Nekromanti Fantasyfilm

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle faktiskt inte ha något emot att New Line eller HBO köpte rättigheten till att göra en långfilm eller TV-serie baserad på Västmark. :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
lite fel och lite gaiman

Neverwhere är ju trots allt inte en spelfilm, det är en serie.
Neverwhere är dessutom inte baserat på något han skrivit, utan är vad han skrivit. Sen skrev han boken baserad på TV-Serien...

Sen ryktas det ju om att den inte är särskilt bra...

Jag skulle gärna se en filmatisering av Violent Cases. Men det blir ju inte så mycket fantasy...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: Ännu sämre fantasy

Men den var väl ändå tänkt som ett Power Rangers på medeltiden?
Ja, då var det en dålig tanke istället för ett dåligt genomförande! Det gör inte serien bättre.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är kanske lite vad jag vill ha också.
Inte massa överdrivna hemskheter men med rävsvansar och tvättbjörnssvansar här och där.
Dessutom är det ju genialt att placera en ny ö i vår värld bara sådär.

Fast jag ser att resultatet skulle bli lite Oändliga Historien/Narnia. Målgruppen skulle kanske inte hamna helt rätt...

Och nu fick jag A Knights Tale framför ögonen. Var kom det ifrån?


Fast det öppnar ju upp för filmen A Knights Tail iofs...

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: lite fel och lite gaiman

Neverwhere är ju trots allt inte en spelfilm, det är en serie.
Som är så kort att man kan se den i ett sträck som en film (sex avsnitt a 25-30 minuter).

Dessutom kanske det inte är fel att göra fantasy som en serie, det går annars åt lite för mycket tid att presentera och motivera världen.

Neverwhere är dessutom inte baserat på något han skrivit, utan är vad han skrivit. Sen skrev han boken baserad på TV-Serien...
OK, det kan jag tänka mig, den är bitvis ganska visuell.

Sen ryktas det ju om att den inte är särskilt bra...
Möjligt, men jag gillar den. Den är iofs väldigt brittisk, vilket kanske gör att en del älskare av amerikansk film ogillar den.

Å andra sidan så gillar jag Dr Who också (fast inte lika mycket), så jag kanske inte är representativ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: lite fel och lite gaiman

"Neverwhere är dessutom inte baserat på något han skrivit, utan är vad han skrivit. Sen skrev han boken baserad på TV-Serien... Sen ryktas det ju om att den inte är särskilt bra..."

Det beror väl på synvinkel. Liksom en hel del annat som BBC gör så lider den av alldeles för låg budget. Ibland känns det som att det enda man har haft råd att betala är skådespelarnas löner (tag med egna kläder), videoband till kameran och ett fåtal rudimentära kulisser. Resten fanns liksom på plats, inklusive en hel klase Londonska tunnlar och kulvertar att filma i.

En stor nackdel med serien är att man behöver mer än rudimentär kunskap om Londons geografi för att faktiskt förstå de geografiska referenserna och ordlekarna kring dessa. Det hjälper liksom om man vet vad som menas med The Angel Islington...

Men trots denna... uhm... "åsidosatta budget" och detta "geografiska handikapp", så är det en riktigt trevlig serie, och man måste älska Mr Croup och Mr Vandemar. De är nog de mest underbara skurkar jag sett på mycket, mycket länge!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
lite gaiman lite naket

lite gaiman
Som är så kort att man kan se den i ett sträck som en film (sex avsnitt a 25-30 minuter).

Vad bra. då får jag fortsätta min jakt på den.

Möjligt, men jag gillar den. Den är iofs väldigt brittisk, vilket kanske gör att en del älskare av amerikansk film ogillar den.

Ännu bättre. nu måste jag ha tag på den.

lite serier
Tja. Gormenghast verkade ju i alla fall annorlunda och snygg. Om den var bra förstod jag aldrig riktigt eftersom jag aldrig fick se ett helt avsnitt.

Serier kanske är bra.
En såpa kanske?
Örjans kossa blir stulen av vad som verkar vara troll men det visar sig senare vara grannen Bald, vilket Örjans son Helge misstänkte från början och hämnas genom att se till att bröllopet mellan Blads dotter Lin och bymästarsonen Sture aldrig genomförs. Han gör det dessutom genom att skicka sina orchpolare på dem och det hela blir mycket mystiskt.
6 säsonger senare har Lin barn med alla tidigare nämnda män och dessutom Orchhövdingen Karl. Sture som nu är bymästare efter att hans far dog under mystiska omständigheter när han var ensam i en jägarstuga dömmer Karl som en olämplig far och hans enda son och halvblod tas ifrån honom. Karl visar sig vara den större mannen och avstår från att bränna ned byn.

Öhm.

Eller kanske inte?

