Nekromanti Film/bok-klubb

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Well...

Då kollar du på fel bibliotek. Malmö Stadsbibliotek har det bästa utbudet i hela staden.

Ah, dumt av mig. Jag får börja åka till Malmö mer ofta. :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Dags att konkretisera

De är fullt föenerliga. Enda tillägget är att man följer samma modell i en månadcykel med titeln [bokklubb] istället. Inte sannt? Detta kan då föras samtidigt som filmklubben, på det sätt troberg föreslår, helt oförändrat.

/Mask - kan tänka sej att vara filmklubbssarrengör... ni vet ju allihopa att jag inte har något liv :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Dags att konkretisera

Då tror jag mer på Masks modell eller något liknande, som ger utrymme för både filmer och böcker.
Min modell ger iofs också utrymme för böcker, jag tror bara att de är svårare att engagera folk med i det här sammanhanget. Det är väl bara att tillåta böcker i nomineringen och se vad röstningen ger, alternativt köra bokklubb/filmklubb separat.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Dags att konkretisera

"Min modell ger iofs också utrymme för böcker, jag tror bara att de är svårare att engagera folk med i det här sammanhanget. Det är väl bara att tillåta böcker i nomineringen och se vad röstningen ger, alternativt köra bokklubb/filmklubb separat."

Vilket mer eller mindre var precis vad jag nämde?

Face it, vi säger nog ungefär samma sak. Min "modell" och din är som sagt inte nödvändigttvis förenliga eller ens olika.

/Mask - tror att man egentligen bestämt vad som behövs, men vem ska anorda det hela? *viftar med armen* :gremwink:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Dags att konkretisera

vem ska anorda det hela?

Det är inte precis något betungande arbete. Starta en tråd varannan vecka och övertala en moderator att sätta upp en poll. Jag röstar på Mask :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Filmen behöver inte fler försvarare

"Ymir, filmälskare "

Walium, bokälskare som uttrycker sin subjektiva mening precis som den gode Ymir just gjort.

"I fullständig majoritet, alltså. I film samlas bild, musik, ljud, dialog, skådespel, färg, form, alla möjliga sinnesstimulerande intryck till en enhet som måste tolkas av betraktaren, och rätt hanterat är det mer intellektuellt stimulerande än någonsin Kafka eller Dostojevskij."

Jag har aldrig läst vare sig Kafka eller Dostojevskij och har inga planer på det heller. Jag väljer min egen väg på litteraturens snåriga stigar och tänker inte bli pådyvlad något arv av så kallade mästerverk ifrån tidigare generationer. Alla borde uppleva mer själva och i högre grad lita på sina egna sinnesuttryck. Man är inte per automatik en dålig människa bara för att man gillar Eddings.

Jag hoppas inte att den här bok/filmklubbsidén urartar till kulturellt tramsande och djupsinniga analyser av obegripliga filmer och böcker. Visst kan både filmer och böcker bli mästerverk i händerna på duktiga och kompetenta personer. Men dessa verkar sällan vara i majoritet.

Filmer blir ofta föga mer än en stunds tidsfördriv som inte aktiverar hjärnan mer än ett toalettbesök. Bokläsning förknippas allt för ofta med tvång och elaka svenskalärare. Det är djupt tragiskt att så många inte läser mer än enstaka Kalle Anka tidningar på grund av dåliga läserfarenheter i skolan. Därför vill jag slå ett slag för den ofta underskattade bokläsningen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dags att konkretisera

Så det är alltså spikat att det är en filmklubb som gäller då? Finns det någon begränsning på vilka filmer man kan nominera? Personligen vill jag helst inte se något alltför avancerat och svårbegripligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Dags att konkretisera

Så det är alltså spikat att det är en filmklubb som gäller då?
Nej, jag orkade bara inte skriva film/bok överallt. Däremot tror jag fortfarande att film är lättare att engagera folk i, så vi kanske ska böärja där.

Finns det någon begränsning på vilka filmer man kan nominera? Personligen vill jag helst inte se något alltför avancerat och svårbegripligt.
Jag tycker inte vi ska begränsa, är det allt för udda filmer så får de inga röster. Jag har själv inget mot en utmanande film, speciellt inte om man ska diskutera den. Jag vill framför allt vidga mina vyer och upptäcka nya filmer som jag annars skulle missat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Dags att konkretisera

Mask - tror att man egentligen bestämt vad som behövs, men vem ska anorda det hela? *viftar med armen*
Jag tror att om Bush kunde utnämna sig själv till president så kan du utnämna dig själv till att hålla i en filmklubb.

Kör hårt!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Wiiie!

*dansar i en liten glädjedans*

Ok, då tycker jag att, om ingen har några invändingar, första nomineringstråden kommer nästa måndag. På så sätt kommer första röstningen ske fre-sön, dagar då jag tror att mycket folk kan ha tillgång till forumet och tid över att rösta. De som har tillgång till forumet via jobb kan även under veckan se nomineringstråden, och förhoppningsvis hinna rösta innan de försvinner från jobbet över helgen.

Vidare ger det oss möjligheteten att under veckan eventuellt ändra något i uppyggnaden och dylikt.

Vidare: Jag hoppas någon admin läser det här. Ty, ack, jag är tyvärr ingen sådan, alltså är det så illa att någon admin kommer vara tvungen att fixa röstningstråden, nä man kommer dit. Om ingen vill ge mej en temprorär adminbricka, det vill säga.

Vidare tror jag det här är en såndär bra sak som man kanske skulle annonsera på sjävla sajten. Notis, eller något annat? Fast egentligen borde man kanske vänta och se om det blir någon som hellst uppslutning kring det hela.

/Mask
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Wiiie!

Vidare tror jag det här är en såndär bra sak som man kanske skulle annonsera på sjävla sajten. Notis, eller något annat? Fast egentligen borde man kanske vänta och se om det blir någon som hellst uppslutning kring det hela.
Jag tror det är en bra idé. Och vänta bör man ju absolut inte göra. Anonserar man på sajten så blir ju uppslutningen förmodligen större.

/Balderk, tycker det här är en underbart bra idé.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir: du och jag ymir. Du och jag.

Det låter som vi stackare får starta en egen klubb. en klubb där kultur uppskattas till skillnad från resten av pöbelns så kallade "Nöjen" eller "Underhållning"...

:gremgrin:

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fjärrlån?

Fjärrlån betyder att du går till ditt lokala bibliotek som sedan lånar in boken/filmen/skivan du är ute efter från ett annat bibliotek. I och för sig brukar de nog sällan göra det om de har boken/etc. i fråga och den bara är utlånad, utan det är om den inte finns i sortimentet.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Dags att konkretisera

Nej, jag orkade bara inte skriva film/bok överallt. Däremot tror jag fortfarande att film är lättare att engagera folk i, så vi kanske ska böärja där

håller med, personligen så tycker jag att argumenten om att filmer går snabbare att se och är lättare att hyra än böcker
man skall ju tänka på att det finns många som läser långsamt

Jag tycker inte vi ska begränsa, är det allt för udda filmer så får de inga röster.

word, jag tror tex. att jag inte skulle orkat(just nu iaf) att se pianisten då den nog kan vara lite väl tung, tyvärr
 
Top