Peak 90-tal

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Fightclub och American Psycho är 1999 och 2000. Men båda är kulturellt post-90s och har mer gemensamt med andra systemkritiska filmer från 2000-talet. Det är båda "90-talet hade fel" filmer
Brukar man inte säga att årtionden kulturell pågår ett par år in i efterföljande årtionde? Så peak 90-tal kan mycket väl vara Pitch Black eller för den delen Matrix Reloaded
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
1994 skickade Carl Bildt mail till Bill Clinton. Internet var nytt. Vad jag minns blev det inte riktigt populärt förrän ett par år senare. Disketter känns också väldigt 90-tal.


Som bekant vann Sverige VM-brons i fotboll 1994. GES sjöng den svenska truppens soundtrack. Oerhört mkt 90-tal.

Jag minns också ZTV med Knesset. Killing-gänget höll igång samtidigt (eller möjligen något år senare). Mycket ironisk referenshumor. Schyffert peakade.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Brukar man inte säga att årtionden kulturell pågår ett par år in i efterföljande årtionde? Så peak 90-tal kan mycket väl vara Pitch Black eller för den delen Matrix Reloaded
Min känsla efter att ha funderat kring den här tråden är lite det motsatta.
Fenomenen uppstår under årtiondet innan men är då fortfarande obskyra, tills de lite senare blir mainstream, re-implementeras på ett tillrättalagt sätt och associeras med det i efterhand förknippade årtiondet.

Matrix (eller Blade) kanske egentligen är 90-tals utliggarna för det vi sen kommer se som Peak-2000-tal. Det vi sen förväntar oss av alla 2000-decenniets filmer. På samma sätt som 90-talets mörka, regniga, dystopiska motiv egentligen kom från det bästa av 80-talet. Neuromancer (1984, boken), Blade Runner (1982), Robocop (1987), Akira (1988) etc.

Grungen tar sitt tydliga avstamp i 80-talets Seattle. Soundgarden (1984), Nirvana (1987), Alice in chains (1987) etc. Men har när det slog igenom bredare definierat 90-talet för miljoner människor.

Goth blev en etablerad stil och mainstream (och ett begrepp) i Sverige först på 90-talet. Men hade kanske sitt egentliga ursprung i 80-talets mer spretiga obskyra postpunk/svartrock/batman-estetik.

Rap och Techno kanske också fick sitt stora genomslag i Sverige på 90-talet, men hade en väldigt tydliga pionjärer under 80-talet.

O.s.v.

//EvilSpook

Edit: Glömde det viktigaste. Det finns de som hävdar att 80-talets stora fluga - rollspelen - egentligen kom 1974. :gremooo:
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Goth blev en etablerad stil och mainstream (och ett begrepp) i Sverige först på 90-talet. Men hade kanske sitt egentliga ursprung i 80-talets mer spretiga obskyra postpunk/svartrock/batman-estetik.
Och många av de popkulturella grejerna som brukar tas upp som goth-klassiska/inspiration kommer från 90-talet, till exempel: Sandman serietidningen, Familjen Addams filmerna, Mardrömmen före Jul, The Crow filmen, En vampyrs bekännelse filmen, Edward Scissorhands, Den onda cirkeln filmen, Bram Stokers Dracula filmen,
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Inte så som Fukuyama menade det. Han var hegelian och tyckte att 90-talet i västvärlden var det fulländade samhället.
Dock inte enbart – han är också inspirerad av Nietzsche. Här kan man dra en kontrast mellan den ursprungliga essän The End of History? (1989) och boken The End of History and the Last Man (1992). I den senare utvecklar han ju tanken på att den människa som hör hemma i det posthistoriska liberala samhället är Nietzsches "sista människa", motsatsen till övermänniskan – en svag individ som aldrig tar risker och enbart eftersträvar trygghet. Hans resonemang bygger på tanken om thymos, i bemärkelsen "erkännande". Det slutgiltiga samhället bygger helt och hållet på erkännandet av andra människor som likar, men aldrig på erkännandet av andra människor som övermän.

Intressant nog är detta ett tema som inte tas upp vare sig av Fukuyamas försvarare eller kritiker. När jag i samband med att jag skrev en uppsats om mottagandet av boken läste svenska tidningar tycktes det som om den enbart användes som slagträ, med utpräglat ointresse för den ganska pessimistiska synen på hur grådaskig historiens slutpunkt ter sig. En annan lustig sak är att Fukuyama använder de nordiska länderna under åttio- och tidigt nittiotal som exempel på just den sortens samhälle som han tänker sig att "historiens slut" resulterar i – vilket inte vid denna tid hindrar borgerliga debattörer att samtidigt triumfatoriskt hänvisa till Fukuyama och mena att Sverige, Fukuyamas exempel på en "slutpunkt", behöver radikala avregleringar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,362
Någon kanske redan nämnt detta men böckerna American Pshyco och Glamorama av Bret Easton Ellis.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Någon kanske redan nämnt detta men böckerna American Pshyco och Glamorama av Bret Easton Ellis.
Och på andra änden av det spektrumet:
När Lucy Sullivan skulle gifta sig av Marian Keyes.
Bridget Jones dagbok av Helen Fielding
 
Top