Oldtimer
Slava Ukraini!
Som sagt, regeln fanns redan i OD&D.Jag vet att jag sett det i Basic. Efter det vill de gå ut och döda en råtta i kloakerna för att levla igen.
Som sagt, regeln fanns redan i OD&D.Jag vet att jag sett det i Basic. Efter det vill de gå ut och döda en råtta i kloakerna för att levla igen.
Då hade de sprungit in i en annan regel. Inga xp från besegrade fiender som inte är en utmaning.Jag vet att jag sett det i Basic. Efter det vill de gå ut och döda en råtta i kloakerna för att levla igen.
Och knappt ens därFast stridsreglerna finns ju bara i DMG.
AD&D 1e har en besläktad regel som säger att när du väl har tillräckligt mycket xp för att gå upp i level så kan du inte få fler xp förrän du faktiskt gått upp i level. (Officiell regel i AD&D 1e är att när du väl har tillräckligt mycket xp för att nå nästa level, så måste du träna och ha dig för att faktiskt gå upp i level.)
ONCE A CHARACTER HAS POINTS WHICH ARE EQUAL TO OR GREATER THAN THE MINIMUM NUMBER NECESSARY TO MOVE UPWARDS IN EXPERIENCE LEVEL, NO FURTHER EXPERIENCE POINTS CAN BE GAINED UNTIL THE CHARACTER ACTUALLY GAINS THE NEW LEVEL.
Är det bara ännu en ideosynkratisk Gygax:ism att man valde det bisarra ”Fighting-Man” när det helt normala ordet ”Warrior” finns?
Men var är @DanielSchenström och @Cyberhest ?
(För övrigt: Värsta delen av systemet? Jag hör att du inte försökt använda intiativ precis som det är skrivet i AD&D 1e.
Extremt förvirrande och otydliga regler, och om du tror att du förstår dem så har du nog missat någonting. Det enda folk är överens om är att oavsett hur Gygax avsåg att initiativ skulle fungera, så var det inte det som hamnade i tryck.
Framförallt är det livsfarligt att ha psioniska förmågor, eftersom dina psioniska kraftpoäng inte ökar efter att du rullat fram spelfiguren. Möter du psioniska fiender är det bara psionic blast som dessa fiender kan använda mot icke-psioniker. Är du däremot psioniker själv så kan monstret i fråga använda alla krafter i sin arsenal mot dig, och kommer sannolikt att fritera din hjärna på en eller ett par stridsrundor.Psionics är inte mycket bättre.)
Problemet med AD&D 1 är, i min mening, inte att själva regelsystemet i sig är så överdrivet krångligt och avancerat. Det stora problemet är den katastrofala dispositionen och avsaknaden av en redaktör med verkligt mandat att styra upp Gygax odiagnosticerade ADHD/stream of consciousness-text.Jag ser ingen anledning alls att spela AD&D. Vill man spela gamm-D&D så är Basic-linjen ett mycket bättre val. AD&D gör i princip samma sak men på ett mycket krångligare sätt. Där går man inte bara över ån för att hämta vatten, man till och med löser en biljett till New York, tar en greyhound till Kalifornien, tar sig därifrån tvärs över Stilla havet till Japan och fyller på sin hink på internationellt vatten i Japanska havet men så nära Korea det bara går.
Det är till och med så att om någon sade att vi skulle spela D&D och bad mig göra en lista över alla utgåvorna i den ordning jag helst ville spela så skulle AD&D definitivt hamna på jumboplats.
Åh fin tråd det här.Dual classing problemet: Varför glömmer jag hur man dyrkar lås medan jag lär mig fäktas?
Fast man blir väl ändå inte bäst i jämförelse med någon som enbart är krigare eller enbart tjuv, i och med att man ändå delar upp sina nivåer? Om man är tjuv 4 + krigare 1 är man inte lika bra som tjuv 5.Åh fin tråd det här.
Jag tänker kanske fel, men jag ser det som en konsekvens av spelighet och balans: ”Du kan ju inte vara bästa tjuven och bästa fajtern fattaruväl!”. Det här pekar på ett annat problem: simulationism är jetebra tills man kommer till en situation där den blir viktigare än gejmism. Då trumfar gejmismen.
Har jag fattat rätt?
