Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dinosaurier:

"jag hoppas att spelfilm får vara spelfilm, med riktiga skådisar, bra effekter och en story som är intressant."

Som gamla Harryhausen-filmer? Som gamla Tokyomonsterfilmer? Som gamla "It Came from ..."-filmer?

Jag kan faktiskt inte påstå mig se att någon egentlig skillnad har skett. Jag tycker "gyllene skinnet" är en jättespännande och bra film, och dagens ungar kommer säkert tycka samma sak om Mummy m.m. i framtiden. Det har funnits skräpfilmer i alla tider, men det är inget tecken på ungdomens förfall för att de går och ser sådant. Det är kul.

Det görs en del skräp, visst, men precis som vi hade Star Wars och Indiana Jones när vi var barn så har även dagens ungar några skitbra matinérullar att titta på.

Men kvalitet finns och har alltid funnits, du kanske inte ska gå och se en film som handlar om seriefigurer för att se det, dock?

Nå, jag håller i vart fall inte med dig om att allt skulle vara så flashigt idag. Första delen i Sagan om Ringen och Harry Potter-filmerna var ju snarast väldigt långsamma, trevande och avvaktande. När jag såg Harry Potter-filmen kände jag faktiskt att jag skulle ha dyrkat Harry (och varit jättekär i Hermione) om jag hade varit liten. Och just Hermione tycker jag är en jättebra karaktär, sådana tjejer (som faktiskt har en egen personlighet och inte bara är försynta och håller sig i bakgrunden) fanns det minsann inte många på bio när jag var liten. Jag kände att det vore en jättebra film att gå och se med ens barn.

Jag vet inte om jag hade gillat sekvensen i Indiana Jones där han skjuter en arab på öppen gata utan samvetskval, dock. Men det älskade jag som barn. På samma sätt kan jag tycka att det blir lite för mycket våld i dagens filmer, men på något sätt förstår jag ändå att ungarna har samma distans till det som jag hade till Indiana Jones.

Så "nej", det är ingen fara på taket, tycker jag. Dagens matinéfilmer håller måttet, och det finns massor med kvalitativa filmer för oss vuxna som inte har några specialeffekter.

/Rising
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Levande dockor och texturanimationer

"Skillnaden är att gummihögen Jabba rör sig som en gummihög som används som en sexmeters handdocka, medan pixelhögen Jabba rör sig som något levande. "
Men sedan är det inte bara datorgrafiken som har utvecklat sig genom tiden, även dock-skapandet är mer imponerande nu för tiden. Någon som har sett den där senaste filmatiseringen av Odysses(på någon stor amerikansk kanal)? Där finns cyklopen med som en docka, och den ser mäkta levande ut.
Jag måste säga att jag skulle vilja se mer sådana effekter, dom känns mer naturliga, realistiska... Eller trovärdiga om ni så vill(skillnaden på orden är små men ni verkar ju lägga stor betydelse på dem)
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Ang Lees färdriktning?

Hur ska man tolka Ang Lees karriärriktning?
ta hans filmer som...
Mat Dryck Man Kvinna
Crouching Tiger Hidden Dragon
Hulk
snart kommer han att göra budweiserreklam är jag övertygad om... sannlikt för Superbowl med tanke på åt vilket håll budgeten har rört sig.
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: I min lokala skivbutik [OT]

Jag som flyttade ifrån Falun/Borlänge för bla musikens skull måste åka till Gävle och Norberg nuförtiden för att hitta musik som jag gillar.

Jag har inte handlat på Skivhugget på ett halvår fast det är "sveriges mest välsorterade skivbutik".

Till saken hör att för 15 år sedan kunde jag köpa den tidens roligaste musik (Laibach, Foetus, Neubauten, SPK och Nitzer Ebb mfl) på Domus i HOFORS!

Nuförtiden måste jag specialbeställa via Skivhugget och betala ca 230 kr per standardskiva importerad från Tyskland eller USA(är den dubbel eller annars speciell blir det många hundra) eller bestälal enstaka ex via internet med pålagor som gör skivan minst lika dyr.

