Re: Realistiskt?! ...
"Du utlovade dock någon form av förklaring från regelboken om varför Cure Light Wounds regenererar tur, gudskärlek, utmattning och skicklighet till samma grad som skada (?)..."
Cure Light Wounds helar hit points, precis som vila och allting annat som helar.
"Jag tror att vi får nöja oss med att ha olika åsikter på denna punkt. Jag fortsätter tro att man tål mer ju erfarnare man blir i D&D, du får tro att man får mer tur/gudarnas-beskydd/uthållighet/skicklighet (obestämt vilket)."
Snarare så att du anser att man tål mer, din egen ändring av reglerna medan jag vet att det är tur/gudarnas-beskydd/uthållighet/skicklighet (obestämt vilket) eftersom det står så i reglerna. Vad du gillar och inte gillar sen är upp till dig men skulle du följa ditt eget resonemang borde du då ändra reglerna till att ge rollpersoner sina fysiska hit points och sen ha hjältepoängen i en egen pott. Jag antar dock att ingen regeländring behövs för dig då du troligtvis antingen kör andra spel eller ett husregelvariant av AD&D.
"... och eftersom det är så lätt att återfå litet hp är det en mindre förlust än vad det skulle vara om man var tvungen att spendera ett svårregenererat "turpoäng" eller liknande. Eftersom det är en så liten förlust behöver man inte vara rädd om man riskerar att göra den. Eftersom man inte behöver vara rädd är det svårt för att inte säga omöjligt att hota någon med t.ex ett armborst.
Solklart."
Ja det är lättare, i de flesta kampanjer, och det är upp till spelledaren hur lättillgängligt det är, eller till spelarna om ingen av dem har läkemagi. Rädslan att förlora hit points är väl olika stor beroende på mängden hit points. Det är fortfarande lätt att hota någon, sen hur mycket denne tar åt sig är upp till den.
"Du ser alltså ingen skillnad mellan de två exemplen? Oki... det var synd..."
Nej, nu är ju bägge gröna
Jag ser skillnad mellan dina två exempel, inte mellan våra. Jag tror vi menar bägge två att historian skall styra vad rollpersonerna gör, och att tur och erfisar kommer av det man gör. Bägge våra exempel var dragna till sin spets för att understryka poängen och göra sig lustiga över den andres formuleringar och ståndpunkt.
Daniel Schenström