Ja typ, men jag tänker också att spelfiguren genom dual-classing håller på att lära sig att möta utmaningar på ett helt nytt sätt, och därför måste undvika att falla in i gamla hjulspår.Åh fin tråd det här.
Jag tänker kanske fel, men jag ser det som en konsekvens av spelighet och balans: ”Du kan ju inte vara bästa tjuven och bästa fajtern fattaruväl!”. Det här pekar på ett annat problem: simulationism är jetebra tills man kommer till en situation där den blir viktigare än gejmism. Då trumfar gejmismen.
Har jag fattat rätt?
Jag hade samma upplevelse. Röda lådan var mitt första rollspel*, och Elmore's omslag med krigaren och röda draken är nog det som mer än något får mig att vilja spela det idag, liksom då. Mer än tusen ord.Jag som kom in lite senare förvånas ständigt över dem som "lurades in" av de tidiga illustrationerna i Dungeons & Dragons, både omslag och insidorna. Jag började ju med BECMI-D&D som för dem som inte vet var illustrerade av Jeff Easley och Larry Elmore. När jag sedan skaffade Dungeon Master's Guide (versionen men Easley-omslag) så blev jag chockad av de i mina ögon ofta usla illustrationerna. Varför hade detta mer avancerade spel illustrationer som såg ut att komma från en fanzinutgivare när Basiclådan hade så snygg konst?
Än idag så tittar jag på denna tidiga tid med förvåning, fast jag nu vet spelets historia och vet varför spelet såg ut som det gjorde. (Inte för att alla senare produkter är bättre, oftast var omslagen riktigt proffsiga men det fanns flera tråkiga illustratörer under hela 2nd-ed-tiden också.)
Elmore är mer hur man föreställde det sig att det skulle vara. Otus är mer hur det faktiskt blev.Elmore känns ofta för ”tvålfagert” för min smak – jag är mer av en Otus-person.
Det var väldigt nära att AD&D 2e hade kommit ut på svenska från Titan Games. Jag har fortfarande pärmen med översättningen av PHB i bokhyllan bakom mig.Som 11-12-åring hade ju ADnD 2e en helt annan tyngd än Titan Games D&D.
Just det, jag glömde ju percentile strength... kanske den största turn-offen.Som 11-12-åring hade ju ADnD 2e en helt annan tyngd än Titan Games D&D.
Till BECMI fanns ju eg bara en hög med äventyrsmoduler.
Till 2e fanns splashbooks och spelvärldar. Och Monster Compendiums. Och mycket längre listor med magiska föremål.
(Mystara "fanns" såklart, men inte i en box som Forgotten Realms).
Basic-Expert-böckerna höll ju inte för flera års spelande.
Hårdpärmsböckerna, och pärmar med monster hade ju en helt annan hållbarhet... och tyngd.
Och så har vi fler spelbara raser, och även demi-humans ka ha en klass.
Att idag föredra BECMI (eller hellre OSE) handlar ju om att man som äldre, tröttare och med mindre tid
a) uppskattar iden att less-is-more
b) kanske vill fokusera på mer "mjuka" delar av spelet än regler och content
c) känner sig mer fri att "låna" material. Jag skulle idag liksom inte tveka att bara dra in något från AD&D i OSE, och jag skulle inte bekymra mig för att det var fel skattetabell eller oklart hur många XP ett monster ger. Den friheten i förhållande till reglerna och innehållet kände jag inte när jag var barn.
Jag skulle idag, känslomässigt, helst spela 2e (1e har jag aldrig haft någon relation till).
Men jag tycker en del saker är onaturliga och knepiga. Bara hur träffchans och skada färändras för STY 3-18, och att STY 18 sedan är uppdelat i 1-100... och sedan fortsätter det med de andra grundegenskaperna.
Jag tror det är lätt, så här med facit i hand, med allt material tillgängligt, att se hur B/X och OSE, för praktisk ändamål, är bättre spel än ADD. Men det är en helt annan sak som att som spelgrupp år 1990 välja BECMI framför ADD.
Och om jag leker med tanken att jag idag skulle dra igång en jättekampanj (dvs, om jag plötsligt pensionerade mig och skulle ägna min tid åt att i huvudsak spela D&D), då hade jag KANSKE faktiskt valt 2e framför B/X, BECMI, RC eller OSE. Kanske.