Nekromanti Frågor om färdigheter

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Matematik

Vi har gjort precis samma sak, fast tvärtom.. Vi delade alla priser i boken med 10.. Man kan tolka det som att alla priser som står i boken är i km och inte sm..
Det var det jag menade :gremblush:

/Black Dwarf, gick i skolan för alltför längesen.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Änterhake

Änterhake
Är detta en nödvändig färdighet? Jag har visserligen inte kastat en änterhake, men hur svårt kan det vara? Dessutom har jag tagit bort Stavhopp (finns numera i Akrobatik) och jag tycker Änterhake är precis lika specialiserad som den färdigheten.. Visserligen är det rätt vettigt att man kan bli bättre i att kasta änterhake..
Själv har jag lagt in "Änterhake" i "Klättra". Jag tycker dom borde kunna vara i samma färdighet. Men jag tycker heller inte om när det är för många färdigheter... Slår oftast inte för det endå. :gremlaugh:
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Precis detsamma har jag gjort, tyckte det var löjligt hur dålig en Rp var på bredsvärd även om han var på långsvärd
Vi har gjort nästan samma sak i vår grupp förutom med den skillnaden att man väljer ett specifikt enhandssvärd t.ex bredsvärd, detta vapen är ens "favorit" vapen, om man sedan använder ett annat vapen så får man minus 3-6 i cl beroende på hur mycket vapnet skiljer sig från det man brukar använda.

Ex om man vanligtvist använder långsvärd och blir av med det och plockar upp ett bredsvärd så är ju inte skillnaden mellan dessa särskilt stora, men det finns ändå inte sama vapen, därav får man minus 3 i cl
Men om jag istället skulle plocka upp ett Falchion så skulle det bli det -6 i cl, iofs så väger de lika mycket, men sen är det ju så att falchion är eneggat, och det är en ganska stor omställning jämfört med långsvärd.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Ursekta, men vilket rollspel talar du om? ? ? "

Om DoD så klart, fast [color:\\"blue\\"]Han[/color] spelar version 4, normalt förkortat till DoD4. Den version som Riotminds gör och som sälj i butiker i dag är version 6, DoD6.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Efter lite spånande

Jag har suttit och tänkt igenom och försökt generalisera färdigheterna.. Det hela blev bara att historieberättaren blev även var bra på att övertala eller bluffa, alla sjömän kunde navigera, fysiska krävande färdigheter lika gärna kunde täckas med grundegenskapsslag et c..

Det stora problemet är de primära färdigheterna.. De är för specifika.. Funderar faktiskt på att ta bort de helt.. Särskilt nu när jag sett till att man ändå i stort sett får ta vilka färdigheter som helst. Jag tänker nu bara slå ihop ett fåtal färdigheter och inte få dem att spänna över för stora områden.. Kanske bara begränsa mig till 60 färdigheter..

~Undrar om någon verkligen läser det här men [color:\\"green\\"]Han[/color] antar att den inte hunnit "hoppa" till nästa sida
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Efter lite spånande

Det hela blev bara att historieberättaren blev även var bra på att övertala eller bluffa

Jag tycker det låter ganska rimligt. Han eller hon måste ju kunna agera, hålla ihop en historia och kontrollera sina nerver (scenskräck). Klart man blir bra på i.a.f. bluffa då :gremsmile:

alla sjömän kunde navigera,

Mjo, det är ju mysko...

fysiska krävande färdigheter lika gärna kunde täckas med grundegenskapsslag et c..

Egentligen kan de ju det. Frågan är vad man gör när man blir bättre på dem. Amatören kan klättra i träd med sin smidighet men när han gjort det ett tag, är det då inte rimligt att han får en färdighet i det?

Det stora problemet är de primära färdigheterna.. De är för specifika.. Funderar faktiskt på att ta bort de helt.. Särskilt nu när jag sett till att man ändå i stort sett får ta vilka färdigheter som helst. Jag tänker nu bara slå ihop ett fåtal färdigheter och inte få dem att spänna över för stora områden.. Kanske bara begränsa mig till 60 färdigheter..

Det jag vill ha av ett färdighetssystem för DoD är en liten mängd någorlunda generella färdigheter som täcker in det mesta. (Hoppa, Klättra, Smyga, Övertala, Bluffa, Leta, Slagsmål o.s.v.). Dessa är de färdigheter som används mest och det är här det är viktigt att man har tydliga definitioner.

Resten känns mindre viktigt att ha en uttömmande lista över. Kunskap om X och Hantverk Y täcker in ganska mycket om man är fantasifull med sina X och Yn.

Om de generella färdigheterna är någorlunda täckande så kommer det mesta gå att hantera med dem och kanske en liten fotnot om vad det innebär för karaktären. [color:\\"blue\\"]Smyga 13 (varit ficktjuv)[/color] är mycket bättre än [color:\\"blue\\"]Smyga 7, Skugga 13, Stjäla föremål 7[/color] IMHO.

Jag är dock ruskigt lat när det gäller sådant här så lyssna inte på mig :gremsmirk:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Re: Efter lite spånande [lång]

"Amatören kan klättra i träd med sin smidighet men när han gjort det ett tag, är det då inte rimligt att han får en färdighet i det?"
Inte när det finns färdigheter som är väldigt täckande.. Fast klättra och hoppa hade jag tänkt att föra in i Akrobatik som blir en liten specialfärdighet (liksom Gycklarkonster) och påminner rätt mycket om hur man köper stridskonster..

