Nekromanti Fantasy och Nutid.

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
another world spelade jag som f-n på den gamla goda amiga-tiden..."främmande värld" känslan är total!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"...dörrkarmar är en annan variant... *ler elakt*"
När jag var <STRIKE>liten</STRIKE> mindre (5-7 år) så lekte jag en gång att när jag kröp igenom något så kom jag ut i en annan värld som var precis likadan som den förra, fast hade små förändringar. Människors personligheter, händelser i tiden m.m.. Fast jag tröttnade på leken så jag kröp tillbaka igen, för att jag orkade inte vänta och se på förändringarna.

Stegar borde vara en bra portal (bringar olycka att gå under en stege) och speglar (att få sju års olycka genom att krossa en spegel (portal) vet ju alla om)..

~Få komma ihåg ögonblick låångt bak i tiden gör [color:448800]Han</font color=448800> lika förvånad varje gång, över att de fortfarande finns kvar i minnet
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Re: Stephen Donaldson [ant]

Har läst igenom hela serien on Thomas Covenant och personligen tycker jag bra om böckerna, de skiljer sig från de vanliga fantasyböckerna med den mäktiga hjälten som går ut och dänger elaking kors och tvärs, med undantaget LOTR såklart, det är en bok i en klass ovanför de andra fast måste alla andra böcker kopiera innehåller i detta mästerverk och sen göra om lite detajler för att sen sälja det som ett nytt fantasyverk? Det finns en del bra av de lite mer Mainstream fantasy bok serierna men en hel del mindre bra också. Det är det som är så skönt med Furst nids förbannelse m.f. Där är inte "hjälten" en stor krigare/magiker/tjuv som går bärsärkagång genom ondskans hantlangare för att sedan döda ondskans hantlangare. De egentliga hjältarna i serien med thomas covenant är ju inte huvudpersonen i fråga utan alla person runtomkring honom som hjälper honom och tror på honom även om han själv inte ens tror på sig själv men som ändå i slutändan kommer i skymundan. En helt klart läsvärd bokserie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Regelskapande

Snott regler, får man det? *ser häpen och illmarig ut* Jag ser i alla fall vissa svårigheter att komma på något totalt nytt och eget. I grunden har vi ju tärningar (eller kort) att bygga på. =)

Jag har noterat att det alltid är svårt att skapa regler. Inte för att reglerna själva är svåra men för att det ska vara smidigt och lättspelat. Jag kan bara ta Rolemaster som exempel - hade vi inte fått iordning ett rollformulär på datorn så toge det timmar bara att slå upp en rollperson. Sedan har systemet ändlöst med tabeller... bra iofs men ganska trögrott. Eons system är smidigare, om än det inte känns som om det räcker hela vägen. Kan inte sätta mitt finger på vad, men i alla fall.

Automateld måste kunna lösas på lika enkla regler som magi eller tunnbindning... =) Inte för att det är lika enkelt, men för att spelet ska flyta smidigt i strid. Med detta till trots så vill jag ha ganska komplicerade regler - regler som styr men ändå är flexibla. Allt detta kan ju givetvis en god SL improvisera ihop och skita i regler, men jag trivs ändå bättre i ett system där det både kan vara SL-s goda vilja och tärningarna som avger resultatet. Missförstå mig rätt - SL är lag, men han/hon ska inte slakta rp till höger och vänster bara för att han/hon är sur på spelaren...

Vad det gäller avståndsvapen i fantasyspel så nog tusan kommer dem bara i skymundan i ett system (värld) där Sl inte uppmuntrar användadet av vapen och tvärtom i nutid och sci-fi, låter SL ingen ha vapen (avstånds) så kommer närstriden. Även om jag håller med om att de flesta system (spel) gör som du säger, neotech till exempel har långa sidor om eldvapen... Lite för enkelspårigt i min smak - är Neotech och de andra gjorda för "shout´n slash"?

Jag är road av ett system som är öppet för att all handling kan styras fritt (läs kräva slag) mot tärningen. Men att det premierar gott rollspel är viktigt, inte bara handlar om pang och spring. Svårt att kombinera... mycket svårt... kan inte kombinera det... *är plötsligt inne på Bernhard och Bianca* Jag menar, det MÅSTE gå att kombinera det på ett smidigt sätt.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Nej den behöver inte vara orginel men det är ju alltid roligt att skapa något alldeles eget.
Iof blir det ju oftast så ändå eftersom man sätter in saker och ting iandra samanhang.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelskapande

"Snott regler, får man det? *ser häpen och illmarig ut*"

Så länge som du skriver dem med egna ord, jajjemen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Re: Regelskapande

Phew...
Jag har snott så mycket regler att jag faktiskt blev orolig för om jag skulle våga släppa ut spelet på nätet (var den meningen grammatiskt korrekt?).

Det mesta är visserligen snott från mina "vänner" här på rollspelsmakarforumet (hehe), men ändå...

Mitt regelsystem är faktiskt inget annat än godbitar från andra system sammanfogade på ett genialiskt sätt...

Detta inlägg är väldigt osammanhängande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Tunnbindning

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Automateld måste kunna lösas på lika enkla regler som magi eller tunnbindning... =) Inte för att det är lika enkelt, men för att spelet ska flyta smidigt i strid.

<hr></blockquote>



SL: En marinkårssoldat kommer springande mot er med automatgeväret bräkandes. Vad gör ni?
Spelare: Jag försöker binda en tunna runt honom!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

neotech till exempel har långa sidor om eldvapen...

<hr></blockquote>



Likadant med Shadowrun. Eldstrid är hur lajbans som helst, men närstrid löses helt enkelt genom att man slår ett varsitt slag, och den som lyckas sämst får ont...
 
Top