Nekromanti Film/bok-klubb

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Man skulle kunna samla ett gäng på kulturforumet som turas om att välja ut en favoritfilm/bok, vilken man sedan startar en diskussionstråd om (när folk haft tid att se/läsa den).

Se det som ett sätt att bredda sin kulturella allmänbildning.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
<font size="1"> det är så att jag skall regga webbplats och börja koda sql nästa månad... varför?? jo det skall bli en website för recensioner av fantasy/scfi/skräck inom böcker/rollspel&spel/film&tv/(och någotning mer som jag dock inte kommer ihåg(kort minne)). meningen är att alla som är registrerade på sidan skall kunna lägga upp recensioner...
har bestämt mig för att det hela skall lyckas och bli den största databasen över recensioner på fantasy/scifi/skräck på nätet och på svenska </font size>
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag är på! :)

Låter som en riktigt bra idé, faktiskt... hur frekvent skulle det vara? En bok varje månad, varannan?

Hur "ovanliga" böcker skulle det vara? Jag tror inte så många skulle vara intresserade av att delta om det rörde sej om något de flesta läst för år och dar sedan, som Dune eller Bilbo...

/Mask - skulle kunna tänka sej att ta ansvaret för att ordna något dylikt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Jag är på! :)

hur frekvent skulle det vara? En bok varje månad, varannan?
Först och främst tror jag film fungerar bättre. Jag kommer in mer på anledningarna senare. I så fall skulle jag tro att varannan vecka är mer lagom.

Hur "ovanliga" böcker skulle det vara? Jag tror inte så många skulle vara intresserade av att delta om det rörde sej om något de flesta läst för år och dar sedan, som Dune eller Bilbo...
Jag tycker att man bör hitta material som är lite udda och utmanande, sådant som de flesta kanske inte upptäckt och som innehåller tillräckligt mycket tanke för att vara värt att diskutera.

Anledningarna till att jag tror att film funkar bättre är följande två:

Kräver mindre engagemang. Det tar ett par timmar att se en film.

Lättare att komma över. Är det en ny film går den att hyra, är man utan skrupler finns internet. Om någon skulle råka tillgängliggöra den för resten av filmklubben av misstag utan att nämna det på forumet så skulle det bli ännu lättare, men så får man inte göra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*host host*

Nu tänjer du lite på gränserna över vad vi verkligen tillåter här tror jag.

Men hela bok/filmklubbsidén låter MYCKET intressant. Kanske så intressant att jag ska lyfta ur deltråden till en egen tråd? eller?

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag är på! :)

"Först och främst tror jag film fungerar bättre. Jag kommer in mer på anledningarna senare. I så fall skulle jag tro att varannan vecka är mer lagom."

Inte då. Jag röstar för bokläsning. Mycket bättre.

"Jag tycker att man bör hitta material som är lite udda och utmanande, sådant som de flesta kanske inte upptäckt och som innehåller tillräckligt mycket tanke för att vara värt att diskutera."

Absolut. Men det för inte heller bli för smalt. Vare sig det blir en bok eller en film så måste den ju gå att uppbringa även för en vanlig person.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag är på! :)

Absolut. Men det för inte heller bli för smalt. Vare sig det blir en bok eller en film så måste den ju gå att uppbringa även för en vanlig person.

Filmer är billiga att hyra.
Filmer tar max 2½ timme att se.
Videobutiker med bra lager finns i de felsta städer.

Böcker skiftar grymt mycket i pris, men de är alltid dyrare än att hyra en film.
Böcker tar lång tid att läsa och det är lättare att hitta tid till att se en film 2 timmar varannan vecka än vad det är att hitta två timmar om dagen till en bok...
Jag har inte handlat böcker i bokhandeln på skitlänge, eftersom de aldrig har nått vettigt. Inte ens Sf-bokhandeln har det jag vill ha, och om de har det så är det alltid i max 2 ex. Vilket skulle betyda att jag och storuggla tvingades brottas om det sista exet varje månad och jag tror inte personalen skulle tycka om det (eller så gör dom det och börjar ta ut inträde...)

chrull
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Gillar idéen, får se om den blir verklighet också. Det borde lite schyssta bok/film tips.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Erkänn, ni är analfabeter hela bunten!

"Filmer är billiga att hyra. "

Böcker är gratis att låna.

"Videobutiker med bra lager finns i de felsta städer."

Så även bibliotek och boklådor.

"Jag har inte handlat böcker i bokhandeln på skitlänge, eftersom de aldrig har nått vettigt."

Då kanske det är dags att börja. Poängen med hela grejen är ju att pröva på något nytt. Få upp ögonen för andra upplevelser. Jag tycker faktiskt att det är beklämmande att folk inte har ork eller lust att sätta sig ner och läsa en bok. Istället ska det gå snabbt och helst inte aktivera för stora delar av hjärnan.

Sedan är det inte heller någon som har sagt att vi måste läsa Tolkiens samlade verk. Allvarligt talat så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att läsa ett seriealbum som att läsa en bok. Men gärna något mer avancerat än "Bamse och den stulna dunderhonungen". :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
*ger chrull en läkerol*

Sedär, smygreklam i ämnestråden.

Ni har bägge en klar poäng med filmerna. Jag tycker dock inte det utesluter en bokklubb, heller, faktisk. Jag har en beklämmande smal boksamling, och det skulle vara en bra anledning att utöka den med bra literatur, lixom

Som ni sagt är dock böcker dyrt och ta tid att läsa. Mitt förslag är följande. Bok/fimklubben har en tråd varannan vecka. Nån dag många är lediga eller har tillgång till nätet och så... Varje tillfälle har man en disskution om den förra filmen, och man bestämmer vilken som kommer näst. Var fjärde tråd har man en tråd till, den här gången om en bok. Man disskuterar förra boken, och bestämmer vilken som kommer sen.

