Nekromanti Minority Report

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Jag hyrde Minority Report på DVD igår, det var någon av de bästa filmer jag sett på flera år (sedan Matrix), den var både genom tänkt ochdet vissuella var fantastiskt... Det fanns bara ett enda fel - det fanns tre svenskar med i filmen - Lars von Sydow, Peter Stormare och en helt okänd tant som gick runt och sjöng "små grodorna... små grodorna..." och det kändes jä-a dumt... Varför?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Lars von Sydow,

Du menar väl Max von Sydow, hoppas jag.


Peter Stormare och en helt okänd tant som gick runt och sjöng...

Jag tyckte Peter Stormare och Caroline Lagerfelt var lysande som Dr. Solomon Eddie och Greta Van Eyck. Fullständigt galna båda två. Helt perfekt i sammanhanget!

/Mikael
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Jag tyckte Peter Stormare och Caroline Lagerfelt var lysande som Dr. Solomon Eddie och Greta Van Eyck. Fullständigt galna båda två. Helt perfekt i sammanhanget

håller med, och peter stormare är ju bäst när han snackar svenska eller håller käft. engelska kan han ju inte

annars så är det väl bara för att man vill ha en lite mer "exotisk" film :gremwink:

//Netfeed, som tycker att Minority Report var sådär
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Gnäll om Minority Report (spoiler)

För mig fungerade inte Minority Report alls. Okej, alla miljöer, specialeffekter och actionscener är jättebra, men sedan ska man ha en story som hänger ihop också. Det är något som Minority Report inte kan stoltsera med.

Om vi börjar med småsaker, som att säkerheten på polisstationen är så dålig att det är direkt pinsamt. Redan i dag finns det näthinnescannrar som kan skilja på levande ögon och döda ögon. Att man dessutom inte tar bort rättigheterna för en efterlyst brottsling att ta sig in på stationen är väldigt märkligt.
Det kan jag dock leva med även om det är svårt.

Vad jag inte kan leva med är att den fälla som huvudpersonen kliver in i inte har någon utlösande faktor. Jag ska försöka förklara vad jag menar:

I en genomsnittlig tidsresefilm med en kul cirkelreferens (vilket MR kan sägas vara, trots att ingen reser i tiden) skapas det alltid en cirkelparadox. Den går oftast ut på att en person reser i tiden av en bestämd orsak (till exempel för att stoppa händelse X) och just det faktum att han reser i tiden är det som utlöser händelse X. Man kan då i all oändlighet fundera över vad som hände först, inträffade händelse X för att personen reste i tiden eller reste personen i tiden för att händelse X inträffade. Ett exempel på detta i en film är Terminator, där huvudpersonen åker tillbaka i tiden och blir far till den person som får honom att åka tillbaka i tiden.

I Monority Report finns en liknande tidsparadox. John Anderton (Tom Cruise) får via de klärvoajanta brottsförebyggarna se hur han ska utföra ett mord och det faktum att han ser det är vad som för honom till platsen där han ska utföra mordet och får honom att nästan utföra det. Så långt är allt frid och fröjd, vi har en trevlig cirkelparadox (som hade varit ännu trevligare om han faktiskt utfört mordet). Man hade gått hem från bion och funderat över om John utförde mordet för att de klärvoajanta såg honom utföra det eller om de såg honom utföra det för att han utförde det.
MEN så lätt kommer vi inte undan. Här ska det kastas in en konspiration också, och då fungerar inte cirkeln längre. Om man har en konspiration måste man ha någon som aktiverar händelseförloppet. Aktivatorn i det här fallet består av att man placerar en snubbe i ett hotellrum och ger honom bilder på mördade barn. Det är allt man gör. Sedan är uppenbarligen planen att blott det faktum att den här personen sitter i hotellrummet ska vara nog för att få de klärvoajanta att få en vision av att John Anderton ska mörda honom. Det känns som en infinitesimalt tunn plan enligt min mening.

Jag har inte läst Philip K Dicks novell, som filmen är baserad på, men jag skulle tro att den innehåller visionen, jakten och mordet. Komplotten har någon klåfingrig Hollywood-författare lagt till.
Någon som läst den och vet?

