Nekromanti rollspelande författare

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag har funderat på en sak, hur många av de som skriver fantasy och sci-fi som tidigare varit rollspelare? är det en stor del? huh? finns det tendenser till att det är fler rollspelare som skriver dessa två genrer än icke-rollspelare?

kuriosa: i tad williams nyaste bok så nämns DnD.... bara så ni vet
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag vet med säkerhet ...

... att följande författare är (alt. har varit) rollspelare:

Raymond E. Feist
Tracy Hickman
Robert Jordan
Terry Pratchett
Margaret Weis
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag vet med säkerhet ...

Katherine Kerr kan läggas till på listan. I en av de tidiga böckerna i Deverry-serien tackar hon någon "som gav mig mitt första rollspel i julklapp" eller något liknande.

Frågan är väl lite vad som behövs för att räknas som rollspelare. De flesta som skriver i alla bokserier som ges ut med rollspelens namn på framsidan (dragonlance, FR, shadowrun, vampire, osv osv osv) har antagligen minst provat på att spela någon gång.

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag vet med säkerhet ...

Har även för mig att George R.R. Martin har varit rollspelare, men jag är osäker, har inte läst något av han men tror jag läst det på nätet nånstans. Kan mycket väl blanda ihop honom med någon annan. RA Salvatore vet jag att han har spelat rollspel i alla fall.

Någon som vet om Gaiman har gjort det?

/Balderk, kan tänka sig att många av dem som skriver Warhammer och WH40k romaner också lirat rollspel (eller iaf figurspel :gremsmile: )
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: Jag vet med säkerhet ...

Martin är en wargamer, det vet jag med säkerhet. Har även för mig att han rollspelat, men jag kan inte svära på de.t
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nån slags koppling har de säkert !!

Tror att de säkerligen att MÅNGA fantasy varit i kontakt med rollspel av nått slag. Det skulle inte alls förvåna mig ett dugg !
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag vet med säkerhet ...

Salvatore har ju till och med skrivit rollspelsprylar.

Om man blandar in TV-folk så finns ju Larry diTillio som var "story editor" på B5 i de två första säsongerna och även har skrivit Masks of Nyarlathotep. Enligt uppgift försökte han förleda in JMS i rollspelsträsket men det föll visst inte den gode Joe i smaken.

Joss Whedon (Buffy/Angel/Firefly) lär visst också vara/ha varit gamer. Emellanåt har han t o m referenser till rollspel i sina serier (Xander: "Ah ha! I got it! Here's our villain right here!... What?" Anya: "Sweetie, that's a D&D manual.").
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Re: Jag vet med säkerhet ...

Steven Spielberg sades vara ett D&D-fan (av folk på TSR). Det är anledningen att han lät killarna i början av E.T. spela D&D hemma i köket.

/Mikael
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rollspelande... öh... tjomme

Robin WIlliams påstås spela Warhammer. Han har i alal fall setts handla GW-grunkor i en butik. Vin Diesel (han från den uuusla filmen spelar i alla fall D&D, det har han sagt i ett reportage.


Storuggla, tycker Robin Williams verkar luden
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bildbevis!

"Robin WIlliams påstås spela Warhammer. Han har i alal fall setts handla GW-grunkor i en butik. Vin Diesel (han från den uuusla filmen spelar i alla fall D&D, det har han sagt i ett reportage. "

Jepp! Så sant som det är sagt! Här är bevisen!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vad bevisar det där? o_O [NT]

nästa seriestrip visade att han stog och kramade en bunt med GW-snubbar :gremwink:

//Netfeed, som tycker detta verkar lite roligt
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag vet med säkerhet ...

George R. R. Martin har definitivt rollspelat. Bokserien Wild Cards började som en Superworld-kampanj, där flera av författarna var inblandade.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag vet med säkerhet ...

Balderk, kan tänka sig att många av dem som skriver Warhammer och WH40k romaner också lirat rollspel (eller iaf figurspel )
I alla fall William/Bill King - han har ju också skrivit till bl.a. Drakar och Demoner Chronopia och Mutant Chronicles...

Erik
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag vet med säkerhet ...

stämmer. man riktigt hör level-up ljuden från nått dataspel när man läser den boken.

Och det är nästan bara paks som levlar.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag vet med säkerhet ...

hehe
jag hade tänkt läsa den serien och nu blev jag lite mer intresserad... skulel vara kul att se hur det ligger till med upptjackpling... :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gör det !

har läst den serien, är så där lite lagom mysflummig... Men klart läsvärd !
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men alla har väl kramat en GW-snubbe väl? [NT]

inte för att jag har det, men jag brukar alltid vara sist med alla trender.
 
Top