Låter det som en bra idé?

"Kanske så intressant att jag ska lyfta ur deltråden till en egen tråd? eller?"
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Jag är på! :)

Videobutiker med bra lager finns i de felsta städer
Borlänge är väl så fel som en stad kan vara, men har ändå ingen vettig videouthyrare längre (om man inte vill ha tio-i-topp-listan eller porr).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillgänglighet?

Lättare att komma över. Är det en ny film går den att hyra, är man utan skrupler finns internet.
.

Med min filmsmak håller det argumentet inte alls. Se hur lätta någon av mina favoritfilmer är att komma över utan att köpa dem, vettja: Den röda lyktan (Raise the red lantern/Da hong deng long gao gao gua), Sjöjungfrun i Shanghai (Suzhou River/Suzhou He), Kejsaren och mördaren (The emperor and the assassin/Jing Ke ci Qin wang).

Jag blir imponerad om du hittar någon av de rullarna på internet. Här finns mest nörd- och populärkultur.

- Ymir, som gärna skulle vara med i ett dylikt filmprojekt om han fick ta del i urvalet av filmer
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: *host host*

Nu tänjer du lite på gränserna över vad vi verkligen tillåter här tror jag.
Därav min mycket försiktiga formulering där jag del påpekar att man inte får göra så och dels att ingen här skulle göra något sådant avsiktligt. :gremwink:

Men hela bok/filmklubbsidén låter MYCKET intressant. Kanske så intressant att jag ska lyfta ur deltråden till en egen tråd? eller?
Om vi tänker genomföra det så bör det definitivt lyftas ut till en tråd, som lämpligen dessutom flyttas till kulturforumet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Till filmens försvar

Istället ska det gå snabbt och helst inte aktivera för stora delar av hjärnan.
Andelen ointelligent litteratur är lika stor som andelen ointelligent film. I fullständig majoritet, alltså. I film samlas bild, musik, ljud, dialog, skådespel, färg, form, alla möjliga sinnesstimulerande intryck till en enhet som måste tolkas av betraktaren, och rätt hanterat är det mer intellektuellt stimulerande än någonsin Kafka eller Dostojevskij. Litteratur innefattar som bäst ett par konstformer (berättande, karaktärsskildrande, etc), film massor. Hävdar du att film per se är ett mindre intelligent medium än litteratur kommer jag rentav att hävda motsatsen.

- Ymir, filmälskare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Tillgänglighet?

Med min filmsmak håller det argumentet inte alls. Se hur lätta någon av mina favoritfilmer är att komma över utan att köpa dem, vettja: Den röda lyktan (Raise the red lantern/Da hong deng long gao gao gua), Sjöjungfrun i Shanghai (Suzhou River/Suzhou He), Kejsaren och mördaren (The emperor and the assassin/Jing Ke ci Qin wang).
Ärligt talat tror jag att de skulle vara lätta att hitta. Asiatiskt film är inne nu, speciellt hos de som sprider film över internet.

Försök hitta en 25 år gammal rysk film (Stalker) textad på ett begripligt språk om du vill ha en utmaning...

Ymir, som gärna skulle vara med i ett dylikt filmprojekt om han fick ta del i urvalet av filmer
Som jag ser det så finns det flera sätt att hantera detta. Ett sätt som jag gillar är det som används för fokusdiskussionerna på www.moq.org, där alla får föreslå ämnen (i vårt fall filmer) och tala för dem. Sedan röstar man.

Cykeln blir då något i stil med (siffran är dagnummer):

1 Nominera
5 Rösta
7 Avgöra vinnare, börja diskutera
14 Nästa nominering
osv.

Observera att jag räknar med en viss överlappning mellan nominering och diskussion, så i denna tvåveckorscykel kommer man att diskutera hela tiden, men sista veckan går nominering/omröstning parallellt med diskussionen.

Lämpligen märker man alla startinlägg på ett speciellt sätt för att känna igen dem, typ "[Filmklubb] Nominering" eller "[Filmklubb diskussion] Stalker".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Erkänner aldrig!

Böcker är gratis att låna.
Och om du lånar det exemplar av boken som finns i Linköping, hur ska jag göra då?

Annars gillar jag bokklubbsidén, bara man ger folk ordentligt med tid att hitta boken och läsa den...

/tobias
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillgänglighet?

rligt talat tror jag att de skulle vara lätta att hitta. Asiatiskt film är inne nu, speciellt hos de som sprider film över internet.
'Cool' nörd- eller populärkulturell asiatisk film från Japan, Korea och Hongkong är inne. Standardnördarna styr utbudet. Fastlandskinesiska film d'art draman som de tre ovanstående är det inte. Jag är fullt förvisad om att de vore i stort sett omöjliga att hitta.

Försök hitta en 25 år gammal rysk film (Stalker) textad på ett begripligt språk om du vill ha en utmaning...
Tja...den ligger redan på min hårddisk :)


Och jo, röstning lär det ju få bli, men i mitt tycke måste det nästan vara en form där de som lägger fram ett förslag får presentera och agitera för det.

- Ymir, DC-allergiker
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag är på! :)

annars finns det ju den där webbsidan smo man hyr dvd filmer på... 5 i stöten eller så sedan skickar man fram och tillbaka och får nya filmer...
 
Top