Nekromanti Skippa "yrken"

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
????

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

samma regler gäller även för att skapa raser

<hr></blockquote>



Okej, här kanske jag anstränger mig för att missförstå dig, men...

Min rollperson föddes som dvärg, men bestämde sig tidigt för att bli alv. När han kom upp i puberteten blev han dock intresserad av de mänskliga egenskaperna...

Hur funkar samma regler för raser (och vilka raser finns det i ett superhjältespel, som jag antar att HERO är)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Nja...

Jag tror inte att archor menade att man skall ta bort yrken i spelvärlden, utan bara i reglerna. Ett system liknande Mutant Chronicles, kanske (jag har själv skissat på ett sådant system) där man får vissa färdigheter under sin uppväxt, sedan i grundskolan, sedan väljer man utbildningslinje, får några andra färdigheter, börjar jobba, lär sig mer och fortsätter så tills rollpersonen är färdig. Poängen är att man kan sluta jobba som krigare och utbilda sig till munk istället eftersom ens karaktär fick en andlig upplevelse i 30-årsåldern. Med fasta yrken är det svårt att spela en munk som tidigare varit krigare.
Extremfallet är då DoD6, där man, när man väl valt att bli krigare, inte kan byta yrke. Då faller erfarenhetssystemet samman.
Ta inte detta som att jag hatar DoD6, det är faktiskt ganska kul.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Syntax error

"Du låter spelarna skapa sina RP helt fritt, utan några som helst begränsningar? Eller sätter du fortfarande begränsningar på poäng (eller vad ni nu använder) men låter dem skapa helt fritt inom det?"

Nej, inga poäng eller andra begränsningar. Spelarna behöver alltså inte prioritera eller rationalisera bort roliga uppslag eller liknande. Det finns helt enkelt ingen anledning att försöka optimera rollfigurer.

Jag tänkte som sagt inte gå närmare in på själva metoden, men den går i korthet ut på att spelarna skapar en så kallad rollbeskrivning (i ord) som jag (spelledaren) sedan omtolkar i form speldata. Det är alltså en slags process där jag gärna kommenterar rollbeskrivning och även hjälper till (vid behov). Spelaren har sedan sista ordet vad gäller all speldata (om min tolkning av rollbeskrivningen inte stämde med spelarens egen bild av rollfiguren). Däremot är det inte särskilt lyckat att göra tvärtom, alltså att spelaren sätter ut speldata själv, och först därefter börjar fundera kring bakgrund, personlighet och rollfigurens koncept i största allmänhet.

"Hur gör du i fall ett om en spelare vill ha en jättemäktig karaktär och en annan en (relativt) maktlös dito?"

För det första ser jag inga "rättviseaspekter" i det. Rollspel går alltså inte ut på att ha mäktigast rollfigur, eller liknande. Alla får dessutom skapa sin egen rollfigur så det vore ju ganska konstigt om någon vore missnöjd eller avundsjuk på någon annans, eller hur?

För det andra så saknar spelsystemet jag använder (mitt eget) helt spelvärden (eller andra slags graderingar av speldata). Därför blir rollfigurer egentligen inte speciellt mycket "mäktigare" än andra rent spelvärdesmässigt. Däremot kan man ju ha olika bra speldata. Alltså de kan vara mer eller mindre användbara i praktiken. (Stridsorienterade speldata är exempelvis i praktiken mer användbara än rent teoretiskt inriktad speldata och liknande, eftersom spelet trots allt innehåller en del våld. Ett barn kan vidare ha lika mycket speldata som en erfaren vuxen, men den vuxnas speldata tenderar att vara lättare att använda i praktiken, under spelets gång. Alltså är den vuxna rollfiguren på sätt och vis "bättre".)

Men jag ska inte gå in på hur spelsystemet fungerar, heller. (Det hör egentligen inte hit.)

/Baldyr
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hehe roligt att du tar upp det

det är igentligen svårt att skippa yrken för att då funkar ju inte igentligen utbildning.

