Nekromanti Nya landet Nermadas vara eller icke vara

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det finns ju en mängd andra länder runt Thalamur dock, som alla antagligen skulle gå in och hjälpa varandra om Thalamur sträcker sig lite väl långt.

Och sedan skulle jag inte bli förvånad om vissa andra länder, ej landsmässigt kopplade till Thalamur, möjligen skulle lägga sig i också... för att dom har handel mm som pågår med många av dessa länderna också.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Rhodryn;n53443 said:
Det finns ju en mängd andra länder runt Thalamur dock, som alla antagligen skulle gå in och hjälpa varandra om Thalamur sträcker sig lite väl långt.

Och sedan skulle jag inte bli förvånad om vissa andra länder, ej landsmässigt kopplade till Thalamur, möjligen skulle lägga sig i också... för att dom har handel mm som pågår med många av dessa länderna också.
Perine och Colonan gjorde sig fria för 15 år sen, i Mundanas långa historia måste Nermada varit väldigt utsatt. I dagsläget skulle det nog gå lite bättre med ökad handelscirkulation med Consaber och de två utbrytarprovinserna. Men inte tidigare i historien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
An-Thalamur ligger ju kring tidsmonoliten i Kronodycle, så det är lätt att tänka sig att en magisk ritual gick fel och utlöste en kronotropisk vakuumkollaps som flyttade hela Dubaral till annorstädes i Mundanas tid och rum. Magikraterna och Xinu plottar nu desperat för att återvända till sin rätta plats, så de kan fortsätta sina grandiosa planer. Under tiden försöker Alean Ninarian och Shangi thal Dubaral var på sitt håll stärka sitt inflytande, eftersom de hade flytet att inte vara på Dubaral när "incidenten" skedde, och när (om) de andra magikraterna kommer tillbaka kommer det ta hus i helvete på grund av det.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Fahnen;n53429 said:
Jag tror rätt hårt på att anledningen till att Nermada är självständigt är för de har medel att skydda sig mot sina stora grannar på något vis. De kanske har bättre soldater, är mer lättförsvarade eller är sådandära obehagliga typer som är kompis med alla. Jag menar, om ni jämför med vår egen värld så har det funnits/finns det rätt gott om länder som ligger granne med en större, starkare fiende och ändå lyckas vara självständiga. Jag skulle faktiskt bli förvånad om Helmgastarna missar en såpass fundamental grej.
Kan det vara deras enorma innevånarantal och extrema befolkningstäthet? Den är mer 20-30 gånger högre än befolkningstätheten i Iran under 1500-talet för att dra en parallell. Detta trots att landet ser ut att helt sakna odlingsvänlig mark. Antar att de odlar med magiska grödor eller dyl på Nermada.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Evokee;n53513 said:
Kan det vara deras enorma innevånarantal och extrema befolkningstäthet? Den är mer 20-30 gånger högre än befolkningstätheten i Iran under 1500-talet för att dra en parallell. Detta trots att landet ser ut att helt sakna odlingsvänlig mark. Antar att de odlar med magiska grödor eller dyl på Nermada.
Enligt pdf:en på helmgasts hemsida och mina beräkningar mellan tummen och pekfingret så är Nermadas befolkningstäthet en bra bit lägre än medeltida Frankrikes. Jag har inte kollat varken mina uträkningar eller källor vansinnigt noga, men befolkningstätheten verkar inte vara särskilt uppåt väggarna.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
PalMer;n53519 said:
Hmm, jag skulle nog föredragit en lösning som var mer åt det här hållet...
http://2kaaq.blogspot.se/2014/11/angaende-nermada.html

Det var en av lösningarna som diskuterades, och jag håller med om att det finns starka argument för den. Att det blev som det blev beror bland annat på att vi ville att Nermada skulle ha landgräns till Thalamur, och att vi ändå ville flytta på An-Thalamur.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Pendragon;n53520 said:
Enligt pdf:en på helmgasts hemsida och mina beräkningar mellan tummen och pekfingret så är Nermadas befolkningstäthet en bra bit lägre än medeltida Frankrikes. Jag har inte kollat varken mina uträkningar eller källor vansinnigt noga, men befolkningstätheten verkar inte vara särskilt uppåt väggarna.
Vad jag kan se hade Frankrike ca 40 innevånare per km2 på 1300-talet. Det var då det land som hade högst befolkningstätheten i hela Europa på en tid då Europa hade en högre befolkning än någonsin tidigare och högre än vad de skulle ha de nästkommande hundra åren.

Att ett Nemesan, nästan helt utan odlingsbar mark, skulle ligga på dessa nivåer finner jag orimligt.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Om det är orimligt med vår världs vetenskapliga och historiska jämförelsemått (jag själv kan inte avgöra) så kan det ju också förklaras med något fantastiskt (magiskt, gudomlig intervention) som motvikt. Om man vill ha lite mer inslag av den typen istället för att vetenskapligt och historiskt jämställa med vår värld. :)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Verkar som att folk tycker att det var för länge sedan vi hade en demografi-diskussion här på forumet...:confused:
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Poseur;n53556 said:
Verkar som att folk tycker att det var för länge sedan vi hade en demografi-diskussion här på forumet...:confused:
pls nej

Så jag tog mig en titt på Nermadas placering och introt. Jag är fortfarande själsskadad av flytten på Ifkaprovinsen (och kommer förmodligen alltid vara det), men i mångt och mycket ser det bra ut. Det vore roligt att i en expanderad text få se mer av Thalamurs inflytande på Nermada, men det kommer säkert. :)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Ymir;n53523 said:
Jag med, men många andra ogillade tanken på att lägga till nya landmassor, så det blev en annan lösning.
Så mycket ogillanden? Eller är det inte att det är ett fåtal personer på Helmgast som i princip bestämmer om hela Mundana. Det skulle ju ha hetat Mundi och vara mer åt skräckfantasy-hållet en gång i tiden.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Kraetyz;n53611 said:
pls nej

Så jag tog mig en titt på Nermadas placering och introt. Jag är fortfarande själsskadad av flytten på Ifkaprovinsen (och kommer förmodligen alltid vara det), men i mångt och mycket ser det bra ut. Det vore roligt att i en expanderad text få se mer av Thalamurs inflytande på Nermada, men det kommer säkert. :)
Ja, för nu förlorar ju den ledande ätten(Igar Augus är ju ordförande för magikraterrådet) sin egna provins. Även om varje ätt har sin egna provins, så har varje ätt bara tillgång till typ 2/3 av marken, resten är uppdelat mellan andra ätter för att motverka tendenser till att landet splittras i flera olika riken. Men nu går en till provins förlorad liksom Perine och Colonan, och mer land faller bort. Såvida man inte tar Thalamurs största provins och delar den i två.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Bezant;n53617 said:
Ja, för nu förlorar ju den ledande ätten(Igar Augus är ju ordförande för magikraterrådet) sin egna provins. Även om varje ätt har sin egna provins, så har varje ätt bara tillgång till typ 2/3 av marken, resten är uppdelat mellan andra ätter för att motverka tendenser till att landet splittras i flera olika riken. Men nu går en till provins förlorad liksom Perine och Colonan, och mer land faller bort. Såvida man inte tar Thalamurs största provins och delar den i två.
Som kartan jag tidigare länkade till visar har ju Kovos fått avträda en del mark i den nya versionen, det stämmer. Gällande Ifkas storlek får Igar Augus trösta sig med att An-Thalamur fortfarande tillhör hans provins. :)
 
Top