Nekromanti Foundation (Asimov)

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ord och ord

Dock kändes det ungefär lika fel att Gandalf svarar typ "tio på förmiddagen", jag hade föredragit något i stil med "andra vakten"...
Det finns ett pedagogiskt problem i fantasy. Hur mycket "annorlundighet" kan man använda och ändå förbli begriplig?

Om man använder ovanliga uttryck för att delge exakt information måste man antingen ofta upprepa vad uttrycket innebär (vilket är svårt att göra elegant i längden), eller också lita till att läsarna har mycket gott minne (vilket jag saknar :gremsmirk:). I värsta fall kan man förstås ha en ordlista i slutet, men det är verkligen en nödlösning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tidsmätning i fantasy

"Dock kändes det ungefär lika fel att Gandalf svarar typ "tio på förmiddagen""

Det gör han när Frodo vaknar. När Merry vaknar så är det Pippin som svarar att det är gott och väl efter middagstid, men han kan nog ordna något.

Men... det känns ändå rätt på något sätt att hoberna har klockor för att hålla reda på när det är dags att äta. Kan kejsaren av Kina ha en klocka för att hålla reda på när det är dags att ha sex (och med vilken hustru eller bihustru eller konkubin) så är det väl bara naturligt att hoberna har mat-och-sovklockor?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Diktafon

Säljklart ska jag läsa ut den, jag kan knappt vänta på att skaffa de andra delarna. Hade tänkt köpa andra boken igår men då hittade jag Goda Omen till ett mycket förmånligt pris så då fick det bli den istället. Men det dröjer inte länge nu för jag älskar handlingen.

/Balderk; hoppas ingen missförstod han sååå mycket
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Butlers Jihad

Dessutom, kan vi föreställa os en värld är varenda pryl, klockor, köksmaskiner, julkort, fordon, smycken osv är smartare än vi?
Fast frågan är ju: Vill vi göra dem smartare än oss? Vissa superdatorer? Självklart. Hemdatorer? Såsmåningom kanske. Men jag tror inte att vi kommer göra alla maskiner smartarre än oss... för vi måste kunna kontrollera dem. Men det går kanske att göra på andra sätt...

/Balderk, som tycker teknikens utveckling är jävligt spännande....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Butlers Jihad

Men jag tror inte att vi kommer göra alla maskiner smartarre än oss... för vi måste kunna kontrollera dem.
Smart behöver inte betyda att de har maktambitioner.

Jag tror att om det är tekniskt möjligt så är det oundvikligt. Visst vill du väl att videon ska hålla rätt på programtablåerna och spela in sånt som du gillar? Visst är det bra om pepparkvarnen föreslår andra kryddor som passar bra ihop med maträtten du lagar? Visst vill du att dammsugaren inte ska suga upp dina tärningar? Visst är det bra om tärningarna själv summerar sig? Att klockradion väcker dig med musik du gillar?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Skaluman den gröne

Jo, visst kan man tänka sig att hoberna har stjärnesundsur i sina jordhålor. Problemet är, tycker jag, att man inte vet om dylika anakronismer faktiskt är genomtänkta, eller om de bara förekommer som ett utslag av författarens (eller översättarens) försumlighet. Trots allt är det mycket i vår värld som vi betraktar som självklart, och jag antar att man som fantasyförfattare lätt skulle kunna lyfta över moderniteter utan att tänka på det. Effekten blir ungefär som missar på film, när man ser ett armbandsur i en medeltidsrulle tappar man inlevelsen och påminns om att det faktiskt bara är på låtsas. Dylikt är lite tråkigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Skaluman den gröne

Jo, visst kan man tänka sig att hoberna har stjärnesundsur i sina jordhålor. Problemet är, tycker jag, att man inte vet om dylika anakronismer faktiskt är genomtänkta, eller om de bara förekommer som ett utslag av författarens (eller översättarens) försumlighet. Trots allt är det mycket i vår värld som vi betraktar som självklart, och jag antar att man som fantasyförfattare lätt skulle kunna lyfta över moderniteter utan att tänka på det. Effekten blir ungefär som missar på film, när man ser ett armbandsur i en medeltidsrulle tappar man inlevelsen och påminns om att det faktiskt bara är på låtsas. Dylikt är lite tråkigt.
Klockor har funnits ganska länge, även små fickur. Innan dess har större urverk funnits och innan dess har enkla varianter som solur funnit.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Butlers Jihad

Smart behöver inte betyda att de har maktambitioner.
Jag tror att om det är tekniskt möjligt så är det oundvikligt. Visst vill du väl att videon ska hålla rätt på programtablåerna och spela in sånt som du gillar? Visst är det bra om pepparkvarnen föreslår andra kryddor som passar bra ihop med maträtten du lagar? Visst vill du att dammsugaren inte ska suga upp dina tärningar? Visst är det bra om tärningarna själv summerar sig? Att klockradion väcker dig med musik du gillar?
Jo, du har rätt (för en gångs skull :gremgrin: ). Jag vill ha allt det där... och mycket mer... synd bara att man typ är gammal när (om) de där sakerna kommer... Självklart vill man ju också ha en massa sånna där funktioner i bilen, som typ autopilot och en dator man ger röstkommandon, typ "till hemmet" osså kör den dit...

