Polisens handbok om rollspel från 1995

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vi har ju den ökända incidenten där en tjej i Umeå skenavrättar Sverker Olofsson under ett Killer-spel. Omnämns bla i Finna dolda ting.

I samma stad hände det också att man efter ett lajv i en offentlig byggnad glömde kvar en bombattrapp, vilket väckte en del uppståndelse.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Vi har ju den ökända incidenten där en tjej i Umeå skenavrättar Sverker Olofsson under ett Killer-spel. Omnämns bla i Finna dolda ting.

I samma stad hände det också att man efter ett lajv i en offentlig byggnad glömde kvar en bombattrapp, vilket väckte en del uppståndelse.
Var Sverker Olofsson med och spelade Killer? Fan .. det hade varit så jävla rätt. Måste bara jobba in en soptunna på nåt sätt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"tung beväpning med bland annat paintball"

i en mörk framtid
rusar ni genom metallkorridorer
tekno-anarkister mot korp-ronins
närsomhelst, varsomhelst, kan tiden vara ute för dig
träffad av en paintball
In a galaxy far, far away, the paintball war has begun! Prepare for an action-packed, side-splitting adventure that will leave you in stitches. Can Mel Brooks save the galaxy and bring humor to the universe?

paintBalls.jpg
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
Jag gick bara på ett lajv men även om det förekom en del alkohol märkte jag inte att detta ledde till att någon tappade verklighetsuppfattningen och att detta ledde till "verkligt genomförda rån, gravskändningar och djurslakt m.m.", om man inte räknar de tusentals myggen vi var tvungna att mörda i självförsvar för att de inte skulle äta oss levande när solen gick ner.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Vår förening körde ju inte riktigt lajv, men i slutet på 80-talet brukade vi ha en vinter-fantasy-fest (där vi klädde ut oss lite) för att bränna de Lokalt-Aktivitetsstöds-pengar som vi inte hade lyckats lägga på nya spel under året.

En stående aktivitet var att vi rituellt utförde ett allmänfarligt terroristdåd. Vi byggde fem snögubbar på rad på järnvägen, för att sen se dem mosas av rälsbussen.

Vi i den underjordiska rollspelsrörelsen var sjukt destruktiva och samhällsomstörtande på den tiden! 🙄

//EvilSpook
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag är för ung för att minnas den värsta rollspelskräcken. Jag är ju född '89 och började spela rollspel någon gång runt 2007 eller senare. Men några små rester av det där fanns kvar:

När jag spelade DeathGame (det där spelet där man skulle skjuta varandra med bananer ute på stan) i mitten av 00-talet så vet jag att många äldre blev lite rädda när jag berättade det, för de antog att vi (i likhet med vampyrlajvarna) skulle tappa verklighetsuppfattningen och börja döda varandra på riktigt. Det var ju så, med lajvare och rollspelare, sånt hade hänt förr, fick jag höra. Detta ihop med en allmän rädsla för internet gjorde att tanterna nervöst undrade hur jag vågade registrera mig för ett sådant spel.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Ja, det finns ju en slags genomgående tanke i mycket av moralpaniken över ungdomskultur. Att det inte går att leka med ämnen som våld, droger, ockultism med mera. Som i stycket här:
polisrpg3__01.jpg
Det skrivs inte uttryckligen, men det ljuder en klar underton av att det är fel på en om man är intresserad av att utforska mörkare teman eller dystopiska miljöer. Iallafall om man är ungdom.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Det är just sådana passager som ter sig så underliga när jag jämför med den del annat som är rätt träffsäkert när de beskriver hobbyn. Helt vilsna var nog inte skribenterna, men det känns som att någon beskrev hobbyn rent faktamässigt, och sedan kom nån annan skribent in och skrev saker som att det "ter sig som en flykt till en mörk framtid och kolsvart dödsfruktan". Och så gejerna om vapen.

Det där beskriver inte rollspel utan är troligen någon som läst (eller skummat) Kult och kanske Mutant 2089. Och sedan tänkt "aha alla rollspel är så här".

När i själva verket fantasy och "wish fulfillment" i min mening bättre beskriver vad vi håller på med.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har så många frågor och internet ger mig inga svar
Tyvärr har jag inga säkra uppgifter utan bara vaga minnen av tidningsrubriker och traderade legender bland Umeås rollspelare.

Men, Sverker ska ha suttit på en uteservering (möjligtvis kafé Mekka, vars inrökta övervåning var ett tillhåll för gothare på den tiden denna berättelse äger rum) då en ung kvinna stiger fram, sätter en pistolreplika mot hans bakhuvud (kanske säger hon "pang, du är död"?) för att sedan försvinna från platsen. Förmodligen har tjejen kammat hem många poäng i spelet, men helt säkert var det hyfsat obehagligt för stackars Sverker som utan att tillfrågas förvandlats till rekvisita i lönnmördarleken.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Det är just sådana passager som ter sig så underliga när jag jämför med den del annat som är rätt träffsäkert när de beskriver hobbyn. Helt vilsna var nog inte skribenterna, men det känns som att någon beskrev hobbyn rent faktamässigt, och sedan kom nån annan skribent in och skrev saker som att det "ter sig som en flykt till en mörk framtid och kolsvart dödsfruktan". Och så gejerna om vapen.

Det där beskriver inte rollspel utan är troligen någon som läst (eller skummat) Kult och kanske Mutant 2089. Och sedan tänkt "aha alla rollspel är så här".

När i själva verket fantasy och "wish fulfillment" i min mening bättre beskriver vad vi håller på med.
Ja och jag menar.. autentiska uppgifter om vapnen. Hallå, om nåt stämmer utöver namn o kaliber o möjligen vikt så... att Kults skadetabell e.d. skulle vara nåt slags vederhäftig bedömning av vapens dödlighet... lite tveksam där :LOL:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Tyvärr har jag inga säkra uppgifter utan bara vaga minnen av tidningsrubriker och traderade legender bland Umeås rollspelare.

Men, Sverker ska ha suttit på en uteservering (möjligtvis kafé Mekka, vars inrökta övervåning var ett tillhåll för gothare på den tiden denna berättelse äger rum) då en ung kvinna stiger fram, sätter en pistolreplika mot hans bakhuvud (kanske säger hon "pang, du är död"?) för att sedan försvinna från platsen. Förmodligen har tjejen kammat hem många poäng i spelet, men helt säkert var det hyfsat obehagligt för stackars Sverker som utan att tillfrågas förvandlats till rekvisita i lönnmördarleken.
Från boken Finna dolda ting:
IMG_0601.jpeg
 
Top