Marvel, var tusan börjar man?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Se följande filmer i den här ordningen:
Iron-Man
Captain America
The Avengers
Captain America: The Winter Soldier
Guardians of the Galaxy
Doctor Strange
Spider-Man: Homecoming
The Avengers: Infinity War
The Avengers: Endgame

För de är de som är okej till sevärda. Resten kan du skippa. Om det händer något du inte fattar: ignorera det, precis som vi gjorde när vi läste serietidningar på 80-talet och någon tidning refererade till ett äventyr som inte publicerats på svenska.

Om du har ont om tid, se bara Captain America: The Winder Soldier.
Bra post, jag skulle korta ned listan ytterligare lite:

Iron-Man
Captain America
The Avengers
Captain America: The Winter Soldier
Guardians of the Galaxy
Doctor Strange

Spider-Man: Homecoming*
The Avengers: Infinity War*

The Avengers: Endgame*

Men lägga till (har ingen aning om vilken plats de skulle ha i ordningen):
Blade
X-men
Ant-man
Deadpool
Daredevil säsong 1
The Punisher säsong 1


Ovanstående tycker jag är de Marvel-grejor som är från sevärda till bra. Resten av allt jag sett upplever jag som rätt oinspirerad CGI-geggamoja som pressats fram främst för att passa ett kommersiellt schema och typ kvartalsredovisningar.

* Jag har inte sett de här, men jag har sett trailers för dem och bestämt mig för att de är dåliga. Man får göra så på internet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Guardians of the Galaxy Vol. 3 (julspecialen är mysig också).
(Klipp)

om du gillar GoG så skulle jag nästan säga att julspecialen är ett måste att se mellan tvåan och trean. Det är rätt mycket saker som introduceras utan förklaring i trean som (tydligen) förklaras i julspecialen. Det går såklart att hänga med i filmen ändå - men om du vill ha kompletta storyn krävs julspecialen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Också: om vi kan sträcka oss till ”väldigt bra marvelrullar som inte hänger ihop strikt sett med övriga universat” så vill jag förut tidigare nämnda Deadpool rekommendera Logan och spider-verse filmerna. Det är filmer som jag tycker är genuint bra filmer, och skulle kunna rekommendera även för någon som inte har koll på, eller intresse av, serierna öht.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Överlag skulle jag säga: "börja med nåt som ser coolt ut". Något som passar dina intressen. Det fina där är ju att många av Marvelfilmerna är liksom en annan filmgenre plus något annat.

Spiderman-filmerna är college-ungdomsfilmer. Captain America 1 är andravärldskriget-krigsfilm. Winter Soldier är kallakriget-spionthriller. Ant-Man är… well, Jönssonligan, typ. Ta den ingång som verkar ballast just nu.

Och jo, man kan se vilken film som helst utan att nödvändigtvis ha sett någon film innan. De är ganska bra på att ha med context clues som gör att man kan hänga med ändå. Jag menar, folk såg Endgame utan att ha förkunskaper och gick ut nöjda, så uppenbarligen går det. Det går att argumenbtera för att "amen då har du inte all förståelse som krävs för att njuta fullt ut" – men skit samma. Filmer kan ses fler gånger. Ser du Endgame som första film och tycker den är ball – se andra filmer, och se sen Endgame igen.

Jag är ju en sån som absolut måste börja från början, så till den milda grad att jag knappt kunde spela senare Final Fantasy-spel innan jag spelat de tidigare (trots att de inte ens delar tidslinje). Men det betyder inte att det är ett sunt eller bra sätt att göra saker på.

Börja var som helst!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag menar, folk såg Endgame utan att ha förkunskaper och gick ut nöjda, så uppenbarligen går det.
Spännande. Jag hör till lägret som tycker att vi är alldeles för ängsliga gällande kontinuitet nuförtiden. En gång i tiden såg man både Aliens, Terminator 2 och Mad Max 2 utan att ha sett ettorna. Det går att lista ut det mesta från sammanhanget utan att ha sett i bild hur xenomorfer förökar sig, liksom.

Med det sagt lägger ju inte Infinity War/Endgame en sekund på att förklara vilka alla dussintals superhjältar som dyker upp är. Med det undantaget gäller nog visdomsorden från sida 1:
Eller gör som med serietidningarna. Börjar var fan du vill, pausa och kolla Wikipedia när du inte förstår något.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,158
Eller gör som med serietidningarna. Börjar var fan du vill, pausa och kolla Wikipedia när du inte förstår något.
”Every issue is someone’s first”, som Jim Shooter brukade säga, och redigerade därefter.