Är, det innebär ju bara att killen som jobbar som med är bra på "Hantverk: Smide", "Mekanismer" och "Köpslå" snarare än någon med yrket "Smed" brännmärkt i pannan :)

Har man bara färdigheter och vettiga sätt att gå upp i dem på så kan man har utbildning utan regelmässiga "Yrken".
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför? och Hur!

Så brukade vi göra med gamla DoD... första karaktären någon gjorde brukade följa ett yrke, nästa kunde vara litet friare ("kan jag inte få kunna smyga också") o.s.v... Till slut var yrkeslistorna bara inspiration och en ckecklista för vad dylika borde kunna.

Det förstördes naturligtvis när de införde "yrkesförmågor" men det var mycket som gick åt pipan då :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: ????

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hur funkar samma regler för raser (och vilka raser finns det i ett superhjältespel, som jag antar att HERO är)?

<hr></blockquote>



HERO-system är ett generellt system där man bland annat hade det fina superhjältespelet Champions men också spel som Fantasy Hero och något Westernspel och lite annat.

Reglerna fungerar likadant i betydelsen att en viss bonus eller fördel kostar lika mycket poäng oavsett om du får den i ditt yrkespaket eller i ett raspaket. Därför blir det lättare att balansera två olika superhjältar (som ett exempel alltså, du kan säga två fantasyhjältar eller två westernhjältar också) där den ena har egenskapen Djavligt Snabb därför att han tränats i sprint medan den andra kan ha Djävligt Snabb därför att han är till hälften Bergspuma. På så vis kan paketen skräddarsys till enskilda koncept men en spelbalans bibehålles därför att man använder samma regler och värden i båda fallen.

Tror jag. Sabelkatten får rätta mig om jag har fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inga arketyper?

"Du bör rimligt vis mena inga explicita arketyper, mallar eller yrken."

Finns det någon annan sort i rollspelsregelsammanhang?

"I realiteten kräver du faktiskt en hel del historiekunskap (både fantasi och verklig) för att man ska kunna spela Västmark som det är tänkt."

Nja. Vad jag kräver är i princip att man har sett en valfri Robin Hood, en valfri Ivanhoe och gärna också läst antingen Frans G Bengtssons "Röde Orm" eller någon av Jan Guillous böcker om Arn. Dessutom krävs det att man kan bortse från Ringen, Eddings och Jordan. Resten går faktiskt att plocka upp på vägen.

Men visst kan det vara knepigt att bygga figur utan mall om man är nybörjare, så risken finns att jag sätter ihop en kasse mallar i en spelarbok till Västmark 3.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
!!!!

HERO-system är ett generellt system där man bland annat hade det fina superhjältespelet Champions men också spel som Fantasy Hero och något Westernspel och lite annat.

Reglerna fungerar likadant i betydelsen att en viss bonus eller fördel kostar lika mycket poäng oavsett om du får den i ditt yrkespaket eller i ett raspaket. Därför blir det lättare att balansera två olika superhjältar (som ett exempel alltså, du kan säga två fantasyhjältar eller två westernhjältar också) där den ena har egenskapen Djavligt Snabb därför att han tränats i sprint medan den andra kan ha Djävligt Snabb därför att han är till hälften Bergspuma. På så vis kan paketen skräddarsys till enskilda koncept men en spelbalans bibehålles därför att man använder samma regler och värden i båda fallen.


I stort korrekt. Idén är helt enkelt att man köper grundegenskaper, färdigheter, fördelar och nackdelar för samma poäng. Då man betalar för spelvärdena i stället för den färdiga "förmågan" så spelar det ingen roll av vilken anledning man kan göra något, det kostar samma mängd poäng iaf.

Så den vältränade Westernhjälten köper upp DEX och SPD för att han är vältränad medans halv-puman köper upp det för att det är normalt för hans ras.

Hur funkar samma regler för raser (och vilka raser finns det i ett superhjältespel, som jag antar att HERO är)?