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

Jag håller med dig, den är inte speciellt genomtänkt.

Den är OK som slöunderhållning om man vill ha lite hjärndöd action och den duger som TV-film. Hade jag sett den på bio hade jag känt mig lurad.

Jag har inte läst Philip K Dicks novell, som filmen är baserad på, men jag skulle tro att den innehåller visionen, jakten och mordet. Komplotten har någon klåfingrig Hollywood-författare lagt till.
Någon som läst den och vet?
Har inte läst den (eller kommer inte ihåg att jag läst den) men tror att jag har den. Ska se om jag kan hitta den.

Ingen av hans böcker har väl fått en rättvis behandling av Hollywood. OK, Bladerunner var en bra film, men den hade ingenting med novellen att göra.

När vi ändå håller på att såga filmer: undvik The Core. Såg den igår och den är riktigt usel. En riktigt dålig Armageddon-kopia (som också var rätt kass). Jag satt ärligt och letade efter någon bit vetenskapliga fakta som faktiskt var korrekta (eller inte upp åt väggarna fel). Det enda jag hittade var att skådespelarna inte svävade upp från marken för att filmmakarna missat gravitationen...

Ett litet tips till hollywood. Saker inträffar inte i den här ordningen vid stigande temperatur:

Fiskar dör
Stål smälter
Glasögon spricker
Personer börjar svettas
Däck smälter
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

Vi verkar ha helt olika åsikter, för jag tyckte att filmen var bra så in i H-E och den var skitfint gjord!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Gnäll om Minority Report (spoiler)

När vi ändå håller på att såga filmer

undvik johnny english med, iofs så är det rowan atkinson med men man satt och höll hand över ögona hela tidne så pinsamt är filmen
mr english är james bond med dubbelt själv förtroende, "ha jag klarar allt", men när saken väl kommer till kritan så misslyckas han fatalt och skyller på alla andra
den är små rolig men inte mer

//Netfeed, som tycker man kan se något som är bättre istället
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
små grodorna

"...som gick runt och sjöng "små grodorna... små grodorna..." och det kändes jä-a dumt... Varför?"

För att om man inte kan svenska så låter sången mestadels psyko. Jag tror faktiskt att Spielberg själv ville ha med "små grodorna" för att han tyckte att den lätt läskig och skrämmande.

/Naug, oo-ack-ack-ack oo-ack-ack-ack oo-ack-ack-ack-ack-aaaa
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
rowan atkinson

Rowan Atkinson må vara skoj att ligga hemma och titta på i soffan när man är riktigt sjuk, det kan också vara skoj att se små snuttar ur filmer där han medverkar. Men jag skulle [censur] aldrig betala 90 pix för att gå på bio och se skiten...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: små grodorna

ja jo, personligne har jag alltid varit rädd för de sångerna man sjunger medans man dansar kring stolpar och träd
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Jo...

Det ligger något i det du säger, men för oss svenskar som förstår vad de säger så är det jävlgt trist. E.x. Caroline Lagerfelt säger "Nu kommer Greta och tar dig" när de ska byta ut John andetons (Cruise) ögon. Det tycker jag låter lite dumt!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
anledning

För att om man inte kan svenska så låter sången mestadels psyko. Jag tror faktiskt att Spielberg själv ville ha med "små grodorna" för att han tyckte att den lätt läskig och skrämmande.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det Stormares idé att blanda in svenska i filmen överhuvudtaget, sen tyckte de andra att det lät kul och på den vägen var det (om jag nu som sagt inte kommer ihåg fel).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Jo...

men för oss svenskar som förstår vad de säger så är det jävlgt trist. E.x. Caroline Lagerfelt säger "Nu kommer Greta och tar dig" när de ska byta ut John andetons (Cruise) ögon
vi är bara lite ovana.

den engelska jargongen i filmer är ibland inte på högre nivå än den svenska i MR.

vi tycker bara det låter lite tuffare för att det är på engelska.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Total Recall (spoiler)