Allt beror på att importörerna bara tar hem sådant som säljer mycket.

... och det jag vill ha hittar man inte med DC eller KaZaA heller. Fan för att vara intelligent och ha smak säger jag bara. :gremmad:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Untermensch?

Jag vill försvara übermensch attityden men så diplomatiskt som möjligt.

Det ÄR skillnad på hur olika människor konsumerar kultur, och självklart också på hur kultur produceras.

En viss smak (inte bra eller dålig smak) kan kompensera kvalitetsbrister. Men åsikter om kultur från de människor som helt eller delvis bortser från analys och noggrann kritik kommer jag aldrig att värdera särskilt högt. De som gör djupare analyser än mig beundrar jag sålunda också och försöker lära mig av eftersom jag vill bli en bättre männsika med större medvetenhet och förmåga att ta till mig och förmedla uttryck, vilket kulturen jag tar till mig bidrar till.

Sedan finns ett konfliktförhållande när de som inte värderar detta som jag hävdar är meningen med kulturen och som säger att det är kommersialismen som ska driva utvecklingen (det är inte sällan jag får höra det heller tyvärr).
DET är förklaringen till att jag försvarar kulturfascism av den typen som du kritiserar.

Det pågår ett ständigt krig mellan de som inte bryr sig och de som gör det.
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Nobody can be told what the Metrix really is...

Eftersom kultur är en del av vårt språk (bilder, ljud, ord, ansiktsuttryck, färger, symboler osv) så finns det lokala variationer och individuella uppfattningar att ta hänsyn till.

Det finns också ett avant garde som experimenterar med extremerna och metodiker och teoretiker som renodlar och akademiker som samlar och sorterar, samt sist och definitivt inte minst, den stora massan som bara använder språket och tar delar här och var där de hör dem ganska urskiljninglöst.

Måttet på "intelligens" i denna fråga är enbart frågan om i vilken av dessa grupperingar du placerar dig! Det är bara en av dessa grupper som inte använder sin intelligens till just detta ändamål och det är den vi pratar om, ergo skulle jag säga är den gruppen (massan/majoriteten) ointelligentare om jag får vara så rå att jag inte lindar in det i nåt mjukare ordval.
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Untermensch?

Tro mig! Anders kollar upp sådant OM han verkligen VILL veta.
Han får MIG at verka optimistisk och godtrogen. :gremwink:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Angående resten av ditt inlägg som rör konstnärlighet... konstnärlighet säljer helt enkelt inte lika bra. Det innebär att folk är mindre benägna att finansiera en smal film än en enkel actionfilm eller romantiskt drama/komedi, vilket innebär att färre sådana görs.
Ändå påstår Ang Lee själv att han tagit sig friheten att ge berättelsen en mer konstnärlig och poetisk vinkel :gremwink:

Jag tycker möjligen att det vi normalt kallar konst i film är uttrycksfull berättarstil och poesi i film är långa klipp med stämningsskapande foto. Ang Lee's Hulk innehåller endast lite av den senare varan, en del av den första.

Star Wars A New Hope som jämförelse innehåller faktiskt mycket av båda. Star Wars Episode I & II innehåller dock zip och nada konst och poesi eftersom de berättas enligt gammalt mönster, bara mer komprimerat med om möjligt sämre nyckelskådisar.
Och alla stämningsklipp domineras av övertydliga effekter eller CGI-matte så man inte kan slappna av när man ser vyerna, deras intentioner till trots.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: I min lokala skivbutik [OT]

tja du... det blir ju förståss jobbigt om det inte importeras.
Dock tycker jag att man kan hitta en del på KazaA och DC. I vilketfall så hittar jag mycket av vad jag vill ha, vilket jag inte hittat i butiken. exempelvis Lacuna Coil (vet dock ej om det finns på skivhugget).

Risken är ju att de inte är så stora de som du lyssnar på, att det är småband även i Tyskland eller så. Men jag håller med, det är svårare att få tag på, sen så drunknar gärna det mesta i flodvågen av pop som väller in
 
Top