Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 5

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nu har jag ingen dator och har svårt att skriva ordentligt, men om jag ser tillbaka på 10+ års erfarenhet (gulp!) av varulvsspelande så har jag lärt mig att ulvar mest av allt vill undvika uppmärksamhet. Lågflygandet är deras modus operandi no. 1. Och i det här spelet verkar det ha betalat sig bra. Dessutom kan deras spel karaktäriseras av försiktighet. Man har sparat tunga profiler för att inte väktaren ska komma i vägen. Jag gissar att MU köpt hängslen och livrem i form av extramord och extraröst. ☹

Allt tyder på försiktigt och smart ulvbeteende. Och eftersom vi aldrig har straffat det beteendet kan också ulvgänget fortsätta lågflyga.

Jag vill ha ut LegoIvar nu. Om inte han så @Andersson eller @Skarpskytten. @HerrK har kommit in bra nu, men annars spelat ganska försiktigt? Måste kolla in. @Hägerstrand får gärna bidra med lite uppföljning från sina snygga tabeller: vad säger de dig? @Octagonal får gärna bidra mer med kloka tankar om vad som händer nu och gärna i tandem med @Brynolf . @Waterhouse lär väl fortsätta på inslagen bana och av dig önskar jag en större analys över flera rundor. Vad ser du om du ställer dig en bit ifrån?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag gissar att MU köpt hängslen och livrem i form av extramord och extraröst
För att ha råd med extraröst också behöver de mer imkomst. Typ naiv siare. Du kan inte tro att Andefsson är röd och att ulvarna är bestyckade till tänderna samtidigt.

Eller du kanske inte tror på att de valt Rollblockerare? I så fall går det ihop men en väktare utan rollblockerare låter farligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Några grejer jag hade velat göra om jag hade haft dator:

-en sammanställning av hur rundornas röstningar har slutat med färgkoder för att se vem som ligger i vilka drev

-en översyn av totala antalet inlägg/runda per användare. Vem har skrivit mest/minst?

-någon sorts analys av interaktionen mellan användare, har t ex Andersson ofta interagerat med LegoIvar och vice versa? Det här blir ju ett hästjobb så helt ok att avgränsa mot de vi misstänker mest.

-kolla på hur snacket om att outa roller har gått. Sidd var ju tidigt ute för att han ville få bättre överblick, men vilka har varit för och emot?

Jag ska (på telefon) kolla mer på Andersson och HerrK.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
@Waterhouse och @Skarpskytten

Många har ju noterat att ni sitter sitter ihop rätt tight, och har gjort det ett tag. När tycker ni att den andre varit som mest suspekt, och hur reagerade ni på det?
I mitt emojigate är han en möjlig ulv. Det var nog första gången jag fick ögonen på honom. Sen har jag en känsla av att han kanske inte dragit ett så tung lass i partiet? @Waterhouse du får gärna visa oss tre tunga, byboiga poster.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Det skulle ge MU ämnu fler poäng som han inte har någon glädje av. Nä, det är inget snack om att han som bäst är naiv.

Däremot har han nog hållit öppet in i det längsta för att kunna hävda sig vara en annan siartyp. Det är därför han har valt så mjäkiga mål att låtsas sia.
Okej, och om vi tänker att MU är 14 år och inte har gjort helt optimala val, hur tycker du det ändrar kalkylen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Okej, och om vi tänker att MU är 14 år och inte har gjort helt optimala val, hur tycker du det ändrar kalkylen.
Jag tycker redan ulvarnas val är suboptimala, jag hade aldrig valt Väktare tex.

Men när jag var 14 var jag nästan lika klyftig som jag är nu. Jag tror inte vi har en idiot till Mäster ulv. Bara någon som inte tänker exakt som Brynolf.

Vi måste ju förutsätta att MU haft ambitionen att göra en bra build. Och då får vi försöka sätta oss in i den ambitionen. I mina ögon är det en bättre build att inte köpa naiv siare.

Detta har Vimes så klart tänkt på, varför skulle han annars locka MU med en Naiv siare som GER poäng?
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
@HerrK du postade en röd-grönlista här och få var Anthrox och Sidd som röda. Skarpskytten var då grön. Hur ser du på Skarpskytten just nu?
Mer misstänkt, men utgår då mycket från vad @Anthrox och @Hägerstrand skrivit samt den upplevda sammankopplingen med @Waterhouse.

