Nekromanti T3- Arnold is Back

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag såg då T3 igår och är något överraskad att ingen skrivit tråd om det än, så även fast jag bara fått 2h sömn i natt så tänkte jag skriva ner mina tankar.

Balderk gillar! Den får i alla fall en trea, så mycket är självklart. Den hade fått en fyra om: T-X hade varit tuffare. Jag gillar faktiskt inte att de satt en kvinna i T-X rollen (förlåt om jag låter manschauvinistisk, men det kan inte hjälpas, en man hade varit tuffare), dessutom känns det som att de satt en sexig kvinna i T-X rollen bara för att locka publik och det ogillas också (om så nu är fallet vilket jag knappast har bevis för). Filmkritikerna verkar tycka att det är det enda possitiva med filmen, men jag är böjd att inte hålla med alls. Dessutom var T-X alldeles för lik T-1000 vilket är synd. Effekterna var bra men tyvärr inte mer än så. Över huvud taget känns mycket igen från T2 men jag tycker inte det är negativt, det är helt klart en av de bästa action-filmerna i år. Och jag gissar att det kommer en T4 också.

Tillägg: Och jag gillar verkligen arnold i den här rollen, en av de få roller där han verkligen passar. Han är tillbaka.

Tillägg 2: Och i Umeå fick man igår en filmaffisch vilket var riktigt häftigt, hur var det i resten av landet?

/Balderk, som är väldigt, väldigt trött
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Såg själv filmen i Kina för ett par veckor sen och jag håller väl med till största delen. Tänkte dock att jag skullle ta en tur till närmsta bio när jag nu ändå har semester...

/PAX
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Ingen affisch i Örebro tyvärr :gremfrown: Men filmen gillas :gremsmile: Jag håller inte med vad gäller specialeffekterna, jag tyckte de var strålande, stackars T3 hade ju T2s banbrytande effekter att leva upp till, och effekterna i T3 var ju visserligen inte på något sätt lika nyskapande, men jag vill ändå påstå att dom höll mycket hög klass. Storyn ska man väl inte prata så högt om, men den har ju knappast varit högprio i de två tidigare filmerna heller, så jag hade lågt ställda förväntningar på den fronten.

Jag förstår inte heller varför alla recensenter klagar på humorn, den är ju guld :gremgrin: "Talk to the hand"... Men det kanske bara är jag som är lättroad? Och resten av besökarna i salongen...

Nåväl, den var hursomhelst väl värd att se!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: T3- Arnold is Back Behöver jag skriva SPOILER?

Jag såg klart den igår.. Jag såg den i två omgångar..

Efter första delen så var jag helt klart nöjd med den.. Jag gillade verkligen de humoristiska scenerna när de driver med Arnold (glasögonen och "talk to my hand") genom en hint till de gamla filmerna.. Det var tuffa actionscener, härliga miljöer och berättandet var på en helt klart godkänd nivå.. Förklaringen av Jugdement Day funkar.. En klar bonus i första delen är att man få se danskans häck.. :gremwink: (heter hon Löken, utan prickar?) Arnold klarade dock inte av att helt perfekt spela rollen som robot.. Han har ibland ett för mänskligt kroppsspråk.. Har han lagt till sig dialekten? Är det någon som vet det? Jag har inte såå bra koll på hans accent.. Det var i så fall en skön grej..

