Nekromanti Fantasyfilm

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Ni får ursäkta mig, men jag har tråkigt så jag ställer en liten fråga..

Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som som själv inte har en aning men som skulle föredra en intelligent fantasyfilm
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?
Jag skulle nog säga att 'The Warrior and the Soreceress" (tror den hette "Striden om Ura" eller nåt sånt på svenska) innehåller båda de viktiga ingredienserna. :gremblush: :gremgrin:

Annars tror jag faktiskt inte att jag sett någon fantasyfilm som jag reagerat med ett "WOW!" på. Några har varit påkostade och haft häftiga effekter, men ingen som jag skulle klassa som bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?
Usch! Fantasyfilmer är ingen genre som svämmar över med fantastiska titlar om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Om man inte ska det skulle jag säga att i princip alla fantasyfilmer som gjorts är totalt värdelösa.

Spontana idéer om vad man bör göra för att göra en bra fantasyfilm:

1. Bygg upp en värld som i alla fall försöker vara trovärdig. Inga jävla Conan-filmer där man knallar runt i total ödemark för att ibland stöta på en enorm beföst stad eller en superond magikers torn. Det måste finnas några människor i världen. Om den stackars filmmakaren inte har råd att fixa kläder och miljöer då? Då ska han göra en annan film!

2. Inga, jag upprepar INGA, skämt som är direkt riktade till publiken. Sådana skämt fungerar i följande filmer: James Bond-filmer, dåliga komedier. Ingen annanstans. Ett skämt riktat direkt till publiken är ofta ett metaskämt som syftar till skådisens tidigare karriär, eller en replik som karaktären inte borde säga men säger ändå eftersom filmmakaren vet att det får den del av publiken som har lågt IQ att skratta. För oss andra förstör det stämningen.

3. Ta filmen på allvar. En fantasyfilm ska inte vara lite småkul och attrahera några nördar. Det ska vara Bravehart med trollkarlar. Låtsas inte om att miljön är orealistisk. Om inte regissören tar världen och historien på allvar kommer inte publiken heller att göra det.

4. Ta med så få fantasyelement som möjligt, om det inte fyller någon funktion att vräka på med dem. Ju fler orealistiska element en film innehåller, desto svårare blir det att acceptera den.

5. Basera den inte på någon populär bokserie om du (i den här meningen är 'du' regissören och producenterna) inte är beredd att göra X filmer för Y miljarder dollar, där både X och Y är >>1. Omfattande material som tryckts ner i en tändsticksask gör ingen människa glad!

6. Lås in Kevin Sorbo och Lucy Lawless i ett mörkt rum och släpp ut dem när filmen är helt färdiginspelad!

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?


Alltså.
Jag skulle ju gärna se en Planescape-film. Men eftersom den aldrig skulle få tillräckligt med budget och talang för att bli bra så klarar jag mig utan.

För tillfället är Hero alldeles utmärkt som fantasyfilm.
Skulle man kombinera den med Kejsaren och mördaren samt slänga in mer fantasy så skulle fulländning vara nära.

Men för tillfället så vet jag bara vad jag vill att en bra fantasyfilm inte ska innehålle:
* David Bowie. En räcker.
* Komiska inslag i en annars mörk film. (som en dvärg som inte kan göra någonting rätt och fullkomligt rabblar korta skämt)
* För mycket fantasy. Om man ska ta med 34353 olika raser och monster blir det snabbt svårt att hänga med om man inte redan fantiserat sig bort till filmens värld i flera timmar innan.
* Surfande Alver
* Skotska drakar
* Dungeons.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bra poänger.

Lås in Kevin Sorbo och Lucy Lawless i ett mörkt rum och släpp ut dem när filmen är helt färdiginspelad!
Jag erbjuder mig att husera LL. inga problem. send her over.


De flesta fantasyfilmer bygger det mesta av underhållningen på att driva med sig själv och just fantasyn.
Genren har nått så långt att alla vet att det inte går att göra en bra fantasyserie och nöjer sig därför med bakfylleunderhållning a la Xena.