Bevisligen är det inte bra att snöa in sig på att den ene är grön om den andre är röd, men jag tyckte att Sidd var högst suspekt i runda 3 och att Skarpskyttens försvar var mer solitt - vilket ledde till en grönare stämpel.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Hängde på Octagonal och avslöjade att han inte var väktare för ulvarna.
Japp, inte ett genomtänkt drag. Tyckte det var bra att du noterade bristen i det snabbt i ett efterföljande inlägg, vilket jag snabbt likeade.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Återigen pressat helgschema, svårt att få till större aktivitet här innan kvällen :(
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
887
Ok bra. Men varför är DEN kommentaren grönande? Jag spånar lite om hur många ronder det är kvar bara. Blev du skraj när ingen ville haka på mot mig?
Det skrev jag i ett svar till den aktuella kommentaren. Att som ulv vinna genom att lura byn till en felaktig regeltolkning känns för mig som att det skulle solka segern.

Sen gjorde jag en vägning av hur starkt indicium KK-viskandet var kontra regeltolkningsposten.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Inte för att vara sån, men det är ju helt okej om du också gräver lite, synar röstmönster etc. Vad tänker du om mina analyser? Finns det något fog för ulvrationalitet här eller är det bara jag som blajjar på?
Läser ikapp, nu därav denna fördröjning med svar. För att svara på din fråga tänker jag att det är du som blajar på. Ulvrationaliteten har ju inte hjälpt oss så mycket hittills om vi ska vara ärliga. En rolig idé men en idé jag inte tror på. Med tanke på att jag ju tror det är blaj (betyder inte nödvändigtvis att du är röd) så undrar jag hur du kom på den. Kom du på idén på uppstudds eller har du inte väntan på spel suttit och funderat?

Min spontana tanke när jag funderar över just det nu är att du kanske är MU som drog ihop teorierna under helgen när MU skulle göra sina val. Dvs du hade ett försprång och skrev ihop dessa teorier då.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Detta har väl diskuterats ingående tidigare, jag har svårt att se Andersson som röd. Nu vet vi mycket mer om vad MU har valt för något, så ska du "syna" Anderssons claim vill jag se en uppställning MU-val som innefattar väktare men inte naiv siare.
Klart att det går att sy ihop om man vill. @Waterhouse vad tror du om det här? Då har ulvarna tagit höjd för väktaren med en förmågeblock och lämnat utrymme för att claima naiv siare som alla kommer tro är i spel om nån ulv är på väg att åka.

B1 - Väktare i byn - inkomst: 6
B7 - Spökröst - inkomst: 2
U1 - 2 extra ulvar - kostnad: 0
U2 - Nattmord jämna rundor - kostnad: 1
U3 - Nattmord ojämna rundor - kostnad: 3
U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2
U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Octagonal Varför inte rösta på LegoIvar? Vad har Mäster Ulv köpt?
Svarade där nu och ser att det blev typ samma som ni andra skrev. Det förutsätter att Andersson är ond förstås. Annars tänker jag mig samma fast naiv siare är i spel och ulvarna därmed har två poäng till att köpa förmågor med.

Angående LegoIvar har jag under flera gånger varit inne på att vi kan ha en potentiell ulv där. För mig står det mellan Andersson och LegoIvar just nu.

Eftersom att Impetigo var god tycker jag pckså det grönar Skarpskytten rejält då dessa spelade lite på samma lag och följde varandra.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Octagonal Redan i Runda 3, inlägg 193 är han ute och berättar att han inte är väktare. Erfaren lirare som lågflugit. Läser man detta illvilligt kan det vara ett försök att luska fram vilka som inte är väktare, och lyckades med HerrK några inlägg senare...
Flera spelare hade aviserat att dessa inte hade förmågor innan så det stämmer helt enkelt inte. Jag var alltså en bland flera andra. Två som jag kommer ihåg på rak arm var Sidd och Anthrox om jag inte missminner mig.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Octagonal Trallat med under radarn, skrivit en del konstigheter, var först (?) med att avslöja att han inte är väktare (för att locka andra att göra likadant?)
Som sagt direkt felaktigt då flera spelare sagt att dessa inte hade någon förmåga innan mig. Kan tycka att Waterhouse borde ha bättre koll på läget. Framförallt när det är den ända motiveringen som ges.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Röstläget just nu,
  • Andersson
    4
    Brynolf (11), Octagonal (21), Waterhouse (44), Skarpskytten (87)
  • Waterhouse
    2
    Andersson (17), HerrK (39)
  • Skarpskytten
    1
    Hägerstrand (13)
  • LegoIvar
    1
    Basenanji (36)
Om jag inte ser fel har alla utom @LegoIvar röstat. Snälla gör det, är med stor sannolikhet en viktig runda för byn så det minsta vi kan begära är att alla röstar.
Av de med röster på sig har jag Andersson och LegoIvar som rödast. Lågflugit genom hela spelet och kommit med resonemang jag inte delar. Bland annat om tidig outning vilket var väldigt rödande.

