Nekromanti Fantasy och Nutid.

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
GURPS...

... och liknande "universalsystem" borde väl vara rätt lätt att göra crossovers i. Eller?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Stephen Donaldson [ant]

Om vår Lady ville kolla upp böckerna. Minns dock inte vad de heter...
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
tänkte mest på att det var en portal.
för det behöver ju inte vara låst till just en portal, tids-/dimensionsrevor är ju ett annat exemple på att förfylttas till andra ställen, problemet blir ju då att komma tillbaka till "rätt" tid iof rätt bra om man skriver t ex kampanjer möjligtviss.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
vilket i sig kan leda till riktigt roliga trevliga scenarion.... *myser elakt*

Portal är ju en förenkling av det hela. Jag hade tankar på en rad olika portar. De helt fristående av typen dimensionrevor/öppningar, de konstruerade (tillfälliga) portar och de fysiskt fasta som verkligen är portaler i ordets verkliga mening. Men det är en annan sak... problemet blir väl att fysiskt beskriva de olika varianterna. Dimensionsrevorna kan ju uppstå när som helst och under vilka förutsättningar som helst. Till de konstruerade har jag i åtanke magiska ritualer och typ maskinella virvlar.. typ inte bestämt hur - men det åtgår en djävla massa energi och de hålls bara öppna under kort tid. De fasta skall vara typ de här japanska vackra portarna... men du kommer inte genom dem utan att komma förbi "vakten".... eller något sådant...

Jag har anteckningar någonstans... har skrivit ordentligt... någonstans... hm... Ska leta reda på anteckningarna. Lovar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Re: Stephen Donaldson [ot]

Nä, jag gillade dem inte heller. Jag hatade verkligen Thomas Covenant. Genom halva bokserien så vill man bara slå honom på käften. Jag har inte läst serien om spegelvärdarna, dock. Den kanske är bättre...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Re: GURPS...

Det är nog inte så farligt svårt att göra regler som kan fungera i både nutid och medeltid (inte svårare än att göra regler till rollspel överhuvudtaget, vilket iofs är rätt svårt). Skit bara i vad alla säger om att inte lägga in regler om automateld i fantasyspel...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Stephen Donaldson [ant]

Furst Nids förbannelse mfl... har jag inte kommit igenom.

Covenant-trilogierna är en smaksak; antingen älskar man huvudpersonen eller hatar honom (han är ändå lättare att sympatisera med än huvudpersonerna i 'The Gap'-serien imho).

Fast jag tror att Johan K tänkte på duologin 'Mordant's Need' - består av böckerna "The Mirror of Her Dreams" och "A Man Rides Through", där huvudpersonen Terisa Morgan hamnar i landet Mordant genom en spegel.
De är rätt bra; en ganska rak romantisk äventyrshistoria. Terisa är lätt schizofren (vad annars i en Donaldson-bok?) men hon är klart mer lättsmält än Thomas Covenant med sina självömkande grubblerier. Finns på svenska också - minns inte vad de heter då, men de är översatta av Olle Sahlin. (-:

--
Åke
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
frigörning av energi är en bra regel, det kan ju tänka sig att olika frigörning av energi leder till olika slags portar, t ex krig - kaos portar, bara en liten tanke.
Det svåra är väl kanske att sätt in det hela ilogiska strukturer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Phew! [OT]

"Vad betyder Phew?"

Typ "drar en lättnadens suck".

Det var fyra ryssar som möttes i Gorkij-parken mitt under Sovjet-eran. Den förste ryssen sa "phew".
Den andre ryssen sa "phew".
Den tredje ryssen sa "phew".
Då sa den fjärde ryssen, "Nä, grabbar, nu får vi sluta snacka politik."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Myskovarning !

De var lite mysko de böckerna, om jag ska vara ärlig, men samtidigt så tycker jag ine att de var direkt dåliga.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Stämmer !!

Japp, det är de böckerna som jag tänkte på. Vet heller inte vad de heter på svenska, har lycktas med att glömma bort det...:) Kommer bara ihåg att de var lätt mysko.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: GURPS...

Ja regler är ett knepigt kapitel. Vill ju inte friforma... Diggar det inte. Så det blir en del grunnande för all del. Men jag tror jag ska jobba med världen/världarna först för att få fram hur det ska fungera. Sedan tar vi regler. Givetvis vill jag ha regler för automateld... det är ju inte ett rent fantasyspel juh!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
En god idée eftersom jag hade lite i åtanke att de spontana portalerna öppnas när ett annat universum "snuddar" vid vårt så är det inte långt till tanken att de uppstår ur energi - lite typ statisk elektricitet i solstorlek? =)

Logiken är då ologisk samtidigt som *trasslar sig runt problemet* det är logiskt... det vi inte kan se, kan vi inte sätta ord på - fenomen vi inte iakttagit eller ens anat måste bevisas med indikationer... Jag säger då det... =)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Stephen Donaldson [ant]

Ok, *lägger seriöst titlarna på minnet - någon gång att läsa* ska titta på dem. Olle som översättare, rätt ok.. Mycket att läsa nu. =)

Förlåt mitt misstag, även om det inte gör någon större skillnad med tanke på att jag inte läst någon av böckerna... =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Regelskapande

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ja regler är ett knepigt kapitel.

<hr></blockquote>



Det kan du skriva upp. Jag har hållit på med mitt science fantasy-spel i över ett år nu (även om det inte alltid varit ett science fantasy-spel) och har först nu kommit fram till regler som jag är nöjd med. Och då har jag snott det mesta i alla fall...

Vad gäller automateld osv... Det kan bli lite jobbigt. De flesta spel brukar ju nöja sig med regler för antingen häftiga närstridskamper, där avståndsvapen kommer i skymundan (fantasyspel), eller häftiga skottdueller, där närstrider avgörs på ganska trista sätt (nutid och sci-fi). Jag tror att det vore värt det att ta en titt på något universalsystem, där man tvingas att kombinera dessa två världar.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Den "logiska" orskaen till varför revor uppstår är väl den att om en stor mängd energi frigörs/förbrukas så tunnas väggarna ut mellan dimensionerna och revor uppstår.
Ingen orginell ide direkt men den funkar på något sätt ändå.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Stephen Donaldson [ot]

sant. läste igenom ca 2/3 av furst Nid(s förbannelse)...har inte det minsta sympati för Covenant...han har inga egenskaper som gör att jag vill se honom som en "hjälte" i kommande böcker, oavsett vad han gör där...
 
Top