Nekromanti Popularitet ?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag har allt mer börjat undra över hur populärt Gemini är bland sveriges rollspelare. Tycker att så fort man nämner spelets namn så skriker 9 av 10 rollspelare högt "Nej! Ursh! det skitspelet", den tionde han suckar bara djupt och ruskar på huvudet. Jag vet att det finns Gemini spelare där ute, men det verkar vara få av dem i sverige. Börjar allmänt att bli jobbigt att man får höra "nej inte det spelet" så fort man nämner ordet...

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte med i statistiken

Och då syftar jag på våran lilla spelgrupp i mörkaste Afri.. Västerbotten, menar jag. Vi är väl iofs inte mer än 10 pers totalt, men alla tycker att Gemeni är ett av de bättre spelen vi har kört.. på Svenska iaf. (alla är inbitna anti-neoGamare..) /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - gillar Gemini!

 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Inte med i statistiken

Även min grupp är lite isolerad och känner därför endast till våra egna åsikter. I vår "kärntrupp"(de som rollspelar regelbundet i "min" grupp) har jag bara spellett Gemini för 4 stycken mer än tillfälligt. Alla verkar överens om att det är ett grymmt spel. Även reglerna har fått positiva kommentarer.

Tyvärr har vi inte spelat det på ett tag nu eftersom vi är insyltade i en DoD kampanj som dock börjar röra sig mot slutet nu. Efter det blir det Gemini! Vår ordinärie SL har nämligen tröttnat lite på att bara SLa och därför ska jag ta över ett litet tag.

Måste även säga att jag bara för några dagar sedan började bläddra i spelet igen och upptäckte åter vilken trevlig värld och atmosfär spelet har. Man får genast en massa uppslag till äventyr och intriger.

Läste förresten Pestkrönikan för första gången idag. Jag fick några tuffa idéer. Kanske återkommer om dem här senare.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
I min spelgrupp så gillar vi Gemini Skarpt!!!!

just att det är ett spel som vänder sig till kanske lite mer "mogna" spelare.......
Vad jag gillar framförallt med Gemini är att det sätter "känslan" och stämmningen i centrum framför reglerna.....

Verkligen min typ av spel....

"I don't think that the real violence has even started yet."
Clinton, Bill

Mvh
Necrotech
http://www.endarker.net
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Tyvärr har vår Gemini kampanj legat på is ett tag, men det är helt klart ett av topp-fem spelen i föreningen. Enligt mig, iaf.

Vad gäller övriga Sveriges uppfattning så är det inte allt för många som prövat det, vad jag vet. Det kanske inte lockar folk. För lite monster, för få vapen, för små rustningar - jag vet inte :)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
"I have seen the light" (en väckelsepredikan)

Tycker att så fort man nämner spelets namn så skriker 9 av 10 rollspelare högt "Nej! Ursh! det skitspelet"
Då tycker jag att de skulle behöva ta ett allvarligt samtal med sina spelledare. Så vitt jag vet finns det inget spel som är värdelösare än ens SL (även om jag har hört sägner, sena kvällar framför brasan, om ett sådant spel).

Personligen tycker jag inte att Gemini är världens bästa spel, men det är också långt från världens sämsta. Framförallt är spelet ett av de mest inspirerande som finns på marknaden, även om jag måste säga att det stundtals mycket röriga språket, den skumma layouten och de dito reglerna drar drar ned helhetsintrycket. På grund av dessa saker var jag länge skeptisk till spelet - men nu har jag funnit botemedlet.
Det bästa sättet att verkligen uppskatta spelets kvaliteter, enligt mig, är att läsa igenom grundboken med ett öppet sinne EN GÅNG. Därefter kan man kasta bort den om man vill, bara man sparar de snygga bilderna. Sedan kör man spelet efter de regler, och de delar av världen, som man kommer ihåg. Behöver man ta reda på någonting, som man glömt bort, tittar man på bilderna på bergting.com. Fördelen med detta är att de coola inspirationskällorna finns kvar, medan allt som man tyckte var fånigt/onödigt/rörigt/dåligt kommer arbetas bort.

Jag förväntar mig inte att ni - de redan frälsta - kommer tycka ett ord av det jag skrivit var av intresse, men eftersom det var ett sätt för mig att återupptäcka det bra med Gemini och glömma bort det som var dåligt, kanske det fungerar för andra än mig.

// Olav
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag tillhör nog gruppen som suckar och skakar på huvudet. Har Geminiboxen står hemma i hyllan men det är ett spel jag troligtvis aldrig tänker spela.

Varför?

Det typsnitt som används för stämningstexten är jobbig att läsa, inte ett dugg inbjudande. Redan där börjar mitt motstånd. Sen är layouten det sämsta jag sett i något rollspel, omväxlande smala och breda spalter för löpande text är det dummaste jag sett i rollspelsväg, faktiskt. (Jag har läst ett par hundra rollspelsböcker.)

Färgbilderna är märkligt färglagda och murriga, då och då med fotoelement inkorporerade. Väldigt avtändande. Att övriga bilder är små skisser förbättrar inte direkt betyget.

En del element i världen (speciellt namn) luktar Kult så mycket att det inte är kul. I övrigt verkar det vara standardmedeltid, om än skymningsmörk, och det tilltalar mig inte det minsta.

Det är anledningarna att jag inte kommer spela Gemini någon gång.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: "I have seen the light" (en väckelsepredikan)

..."den skumma layouten"...

