Re: Efter lite spånande [lång]
"Amatören kan klättra i träd med sin smidighet men när han gjort det ett tag, är det då inte rimligt att han får en färdighet i det?"
Inte när det finns färdigheter som är väldigt täckande.. Fast klättra och hoppa hade jag tänkt att föra in i Akrobatik som blir en liten specialfärdighet (liksom Gycklarkonster) och påminner rätt mycket om hur man köper stridskonster..
"Det jag vill ha av ett färdighetssystem för DoD är en liten mängd någorlunda generella färdigheter som täcker in det mesta."
Jag funderade på det och jag fick inte ihop det.. Antagligen är det lättare att börja från "scratch" än att sitta och ta bort en massa dumma färdigheter som jag gör nu.. Jag tror nog nu att jag koncentrerar mig på att göra färdigheter som är både generella och överlappande.. Då har man två val när man väljer färdigheter.. Exempel: Botanik och Överlevnad kan båda användas för att hitta ätbara växter..
"Om de generella färdigheterna är någorlunda täckande så kommer det mesta gå att hantera med dem..."
Smart det där med noterna, men man måste få plats på rollformuläret också.. Mitt formulär är rätt tajt då det bara är på A5.. Angående Navigera så tänkt jag införa det i Sjökunskap men att man måste komma upp i en viss nivå innan man kan navigera.. Jag hade nämligen tänkt att dela upp alla färdigheter i nivåer också.. Vad man ska göra med dem är upp till SL, men de är tänkta som instruktioner för hur bra tärningsslaget blev och vilken effekt det kan få..
[lite bakgrundssnack]
Jag kör med BC (baschans) för färdigheter också.. BC-tabellen är:
1-3: 0
4-8: 1
9-12: 2
13-16: 3
17-20: 5
+5: +1
[slut: bakgrundssnack]
När man sedan slår tärningsslaget så kan man se vilken nivå man slår i.. Nivåtabellen är precis likadan som BC-tabellen.. Beroende på hur mycket tärningen visar lyckas man bättre.. Om tärningen visar 13 så får man Nivå 3. Nivåförklaringarna på färdigheterna är också till för att man utan tärningsslag ska kunna spela färdigheterna..
Ett utdrag från det jag skrivit.. Jag skriver både för att jag själv ska komma ihåg och för att jag ska släppa dessa regler någon gång.. De är inte helt klara..
<HR NOSHADE SIZE=1 COLOR=000000>
<FONT SIZE=3>Allmänkunskap</FONT> (MIN) <— vilken grundegenskap som färdigheten baseras på (Minne)
Utövaren kan dra sig till minnes fragment vad denne har upplevt av andra yrken och därmed låtsas kunna utöva eller ha grundläggande kunskaper om dessa yrken. Bluffen som man byggt upp spricker naturligtvis direkt om man ger sin in i en diskussion med någon som verkligen har kunskaper på området.
Nivå 1: Kunskaper i nivå med hur man ska stå för att skjuta med en pilbåge.
Nivå 2: Kan nämna några stora namn inom området.
Nivå 3: Kan beskriva en speciell teknik som använts.
Nivå 4: Kunskaper om generella handlingar på pjäser samt deras namn.
Nivå 5: Kan citera eller demonstrera i syfte att instruera.
<FONT SIZE=3>Djurvana:</FONT> (INL) -- (har slängt ihop djurhelning och djurträning till denna)
inriktning: [djurart]
Används när man ska träna djur. Ger också en kännedom om djurarten vilket kan användas när man spårar eller helar djuret. Man får också en övergripande djurkunskap och kan lugna djur. Djuren har dessutom en större förståelse för utövaren och tyr sig hellre till denne och gör vad den blir tillsagd. Slå för denna färdighet när utövaren vill kurera djuret eller på annat sätt kontrollera den.
Nivå 1: Utövaren vet det mesta om djurets levnadsvanor.
Nivå 2: Utövaren kan utläsa djurets sinnesstämning för stunden.
Nivå 3: Djuret kan känner automatiskt en trygghet hos utövaren.
Nivå 4: Utövaren kan läsa vad djuret vill, nästan som om det pratar.
Nivå 5: Djuret lyder mycket enkla befallningar, även om den inte mött utövaren förut.
<FONT SIZE=3>Känna magi</FONT> (Upptäcka fara/2)
Magi är något alla varelser kan känna av. Djur är i regel ännu mer känsliga för magins närvaro än de intelligenta raserna. Antagligen för att de lever mer på sina instinkter. När utövaren kommer i kontakt med ett magiskt föremål eller när magi används i området så kan obehagliga känslor som orolighet, rädsla, sänkt mod, pirrande i kroppen som av rastlöshet, onda aningar och yrsel uppkomma. Effekterna skiljer sig från person till person. För varje effektgrad som totalt finns i föremålet, räkna inte in Permanens eller Nexus, eller som används får utövaren +1 på CL. För var 100:e meter så får användaren –1 på CL. Magiska föremål måste vidröras för att man ska få en känning om att det är magiskt.
Nivå 1: Utövaren känner om det är stark eller svag magi, beroende på vilken effektgrad som används.
Nivå 2: Utövaren kan direkt säga att det är magi och inte bara någon annan olustig känsla.
Nivå 3: Utövaren känner varifrån magin kommer. Från föremål är detta dock uppenbart.
Nivå 4: Utövaren känner igen vem det är som utövar magin.
<HR NOSHADE SIZE=1 COLOR=000000>
~Ibland händer det att [color:\\"green\\"]Han[/color] måste läsa igenom sina egna regler för att komma ihåg vad dem gjorde