Waterhouse är också en rimlig kandidat. Tyckte denna var rödare tidigare i spelet men har kommit igång bättre nu på slutet. Allt stämmer inte men har kommit igång vilket är bra.

Skarpskytten tror jag som sagt är grön. Var tveksam innan men med Impetigo som bekräftat grön tror jag detsamma gäller Skarpen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
En sak jag saknar i tråden är tankar om hur vi ska stoppa ulvarna från att snajpa ut oss i slutet vilket vi får förutsätta att dom kommer försöka göra om det går.
Mitt förslag är att vi koordinerar oss och lägger tillräckligt många röster på en person för att undvika detta.
Om ulvarna är tre och vi sex kan det skapa stora problem för oss vid en jämn omröstning. Alltså får den inte bli jämn utan vi måste när deadline närmar sig välja en kandidat och gå all in där.

Det hade ju gått att typ sätta en deadline på 20:00 eller nåt och bestämma att alla efter det ska hoppa över till den spelaren med mest röster på sig.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
887
En annan spaning, vet inte själv om den är bra eller dålig.

Detta är Hägerns första varulvsspel. I post 207 runda 1 använder han ordet "beröringsskräck". Det har då använts fyra gånger i spelet. I post 11-Basse, post 16-anth-citerar-post 11, post 164 impe, och post 173-häger-citerar-impe. Så man kan ju fundera på om Hägern har plocket upp ordet i de två poster plus två citat det förekommit i, eller om han lärt sig det i ulvchatten. Notera att Sidd i post 145 säger: "De Musketör-ulvarna för tillfället: Basse-Skarpskytten-Impetigo. Motivering: De backar upp varandra utan substans och har en sådär osynlig beröringsdistans som verkar påklistrad." Så bägge två använder samma typ av rätt tunna argument (beröings-skräck/-distans) i samma läget i partiet.
@Skarpskytten , min kära gamla käpphäst! Jag lägger upp den här godingen igen eftersom den är så korkad.

I post 207 när jag "använder" ordet beröringsskräck, så är mitt exakta citat alltså

Vem var det som sa beröringsskräck?
Detta skriver jag i en post om Impe, tre timmar efter att han skrivit

Hägerstrand försöker spela frejdigt och med raka rör men det blir tydligt att han inte har erfarenheten som krävs för att smyga in sin ulvagenda i den bybopersona han försöker sälja in. Ett exempel är hur han hakar på Waterhouse mot mig i Octagate, ett annat hur han sätter upp sin ulvkompis Legolvar på rödlistan för att motbevisa beröringsskräck.
Detta vet @Skarpskytten. Han har sett Impes citat ovan, för han nämner det i uppräkningen av användningar av ordet ("post 164 impe"). Att han klipper bort "vem var det som sa" när han citerar mig och struntar i att ta med kontexten är ett aktivt val. Ett aktivt val att klippa bort kontext i syfte att driva ett narrativ. Sånt ligger bara i ulvarnas intresse att göra.

(Huruvida "beröringsskräck" är ett på något sätt ovanligt ord som man behöver en ulvchatt för att lära sig är en annan fråga. Jag håller inte med honom där heller, men det rödande är alltså inte att han tycker det utan att han aktivt försöker spinna en story)

@Waterhouse har redan besvarat att han tycker det här är ett svagt case.

@Octagonal @Basenanji @Andersson Ni röstade på Skarpskytten i slutet av R3. Varför har ni släppt honom?
 
Top