Sen finns ju alltid nördarna som tycker om det, men nördar finns det alltid.

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Ännu sämre fantasy

Genren har nått så långt att alla vet att det inte går att göra en bra fantasyserie och nöjer sig därför med bakfylleunderhållning a la Xena.
Xena är ändå världsklass jämfört med den serie som kanal fem visade tidigt på helgmornarna för några år sedan, 'Mystic Knights of [något fånigt påhittat namn]' tror jag att den hette. Det var i princip Power Rangers på medeltiden, med plastrustningar, dåliga datoranimationer och repliker som var lite för dåliga för att platsa i de serier jag ritade själv när jag var fem år gammal. Jag fastnade framför det flera gånger; 'det kan inte vara så dåligt som det ser ut'; men det kunde det! Varje gång till och med.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ännu sämre fantasy

JA!!!

visst var den strålande!
ett strålande exempel på hur man absolut inte ska göra alltså.

Inte ens barn kan väl ha tyckt den varit bra? väl?

tacka vet jag då höjdarserier som Jack of all trades :gremsmile:

chrull
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Bra fantasyfilmer

bra fantasyfilmer:

Beast master: The eye of braxus
Kull the conqueror
Scoripon king
Sagan om ringen
Conan barbaren
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som i SoR-filmerna.

Kan inte låta bli att säga att SoR-filmerna innehåller det mesta som jag vill se i en fantasyfilm. De fimerna har det mesta när det gäller vyer, rollsättning, story & sådant !!
De är nog de vackraste filmer som jag sett, men säkerligen så kommer det de som är bättre.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Shrek som spelfilm?

Shrek som spelfilm med John Goodman i huvudrollen. Eddie Murphy kan fortsätta vara åsna. :gremsmile:

Annars så skulle jag kunna, precis som chrull, se en film i Sigil. Det skulle nog vara bland det coolaste som gjorts på film om det är rätt folk som gör det. (Inte de som gjorde Dungeons & Dragons-filmen...) :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Shrek som spelfilm?

"Annars så skulle jag kunna, precis som chrull, se en film i Sigil. "

Jag kan inte annat än hålla med. Problemet är väl att det är väldigt svårt att klämma in hela staden i ett normalt filmformat. Kanske som påkostad tv-serie. Kan ju vara något att satsa på när man blivit rik och berömd. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Pengar, Passion och Planering

Det som jag upplever som den största bristen när det gäller gamla fantasyfilmer är den uppenbara bristen på pengar. De flesta filmerna verkar ju handla om ett gäng tjommar som planlöst vandrar igenom en obefolkad ödemark. Sagan om ringen filmerna är väl egentligen de första fantasyfilmer som haft en ordentlig budget, om man inte räknar Stjärnornas Krig som fantasy. Sedan vill jag också ha en levande och genomtänkt värld som är begriplig för alla. Risken med att basera en film på en bokserie eller ett rollspel är att den blir obegriplig för alla utom de som läst böckerna eller spelat spelet. Dessutom blir det ofta så att man stoppar in en massa interna detaljer som bara riktar sig mot insatta tittare. En bra regissör är också en viktigt detalj. Det behöver dock inte vara någon välkänd fantasyprofil. Det kan rentav vara en fördel om han inte är det eftersom det kan påverka filmen negativt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En bra fantasyfilm ska ha allt som Deathstalker har. En omotiverad turnering, en ond trollkarl, folk som står och spänner sig, en scen där tjejer omotiverat gyttjebrottas, apusla motiveringar och skådisar som senare i sitt liv blir strypta av Robert Blake.
Alltså, bra i meningen att man ska skratta åt den. Jag skulle inte betala för att se den dock o_o


Storuggla, klöser sig upp ur sängen
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Mer Sigill åt folket!

