Här händer det grejer, ser jag - namnförslag hinner komma, hejjas på och sedan visa sig vara upptagna utan att jag ens hinner säga flaska =)
"Ödesväven" är inte ett dåligt namn i sig, såklart, men bortsett från att det är upptaget så upplever jag också att det skapar lite för episka förväntningar. Det kan för all del "Ödesväktarna" göra också, vilket är anledningen till att inget ännu är spikat.
Anledningen till att vi överväger dubbelnamn är framför allt att Umu åtminstone i teorin är tänkt att kunna växa och utökas till att handla om helt andra saker än det här grundspelet. Idén var att om vi bara kallar det "Umu" så betyder det att 1) vi säger "det som finns i den här boken är hela Umu" och 2) att vi blir ett av en skvadriljon fantasyspel som bara ohjälpsamt heter sin spelvärld. Namnet säger då ingenting om innehållet. Vi skulle vilja att titeln sade något om vad man gör, vad man spelar. Det här är inte ett spel där man spelar "vad som helst" eller "äventyrar", liksom.
Anledningen till att vi då inte bara tänkt kalla det "Ödesväktarna" eller något annat som inte inkluderar det övergripande namnet är att det då blir svårare att knyta an till samma spelvärld ifall vi nu bygger fler spel där man gör andra saker. "Umu" var då tänkt som en unifierande faktor. Man kan tänka sig lite som Star Wars-spelen från FFG; de heter ju inte bara "Edge of the Empire"... OK, nu är "Umu" inte alls lika välkänt, men OM vi nu till exempel skulle göra ett helt annat spel senare, som handlade om sjöfarare/handelsmän, eller som utspelar sig i samma spelvärlds framtid (vi har genom åren spelat i flera olika epoker), så vore det ju trevligt att ha något som vävde samman dem.
Om omslagsbilden: Just nu tänker vi oss något ganska Gumshoe:igt; en brottsplats med ett lik och en mystisk bok, ett par rollpersoner som undersöker stället. VI är inte färdigtänkta, men om man kollar på omslaget till Trail of Cthulhu så är det nog lite i rätt riktning.