Under den andra delen blev jag bara besviken.. :gremfrown: Det som gjorde T2 så bra var att de använde sig konceptet Terminator och drev det vidare.. Den gången försvarade T800 (den benämns som T101 i 3:an?) John Connor.. En helt ny tappning, alltså.. Det enda T3 gör är att berätta om en likadan händelse.. Samma saker händer, samma repliker sägs.. Skämten som var i första delen av filmen tappar sin glans, då det tydligen genomgående i filmen används repliker med hänvisning till T2.. Det enda bra saken i den andra delen var hur det slutade för Connor och.... hans framtida fru (kommer inte ihåg hennes namn).. Ååh... *stön* Höll på att glömma Arnold "jättehäftiga" (läs: jättelöjliga) one-liners som bara får filmen att verka b då det inte på något sätt är logiskt att en cyborg säger det.. "Eat this bitch!" (fritt citerat).. Det jag inte heller gillar är de tydliga vinkarna om att en sak som visas kommer att användas senare (som flygmojängen).. Både one-linerserna och detta visa-saker-i-förväg-för-det-dyker-upp-senare är så typiskt actionfilmer att jag tycker Terminator kunde resa sig från det.. Visst är T3 en actionfilm, men jag tycker ändå det bara blev löjligt då det kändes som att de var ditstoppade "bara för att det ska vara så"..

Jag hade visserligen inga förhoppningar om filmen, då jag trodde att de skulle förstöra (alltså ändra på) den framtida världen.. Jag blev glad (under första delen) när så inte var fallet.. Dock så var storyn dålig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som besviket ger betyget 3

PS.. Jag korrläste och skrev lite till.. Oj, vad mycket det blev.. Det var inte meningen.. DS..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Någon som testat flippret än då?

Det har fått rätt så OK recensioner, men man vet ju aldrig. Det fick ju Addams Family också...

(Hör väl egentligen hemma i allmänna spelforumet, men när det fanns en passande tråd så...)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vad jag tycker om Terminator vet redan de flesta, är jag rädd för.

Jag tänkte bara meddela att det är en ny huvudrollsinnehavare i Terminator 4 - Ris och Yass.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Recensioner

Sydsvenskans Michael Tapper halvsågade den med motivationen att den var gammal skåpmat, acceptabelt gjord men helt utan några fräscha koncept eller egentlig behållning. Det räcker för att jag ska strunta i att se den, trots att jag har gratisbio - Sydsvenskans recensenter är de enda som vet vad de snackar om. Så det så. :gremsmirk:

- Ymir, tror säkert att T3 är helt okej. Det gör den inte sevärd.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Pretto faktor: 1 av 5. Underhållning: 4 av 5.

Jag tycker att T3 är en bra film på grund av att den är nere på "Vi ska spränga saker. Och vi ska göra det ofta, stort och helst flera på en gång. Och så ska vi ha med Arnold Svartägget"...Och den utger sig inte för att vara någonting annat och försöker inte vara någonting annat.

Den är en action film. Den är, som jag ser det, i viss mån en protest mot det överdrivna humflumpsykologiska action-kungfu mystiken som har blivit populärt på senaste tiden.
Det är ingen kung-fu, de behöver ingen kung fu. Kung fu är ingen match för eldkraft.

Kort sagt. Den är en action. Den ger sig in för att underhålla genom action och lite Arnie-humor och ingenting annat. Och det gör den.

Visserligen så gillar inte Sydsvenskans(och många andra tidningars) recensenter den. Men o andra sidan så dissar de allt som inte är mer pretentiöst än Bergmanfilmer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Pretto faktor: 1 av 5. Underhållning: 4 av 5.

Den är en action film. Den är, som jag ser det, i viss mån en protest mot det överdrivna humflumpsykologiska action-kungfu mystiken som har blivit populärt på senaste tiden.
Jo, så populärt att det gått upp två sådana filmer på svenska biografer någonsin, och filminstitutet köpt in ytterligare en. Wow.

Visserligen så gillar inte Sydsvenskans(och många andra tidningars) recensenter den. Men o andra sidan så dissar de allt som inte är mer pretentiöst än Bergmanfilmer.
Tja, samme recensent gav X-Men 2 en 4:a och Sagan om de två tornen en 5:a i betyg.

- Ymir, anser sig ha vunnit diskussionen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Pretto faktor: 1 av 5. Underhållning: 4 av 5.

