Nekromanti Star Wars-rollspelet

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Är det bara jag som tycket att det är helt idiotiskt att det "nya" Star Wars-rollspelet är levelbaserat?
Jag tycker inte att det passar in det minsta i den värld Star Wars är, det känns som att om det vore så så skulle Luke Skywalker omöjligt kunna skada Darth Vader, hur distraherad Darth än var. usch och fy, detta är Upprörande, känns minst lika fel som att MERP, det gamla Sagan om ringen-rollspelet var levelbaserat.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tja då jag är en gammal die hard starwars fanatiker vad gäller T6 systemet så kanske det här låter konstigt.
T20 systemet HAR stora brister men det har å andra sidan T6 också och efter att ha jämfört dom båda så är allt jag kan säga att båda systemen har sina fördelar och sina nackdelar och jag kommer prova på T20 själv för att avgöra vilket som jag kommer forstätta använda. ( troligast D20 då det finns fler roliga böcker att köpa till det )


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Men hur blir det när rollpersonerna blir high level-karaktärer? Tål de flera skott från någon sorts heavy blaster då, eller blir dom som jag tycker att det skall vara- blir man träffad har man tur om man överlever?

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag håller med om att levelsystemet saknar grund i StW-rpg, överhuvudtaget ogillar jag starkt levelbaserade rollspelssytem. Erfarenhetssytemet i StW-rpg är även det väldigt "naivt" i.o.m att det är baserat på hur många karaktärer som ingår i spelar gruppen. Jag och mina spelare ska försöka oss på att spela några ggr med det nya systemet och se ifall det fungerar. Systemet för rymdstrider känns väldigt kliniskt och mekaniskt och verkar ta död på all action som levereras så bra i filmerna. Ett annat tråkigt dilemma med systemet är att rollpersonerna antigen måste vara av samma ålder, eller ha olika level från början. Det är inte så kul om man måste tvinga alla till att vara 14+ 1D6 år gamla eller skriva sina äventyr utifrån den ( högst level) bästa av rp:na för att försöka och balansera det.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Ju mer jag hör om det det "nya" Star Wars-rollspelet, desto sämre verkar det.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I Star Wars har man två sorters "hit points": Vitality som motsvarar att man blir trött av att ducka och få skråmor och sånt, och Wounds som motsvarar att man får *stryk*. Vitality ökar med level (1d6 till 1d10, plus Con-bonus, per level), medan Wounds är tämligen konstant lika med Con (man kan ta en specialförmåga som ökar Wounds med 3, men då gör man ju det på bekostnad av något annat). Vitality läker fett snabbt, medan det tar lång tid att få tillbaka Wounds.

Per default dras skada bort från Vitality, tills denna går ner på noll. Då inträffar två saker: man blir trött, och ytterligare skada appliceras på Wounds. När Wounds går ner på 0 så får man slå ett save för att inte dö, och man blir dessutom knockad.

Skada kan dessutom appliceras på Wounds på ett sätt förutom att gå genom alla Vitality-poäng: crits. De flesta vapen gör crits om anfallsslaget är en naturlig 20, och följs upp av ett lyckat slag. Vissa vapen som är lite extra elaka crittar på 19-20, som t ex blasters. Eftersom blasterpistoler gör 3d6 (blastergevär gör 3d8) i skada kan crits med dem bli riktigt elaka.

Observera också att endast en av hjältarna i Star Wars någonsin blir träffad av en blaster, och hon verkar inte bli så allvarligt skadad.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag håller med om att levelsystemet saknar grund i StW-rpg"

Det gör inte jag.

När man hör Ben Kenobi skaldera om hur hemska stormsoldater är så får man mer eller mindre en chock när man inser att de genom tre filmer lyckas skada en (1) huvudperson. Åkej, är detta eliten i Imperiet? Kom igen, va - de kan ju inte ens skada en prinsessa, en smugglare, en förvuxen hårboll och en bondgrabb! Det enda de faktiskt lyckas dräpa är en kasse irriterande jawas och en (1) ewok.

