Mogger
Hipsteranka
Varför? Jag lär mig ju något nu!RasmusL;n156418 said:Hej
Jag skulle vilja ha tråden låst
Varför? Jag lär mig ju något nu!RasmusL;n156418 said:Hej
Jag skulle vilja ha tråden låst
Jag fick påpekat för mig att det är dålig timing och kan förstå det.Måns;n156431 said:Varför? Jag lär mig ju något nu!
Roger Pontare är same. Ändå har folk faktiskt påstått det om honom eftersom han inte var "nog same" eller hur det nu var.anth;n156432 said:I Sverige har jag svårt att se hur ens kulturell appropriering skulle kunna uppstå. Det skulle väl vara något i stil med att det blev mode att gå runt i samekläder och jojka eller liknande. Kanske skulle någon kunna skruva till det och påstå att Roger Pontare håller på med kulturell appropriering - men det känns väääldigt långsökt.
Men tycker du att det är en rättvis beskrivning av CA som företeelse? Att det alltid handlar om "snömos" från kränkta akademiker/studenter? Jag tycker själv exempelvis att Redskins i Washington Redskins är problematiskt. Jag förstår att namnet är nästan 100 år gammalt och att det var en annan tid, men det råder ingen tvekan om att redskin är en nedlåtande term på Amerikas urbefolkning. Och med tanke på att mängden fotbollsspelande "redskins" är relativt liten handlar det alltså om att en majoritetskultur har stulit kulturellt gods och dessutom stöpt om det i en nedlåtande form.Arfert;n156448 said:Göteborgare är ofta vita. Alltså förrycker de amerikansk ursprungsbefolkning. Ungefär så brukar en hel del upprörda och kränkta resonera om CA.
Av vad jag har läst så var det väl just protester från japaner som ledde till att museet avbröt sina "kimono-onsdagar". Och även om jag har svårt att se just den hädelsen som talande för CA-rörelsen så fanns det ändå problematiska aspekter. Men jag håller med om att det är ett fall som inte borde klassas som kulturell stöld. Men det kunde helt klart ha hanterats bättre.Arfert;n156448 said:Mest känt är väl kimono-incidenten, där oftast vita museibesökare provade en kimono på ett "felaktigt sätt" (se Monets tavla nedan). Trots att japanerna själva tyckte det var OK, i alla fall en stor majoritet.
Nu sladdar jag in på ett bananskal här med Miley Cyrus tog infinity-SKIT för att hon twerkade, inte tvärtom. Folk gjorde parodier på henne, hånade henne och bad henne fara och flyga. Inte för att hon härmade en annan kultur utan för att de inte gillade vad hon gjorde.RasmusL;n156368 said:Hur ser du på exemplet Miley Cyrus och twerking? Om jag fattat det hela rätt så har twerking varit ordentligt dissat och lågstatus då det upplevts som objektifierande när svarta kvinnor utfört det, men när Miley Cyrus gör det så är det "empowering"? Hon har tagit en liten bit av den stigmatiserade sexualiserade-THOT-svarta-kvinnor nidbilden, ignorerat problematiken runt det och fört in den i finrummet. Det är kanske "bara en dans" men det finns en kontext som helt ignoreras, hur kopplar du det till din tankegång?
Jag förstår inte. Sluta skriv nu.Mundo;n156466 said:Nu sladdar jag in på ett bananskal här med Miley Cyrus tog infinity-SKIT för att hon twerkade, inte tvärtom. Folk gjorde parodier på henne, hånade henne och bad henne fara och flyga. Inte för att hon härmade en annan kultur utan för att de inte gillade vad hon gjorde.
Du får nog använda ett annat exempel (även om jag förstår vad du menar).
Ok, jag slutar. Men jag tycker att det känns ganska snopet med den här typen av hobbymoderering när det handlar om en fruktbar diskussion helt utan hätska toner.RasmusL;n156467 said:Jag förstår inte. Sluta skriv nu.
Finns bra diskussioner på ämnet i FB-gruppen Larpers BFF, rekommenderas.Måns;n156470 said:Ok, jag slutar. Men jag tycker att det känns ganska snopet med den här typen av hobbymoderering när det handlar om en fruktbar diskussion helt utan hätska toner.
Jag tycker den här tråden har haft föredömligt tonläge faktiskt. Vad är det du inte gillar i den här tråden Rasmus?RasmusL;n156475 said:Finns bra diskussioner på ämnet i FB-gruppen Larpers BFF, rekommenderas.
Vi klarar inte av att diskutera de här ämnena och bör sluta. rollspel.nu ska handla om rollspel, inte politik.
Men är det kulturell appropriering?Ymir;n156433 said:Jag är detta till trots försiktigt beredd att peka ut åtminstone ett rollspel som kulturellt approprierande. Det rollspelet är Legend of the Five Rings. Genom sin groteskt icke-upplysta tolkning av asiatisk historisk kultur, som basically kokar ned den till de värsta tänkbara klichéerna och stereotyperna och dessutom totalt misslyckas med att särskilja tex japanska och kinesiska fenomen och att förstå deras betydelse, reducerar Legend of the Five Rings asiatiskt kulturellt gods till ett stereotypiserande mischmasch av halvdassiga klyschor och slitna orientalistiska troper, och resultatet är ett trainwreck till spel.
Du har fört fram din poäng, men låt oss andra som vill prata om det här göra det.RasmusL;n156475 said:Finns bra diskussioner på ämnet i FB-gruppen Larpers BFF, rekommenderas.
Vi klarar inte av att diskutera de här ämnena och bör sluta. rollspel.nu ska handla om rollspel, inte politik.
Jag tyckte att det var en bra idé men kom sedan i kontakt med ett antal personer som föreslog att timingen var dålig och att det var ett respektlöst agerande från min sida. Jag höll först inte med men efter lite eftertanke så förstod jag deras ståndpunkt och ändrade mig. Vill du inte låsa den så lägg den iaf i OT-forumet. Texten finns där men den som inte vill se den behöver inte, jag har förstått att ni inte gillar raderade inlägg och detta var en lösning för att skona alla förutom de som verkligen är superintresserade av att sitta ett gäng kritvita grabbar och gradera andra människors kränkthet.Dante;n156483 said:MODERERING
RasmusL, det här är andra gången på ganska kort tid som du startar en diskussion för att strax därpå ångra dig och radera dina egna inlägg så att tråden blir ganska svårbegriplig.
Jag tycker det är ett oskick.
Starta diskussionen och stå för den – eller tänk efter före och låt bli att starta den.
Se inlägg ovan.Mundo;n156479 said:Jag tycker den här tråden har haft föredömligt tonläge faktiskt. Vad är det du inte gillar i den här tråden Rasmus?