Nekromanti Riotminds info

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Andy said:
Jag håller med dig. Trudvang skulle inte behöva heta Drakar & Demoner. Det skulle kunna stå på helt egna ben då det skiljer sig så mycket från "orginal" DoD/Ereb Altor.
Fast utan namnet »Drakar och Demoner« som draghjälp gissar jag att Riotminds inte hade lyckats kränga sitt spel till lika många spelare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Gabriel said:
Men hur många olika versioner av ett spel med samma namn kan komma innan folk tröttnar? Hur många gånger orkar man köpa en ny grundregelbok mm.
För att jämföra är Dungeons & Dragons inne på sina fjärde iteration av AD&D-konceptet, och har tre, fyra olika varianter av D&D-konceptet.

GW har släppt version 4 av Warhammer 40k, och version 7 av Warhammer Fantasy Battle. Traveller har fem eller sex olika versioner.

Så svaret på din fråga är: ganska många gånger, om man tittar på de riktigt starka varumärkena.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, men i dina exempel (utom traveller kanske) så har man ändå behållt kärnan i spelen, trots regeländringar. Warhammer fantasy har ju konsekvent hållt sig till samma kampanj till exempel, och D&D till sin "dungeon"-stil. Man gör ändringar, men man håller kvar vid sin grundidé.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Traveller har fem eller sex olika versioner."

Classic Traveller
Megatraveller
The New Era
T4
GRUPS Traveller
Traveller d20
Traveller 5
Mongoose Traveller
Traveller Hero
GURPS Traveller Interstellar Wars.

10 utgåvor, om du inte räknar med Traveller 2300 också. Så... damn.


Storuggla, it's like printing money
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Gabriel said:
Vart går gränsen? Kan jag släppa Dod: Mutantkriget som utspelar sig på en döende planet med mutanter som för krig mot jätterobotar och de få människor som finns kvar kämpar för sin överlevnad. Är det fortfarande dod för att det står så på omslaget? Inte enligt mig iallafall...
Kanske, kanske, man skulle kunna utveckla Drakar och Demoner till att stå för samma sak som GURPS, och då kanske man skulle göra det du föreslår.

Men om du på något sätt försöker hävda att Trudvang är på samma nivå som DoD: Mutantkriget, så är jämförelsen komiskt dålig.

/M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är en grej med Dungeons and Dragons som är lite lustigt, folk på forumen blir skitarga för att det kommer en ny utgåva, vadå, vart 10e år eller mindre, i genomsnitt. Alla andra spel kommer ju med nya versioner typ vart 4e år, eller oftare. Ibland utan att ens skilja sig från tidigare versioner alls! (I'm looking at you, Chaosium!).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Varumärkesvårdande

Det finns inte ens någon bakgrundshistoria som sammanbinder de olika världarna (såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel) utan det enda man gör är att snylta på varumärket för att sälja in sitt helt nya spel Trudvang. Det tycker jag är att försvaga ett varumärke.
Ett varumärke försvagas inte för att man expanderar det -- det försvagas om man släpper dåliga produkter som associeras med det. Så länge spelarna uppskattar de produkter som Riotminds släpper under varumärket Drakar och demoner så stärks varumärket, även om produkterna innehåller mutantkrigare. Ta Warhammer som exempel. Det har ju inte direkt försvagats av att det finns en variant som utspelar sig i rymden 40000 år in i framtiden.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Eksem said:
Det är en grej med Dungeons and Dragons som är lite lustigt, folk på forumen blir skitarga för att det kommer en ny utgåva, vadå, vart 10e år eller mindre, i genomsnitt.
Jopp. Men det är nog så att det finns 10 gånger så många D&D-spelare som kan bli arga att det alltid finns nån jävel som tar ett versionbyte som en personlig förolämpning. :gremgrin:

Det som jag tycker är konstigt är att man på EN World till exempel kan läsa inlägg efter inlägg från samma personer som hatar 4e, eller 3e, och som aldrig kan nöja sig med att ha påpekat detta tusen gånger.

De ... slutar ... aldrig ... gnälla! :gremgrin:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Gabriel said:
Det finns inte ens någon bakgrundshistoria som sammanbinder de olika världarna (såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel) utan det enda man gör är att snylta på varumärket för att sälja in sitt helt nya spel Trudvang.
För Ereb och Chronopia finns en sådan bakgrundshistoria.

För Trudvang var situationen som följer:

Drakar och Demoner var ett varumärke som försvagats av att spelet inte längre gavs ut. Att överhuvudtaget ge ut en bok, vilken som helst som hade varumärket DoD på sig stärkte alltså varumärket.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Re: Varumärkesvårdande

Gurgeh said:
Ta Warhammer som exempel. Det har ju inte direkt försvagats av att det finns en variant som utspelar sig i rymden 40000 år in i framtiden.

/tobias
Bra poäng. Nu tror jag att just Drakar och Demoner skulle ha svårare att hänga på en ren sci-fi värld som 40k, men det är ändå en väldigt relevant observation!

/M
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Men hur många olika versioner av ett spel med samma namn kan komma innan folk tröttnar? Hur många gånger orkar man köpa en ny grundregelbok mm.
Det är just det som hjälpt DoD att överleva, tror jag. Nya generationer och nya utgåvor. Visst, man kan snacka om att det äldre är bättre dagarna i ända. Det gjorde jag alltid förut, innan jag insåg att varje DoD faktiskt har sin personliga tjusning och betyder just det för sin generation som 91 har kommit att betyda för mig. Liksom att the one and only DoD är från 1982 för de som var med då.

