Peak 90-tal

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,003
Elgitarr (eller är de kanske en bas?) och hockeyfrilla känns mer 80-tal.
Nu var det visserligen en tuppkam som jag inte stylat upp just den dagen, men tuppkammar är ju å andra sidan också rätt 80-tal 🐔
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är i och för sig mycket retropunk på 90-talet.

Märker att jag blundar lite för att det också fanns en del skinheads vurm med nynazistisk dräkt. SD är ju rätt så 90, men inte i sin nya kostymdräkt utan överlappande med förra.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,821
Tv:
Buffy
Friends
Fresh prince
Tre Kronor
Skilda världar
Arkiv-x

sen att det kom nya heta kanaler så som Cartoon Network, mtv, ztv osv

Film:
Massa bra spielberg och sen alla katastroffilmer där mot slutet. Sen Ensam hemma förtjänar nämnas.

Musik:
Pojkband och flickband: Backstreet boys, Spice Girls, Hanson, N’sync, osv
Grungen med Nirvana mm
Samt cheesy 90tals rap såsom Vanilla Ice å mc hammer vilket sen bytte till gangsta rap mot slutet.

sen får vi inte glömma alla pottfrisyrer på alla pojkar heller och choke halsband på kvinnor
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,584
sen att det kom nya heta kanaler så som [...] mtv
MTV kom redan tidigt på 80-talet men var i allra högsta grad relevant på 90-talet. Jag kan fortfarande sakna Headbanger's Ball, och fnissar fortfarande åt Beavis and Butt-Heads dumheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Jag hittar inte ifall nån nämnt Marilyn Manson än? Isåfall: 1996 kom Antichrist Superstar ut. Appropå det här med reaktioner på den forcerade glättigheten och sådär.

Smells like children, Antichrist superstar, Mechanical animals kom alla ut under 90, Holy Wood får inte riktigt vara med då den kom 2000.

Jag är helt säker på att det fanns många som upplevde kapitalismens vinst under 90-talet som något renodlat positivt, och för många var det nog också det rent materiellt. Men just det här depp-i-regnandet och upproret mot det tillrättalagda etc fanns definitivt också. Och i Mansons fall var det ju också rätt mycket en protest mot det konservativkristna USAs fortsatta puritanism. Satanic panic all over again, så att säga.

(Sedan verkar det ju som att – surprise! – Manson själv var och är en röv. Men jag har fortfarande svårt att tänka mig 90-talet utan honom.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,003
Jag hittar inte ifall nån nämnt Marilyn Manson än? Isåfall: 1996 kom Antichrist Superstar ut. Appropå det här med reaktioner på den forcerade glättigheten och sådär.

Smells like children, Antichrist superstar, Mechanical animals kom alla ut under 90, Holy Wood får inte riktigt vara med då den kom 2000.

Jag är helt säker på att det fanns många som upplevde kapitalismens vinst under 90-talet som något renodlat positivt, och för många var det nog också det rent materiellt. Men just det här depp-i-regnandet och upproret mot det tillrättalagda etc fanns definitivt också. Och i Mansons fall var det ju också rätt mycket en protest mot det konservativkristna USAs fortsatta puritanism. Satanic panic all over again, så att säga.

(Sedan verkar det ju som att – surprise! – Manson själv var och är en röv. Men jag har fortfarande svårt att tänka mig 90-talet utan honom.)
Håller helt med! De kvällar under det sena 90-talet då jag inte spelade rollspel eller drack folköl läste jag oftast Spawn med Manson i lurarna 🤘
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
89
Location
Karlskrona, typ.
Jag hittar inte ifall nån nämnt Marilyn Manson än? Isåfall: 1996 kom Antichrist Superstar ut. Appropå det här med reaktioner på den forcerade glättigheten och sådär.

Smells like children, Antichrist superstar, Mechanical animals kom alla ut under 90, Holy Wood får inte riktigt vara med då den kom 2000.

Jag är helt säker på att det fanns många som upplevde kapitalismens vinst under 90-talet som något renodlat positivt, och för många var det nog också det rent materiellt. Men just det här depp-i-regnandet och upproret mot det tillrättalagda etc fanns definitivt också. Och i Mansons fall var det ju också rätt mycket en protest mot det konservativkristna USAs fortsatta puritanism. Satanic panic all over again, så att säga.

(Sedan verkar det ju som att – surprise! – Manson själv var och är en röv. Men jag har fortfarande svårt att tänka mig 90-talet utan honom.)
Du glömde Portrait of an american family, kom 94. Manson var en sån jäkla viktig del av mina tonår. Videon till Sweet Dreams visades på MTV, sen var det kört. Just dom där plattorna, PoaAF, Antichrist och Mechanical snurrar fortfarande med jämna mellanrum hemma. (Den akustiska versionen av Coma White är guld)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Videokonst, konst av kroppsvärskor, digital konst. Om man rörde sig i närheten av gallerier och konstskolor. Måleriet med stort M har ändå en liten revival samtidigt.
 
Top