Nekromanti Minority Report

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: Total Recall (spoiler)

Den har lånat grundidén om konstgjorda minnen från PKD:s novell och så som den faktiskt är klippt är den trogen PKD:s författarskap. Just detta ifrågasättande om vad verklighet egentligen är, är ju typiskt PKD. Även om novellen ger en helt annan svindelkänsla på slutet, så är filmens historia helt i PKD:s anda.
Men filmen fungerar bara på det sättet om man verkligen tänker efter och om man bestämmer sig för att handlingen är för dum för att vara verklig. Man kan se den som enbart en korkad actionfilm, vilket antagligen 99% av biobesökarna gjorde.

Dessutom är slutet i Dicks novell så kul att det förtjänar att filmas.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Total Recall (spoiler)

Man kan se den som enbart en korkad actionfilm, vilket antagligen 99% av biobesökarna gjorde.
Kan en film med Arnold i huvudrollen någonsin bli något annat?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: Total Recall (spoiler)

Kan en film med Arnold i huvudrollen någonsin bli något annat?
Jag har en hemlig svaghet! Jag tycker faktiskt att Den Siste Actionhjälten är en ganska bra och fyndig film! :gremblush:

/tobias, som nu går i kloster i Tibet då hans mörkaste hemlighet har avslöjats.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vår gamle vän Occam.

Borde man inte med Occams rakkniv kunna sluta sig till att det faktiskt var en dröm, efter som det är den enklaste förklaringen?

Jag menar, det finns fler omständigheter och "om" i versionen att han faktiskt var en superagent, till skillnad ifrån drömförklaringen som bara kräver 1 omständighet. Nämligen att en helt vanlig kille har tråkigt, och vill ha roligt och sedan går och köper roligt.
Det händer ju varje dag, vilket superhemliga agenter med allvarlig amnesi inte gör.

/Naug
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Occam var bara en dröm

Borde man inte med Occams rakkniv kunna sluta sig till att det faktiskt var en dröm, efter som det är den enklaste förklaringen?
Måste man inte i sådana fall dra slutsatsen att nästan alla amerikanska actionfilmer (och ganska många av de andra filmerna) är drömmar, eftersom det är enda sättet att förklara de logiska luckorna, de korkade karaktärerna och den orealistiska actionen. Speciellt splatterfilmer måste vara drömmar; man vet att det finns något farligt utanför och vill vara försiktig, men mot sin vilja går man ensam ut i skogen och blir styckad.

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Total Recall (spoiler)

Jag skall nu förstöra all support för LAH som Gurgeh och Rosen ev byggt upp genom att inte bara hålla med dem, utan också tillägga att jag gillade Twins också.

Erik
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Re: Total Recall (spoiler)

Jag har en hemlig svaghet! Jag tycker faktiskt att Den Siste Actionhjälten är en ganska bra och fyndig film!

Jag håller med. Speciellt gillar jag killens förtvivlade försök att bevisa att de befinner sig i en film. Till exempel genom att påvisa att alla har telefonnummer som börjar med "555" - vilket Arnold bemöter med: "Dat's vay vee have area codes."

/Mikael - tycker sådant är jättekul
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Total Recall (spoiler)

Jag håller med. Speciellt gillar jag killens förtvivlade försök att bevisa att de befinner sig i en film. Till exempel genom att påvisa att alla har telefonnummer som börjar med "555" - vilket Arnold bemöter med: "Dat's vay vee have area codes."
Näe, bästa skämtet är filmpostern för Terminator med Stallone i huvudrollen!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Total Recall (spoiler)

Näe, bästa skämtet är filmpostern för Terminator med Stallone i huvudrollen!

Det BÄSTA skämtet i den tycker jag är ett som jag inte fattade förrän jag såg filmen för tredje gången - den där tecknade katten.

Jag grunnade länge på vad i hela höga helsefyr en rymling från Roger Rabbit har i en actionfilm att göra... tills jag kom på att han heter Whiskas. Arnold Schwarzenegger har förstås gjort kattmatsreklam där han har spelat Jack Slater tillsammans med katten, och så har den blivit en del av Slater-universat.

--
Åke
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jo.

Om någon kom upp till mig berättade att dom hade upplevt manuset i en skräckfilm så skulle jag tippa på att dom hade drömt :gremwink:


Ok då. Occam funkar inte på amerikanska filmer :gremblush:

/Naug
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: The Core (OT)

Här finns en hyfsad beskrivning av The Core.
De måste ha blivit mutade av filmbolaget för att uttala sig så positivt om den.
 

Neanderson

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
35
Location
STHLM be tha home
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

Hepp hepp hepp!

