Nekromanti [Umu] Namnhjälp?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jo, som några av er vet så jobbar jag sedan Gothcon med att projektleda en ny rollspelsprodukt; ett fantasyrollspel som bygger på en spelvärld som kommits på av en gammal kär vän till mig.

Spelvärlden heter Umu, och i vanlig ordning blir det nog också det övergripande namnet på produktlinjen. Tanken är att inleda med ett kort, litet spel på c:a 72 sidor mest för att få ihop något och få det till tryck. Sedan kan man bygga på med mer allt eftersom.

Det jag säker efter nu är fler förslag till undertitlar.

Det vi önskar oss från en titel/undertitel är att det återspeglar vad rollpersonerna faktiskt gör.

Kort sammanfattning: Rollpersonerna undersöker ickeauktoriserade mystiska/magiska saker som den ordinarie poliskåren i den stora staden Elemin inte klarar av. De får sina uppdrag från magikergillet som bor i stora torn i staden. Magikergillet sysslar med Ödesmagi, som närmast kan beskrivas som ett slags deterministisk magi; sannolikheter och manipulation av ödesvävens trådar. Problemet är att det förutom Ödet finns tre Urkrafter, i form av Ljus, Mörker och Jord. När magi utförs som är kopplad till de tre, eller när ödesmagi används vårdslöst, så ställer det till det för gillet - ödesväven sluts sönder och blir svåröverblickad och svårkontrollerad. Därför: rollpersonerna.

Med andra ord: Ett slags undersöka-mysterier-fantasy-Arkiv-X. Fast det kan ju spelet inte heta.

Jag eftersöker alltså ett namn som ger rätt associationer och en hyfsad bild av vad man faktiskt gör. "Ödesdetektiverna" känns inte riktigt rätt...

Några exempel vi själva spånat fram:

Umu: Gryning
Umu: Gryningsväktarnas orden
Umu: Gryningsorden
Umu: Balansens väktare
Umu: Magins väktare
Umu: Ödets väktare
Umu: Ödets gryning
Umu: Magistrat
Umu: Ödets Magistrat(er)
Umu: Ödesväven
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Måste säga att "Ödesdetektiverna" tilltalade mig mer än alla de riktiga förslagen. Det blir intressant eftersom "öde" och "detektiv" har så olika laddning! Väktare låter präktigt och liksom... reaktivt? De kan i fantasysammanhang vara nästan vilken sorts hjälte som helst. "Gryning" och "orden" säger inte heller så mycket. Om detektiver känns för anakronistiskt skulle jag ändå vilja behålla någon slags kontrast.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Gillar allitterationen i "vävens väktare"! Vävens vakthundar? Då kontrasteras högt (ödesväv) och lågt (hundar)?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
+ det är mixing the metaphors med både vävare och husdjur i samma fras
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Umu - Byrån för extraordinära händelser

Anspelning på Arkiv X och att det verkar utspela sig den "verkliga" världen där magi "inte ska synas"?
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tänkte komma med nåt förslag men det fanns redan många bra. Mina favoriter än så länge:

Vävens Väktare - mer högtravande (inte menat på ett negativt sätt.)

Byrån för extraordinära händelser - mer lättsam.

Beror då på hur "tungt" spelet är ????
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Byrån för Extraordinära Entropisksa Händelser (Rpna får E.E.H. Polisbrickor)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Byrån för Extraordinära Entropiska Händelser - "The magic is out there!"
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Magistratet Över Registrerade Kommisarier och Edfästa Rekryter Eller Umu: M.ö.r.k.e.r.

Där så klart en registrerad kommisarie är någon som har slutfört sin utbildning och är specialtränad, ibland chef över mindre grupper, för att fånga svårare fall och de edfästa rekryterna är de som givit en ed att följa magistratet, or die trying typ.

(det är ju då ett undermagistrat, eller en underdel av det riktiga magistratet)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Ingen undertitel, men gärna random diakritiska tecken: Ûmù, ?mü etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag är för trött för att begripa mig på straight-faced internethumor just nu, så jag kan inte avgöra vilka av era förslag som är på allvar... Men om någon av er skämtar så kan jag inte säga att jag på något sätt klandrar er. Det är lite öppet mål.

Spelet är i varje fall på allvar, helt och hållet. Ingen humor kring eller i spelet. Ingen medveten, åtminstone, även om jag tänker att man absolut kan göra sig lustig över att jag som ogillar fantasy gör ett fantasyrollspel. Det är inte ett lättsamt spel, så ingen av de mer skämtsamma titlarna i tråden kommer att användas är jag rädd. Men tack för bidragen ändå.
 
Top