Och då slår det en, som en blixt från klar himmel: jawas och ewoker är level 0, stormsoldater är level 1, och huvudpersonerna är level 2 och uppåt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Men Luke skulle ja knappast ha en level hög nog att klara av Darth Vader.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
I min galax är stormtrupperna vad jag tycker att de borde vara, en bunt med "bad mothers" som inte tar skit. Det vore ju helt ologiskt att de bästa soldaterna som det jättlika onda imperiet kan fostra är en hög frigolitformade skelögda lipsillar, de ska vara svåra att möta och inget man bara skakar på axlarna åt.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hybris on 2001-09-19 12:52.</EM></FONT></P>
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
"Observera också att endast en av hjältarna i Star Wars någonsin blir träffad av en blaster, och hon verkar inte bli så allvarligt skadad."

Det är ju armen hon blir skjuten, och jag har mycket svårt att tro attd et är en heavy blaster, få hade nog hela armen försvunnit. Jag har svårt att tro att armarna och benen är de enda ställenm an träffar en person på bara för att den har en hög level :)

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men Luke skulle ja knappast ha en level hög nog att klara av Darth Vader."

Inte förrän i Return of the Jedi, och då endast med lite hjälp från den Mörka Sidan och från Anakin Skywalker.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I min galax är stormtrupperna vad jag tycker att de borde vara, en bunt med "bad mothers" som inte tar skit."

Men då är det ju inte Star Wars, juh! I Star Wars får stormsoldater smisk av hjältarna, eftersom hjältarna är hjältar och stormsoldater bara är dussinhenchmen.

Lär dig genrens kriterier, för sjuttsingen! /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är ju armen hon blir skjuten, och jag har mycket svårt att tro attd et är en heavy blaster, få hade nog hela armen försvunnit. Jag har svårt att tro att armarna och benen är de enda ställenm an träffar en person på bara för att den har en hög level :)"

Det är värre än så. Det är en blaster rifle som används, och armen försvinner inte eftersom Leia är en hjältinna.

Vi talar liksom inte Phoenix Command här, vi talar Star Wars. Vi talar space opera! Vi talar matinéfilmsäventyr! Glöm alla studier i heta heliumplasmors reaktion på mänsklig vävnad, dra ljusvärjan och kapa stormsoldater, för sjutton!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Men när det finns så mycket andra soldater och fiender de kan mangla ned kan det vara bra att ha något som skrämmer rollpersonerna lite, annars kan det bli svårt som sl att visa när det verkligen är alvar.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men när det finns så mycket andra soldater och fiender de kan mangla ned kan det vara bra att ha något som skrämmer rollpersonerna lite, annars kan det bli svårt som sl att visa när det verkligen är alvar."

Det är det man har Vader, bakhåll och Star Destroyers till.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Du har rätt, men det är väl inte så många som vill spela hjältarna som alltid har tur och aldrig blir träffade, nej jag skulle hellre se att Storm Troopers alltid var pricksäkra, inta bara i början av Episod 4. Fast det 'r ju bara vad jag tycker...

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
"Inte förrän i Return of the Jedi, och då endast med lite hjälp från den Mörka Sidan och från Anakin Skywalker."

Men det är ju darför man inte skall ha levelsystem i ett Star Wars-rollspel. Fast nu har man ju det, bara för att Wizards har licensen.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp

Jo, håller med dig. Tycker att det är lite jobbigt med levlar, föredrar EP faktsitk.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det är ju darför man inte skall ha levelsystem i ett Star Wars-rollspel."

Varför inte? Det är ju i Return of the Jedi som Skywalker har fått tillräckligt hög level för att kunna rå på Vader, om han får lite hjälp från Den Mörka Sidan och Anakins inre motstånd. Som synes var det ju totalt kört för Skywalker att göra något åt Vader i Empire Strikes Back, eftersom Skywalker då inte hade tillräckligt hög level över huvud taget.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
G

Guest

Guest
:Cþ

hrrm. förklara juh vad luke skywalker gjorde innan han räddade han solo från jabba hutten.
han jagde kobolder så att han kunde levla ifatt vader.

Mvh Wardrobeprogrammer
 
Top