Spännande. Jag hör till lägret som tycker att vi är alldeles för ängsliga gällande kontinuitet nuförtiden. En gång i tiden såg man både Aliens, Terminator 2 och Mad Max 2 utan att ha sett ettorna. Det går att lista ut det mesta från sammanhanget utan att ha sett i bild hur xenomorfer förökar sig, liksom.
Med det sagt lägger ju inte Infinity War/Endgame en sekund på att förklara vilka alla dussintals superhjältar som dyker upp är. Med det undantaget gäller nog visdomsorden från sida 1:
Ironiskt nog skulle jag säga att Marvel ska ha lite av skulden för detta!
I och med deras idé om ett delat universum fanns också en tanke om
lore och att allt skulle hänga ihop. Med det så blev det också en grej att ha verk som explicit fanns för att introducera karaktärer/händelser, så när de dök upp på andra platser så fanns förväntningen att vi redan visste. Ju mer Marvel gör sina filmer och ju större de blivit tycker jag också att det blir tydligare att de mindre och mindre har en tanke att det ska gå att "bara se" – jämför
The Avengers med
Avengers: Infinity War. Första Avengers är väldigt tydligt gjord för att du ska kunna hoppa in med den utan att ha sett de andra, jämfört med Infinity War som bara börjar i rymden med exakt noll förklaring om vad som hänt, vilka alla är osv. Det är lite som med en tv-serie; The Avengers är som gammel-TV där du kunde hoppa in i en serie, medan Infinity War följer binge-modellen att du ska ha följt allt innan.
Det här har vi sett i andra medier som går efter universum-modellen. En av de ställena där detta "smittat av sig" är Star Wars, där mer saker från de tecknade tv-serierna dyker upp i live action och är man som jag och totalt ointresserad av det tecknade så märks det lite. Typ som när Cad Bane dök upp i
Book of Boba Fett. Jag fattade
att han var en big deal, men inte att han hade massor med bakgrund och lore kring detta. Det här har ju också märkts i och med
Ahsoka, där Disney själva gått ut med vad man har behövt se innan.
Eftersom det blir ett mer "universumsfokus" snarare än "karaktärsfokus", ihop med en storsatsning på streaming, där det ska följas och bingeas så känns det lite som vi börjar nå någon slags bristningsgräns. Och eftersom allt är tillgängligt (och de gärna vill att du ser mer, för det är deras nya modell) så försvinner lite tanken
att göra det tillgängligt för att bara hoppa på. Men, vi får se lite hur det går för Marvel, där det pratas om att bubblan kanske börjar spricka. Stora universum-filmen
Quantumania gick ju rätt kasst t ex (som just marknadsfördes mycket för universumet), medan
Guardians Vol. 3, en lite mer traditionell uppföljare (som fokuserade på Guardians) gick bra.
Det var ju skillnaden "back in the day"; visst kunde filmen innan gå upp igen på bio, eller så kunde du se den på video, men till en uppföljare visste man lite att det inte fanns samma garanti att folk hade kunnat se det innan.