(Sedan finns det förstås bättre och sämre ställen att börja på ändå, och man brukar ofta försöka skapa ”jumping-on points”.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Med det sagt lägger ju inte Infinity War/Endgame en sekund på att förklara vilka alla dussintals superhjältar som dyker upp är. Med det undantaget gäller nog visdomsorden från sida 1:
Grejen med det är ju att det inte behövs. Endgame har ett ganska litet antal huvudsakliga aktörer, och de går det ganska lätt att begripa de viktigaste aspekterna hos bara genom hur de relaterar till varandra. Man behöver inte ha nån bakgrundskunskap om Howard the Duck även om han [/ispoiler]dyker upp genom en portal[/ispoiler] i slutet =)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Spännande. Jag hör till lägret som tycker att vi är alldeles för ängsliga gällande kontinuitet nuförtiden. En gång i tiden såg man både Aliens, Terminator 2 och Mad Max 2 utan att ha sett ettorna. Det går att lista ut det mesta från sammanhanget utan att ha sett i bild hur xenomorfer förökar sig, liksom.

Med det sagt lägger ju inte Infinity War/Endgame en sekund på att förklara vilka alla dussintals superhjältar som dyker upp är. Med det undantaget gäller nog visdomsorden från sida 1:
Ironiskt nog skulle jag säga att Marvel ska ha lite av skulden för detta!

I och med deras idé om ett delat universum fanns också en tanke om lore och att allt skulle hänga ihop. Med det så blev det också en grej att ha verk som explicit fanns för att introducera karaktärer/händelser, så när de dök upp på andra platser så fanns förväntningen att vi redan visste. Ju mer Marvel gör sina filmer och ju större de blivit tycker jag också att det blir tydligare att de mindre och mindre har en tanke att det ska gå att "bara se" – jämför The Avengers med Avengers: Infinity War. Första Avengers är väldigt tydligt gjord för att du ska kunna hoppa in med den utan att ha sett de andra, jämfört med Infinity War som bara börjar i rymden med exakt noll förklaring om vad som hänt, vilka alla är osv. Det är lite som med en tv-serie; The Avengers är som gammel-TV där du kunde hoppa in i en serie, medan Infinity War följer binge-modellen att du ska ha följt allt innan.

Det här har vi sett i andra medier som går efter universum-modellen. En av de ställena där detta "smittat av sig" är Star Wars, där mer saker från de tecknade tv-serierna dyker upp i live action och är man som jag och totalt ointresserad av det tecknade så märks det lite. Typ som när Cad Bane dök upp i Book of Boba Fett. Jag fattade att han var en big deal, men inte att han hade massor med bakgrund och lore kring detta. Det här har ju också märkts i och med Ahsoka, där Disney själva gått ut med vad man har behövt se innan.

Eftersom det blir ett mer "universumsfokus" snarare än "karaktärsfokus", ihop med en storsatsning på streaming, där det ska följas och bingeas så känns det lite som vi börjar nå någon slags bristningsgräns. Och eftersom allt är tillgängligt (och de gärna vill att du ser mer, för det är deras nya modell) så försvinner lite tanken att göra det tillgängligt för att bara hoppa på. Men, vi får se lite hur det går för Marvel, där det pratas om att bubblan kanske börjar spricka. Stora universum-filmen Quantumania gick ju rätt kasst t ex (som just marknadsfördes mycket för universumet), medan Guardians Vol. 3, en lite mer traditionell uppföljare (som fokuserade på Guardians) gick bra.

Det var ju skillnaden "back in the day"; visst kunde filmen innan gå upp igen på bio, eller så kunde du se den på video, men till en uppföljare visste man lite att det inte fanns samma garanti att folk hade kunnat se det innan.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Så, då har jag sett Iron Man 2008. Den var väl.. ok. Det är inte så att jag inte kan slita mig från tvn men inte heller att jag känner att jag ska lägga ner projektet.
Filmen är som min känsla av Jon Favreau, bra när det är action men inte lika bra när det inte är det. Och i denna filmen är det (onödigt?) lång transportsträcka till det börja hända något.
Får se vad nästa film blir, om det är Hulk, Captain America eller Avengers.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
I serietidningarna är de ju mycket friare till att strunta i all kontinuitet de just nu inte bryr sig om. Man måste inte smyga in andra saker "för fansen" eller förklara varför det inte bara går att ringa Nick Fury i varenda nummer av Amazing Spider-Man. Vilket de av nån anledning måste göra i varannat avsnitt av tv serierna eller början av varje film.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Gör inte samma misstag som jag gjorde när jag försökte se dem.
jag såg dem kronologiskt som de utspelade sig, vilket i efterhand var ett misstag
Se dem i ordningen de kom ut istället, det är så de är gjorda att ses och de leder till mindre förvirring

Nu hoppade jag sedan av tåget för ett tag sedan så kan inte säga om de senaste filmerna följer samma grej men misstänker det.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,158
Men lägga till (har ingen aning om vilken plats de skulle ha i ordningen):
Blade
X-men
De är inte i kontinuitet med MCU alls (eller ja, Deadpool 3 kanske kommer att förvirra det, vem vet), så det kvittar var. :)
 
Top