Grejen är väl sedan den, håller med om att Trudvang är en skitbra setting (men inte min personliga favorit heller), men om det hade kommit ännu en version som varit snarlik EDD, som i princip allt emellan 85 och 91 varit (det är egentligen bara en massa kuriosa och småregler och tilläggsböcker som gjort skillnad i princip), då hade det nog faktiskt inte varit någon idé att försöka hålla spelet vid liv för att ge det till ännu en generation. Man måste få nytt liv i det helt enkelt, precis som man måste göra med allt - dataspel, bilar, kläder, musik osv osv.
... Hur bra den första modellen än var så tröttnar folk och letar nytt. Sedan har dock alla versionerna hetat Drakar & Demoner... Varför? Ja det är svårt att svara på, men det är ju trots allt rollspels-Sveriges guldkrona. Alla har spelat någon version, som alla har de handlat om samma sak med samma system till grund. Därför, även om man bytt utseende och värld, så har det ändå alltid varit Drakar & Demoner... Det handlar väl om tryggheten av att känna igen sig. Sedan att man med övriga rollspelmarknadens utveckling och synsätt mixtrat med Chronopia och Trudvang är ingenting att egentligen bry sig om, elkler som är så konstigt; det är ju fortfarande DoD, men skillnaden är att det är ett DoD gentemot sin tid. Skulle man inte gjort så skulle det nog ha känts förlegat och dött ut...

... Det tror jag i alla fall.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, Riotminds skulle kunna fortsätta med sitt Trudvang-rollspel och släppa Drakar & Demoner-namnet/licensen till ett gäng som vill "återuppliva" det gamla. Kanske?
Och hur mycket stusvärde tror du de förlorar då?
Och hur skulle det gå med deras försäljning, och konkurrensen gentemot de nya killarna som kommer med ännu ett DoD i hand?
... Nej du, att det står Drakar & Demoner handlar inte bara om rollspelsnostalgi och spelvibbar, utan även om ekonomi. Det kan jag lova. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring said:
Sedan har dock alla versionerna hetat Drakar & Demoner... Varför? Ja det är svårt att svara på, men det är ju trots allt rollspels-Sveriges guldkrona.
Tvärtom, det är väldigt lätt att svara på. Du gör det ju själv: det är rollspels-Sveriges guldkrona. Det har det där som alla andra rollspelsvarumärken önskar att de hade: mängder med spelare.

Inte fan kastar man det i sjön och döper nästa spel till Tvihimles Fältslag, när det kan heta Drakar&Demoner.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo, jag kanske slog huvudet på spiken där utan att inse det. Nåväl, ja, som jag säger till Andy...
Varför skulle Riotminds önska licensiera ut DoD till ett nytt gäng grabbar som skall ta det back to the roots. De skulle bara förlora en massa köpare på sina egna prylar som inte har det namnet på böckerna. Trudvang vore ett säljande rollspel så sant, men frågan är om alla unga nybörjare som lagt händerna på det under åren inte skulle ha valt Saga eller vilket rollspel som helst istället likagärna, om det nu inte stod Drakar & Demoner på lådan?
... Som ni sagt: spela rollspel eller ej, alla har hört Drakar & Demoner i alla fall.

Jag har dessutom redan frågat dem. Jag älskar ju BRP, och jag gillar svenskt. Kommer ju inte ifrån min förkärlek till Äventyrsspel kan man säga. Så jag snackade med Magnus och Anders om det fanns en chans att få licensiera namnet och ge ut ett nytt Drakar & Demoner Samuraj. Var jäkligt sugen på idén ett tag när jag läste mycket om Asien och Japan. För det första blev det så väldigt tveksamma toner med så mycket kringelkrokar i pratet att jag nog skulle få gå genom eld och vatten för att de ens skulle ha lust med det. Sedan så lade de upp den summan det eventuellt skulle kosta mig, då insåg jag att jag var väldigt fattig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja du... Vad tusan var det... Nu minns jag inte. Väldigt längesedan jag snackade om det här med dem. Per msn dessutom. Undrar om det inte var en grundsumma på 25.000:- sedan 15.000:- per x antal månader per år, plus tillägg beroende per bok, på hur mycket jag önskade trycka, ge ut osv. Plus att de ville ha en procentsats på själva försäljningen.
Räknade en stund på det och tror att jag (mycket ungefärligt nu) slutade kring 100.000+ :- på ett år, plus omkostnader för att jag skall trycka skiten och procenten av försäljningen. Har för mig jag kom upp i det när jag räknade på det.

... Men så tror jag att mycket av deras prissnack handlade om att lite diskret säga Nej. :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Skulle det inte gå att skapa en D&D (4.0 om du vill) av Drakar & Demoner? Alltså, om Riotminds vill, släppa licenser (gratis eller skitdyra) som gör det möljigt för andra rollspelsmakarkollektiv att skapa kampanjväärldar till varumärket Drakar och Demoner.

Nu skiljer sig ju Drakar och Demoner en del från D&D4.0. Det WotC gör är ju egentligen att sälja sitt regelsystem och inte namnet Dungeons and Dragons. Men det kanske ändå skulle kunna funka så, som det är beskrivet ovan, i Sverige? (Vad vet jag, en simpel janne som jag är).
 
Top