Polisens handbok om rollspel från 1995

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Bifogade filer Från Rikspolisstyrelsens handbok i Lag- och Rättundervisning från 1995 (kategorisering av ungdomskulturer).
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Grejen om hängningsövningar när man spelar Drakar och Demoner är amazing! Det måste vara jag som är för feg för att ha shibari suspension bondage vid bordet :p
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Älskar följande:

De detaljerade beskrivningarna av vapen och deras olika prestanda samt dödande träff respektive skadeträff på människor med hjälp av olika vapen är autentisk information.

Jag kan föreställa mig en läkare komma med besked till en närstående:

- Jag beklagar, men er make han tydligen blivit skjuten med en beretta.
- Åh herregud! Sådana gör ju 3T6 i skada! Lever han?!
- Ja, han hade tur. Skottet träffade i axeln så han tog bara 8 i skada. Han var dessutom klädd i tjockt tyg som absorberade 2 skadepoäng.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Alltså…

Till liksom övervägande del är det ju ändå relativt korrekta beskrivningar. Det är ju bara det att ganska ofarliga grejer beskrivs som oerhört farliga, och blandas med de där små, märkliga inslagen av fullständiga vansinnigheter.

Blir man inte lite, lite sugen på att isolera de delar som specifikt handlar om bordsrollspel ("formulärrollspel") och ha det som sitt "vad är rollspel"-kapitel?

Möjligen i ett spel betitlat "De övergivnas armé", där man spelar samhällsomstörtande rollspels- och scoutungdomar på 80-talet?

Någon borde skriva det spelet, det förstår ni också. Jag har inte tid, så det blir inte jag =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
En sak som gör mig riktigt glad är att vi äntligen fått en definition av begreppet ”cyberpunk”! Här på forumet har vi gissar på saker som high tech/low life, kapitalism i dess värsta form, urbaniseringens konsekvenser, miljöförstöringens påverkan på människor o.s.v. Vi hade alla fel! Enligt polisen är cyberpunk:

Framtidsspel av våldsam överlevnadskaraktär. Terroristaktioner, sabotage, avrättningar, intrång i data- och säkerhetssystem, tung beväpning med bland annat paintball
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Framtidsspel av våldsam överlevnadskaraktär. Terroristaktioner, sabotage, avrättningar, intrång i data- och säkerhetssystem, tung beväpning med bland annat paintball
Så jag råkade översätta det där med deepl och sen mata in det i Stable Diffusion (Deliberate v2).

ComfyUI_00060_.jpg

Det ser coolt ut som fan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Till liksom övervägande del är det ju ändå relativt korrekta beskrivningar. Det är ju bara det att ganska ofarliga grejer beskrivs som oerhört farliga, och blandas med de där små, märkliga inslagen av fullständiga vansinnigheter.
Det är ju det som gör det så roligt (och underligt). Det liksom objektivt beskrivande för att plötsligt väldigt subjektivt bedövande, ofta helt utan grund i den föregående texten. Det känns ganska tydligt att det finns en underförstådd dialog med en pågående samhällsdebatt.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag tycker det är intressant att Killer ideligen dyker upp i mediaskildringar av rollspel före 2000. Jag tror aldrig jag hört rollspelare prata om den leken som nånting de ägnar sig åt, även om det säkert finns såna dom sysslar med båda.

I tidningar o dyl verkar det däremot vara ett rollspel par excellence, helt emblematisk för ungdomsrörelsen. Ni som var med på den tiden, höll ni på med Killer? Såg ni det som besläktat med bordsrollspelen? Hur var det egentligen?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag tycker det är intressant att Killer ideligen dyker upp i mediaskildringar av rollspel före 2000. Jag tror aldrig jag hört rollspelare prata om den leken som nånting de ägnar sig åt, även om det säkert finns såna dom sysslar med båda.

I tidningar o dyl verkar det däremot vara ett rollspel par excellence, helt emblematisk för ungdomsrörelsen. Ni som var med på den tiden, höll ni på med Killer? Såg ni det som besläktat med bordsrollspelen? Hur var det egentligen?
Kört Killer 1 gång på gymnasiet (1986-89). Och vi körde en rätt tam variant. Och det är enda gången jag kommit i kontakt med det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag tycker det är intressant att Killer ideligen dyker upp i mediaskildringar av rollspel före 2000. Jag tror aldrig jag hört rollspelare prata om den leken som nånting de ägnar sig åt, även om det säkert finns såna dom sysslar med båda.

I tidningar o dyl verkar det däremot vara ett rollspel par excellence, helt emblematisk för ungdomsrörelsen. Ni som var med på den tiden, höll ni på med Killer? Såg ni det som besläktat med bordsrollspelen? Hur var det egentligen?
När jag gick på folkhögskola spelades det en gång om året som en slags tradition. Jag tyckte det verkade urtrist och deltog inte. Detta var dock runt år 2005 så långt efter hysterin kring rollspel som något farligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det spelades killer en eller två gånger på min gymnasieskola. Jag var inte med, och jag bedömer att andelen rollspelare bland de som var med var ungefär som andelen rollspelare i den totala populationen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
"tung beväpning med bland annat paintball"

i en mörk framtid
rusar ni genom metallkorridorer
tekno-anarkister mot korp-ronins
närsomhelst, varsomhelst, kan tiden vara ute för dig
träffad av en paintball
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
På gymnasiet jag jobbar ordnar elevkåren fortfarande Killer-spel då och då.
Jag tror inte de har någon regelbok, utan bara går på muntligt traderade upplägg.
 
Top