Jo, så populärt att det gått upp två sådana filmer på svenska biografer någonsin, och filminstitutet köpt in ytterligare en. Wow.
Matrix är extrem humflumpsykologisk action-kungfu mystik, inte den enda.
Jag räknar in en hel massa filmer där till och med rappare(som i vissa fall har problem med att ens komma inom fem mil av sin roll) försöker sig på hongkong kungfu och med den besegrar tjotaflaxiska mängder med hantlangare med automatvapen.

Tja, samme recensent gav X-Men 2 en 4:a och Sagan om de två tornen en 5:a i betyg.
Får väl gradera upp Sydsvenskans recensenter en aning. Dock inte mycket. Jag har inte något större förtroende för Recensenter överlag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Prettofaktor vill vi ha!

Matrix är extrem humflumpsykologisk action-kungfu mystik
Nej, Matrix är osannolika mängder töntighet hårt inpressade i en pvc-klädd, överstylad filmrulle.

När du refererar till 'Kung Fu-action' utgår jag givetvis från att du menar filmer som verkligen innehåller sådant, inte bleka amerikanska kopior grundade i jänkarnas bristande uppfattning, konsulterandes nån wushu-stinn föredetting från Kowloontrakten. Då håller jag nämnligen med dig om att Kung Fu-action suger ordentligt.

Jag gillar recensenter, men det beror ju på recensenterna också, såklart. Sydsvenskans tycker jag mycket om, men jag är typen som gillar filmanalyser, svåra fikonord och djup, skum kulturfilm från Kina. Så jag antar att jag är lite malplacé i debatten...

...och börjar drypa lite för mycket av nya, dryga Yes.

- Ymir, hoppar av Terminatortåget
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Prettofaktor är som WoD-lajvare....

....och vad det betyder får du fundera på!

Men det här är tydligen en ihopblandning av lokala termer.

I min värld:
Redig kung fu är Kung Fu filmer.
Action-Kung Fu filmer är typ Matrix och den vågen.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
klockren 3:a

tycker dock att amerikansk/norska Kristanna Loken uppförde sig bättre "robotaktigt" än vad Arnold gjorde... men att ha en 180 cm lång fotomodell i rollen som en mördarrobot är det ju helt klart en hög "publikflörts- faktor" på.. :gremwink:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
3:a av mig!

Mina förväntningar var rätt lågt ställda, men jag gick ut från salongen hyfsat nöjd. När jag gick ut från T2 darrade mina knän, mitt hjärta bultade och jag ville genast se om den. T3 gav mer en OK-känsla. Underhållande, actionfylld men till stora delar en upprepning.

Arnold var farligt nära för lustig (Gimli-varning) några gånger men blev aldrig riktigt pinsam. TX kändes inte tillräckligt skrämmande. Storyn kändes ganska bra men jag hade gärna hoppat över den här rullen och gått direkt på T4.

Jag retar mig lite på att TX (och även T1000 i 2:an) måste färdas nakna genom tiden, efter det kan de minsann smälta fram vilka kläder de vill från sina metalliska kroppar. Men det är väl för att det ska bli lite mer naket antar jag!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Naket ...

Att T1000 anlände naken i T2 är troligen för att de som inte visste vilken av robotarna som var snäll (dvs. de som levt i ett totalt vakuum ett halvår innan filmen hade premiär) inte skulle kunna räkna ut det för tidigt i filmen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Recensioner

Missförstår jag ditt inlägg eller var det du som missade vad jag menade?

Det känns i alla fall inte riktigt som om frågan och svaret hör ihop. :gremconfused:
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: T3- Arnold is Back Behöver jag skriva SPOILER?

Höll på att glömma Arnold "jättehäftiga" (läs: jättelöjliga) one-liners som bara får filmen att verka b då det inte på något sätt är logiskt att en cyborg säger det.. "Eat this bitch!" (fritt citerat)..
Du glömmer att han är (om)programmerad av en människa :gremgrin:
 
Top