Jag håller med chrull m.m. om att en film som utsplar sig i Sigil skulle kunnuna bli en otoligt kreativ och intressant film om det gjordes på ett bra sätt och om det gjorde på ett dåligt sätt så skulle jag plocka fram de biokemiska vapenarsenalerjag har gömmt i garderoben och bomba Hollywood (villka mer eller mindre är de enda som medvetet skull kunna gå in för att göra en dålig film). Annars så skulle jag villja se en riktigt mörk histiria (mörk som i anti "pluttinuttig god med små genom goda söta huvudkaraktärer och lyckligt slut" och inte som i två timmars pubertetsångest film).
Något jag inte skulle villja se är ringbrynjesbikinis eller en läderrustning av rollspel.se typ.

/Elin vars lillebror lägligt nog sitter brevid henns och spelar Planscape Torment just nu
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Om vi bortser från saker som bra regissör, rätt skådisar, tillräcklig budget etc (för det är ju knappast några fantasyspecifika huvudbryn) så tycker jag att följande är värt att ha i åtanke:

Gör en originalstory, inte en konvertering av en bok ett spel eller någonting annan. En seriös, välgenomtänkt berättelse placerad en seriös, välgenomtänkt fantasymiljö, båda redan från början planerade att gestaltas i filmformat.

Använd så lite CG som möjligt. Riktig verklighet ser alltid bättre ut än datorverklighet.

Undvik klyschor.

Eg. upprepar jag bara vad annat av forumpacket redan har sagt, men låt gå. :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ännu sämre fantasy

Men den var väl ändå tänkt som ett Power Rangers på medeltiden?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Måste vi tänka oss spelfilmer från Hollywood hela tiden när vi säger "fantasyfilm"? Och varför just standardfantasy? Jag menar, Laputa eller Escaflowne är mycket bättre fantasy på film/TV än 99,9% av all fantasy jag sett i andra sammanhang. Och snackar vi standardfantasy är Record of the Lodoss War: Chronicles of the Heroic Knight hur jävla bra som helst. Talar vi spelfilmer är Crouching Tiger Hidden Dragon utmärkt fantasy, t.ex.

Jag vet inte om det finns något som dessa filmer och serier har gemensamt, så jag vet inte riktigt vad jag generellt vill se i en fantasyfilm... men däremot kom jag på en fantasyfilm jag skulle vilja se: En film av Neil Gaiman, eller baserad på något han skrivit. Det skulle jag gärna slösa en biobiljett på.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
6. Lås in Kevin Sorbo och Lucy Lawless i ett mörkt rum och släpp ut dem när filmen är helt färdiginspelad!'

Är du från vettet, karl? Då blir det ju fler dåliga skådespelare! :gremshocked:

/Mogge, [color:\\"green\\"]1+1=3[/color]
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Vad skulle ni vilja att en fantasyfilm innehöll? Hur skulle storyn vara? Vilka element skulle finnas med? Vilken värld/setting? Är det någon skådespelare som skulle vara klockren att ha med och vilken roll skulle denne ha?

Helst en film med lite eftertanke. Allt för många filmregissörer verkar tänka: nu gör vi en ball film med svärd å drakar å fruntimmer kom igen kom igen kom igen sen hittar vi på ett passande namn och en passade ståry kom igen kom igen...

suck.

Jag vill ha lite mer softness inom genren också. Det är bara springa, springa, slåss, slåss, som gäller i dagens fantasyfilmindustri. Jag vill ha lite vackra, metodiska scener, helst med mycket snö... mmm... snö.

Och så vill jag se en fantasyfilm som klarar sig bra utan stora härer som rör sig till bullrande orkester och Howard Shores morsa...

Humm... behöver jag säga att jag vill se Tribe 8 som film? :gremcool:
Det hade varit cooooolt. I en sådan film skulle man -förhoppningsvis- lägga mycket vikt vid klimatgestaltningen och världsbejakningen -ungefär som i SoR-filmerna. Men jag skulle även vilja ha, som jag beskrev, softa känslospel och dramer vid sidan av. En regissör som klarade av båda skulle vinna mitt förtroende, iallafall...

/Mogge
 
Top