Jag neggar inte. Jag har ingenting emot att Kult kommer ut igen även om det så blir på engelska. Man måste väl få ifrågasätta att Kult ges ut på engelska istället för svenska utan att det klassas som att "negga" på Kult?
Jag tycker att tonen mot rollspelsföretagen är lite väl fjäskig här på forumet ibland. Visst företagen gör vad de gör av hängivenhet till hobbyn och inte för att tjäna pengar men det de begär av oss är likväl vår tid och våra pengar. Vi läser inte rollspels gratis. Det kostar oss (framförallt tid). Jag tycker att vi har rätt att ha åsikter om rollspelsföretagen och deras produkter. Även negativa. Framförallt om åsikterna består av konstruktiv kritik.
Man får höra att man borde skämmas om man skriver i min
Dissa ditt pisspel-tråd och om någon startar en tråd där den ifrågasätter om ett rollspelsföretag är seriöst så får man höra att det hör till god ton att inte svara om man inte är en representant för företaget osv. Klart man får dissa pisspel säger jag (jag säger inte att Kult är ett pisspel för det tror jag absolut inte att det blir oavsett språk). Att rollspelskonstruktören har lagt ner sin tid och sin energi på att skapa spelet är inte mitt problem. Mitt problem är att jag slösar min tid (och mina pengar) på ett pisspel. Det finns pisspel så det räcker och blir över i den här branschen. Jag ser det tom som ett hot mot nyrekryteringen. Varför inför branschen inte en
elitlicens dvs en kvalitetsmärkning som garanterar att spelet har haft en viss budget. När
totalsågades ett svenskt rollspel sist?
Jag kan totalsåga två rollspel så här i efterhand:
Khelataar
Positivt: Sexig brutta på lådan (säkert negativt för vissa).
Negativt: Fantasilös fantasy. Överavancerade regler.
Slutresultat: Ett meningslöst spel.
Western I
Positivt: Passande tidsepok för ett rollspel (varför tog det så lång tid innan ett svenskt westernrollspel kom ut?). Världsbeskrivningen i världsboken textmässigt helt okej.
Negativt: Överavancerade regler.
Slutresultat: Ospelbart pga reglerna.
Western ångrar jag inte att jag köpte (tror jag köpte det begagnat dessutom). Bara att jag spelade. Khelataar ångrar jag att jag köpte och att jag spelade.
Jag är inte negativ till nya Kult. Jag bryr mig bara inte särskilt mycket om nya Kult och det av två anledningar: 1. Det är fel sorts skräck för mig. 2. Det är på engelska.
Om bara ett av de två skälen hade varit fallet så hade jag troligtvis köpt nya Kult. Men eftersom Kult blir på engelska så kommer jag lägga pengarna på Chill 3rd istället tror jag. Jag tycker inte att jag neggar på nya Kult bara för att jag ifrågasätter att det ges ut på engelska istället för på svenska.
Ni behöver inte oroa er. Särskilt inte du (minns inte användarnamnet men det kvittar) som skrev att Helmgast skulle strunta i vad jag tycker. Jag är säker på att Helmgast inte låter forummedlemmen Mutanten bestämma om de ska ge ut Kult på engelska eller svenska och det har jag aldrig begärt heller.