Alla filmer baserade på mästarens verk är mer eller mindre genialiska, faktum är att den enda som är någolunda dålig är just MR, och p.g.a. det faktum att Speilberg varit framme och kladdat på något lyckat.

Blade Runner var löst baserad på novellen "do androids dream of electric sheep", men det gör den inte filmen dålig för det! Den tillför istället något eget, som man borde se som något ytterst positivt eftersom Hollywood i övrigt inte är speciellt duktiga på att "tolka" böcker.

Det är ett mysterium varför någon inte kommit på idéen att göra film av "Mannen i det höga slottet". Fast man kan ju alltid kolla på "Vaterland" med Rutger Hauer istället.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

Blade Runner var löst baserad på novellen "do androids dream of electric sheep", men det gör den inte filmen dålig för det! Den tillför istället något eget, som man borde se som något ytterst positivt eftersom Hollywood i övrigt inte är speciellt duktiga på att "tolka" böcker.
Blade Runner är en bra film, men att marknadsföra den med att den är baserad på Dicks bok är snudd på bluff. Man har totalt misslyckats med att förmedla stäming och känsla. En bra film som kan stå för sig själv och som borde få göra det också.

Alla filmer baserade på mästarens verk är mer eller mindre genialiska
Som jag nämnde tidigare tycker jag Total Recall är en rätt misslyckad film.

Det är ett mysterium varför någon inte kommit på idéen att göra film av "Mannen i det höga slottet". Fast man kan ju alltid kolla på "Vaterland" med Rutger Hauer istället.
Japp. Håller med.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

"Blade Runner är en bra film, men att marknadsföra den med att den är baserad på Dicks bok är snudd på bluff."

Då är det väl bra att man inte har marknadsfört filmen på det sättet. :gremwink:

Men faktum fram till mitten på nittitalet och "Director's Cut" av filmen så nämdes Phillip K Dick nämndes i princip enbart i eftertexterna och bland SF-nördar som gjorde det till en poäng att veta vilken bok som de inte hade läst som filmen var baserad på. Sedan kom "Do androids dream of electric sheep" ut i nyutgåva med filmaffischomslag, titeln "Blade Runner" och originaltiteln som undertitel.

Men fram till dess levde film och bok mer eller mindre separata liv, och därefter har man mer eller mindre vänt på kedjan, så att det snudd på verkar som att boken är baserad på filmen. Och det är en bluff!

Liksom, inse att Dick inte skrev bra filmromaner. Han skrev bra romaner, punkt. Dessas ståry kunde lånas mer eller mindre till film, men inte mer. Om inte annat, betrakta hur många Dick-romaner som har kvar sin originaltitel som film, så ser du med all önskvärd tydlighet hur o-Hollywood Dick skriver.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

Men faktum fram till mitten på nittitalet och "Director's Cut" av filmen så nämdes Phillip K Dick nämndes i princip enbart i eftertexterna och bland SF-nördar som gjorde det till en poäng att veta vilken bok som de inte hade läst som filmen var baserad på.
Hmm, du kan ha rätt. Jag måste hem och kolla, jag har både film och bok i gamla utgåvor.

Men fram till dess levde film och bok mer eller mindre separata liv, och därefter har man mer eller mindre vänt på kedjan, så att det snudd på verkar som att boken är baserad på filmen. Och det är en bluff!
Lyckligtvis är det en bluff. Jag hatar "boken efter filmen"-böcker. Jag tycker snart att det är dags att bränna Alan Dean Foster på bål...

Liksom, inse att Dick inte skrev bra filmromaner. Han skrev bra romaner, punkt.
Ska man vara riktigt ärlig så håller hans verk ganska ojämn kvalitet. Många känns som hastverk och skulle behövt lite mer puts. 'Do androids dream of electric sheep' är till exempel bitvis opåkallat rörig (om jag minns rätt, det är länge sedan jagläste den). Han lider också lite av samma problem som många andra SF-författare (Ray Bradbury är kungen på detta) i hans generation, nämligen att han tar ett enda koncept och gör en berättelse om det. Ofta är inte ett enda koncept tillräckligt, det känns tunt och konstruerat.

Om inte annat, betrakta hur många Dick-romaner som har kvar sin originaltitel som film, så ser du med all önskvärd tydlighet hur o-Hollywood Dick skriver.
Det kan också bero på att det är svårt att få till ett omslag som är läsligt på normalt betraktelseavstånd med titlar som "Do androids dream of electric sheep" och "We can remember it for you wholesale". Det krävs en viss minimistorlek på texten...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Schwarzenegger

Jag gillar Arnold Schwarzenegger. Jag gillar alla filmer jag sett med honom, från komedi till action. Jag kan till och med stava till hans efternamn.

Där fick ni så ni teg, va?
 
Top