Tycker personligen att det är väldigt kul att något rollspelsföretag satsar på att satsa på en snygg och iögonfallande layout istället för den standardmässiga och tråkiga tvåspaltersmodellen. Har dock märkt att några (särskilt Eon-tokar) _verkligen_ inte gillar den flashiga layouten, men utan den så skulle helhetsintrycket försvinna något och då Gemini handlar IMO mkt om stämning är det viktigt att man känner av känslan de försöker förmedla omedelbart. Sedan läser jag ju rätt mkt serier så plottrig layout är jag inte främmande med =)

weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
"Färgbilderna är märkligt färglagda och murriga, då och då med fotoelement inkorporerade."

Märkligt färglagda? Jag tycker att varenda färgbild håller en väldigt (särskilt i jämförelse med andra svenska rollspel) hög kvalité. Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med fotoelementen.

weatherman - en fin kille
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att de har använt foton i grunden för att skapa bilderna.
Layoutmässigt så kan jag hålla med om att spaltbredderna är lite jobbiga, men i övrigt så tycker jag layouten är helt ok. Bra mycket bättre än många andra rollspelsböcker.

Att folk genast drar paralleler till Kult är något som jag har svårt att förstå. Kan inte komma på något direkt som är rakt av likt kult. Där i mot så påminner magins lockelser en hel del om kraftens mörka sida i Star Wars.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: "I have seen the light" (en väckelsepredikan)

"...(särskilt Eon-tokar) _verkligen_ inte gillar den flashiga layouten, "

Japp, verkar så. Men om jag ska rabbla upp några böcker vars layout och stämning suger så hamnar Eons regelbok på första plats. Följs sedan av AD&D 2nd ed Players handbook och Dungeonmasters guide och slutligen delad tredjeplats för Star Wars 2nd ed (inte revised och expanded).


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Re: "I have seen the light" (en väckelsepredikan)

Men om jag ska rabbla upp några böcker vars layout och stämning suger så hamnar Eons regelbok på första plats
Det beror på om layoutens mening är att se cool ut på håll, eller fungera för sitt ändamål. Och då en regelbok närmast kan liknas vid en uppslagsbok kan det ju vara på sin plats med en enkel, luftig och lättgripbar layout, som underlättar användandet av modulen.
Ett exempel på att Gemini inte uppfyller detta är de små rutorna högst upp på sidorna, där det ibland är omöjligt att skilja bokstäverna från bakgrunden. Dessutom tycker jag inte att det finns någon logik i layouten (varför den ser ut så på den sidan och så på den), eller i användandet av spalter (eftersom Gemini också faktiskt använder sig av "det klassiska tvåspaltssystemet").
Stämningsmässigt så finns det också många värre böcker än Eon, även om jag kan hålla med om att stämningen är Geminis adelsmärke. För bästa stämning skall man dock bara titta på boken, eller bergtings hemsida (jfr mitt tidigare inlägg).

// olav
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Namnen var det första som fick mig att tycka att det var Kult-likt, sen har vi stilen på bilderna och färgbilden på stackarn i kedja.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tja, bilderna är väl ganska allmänt gothiskt mörk fantasy stuk på. Och den förbannade dvärgen i kedjorna, vet inte direkt om det får mig att tänka på Kult, mera den förbannelse som vissa dvärgar drabbas av i Gemini.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Då är det inte så konstigt att jag får Kultvibbar då?

Hur som helst föredrar jag min fantasy relativt ljus. Gemini är ett av två rollspel jag haft i min ågo som jag aldrig tänker spela. Vill jag ha mörker så tar jag det hellre i något av de spel som jag tycker är bättre. Jag tror att en del av varför Gemini inte är så populärt som vissa andra spel år att det är så annorlunda mot vad folk vill ha från sina fantasyrollspel. Iofs får ju rollspelens urfader D&D en hel del skit från många svenska spelare, och det är väl så standard som det kan bli.

Hur som helst ska inte er avnjutning av ett spel ni gillar behöva påverkas av vad andra tycker, smaken är ju olika. Det som kan vara tråkigt med att gilla ett litet spel är att det inte kommer så många produkter till det. Men då kan man istället använda det som rollspelen till stor del går ut på: fantasi.

Så spela Gemini, så ska jag gå tillbaks till de spel jag spelar (D&D, AD&D, Marvel Super heroes, Star Frontiers, Vampire, Mage, TORG, Boot Hill, Gangbusters, Top Secret/S.I., Aliens, Harnmaster, Gamma World, Tales from the Floating Vagabond, Courts of Alcairthonn, Castle Falkenstein, Dangerous Journeys och Star wars).

Daniel "Warduke" Schenström
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: "I have seen the light" (en väckelsepredikan)

"...(eftersom Gemini också faktiskt använder sig av "det klassiska tvåspaltssystemet")...."
Jo, nog har de två spalter alltid, men det var inte just det jag syftade på. Den ordinära regelboken har två spalter, lika breda och lika långa sida upp och sida ned, då och då dekorerat av en bild eller två. I Gemini har layoutaren gjort ett helt eget koncept av layouten (precis som han gjorde i "Den mörka magin") där sidorna följer ett mönster är långt ifrån klassiskt. Det bästa exemplet på regelbok där layouten (dessutom utan att försvåra läsandet) har samma stil som stämningen är 2:a KULT. Precis som i Gemini försöker upplägget återspegla den stämning som spelet vill projicera. Första utgåvan är inte alls lika stämningsfull, känns alldeles för konventionellt.

weatherman - en fin kille
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Så spela Gemini, så ska jag gå tillbaks till de spel jag spelar (D&D, AD&D, Marvel Super heroes, Star Frontiers, Vampire, Mage, TORG, Boot Hill, Gangbusters, Top Secret/S.I., Aliens, Harnmaster, Gamma World, Tales from the Floating Vagabond, Courts of Alcairthonn, Castle Falkenstein, Dangerous Journeys och Star wars)."

GAMMA WORLD - AH!, njutning för själen, mutering för kroppen ;)

Räcker med att se loggan ovan för att jag ska börja mysa.. :)

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top