Lite funderingar kring mutationer.
Fysiska mutationer sammanfattas såhär:
Mutationens namn
Lyte, (LY) Antal lytespoäng mutanten får dras med. Gäller ej vid MD med passande mutationer.
Maxnivå (MAX), Om en mutation har en maxnivå anges den här.
Mutationspoäng: (MP) Kostnaden för att aktivera en mutation. Denna är inte alltid samma utan kan höjas/sänkas av SL beroende på vad spelaren vill utföra och svårigheten på slaget.
Specialförmåga, (SF) Mutationens beskrivning och användningsområde.
APARMAR
LY: 2
MP: 1
SF: Mutantens båda armar är abnormt långa och starka.
+1T/nivå för slag som använder armarna. Ex klättring, fasthållning, knogslagsmål.
Vid slagsmål får mutanten även +1 skadebonus per nivå.
BLIXTSNABBA REFLEXER
LY: 1
SF: Mutanten har en övermänsklig reaktionsförmåga. Kan användas för att agera tidigare i en stridsrunda eller för att öka chansen att undvika i strid. +1T/nivå i för fysikkast som används för att undvika en attack, kasta sig efter någonting/någon, vara först med att greppa något. +1 till initiativkastet för varannan nivå.
BÄRSÄRK
MP: 1/stridsrunda
SF: Mutanten kan avsiktligt försätta sig i ett bärsärkarraseri. Helst bör någonting ske för att utlösa vreden. Om inte krävs ett NÄRVARO-kast på nivå 3. En mutant som går bärsärk måste angripa närmsta fiende i närstrid. När alla fiender är döda eller bortjagade måste ett NÄRVARO-kast på nivå 3 klaras, annars fortsätter bärsärken slåss mot närmsta person, även om det är en vän.
+2T/nivå till attackslaget, +2/nivå i extra skada. Om mutationspoängen skulle gå ner till 1 har mutanten tröttat ut sig och avslutar sitt raseri.
DJURISK ATTACK
LY: 1/nivå
SF: Mutanten har klor, näbb, horn eller något annat naturligt vapen och kan använda detta till att attackera en fiende. +1T/nivå attackslaget, +1 skadebonus per nivå.
DUBBELHJÄRNA
LY: 2
MAX: 1
SF: Mutanten har två hjärnor och därmed total simultankapacitet.
I strid får mutanten utföra en extrahandling per runda, under förutsättning att den görs av en kroppsdel som inte redan används.
En annan effekt av dubbelhjärna är att mutantens hjärnor kan sova i skift vilket betyder att mutanten kan vara uppe dygnet runt utan att bli trött.
ELDKASTARE
MP: Varierar, beroende på vad mutanten vill åstakomma, men vanligtvis någonstans mellan 2 och 6, upp till SL att bestämma.
SF: Mutanten kan spy ut en dödlig kaskad av eld. En eldbaserad attack orsakar vanligtvis allt från 1 till 5 skadepoäng/stridsrunda, beroende på hur omfattande eldsvådan är.
Grejen med mutationer är att jag gärna vill att dom ska skilja sig tillräckligt mycket från de "vanliga" egenskaperna i Fantasy! för att motiveras. Ungefär på samma sätt som magisystemet.
Det kan lätt bli en svår balans mellan "för kraftfulla" och "inte kraftfulla nog".
Kanske ska mutationspoäng, istället för att vara en aktiveringskostnad, snarare vara någonting en spelare kan använda som extra tärningspool för att försäkra sig om att lyckas med mutationens användning?
Spelaren berättar för SL vad han vill använda mutationen till. Säg att apan Roger med sina aparmar vill lyckas klättra hela vägen upp för ett brant bergsmassiv.
"Fine" säger SL, "Men det kommer att bli väldigt svårt!"
SL ger sedan Roger ett svårighetsslag på 5.
Roger måste använda minst en MP för att aktivera sin mutation (vi låtsas att så är fallet), och väljer att använda 4 stycken totalt. Eftersom Roger är en väldigt vältränad apherre (han har 5 i Fys) så blir Rogers tärningspool hela 9.
Detta skulle underlätta på två sätt.
Dels behöver jag inte skriva en ingående beskrivning och användningsområde för varje mutation, och sedan så bidrar det dessutom till att spelare får försöka vara så kreativa som möjligt med sina mutationer.
Man kanske skriver till en "aktiv" eller "passiv" -tag på mutationerna. De aktiva måste aktiveras med minst 1 MP medans de passiva ger någon form av permanent bonus/fördel.
En annan grej jag funderar lite över är hur man skulle kunna öka sin MP-pool. Ska den bara gå att höjas genom att höja sitt FYS-värde, eller ska man likt TKP kunna köpa enstaka MP-poäng?
Det är sent, jag har ältat mutationer och liknande förmågor innan men jag tror att jag KANSKE är nåt på spåren här. Vad tror ni?