Nekromanti Film/bok-klubb

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Tillgänglighet?

Fastlandskinesiska film d'art draman som de tre ovanstående är det inte. Jag är fullt förvisad om att de vore i stort sett omöjliga att hitta.
Hade jag haft mer disk så skulle jag tagit det som en utmaning. Jag vet att jag sett åtminstone två av dem. Det är bara en fråga om att leta på rätt ställe.

Tja...den ligger redan på min hårddisk
Textad? Jag har tre olika varianter, alla otextade...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Till filmens nakdel

Detta är bara en fundering... men finns det inte en viss risk att filmen tar skada av att den oftare är ett samarbete mellan en hel mängd människor än en persons verk? Folk som samarbetar kompromissar och kompromisser är sällan grunden för nyskapande storverk... föreställer jag mig :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Till filmens nakdel

Det beror ju på. Alla filmer görs ju inte riktigt så. Det är bara när 30 olika personer/bolag med ekonomiska intressen i filmen börjar bråka som det blir problem. Eller när bara regissören (konstnären) får brottas med producenten (pengarna).

Det är därför filmer från hollywood är skit, medans oberoende filmskapare kan göra vettiga filmer.

Sen räknar man också sedan länge att regissören är konstnären men IHOP med resten av gänget som faktiskt gör något. Vilket kan variera mycket från film till film. Och det är därför man bara nämner regissören...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Erkänn, ni är analfabeter hela bunten!

Då kanske det är dags att börja. Poängen med hela grejen är ju att pröva på något nytt. Få upp ögonen för andra upplevelser. Jag tycker faktiskt att det är beklämmande att folk inte har ork eller lust att sätta sig ner och läsa en bok. Istället ska det gå snabbt och helst inte aktivera för stora delar av hjärnan.
för det första: se ymirs inlägg.
för det andra: visst prova nya saker. Men jag har redan högar med böcker här hemma som jag håller på att läser, ihop med det så ska jag hinna med att läsa alla jävla rollspel jag köpt, alla äventyr som ska spelas och sen alla recensions-saker.

En film jag bara har hört dåliga saker om kan jag springa och hyra och på så sätt prova något nytt. det är okej. jag har tid med 2h värdelös film. Och som filmvetare vet jag att det är ont om totalt värdelösa filmer eftersom jag alltid kan hitta något de gjort bra....

Men att läsa en bok i X antal timmar som jag inte är intresserad av... tja. det blir svårare att hitta tid till det.

Seriealbum blir ännu svårare att få tag på för folk. Dessutom har jag förstått att alla inte är stockholmare och har ett serietek att gå till. Dessutom är serieteket i stockholm så poppis att det ofta är omöjligt att få tag på ett enda album man vill ha, vilket är det bra med serieteket eftersom man då bara kan be om något liknande och pröva nya saker...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
deltråd utbruten och flyttad. [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Tillgänglighet?

Helt omöjligt är det inte, både Kejsaren och mördaren och Den röda lykten har jag lyckats låna på biblioteket. Helt gratis dessutom :gremgrin:.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Cool!

Jättebra idé faktiskt! Jag är lätt på. Men hur ska man gå till väga?

Vart får du allt ifrån, Troberg? :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Jag är på! :)

Lättare att komma över.

Skulle filmer vara lättare att komma över än böcker? Sist jag kollade hyrdes inte filmer ut på biblioteket.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Tillgänglighet?

Och jo, röstning lär det ju få bli, men i mitt tycke måste det nästan vara en form där de som lägger fram ett förslag får presentera och agitera för det.

varför är du så ivrig att vara med och bestämma vilka filmer som ska utses? Jag menar, är inte syftet med aktiviteten att man ska få i sig lite filmer man *inte* hade sett i vanliga fall? :gremsmirk:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nominering?

Hur hade du tänkt att nomineringen skulle gå till? Röstar man för det, eller väljer en styrelse/ordförande ut filmen fån en serie förslag?

Och det blir ju lite tråkigt fö personen som föreslagit filmen, om denne har sett den redan...? Eller är jag dum nu? Är det bättre om man föreslår filmer man är INTRESSERAD av att se istället för filmer man har sett redan?

Nackdelen med det senare är ju att man riskerar att få ett tiotal personer att hyra rena skräprullar. Det vill man ju inte.