Och nej, smart behöver inte betyda maktambitioner: Jag har nyss läst 2001: A space odyssey. :gremsmile: Så då får ursäkta.

/Balderk
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Skaluman den gröne

Ändå är regelrätta klockor rätt ovanliga åtminstone i de fantasyböcker jag läst, liksom i fantasyrollspel. Tycker du inte att det skulle kännas det minsta underligt om "krigaren Klegg tittade på sitt armbandsur och grymtade"?

Jag läste förresten nyligen att fickur började bli en modepryl i stil med nutidens mobiltelefon i Stockholm under 1700-talet. Prylbögeri är förmodligen tidlöst.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Skaluman den gröne

Enligt OED förekommer ordet "clock" i betydelsen "mekanisk tidsmätare" i engelskan sedan sent 1300-tal. Då refererar den väl iofs mer till klockor i Big Ben-format (alltså steniga och oranga), men ändå.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Jag har läst hela trilogin för första gången (trodde jag var sist i västvärlden med det...) nu i sommar. Själv lyckas jag effektivt ignorera att störa mig på sådana saker som diktafoner och mikrofilm, varför sabba stämningen för sig själv om man kan låta bli? :gremsmile:

Överlag måste jag säga att jag älskar trilogin (lite mindre nöje i slutet av tvåan och början av trean). Killen är ett geni. Tydligen så publicerades Stiftelsetrilogin som 8 fristående noveller med start 1942. Då var Asimov 22 år... som jag är nu. Varför har inte jag publicerat nåt fantastiskt som alla älskar... (förutom d12 då :gremgrin: )

PS. Kan någon ge mig en definition på vad som är "space opera". Jag kan inte bli av med bilden av Pavarotti och Brunhilde (eller vad hon den feta med vikingahjärm nu heter) som fäktas med ljussablar... DS.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Space Opera

Oj, jag är verkligen inte rätt man för det här... Jag kan bara tillgodese dig med detta citat ": Dessa härmar bara genrens yttre kännetecken, men är i allt väsentligt strukturerade som melodramatiska äventyrsberättelser eller västern-historier."

Någon annan kan säkert förklara bewgreppet. Jag gillar det inte.

/Balderk
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Space Opera

Kan någon ge mig en definition på vad som är "space opera". Jag kan inte bli av med bilden av Pavarotti och Brunhilde (eller vad hon den feta med vikingahjärm nu heter) som fäktas med ljussablar.
Det finns väl ingen direkt vedertagen definition. Min egen skulle vara något i stil med:

Science-fiction där den vetenskapliga aspekten får kliva åt sidan till förmån för action och äventyr.

Typiskt exempel: Star Wars. Typiskt icke-exempel: 2001 - ett rymdäventyr.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Space Opera

Fast enligt Suvin (som du höll med) så är ju space opera att jämnställa med just melodramtiska äventyrsberättelser och västern-historier. Så om sciende fiction är när den vetenskapliga aspekten får kliva åt sidan för action och äventyr skapar väl det något av en paradox?

Jag tycker inte tycker att man bör stycka upp genren så där, särskilt inte när begreppet space opera ärså luddigt. Varför inte bara kalla det SF? Behövs verkligen begreppet space opera? Jag tror nästan att det är ett begrepp som används av folk som anser sig för fina för att läsa den sortens SF som "space opera" utgör. De vill ha SF som är skapat för samhällskritik och inte bara för underhållning och därför vill de skilja på begreppet.

/Balderk
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Lustigkurre där ;)

:gremshocked: Aniara är ju en science fiction opera bokstavligen, men att säga att den är det bara ytligt är väl bland det grövsta! :gremwink:

Tvärtom är Aniara lustigt nog mindre "space opera" än den mesta kvalitativa science fictionlitteraturen är.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Space Opera

Jag tror nästan att det är ett begrepp som används av folk som anser sig för fina för att läsa den sortens SF som "space opera" utgör. De vill ha SF som är skapat för samhällskritik och inte bara för underhållning och därför vill de skilja på begreppet.
Eller så används det av folk som gillar den sortens sf och vill ha en egen term så att de kan undvika pretentiös samhällskritik och svartsynta framtidsvisioner. Eller så används det av folk som ser en skillnad och vill ha ord att beskriva den med. Det är alltid lättare att diskutera något man har ord för, oberoande av om man vill kritisera det, rekommendera det eller bara prata om det. Ord är bra! Fler ord är bättre!

JPS
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Lustigkurre där ;)

att säga att den är det bara ytligt är väl bland det grövsta!
:gremblush: Jag menade inte att dissa Martinsson, Lindegren eller Blomdahl. Libidellans aria är hisnande vacker.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Space Opera

Fast enligt Suvin (som du höll med) så är ju space opera att jämnställa med just melodramtiska äventyrsberättelser och västern-historier. Så om sciende fiction är när den vetenskapliga aspekten får kliva åt sidan för action och äventyr skapar väl det något av en paradox?
Jag tror han menade att space opera var när vetenskapen (eller samhällskritiken eller vad det nu är för högtraveri man vill ha) får stiga åt sidan till förmån för action, inte science fiction.
 
Top