Polisens handbok om rollspel från 1995

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,964
2.Jag hade viljat prata med kvinnan som gjorde det och göra hennes tankar om det idag.
Om jag får gissa här så tror jag förklaringen är att hon var tonåring och tonåringar gör dumma ogenomtänkta saker. Jag jobbar som gymnasielärare och får ställa frågan ”Hur tänkte du nu?” rätt många gånger i veckan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
en av dem hade nunchuckus som vapen. Sådana var extra farliga, det sade man minsann på nyheterna förklarade pappa.
Alltså, kedjevapen kan uppnå väldigt bra kraft i swingen (se Matt Easton förinta pumpor med morgonstjärna, till exempel) och är bökiga att kontrollera, så jag tror absolut på större mängd olyckor med värre skador än med sedvanliga pinnar.

Fortfarande ett dumt vapen och bara bättre än inget alls, men ändå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Alltså, kedjevapen kan uppnå väldigt bra kraft i swingen (se Matt Easton förinta pumpor med morgonstjärna, till exempel) och är bökiga att kontrollera, så jag tror absolut på större mängd olyckor med värre skador än med sedvanliga pinnar.

Fortfarande ett dumt vapen och bara bättre än inget alls, men ändå.
Men får man verkligen mer kraft i ”swingen” än med motsvarande vapen utan kedja? Jag är absolut ingen fysiker, men det känns som att det kinetiska energin som överförs från vapnet till målet inte borde bli större för att den träffande delen sitter i ett snöre?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Men får man verkligen mer kraft i ”swingen” än med motsvarande vapen utan kedja? Jag är absolut ingen fysiker, men det känns som att det kinetiska energin som överförs från vapnet till målet inte borde bli större för att den träffande delen sitter i ett snöre?
Swingar man på rätt sätt, med en ordentlig "snärt" i swingen så tror jag att delen som sitter på snöret/kedjan kan få större hastighet än den skulle utan snöre, och högre hastighet ger som bekant betydligt högre rörelseenergi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Swingar man på rätt sätt, med en ordentlig "snärt" i swingen så tror jag att delen som sitter på snöret/kedjan kan få större hastighet än den skulle utan snöre, och högre hastighet ger som bekant betydligt högre rörelseenergi.
Jämför hur ljudet av en oxpiska kommer av att snärten rör sig i ljudhastighet.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Om jag får gissa här så tror jag förklaringen är att hon var tonåring och tonåringar gör dumma ogenomtänkta saker. Jag jobbar som gymnasielärare och får ställa frågan ”Hur tänkte du nu?” rätt många gånger i veckan.
Just i det här fallet tycker jag inte ens det är så svårt. Det var Sverker Olofsson, välkänd TV-personlighet och rekordelig vuxen med pinne i rumpan. Man hade en låtsaspistol.

Jag kan säga att hade någon i min bekantskapskrets gjort den grejen nån gång kring gymnasietiden så hade vederbörande kunnat leva på den grejen i åratal efteråt. Eventuellt än idag.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
861
Jämför hur ljudet av en oxpiska kommer av att snärten rör sig i ljudhastighet.
Oxpiskor skiljer sig lite från kedjevapen eftersom själva piskan är konisk. Därför ökar hastigheten i vågrörelsen när tvärsnittsarean (och därmed massan) minskar.

Med stridsgissel/nunchucks och dylikt skulle jag gissa att det snarare handlar om att det är lätt att tillföra energi och sen bibehålla den tills du träffar något.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Det är helt klart inspirerat av Killer, men var en egen grej med lite annorlunda regler och som kördes månadsvis över hela Sverige. Jag har förstått det som att Killer var ofta lokalt och tillfälligt, t ex på konvent?

Jag förstår heller inte hur man i Killer skulle fått poäng av att skjuta Sverker Olofsson? Har inte läst reglerna till Killer. Men i DeathGame var poängen att bara "döda" andra registrerade spelare.
Jepp. Var själv med och spelade för typ 15 år sedan i Stockholm. Nån legend åkte till huvudstaden och lönnmördade ett tiotal personer över en helg. En polare till henne mötte henne när hon dök upp på söder med en purjolök.

Min enda lyckade kill var att jag åkte buss ut på Lidingö och "mordbrände" en genom att ringa hens mobilnummer och säga "kod gul". Offret pallade inte springa ut och så fick jag min poäng.
 
Top