Men miniserier skulle funka ganska bra. 4 avsnitt a la 60 minuter eller 6st 30m eller liknande. ett bra format. kan sändas på passande tider på lämpliga kanaler utan reklam.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: lite fel och lite gaiman

Allt blir ju bara bättre och bättre.

Att serien har låg budget har jag förstått men man får väl, som ofta, försöka se förbi det.

Londons Geografi har jag inte högt färdighetsvärde i. Men jag hittar lite i deras tunnelbanesystem...

chrull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ännu sämre fantasy

"Det gör inte serien bättre."

Näää, men lättare att ursäkta.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag skulle vilja se en seriös och bra film om Rincewind coolare än så kan ju inte en karaktär för en film bli, feg, oduglig och kan inte stava, det skulle ju bli som om jag var med i filmen :gremsmile: men allvarligt det skulle varit fräkt med en sådan film, bara den var seriös hade ett bra manus, prattchett någon?, och bra skådisar

//Netfeed, som inte kan stava
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?
Humm
Kanske en film om bilbo?
eller om stormbringer?
Jag tycker personligen att det inte ska vara kända skåderspelare, men det kan göras undantag.

:gremcool:LORD DUREGAR:gremcool:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ehm, vad hade det med mitt inlägg att göra? Råkade diu svara på fel?

Jag som hoppades att någon skulle diskutera "Striden om Ura"...

Den har många fördelar, det är en Kurosawa-rip, den är ett av de få exemplen på jämställdhet i fantasy (både manlig och kvinnlig huvudperson springer omkring med bar överkropp, den har skådespelare som Carradine, föga påkostade effekter...

Äh, förresten, den suger (men på ett roligt sätt).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Mystic Knights

"'Mystic Knights of [något fånigt påhittat namn]"

Tir Na Nog är varken fånigt eller påhittat. Men jag håller med om att serien är det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Re: lite fel och lite gaiman

En lite högre budget hade inte skadat, men Neverwhere är ju klart underbar. Har för mig att i en intervju om inspelningen så tyckte ju Gaiman synd om skådespelarna som tvingades frysa och jobba i mörk fuktig miljö. Tydligen så var skådespelarna dock överförtjusta och tyckte något i stil med att de inte kunde begripa hur någon skulle vilja betala dem för att ha så skoj.

Men trots denna... uhm... "åsidosatta budget" och detta "geografiska handikapp", så är det en riktigt trevlig serie, och man måste älska Mr Croup och Mr Vandemar. De är nog de mest underbara skurkar jag sett på mycket, mycket länge!
Hmm, kan bara instämma, de är så härligt elaka på något vis. Likadant med sheriffen (som f.ö är enda bra saken i den filmen) i "Azim the wonder-mohr in the land of infidels" (a.k.a. Robin Hood, prince of thieves.) En filmskurk SKALL vara ordentligt ond.

Anser ju personligen att en miljö såsom den i Neverwhere vore rätt cool att spela i.

/Ulfgeir
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håller med mina fränder.

Japp. Håller med Max och Elin.
Eftertanke, det vore något.

Jag vill se Dark City, Blade Runner eller Femte elementet i fantasy, det vill säga en film med en tanke (Som i filosofisk eller pseudofilosofisk tanke) och samtidigt snygghet eller stämning. Sådana filmer blir mina favoriter automatiskt.. Just dessa tre handlar ju iofs om Staden, vilket kanske inte passar i fantasy? I fantasy så är det nog bättre att fokusera på världens och historiens oändlighet, inte stadens oändlighet. ("Epic" berättelser och det uråldriga som finns där, och sakta nystas upp.. Mums.) Såvida man inte vill göra stadsfantasy, det hade jag också glatt tagit emot. :gremsmile:

Lägg in eftertanke där inne, ta tillbaka fantasin till fantasyn och lägg på den på det yttre. Bygg upp stämningen med.. ja.. stämningsfulla scener. Snygga eller vackra, och samtidigt med ett djup eller något antydande.

Och gärna vacker eller mörk miljö, ja.
Nu snackar ju Eksem visserligen om The Lodoss Wars, och anime brukar ju pricka rätt på det här.. Iallafall den anime jag gillar, så det kanske redan finns därute?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Be Ymir om en lista?

För, tja, om du tycker att Tribe-miljön är tillräckligt fantasy för att nämna den i diskussionen, så skulle du nog orka kolla lite kinesisk film också. Crouching Tiger, Hidden dragon. (Slå mig inte, ni som är insatta. Det är vad varje individ får ut som räknas. So says the Arvid.) Hero har jag inte sett, men det kan jag göra när jag har sett hyrda Kejsarens mördare. Öh. Maskernas konung (också hyrd nu) vet jag inte om den är medeltida eller nutida (tror nutida), men den är kinesisk (på ämnet kinesisk film) och diskret? :gremwink:
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Mm, det är synd att det inte blev en Sandmanrulle, men man kan ju alltid kolla in manuset och försöka visualisera filmen i skallen.

/Jakob
 
Top