Nekromanti Riotminds info

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
I så fall använder du termen på ett annat vis än alla andra. Det är givetvis ingen som säger att du inte får göra det, men det gör onekligen kommunikation lite svårare.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
D&D fram till 3e hade i princip inga skills alls (om man inte var rogue). Därför var level det enda som gav dina mekaniska förutsättningar i spel.

Det du pratar om är inte levels utan erfarenhet. Att spelen ger utveckling genom Erf/XP. Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?

Men även här haltar jämförelsen då du jämför ett spelsystem (BRP) som bygger på färdigheter med ett som saknar färdigheter (D&D pre 3e).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Marco Behrmann said:
D&D fram till 3e hade i princip inga skills alls (om man inte var rogue). Därför var level det enda som gav dina mekaniska förutsättningar i spel.
Tänkte enbart på 3.5 när jag skrev "tidigare".

Det du pratar om är inte levels utan erfarenhet. Att spelen ger utveckling genom Erf/XP. Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
I EDD fick man även grundegenskapshöjningar och hjälteförmågor via hjältepoäng.

Jag tycker det är lustigt att folk är så vana vid att level-system som är det enda riktiga är det som D&D står för.

Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
Precis, så DoD6 och EDD har inte så stora skillnader på just den fronten, enligt mig.

/Han som tycker sig ha skrivit samma saker i tre inlägg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • När man passerar tröskeln startas ett antal processer som gör rollpersonen bättre.
  • Antalet trösklar man har överstigit har en regelmässig betydelse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Mekanurg said:
Redan från EDD har det funnits ett minilevelsystem i och med bonuserfarenhetspoäng.
Eftersom det var jag konstruerade den regeln och eftersom jag inte gillar level-system (jag var extrem BRP-fan pa 1980-talet), skulle jag garna vilja veta hur du resonerar.
Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på. :gremsmile:

/Han som för övrigt gillade det Krille sist skrev och ändrar sig, även om han inte gör det fullt ut
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på.
Vad jag minns 24 år efteråt vad att jag ville ha en mekanism åt SL för att belöna "gott rollspel". Jag hade haft en hemkokt system för det i den Travller-kampanj jag körde 1978-82 och både jag och spelarna hade gillat det.
 
Top