"Det jag vill ha av ett färdighetssystem för DoD är en liten mängd någorlunda generella färdigheter som täcker in det mesta."
Jag funderade på det och jag fick inte ihop det.. Antagligen är det lättare att börja från "scratch" än att sitta och ta bort en massa dumma färdigheter som jag gör nu.. Jag tror nog nu att jag koncentrerar mig på att göra färdigheter som är både generella och överlappande.. Då har man två val när man väljer färdigheter.. Exempel: Botanik och Överlevnad kan båda användas för att hitta ätbara växter..

"Om de generella färdigheterna är någorlunda täckande så kommer det mesta gå att hantera med dem..."
Smart det där med noterna, men man måste få plats på rollformuläret också.. Mitt formulär är rätt tajt då det bara är på A5.. Angående Navigera så tänkt jag införa det i Sjökunskap men att man måste komma upp i en viss nivå innan man kan navigera.. Jag hade nämligen tänkt att dela upp alla färdigheter i nivåer också.. Vad man ska göra med dem är upp till SL, men de är tänkta som instruktioner för hur bra tärningsslaget blev och vilken effekt det kan få..

[lite bakgrundssnack]
Jag kör med BC (baschans) för färdigheter också.. BC-tabellen är:
1-3: 0
4-8: 1
9-12: 2
13-16: 3
17-20: 5
+5: +1
[slut: bakgrundssnack]

När man sedan slår tärningsslaget så kan man se vilken nivå man slår i.. Nivåtabellen är precis likadan som BC-tabellen.. Beroende på hur mycket tärningen visar lyckas man bättre.. Om tärningen visar 13 så får man Nivå 3. Nivåförklaringarna på färdigheterna är också till för att man utan tärningsslag ska kunna spela färdigheterna..

Ett utdrag från det jag skrivit.. Jag skriver både för att jag själv ska komma ihåg och för att jag ska släppa dessa regler någon gång.. De är inte helt klara..

<HR NOSHADE SIZE=1 COLOR=000000>

<FONT SIZE=3>Allmänkunskap</FONT> (MIN) <— vilken grundegenskap som färdigheten baseras på (Minne)
Utövaren kan dra sig till minnes fragment vad denne har upplevt av andra yrken och därmed låtsas kunna utöva eller ha grundläggande kunskaper om dessa yrken. Bluffen som man byggt upp spricker naturligtvis direkt om man ger sin in i en diskussion med någon som verkligen har kunskaper på området.

Nivå 1: Kunskaper i nivå med hur man ska stå för att skjuta med en pilbåge.
Nivå 2: Kan nämna några stora namn inom området.
Nivå 3: Kan beskriva en speciell teknik som använts.
Nivå 4: Kunskaper om generella handlingar på pjäser samt deras namn.
Nivå 5: Kan citera eller demonstrera i syfte att instruera.


<FONT SIZE=3>Djurvana:</FONT> (INL) -- (har slängt ihop djurhelning och djurträning till denna)
inriktning: [djurart]
Används när man ska träna djur. Ger också en kännedom om djurarten vilket kan användas när man spårar eller helar djuret. Man får också en övergripande djurkunskap och kan lugna djur. Djuren har dessutom en större förståelse för utövaren och tyr sig hellre till denne och gör vad den blir tillsagd. Slå för denna färdighet när utövaren vill kurera djuret eller på annat sätt kontrollera den.

Nivå 1: Utövaren vet det mesta om djurets levnadsvanor.
Nivå 2: Utövaren kan utläsa djurets sinnesstämning för stunden.
Nivå 3: Djuret kan känner automatiskt en trygghet hos utövaren.
Nivå 4: Utövaren kan läsa vad djuret vill, nästan som om det pratar.
Nivå 5: Djuret lyder mycket enkla befallningar, även om den inte mött utövaren förut.


<FONT SIZE=3>Känna magi</FONT> (Upptäcka fara/2)
Magi är något alla varelser kan känna av. Djur är i regel ännu mer känsliga för magins närvaro än de intelligenta raserna. Antagligen för att de lever mer på sina instinkter. När utövaren kommer i kontakt med ett magiskt föremål eller när magi används i området så kan obehagliga känslor som orolighet, rädsla, sänkt mod, pirrande i kroppen som av rastlöshet, onda aningar och yrsel uppkomma. Effekterna skiljer sig från person till person. För varje effektgrad som totalt finns i föremålet, räkna inte in Permanens eller Nexus, eller som används får utövaren +1 på CL. För var 100:e meter så får användaren –1 på CL. Magiska föremål måste vidröras för att man ska få en känning om att det är magiskt.

Nivå 1: Utövaren känner om det är stark eller svag magi, beroende på vilken effektgrad som används.
Nivå 2: Utövaren kan direkt säga att det är magi och inte bara någon annan olustig känsla.
Nivå 3: Utövaren känner varifrån magin kommer. Från föremål är detta dock uppenbart.
Nivå 4: Utövaren känner igen vem det är som utövar magin.

<HR NOSHADE SIZE=1 COLOR=000000>
~Ibland händer det att [color:\\"green\\"]Han[/color] måste läsa igenom sina egna regler för att komma ihåg vad dem gjorde
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Änterhake
Är detta en nödvändig färdighet?


Att kasta en änterhake är jävligt svårt , så jo det är ganska nödvändigt ja
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Att kasta en änterhake är jävligt svårt , så jo det är ganska nödvändigt ja

Jupp det är det, speciel för att du utsätter mig och andra för murar och sånt!!!
 
Top