Så hur tycker du den biten ska lösas?

/Mask
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Bibliotek

Skulle filmer vara lättare att komma över än böcker? Sist jag kollade hyrdes inte filmer ut på biblioteket.
Sist jag kollade hyrdes filmer ut på biblioteket. För tio kronor fick man en videofilm i en vecka har jag för mig.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Bibliotek

Sist jag kollade hyrdes filmer ut på biblioteket. För tio kronor fick man en videofilm i en vecka har jag för mig.

Möjligt, men det finns kanppast något utbud, och det finns knappast möjligheter till fjärrlån. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Erkänner aldrig!

Och om du lånar det exemplar av boken som finns i Linköping, hur ska jag göra då?

Fjärrlån?

Inte gratis, men definitivt billigare än att hyra en film.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Bibliotek

Möjligt, men det finns kanppast något utbud, och det finns knappast möjligheter till fjärrlån.
Nej, men det sa du inget om. :gremcool:

De hade precis de filmer jag ville ha: "Citizen Kane" och "Casablanca". De visade sig vara svåra att hitta någon annanstans i Linköping.

/tobias
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Bibliotek

De brukar ha bra utbud. Speciellt av gamla "klassiker". Sen är det ju oftast gratis också. Det verkar som om många har boomat vilken guldgruva bibliotek kan vara på filmer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Dags att konkretisera

Ska det bli mer gjort än att bara snacka så är det dags att börja konkretisera. Jag föreslår därför lite riktlinjer här så att vi har något att diskutera utifrån:

Nominering:
Nomineringstråden startas av den som utsetts som filmklubbssamordnare och har titeln [Filmklubb] Nomineringar.
Alla får föreslå filmer och motivera varför de är bra. Håll tråden ren, ett inlägg per film, filmens titel som rubrik. Nominera inte filmer som andra redan nominerat. Undvik att diskutera filmer här, det kommer senare när alla sett dem.
Det är fritt att nominera vilken film som helst, men tänk på att det ska finnas något att diskutera i den, så det är lämpligt om den är tänkvärd.

Röstning:
Någon sätter upp en poll och flest röster vinner. Förlorarna kan nomineras igen nästa gång. När en poll satts upp får inte ytterligare nomineringar göras förrän nästa omgång.

Diskussion:
Diskussionstråden startas direkt röstningen är klar av samordnaren och har titeln [Filmklubb] Filmtitel. Där kan man sedan diskutera fritt. Markera spoilers tydligt.

För att det här ska flyta lagomt så föreslår jag att det körs i tvåveckorscykler, där nominering pågår måndag till torsdag första veckan, röstning fredag till söndag. Diskussionen börjar måndag andra veckan och pågår tills den dör ut (och kan alltså överlappa nästa nomineringsomgång och till och med andra diskussioner).

Jag förutsätter att det är möjligt arrangera distribution av filmer digitalt över lämpligt nätverk mellan deltagarna, privat inom en begränsad krets så att vi inte bryter svensk lag och under förutsättning att mottagaren redan äger den. Detta måste i så fall hanteras helt och hållet utanför rollspel.nu och får inte ens diskuteras här. Detta är viktigt och om det inte respekteras bör administratörerna radera de störande bitarna ur inläggen omgående.

Något annat? Något jag missat? Något som bör ändras?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillgänglighet?

Jo, men jag tycker mer än halva nöjet är att dela med mig av det jag gillar till andra. Att själv ta del av de gillar är också givande, givetvis, men jag antar att jag är för egotrippad för att helt jämställa de båda för jämnan...

- Ymir, spekulerar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillgänglighet?

Självklart, de är ju kulturfilmer. Är det någonstans du hittar dem så är det på bibliotek och i mycket välsorterade videobutiker (men 'Sjöjungfrun i Shanghai' hittar du inte någon annanstans än på filminstitutet). Men att få tag i dessa rullar i en småstad eller på internet torde vara i stort sett omöjligt, eftersom utbudet där styrs av majoritetens halvtaskiga filmsmak. Det är klart att allt kanske finns på internet, men det kan med filmer som dessa vara ohyggligt svårt att hitta.

- Ymir, hade gärna sett ett sundare utbud
 
Top