vad OSR är.
Amerikaner. Kända för att vara överens. ;)

Skämt åsido är det ju hobbyutövande i slutänden. Om något är det ju skitkul att det finns ett samtal om olika ingångar. Exempelvis Combat as War vs Combat as Sport, eller problematisering av rasfördelar och -stereotyper. Där finns ju alla sidor representerade även i rollspelshobbyn. (Märkligt sällan problematisering av dödligt våld dock, men det är en annan diskussion.)

I min bekantskapskrets verkar skilnaden framförallt handla om tyngdpunkt. Om R:et representerar Revival eller Renaissance.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
194
Jag tror man i mångt och mycket behöver förhålla sig till hela OSR-konceptet som en "era" som har passerat, precis som "realism" eran på sent 80-tidigt 90-tal, The Forge och "indie" eran på 00-talet etc. När det blir viktigt att ha tydliga definitioner och avgränsningar för vad som är "riktig" OSR (eller någonting alls, egentligen), är det ofta ett tecken på att själva ögonblicket är förbi, och det man i verkligheten diskuterar är dess arv, konsekvenserna av att någonting skedde under en viss period.

OSR som kulturell rörelse inom rollspel är i mångt och mycket över, men förekomsten av den rörelsen har för alltid påverkat rollspelshobbyn, och det är det arvet som jag tycker är det verkligt intressanta.

Under de kommande veckorna kommer de flesta som backat Mothership få sina leveranser, och det finns nog inget spel av den magnituden som samtidigt är så tydligt av, men också skapar ett sånt tydligt brott med, OSR. I min headcanon är det ett fint bokslut av en av de viktigaste och mest spännande perioderna i rollspelshistorien, och jag ser ivrigt fram emot en ny våg där nya tankar, idéer och ideal får ta plats.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,217
OSR som kulturell rörelse inom rollspel är i mångt och mycket över, men förekomsten av den rörelsen har för alltid påverkat rollspelshobbyn, och det är det arvet som jag tycker är det verkligt intressanta.
Jo, det är positivt att efter varje trendig grej brukar det bli kvar saker som faktiskt fungerar och inspirerar nästa generation spel.
 
Top