Ingen av hans böcker har väl fått en rättvis behandling av Hollywood. OK, Bladerunner var en bra film, men den hade ingenting med novellen att göra.
Jag tycker att Total Recall (baserad på novellen We Can Remember It For You Wholesale) skulle vara en helt lysande film om den bara varit en halvtimme kortare. Inte så att man skulle klippt ner den med en halvtimme, man skulle bara ha klippt bort den sista halvtimmen. [Allt som följer nu är filtrerat genom det faktum att det var fem år sedan jag såg filmen senast.] Det finns en scen där Arnolds chef berättar att det är Arnold själv som ligger bakom hela idén med minnesraderingen och att allt är en ond plan för att slå ut den martianska motståndsrörelsen, vilket nu har lyckats. Sedan släpas Arnold iväg för att få tillbaka sin gamla (onda) personlighet och chefen säger att han ser fram emot att äta middag med honom ikväll. DÄR skulle filmen ha slutat, gärna med en scen där den nya (gamla) onda Arnold och chefen skålar och gratulerar varandra för en väl utförd operation. Nu sliter sig Arnold istället loss, dödar alla, ger Mars en helt ny atmosfär på 20 sekunder och kysser bruden, medan publiken vrider sig i plågor i biostolarna. Någon har föreslagit att allt efter scenen jag beskrev utspelar sig i Arnolds fantasi medan hans personlighet raderas, men det är bara en efterkonstruktion. Klipp om filmen som jag vill istället.

Oavsett hur den är klippt så har den nästan ingenting med Philip K Dicks novell att göra.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Total Recall (spoiler)

"Någon har föreslagit att allt efter scenen jag beskrev utspelar sig i Arnolds fantasi medan hans personlighet raderas, men det är bara en efterkonstruktion."

Tja, jag har fortfarande inte bestämt mig om allt som händer från det att Arnold sövs ner på Recall, Inc i början till eftertexterna egentligen är drömsemestern, eller om det faktiskt hände. För han var ju en så superhemlig agent att han själv inte visste om det, hans täckmantel spräcktes, han sopade mattan med skurkarna, pussade flickan, räddade världen, och som extra bonus fick han med lite utomjordingar också. Vilket var exakt vad han beställde när han klev in på Recall, Inc.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Re: Total Recall (spoiler)

Plus att den ene teknikern muttrar till den andre medan han plockar fram minneskapseln: "Blue sky on Mars. Hmm, den har jag inte sett förut." Vilket ju är precis vad upplevelsen slutar med.

Skulle den däremot varit trogen PKD:s novell skulle han ju inte ens ha kommit till Mars, utan jagats omkring på jorden med en blöt handduk runt huvudet tills han frivilligt återvänder till Rekall Inc och försöker plantera ett nytt minne över det som dykt upp igen. Och får reda på vem han egentligen är.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Re: Total Recall (spoiler)

Någon har föreslagit att allt efter scenen jag beskrev utspelar sig i Arnolds fantasi medan hans personlighet raderas, men det är bara en efterkonstruktion.

Nej, däremot att allt som händer efter att han sövs ner på Rekall Inc. i början inte är verkligt, utan är just den upplevelse som han beställer åt sig.


Oavsett hur den är klippt så har den nästan ingenting med Philip K Dicks novell att göra.

Den har lånat grundidén om konstgjorda minnen från PKD:s novell och så som den faktiskt är klippt är den trogen PKD:s författarskap. Just detta ifrågasättande om vad verklighet egentligen är, är ju typiskt PKD. Även om novellen ger en helt annan svindelkänsla på slutet, så är filmens historia helt i PKD:s anda.

/Mikael
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Jo...

Det ligger något i det du säger, men för oss svenskar som förstår vad de säger så är det jävlgt trist. E.x. Caroline Lagerfelt säger "Nu kommer Greta och tar dig" när de ska byta ut John andetons (Cruise) ögon. Det tycker jag låter lite dumt!
Varför låter det dumt? Om det är med två svårt rubbade svenskar i en amerikansk film, varför skulle de inte svamla på svenska?

/Vitulv - som älskar när det smyger sig in svenska i utländska filmer som t.ex the MASK, Dum&Dummare och american gigolo
 
Top