Yrke:
Färdigheter X poäng
Fördelar Y poäng
Nackdelar -Z poäng
Rabatt -A poäng

Ras:
Grundegenskaper V poäng
Färdigheter X poäng
Fördelar Y poäng
Nackdelar -Z poäng
Rabatt -A poäng

Om inte en viss ras eller ett visst yrke finns färdigt i den kampanjvärld man ska spela i (i det flesta superhjältekampanjer så utgår man från att det bara är människor som är en "vanlig ras") så går det fortfarande att skapa en sådan RP, men man kan inte få någon rabatt för det.

/Henrik
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Jag använder inte heller några yrkesmallar/-arketyper/-färdighetslistor eller dylikt i Terra Draconis och jag tycker det fungerar bra. Visserligen brukar jag råda spelarna att göra rollpersoner som kan hämta in inkomster på något mer sätt än att slå ihjäl orker och ta deras skatter eftersom det är väldigt ont om sådana i TD :gremsmile: Om man sedan vill göra en gesällduglig i ett yrke eller en vandrande proletär som kan lite grand om ett antal sysselsättningar och som kan hugga i med lite av varje på storgodsen, det är upp till spelaren. Den enda begränsningen är en viss ''kunskapsmängd'' som skall fördelas på rollpersonen. Jag tycker mig ha upplevt mer varierade rollpersoner när vi kört med sådana regler än när färdigheterna är styrda av yrkesvalet.
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Tackar och bugar

Jag vill tacka för de olika svaren som ni gett på ämnet och ska tänka på de olika synpunkter som framfördes här. Nu är jag tyvärr för lat för att svara på alla svar (lägger hellre tiden på att skriva på rollspelet /images/icons/wink.gif ) Men jag har läst igenom alla svar och det har varit en hel del intressanta synpunkter som framförts, jag kommer med största sannolikhet att ta bort de strängt indelade "yrkena" och försöka få en lite luddigare bild så som det är i verkligheten. En smed är en smed för att han har de rätta kunskaperas för att kunna, av den stora allmänheten, klassas som smed men en smed är inte den andre lik och kan ha flera färdigheter som en annan smed inte har nån aning om. Ok... kanske blev lite snurrigt men jag hoppas ni förstår vad jag menade /images/icons/smile.gif
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Tackar och bugar

Ok... kanske blev lite snurrigt men jag hoppas ni förstår vad jag menade

Jag inbillar mig att jag förstod i alla fall :gremwink: Personligen tycker jag det låter som ett klokt beslut, lycka till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Aj då!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Efter många år som yrkesanhängare har jag slutligen kommit fram till att det bara finns en typ av rollspel där yrken har en plats: ett heroiskt fantasyrollspel med fokus på strider, hjältedåd och monsterslaktande

<hr></blockquote>



Skit också. Jag som jobbar på just ett sånt spel, fast utan yrkesklasser. Nu har jag gjort bort mig...
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Håller med! Men...

Jag kör alltid friform, särskilt vid skapande av rollpersoner.
Jag tycker att det är bra att yrken finns, men de skall bara användas dels som schabloner för oviktiga SPL:s och dels som inspriration för en rollpersons eller viktig SLP:s bakgrund.

Sen är det ju också så att ingen kan bli bäst på allt, och jag tycke att man vid skapande av en rollperson skall sätta fingret på inte bara vilka grundegenskaper och färdigheter hon har för tillfället, utan även hur hon är lämpad att utvecklas. För detta har jag skapat ett system för "talanger" som jag snart skall publicera på min sajt. Inte riktigt klart ännu. Grundtanken är man har en bunt olika talanger som dels gör det lättare eller svårare att lära sig vissa färdigheter och som dels kan användas till lite friformsrollspel för att fylla i där färdighetssystemet inte alltid räcker. Framför allt är tanken att det skall hjälpa en att göra mångfacetterade och skojiga rollpersoner.

Talangerna får på en skala från ett till tjugo, och för närvarande har jag sex stycken: Magi, Strid, Musik, Konst, Resurshantering och Fritänkeri.
 
Top