Nekromanti Ett nytt Ereb!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Det stora jobbet, som jag ser som oerhört viktigt, är att ge varje region/kultursfär ett enhetligt och logiskt namnskick. Vilket kommer att innebära att jag tvingas döpa om städer o.dyl.

Först får jag lista ut den namnkultur som var rådande i den tidiga Golwyndiska högkulturen, Klavykiska kejsardömet, Efaro och Yndar. Dessa är de tidiga högkulturer som jag anser uppstod oberoende av varandra och som påverkat Ereb.

En viktig del är att tvätta bort Rom helt från Jorpagna. Jag vill absolut inte ha en karbonkopia av Romarriket att bygga vidare på!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Oktagonen består av ett släkte demonfurstar och halvgudar som tycks nära knutna till demonmånen Raukhra och Konfluxerna.
Stjärnläran i Hynsolge är en dold kult av Demonen Onabys, en av de 8 demonerna. Som även är orsaken till varför Peststaden i Krilloan finns.
3:e Konfluxen kontrollerades av Demonen Tupagon som även har ett finger med i 5:e Konfluxen genom Raugonerna
Demonen Imaria härskar ju över dödsriket Mounturerna osv...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Måns;n258335 said:
Ja, det är inte helt fel. Ganska träffande faktiskt. Vilka OD&D tänker du på? Jag kan inte det alls?
De tidiga modulerna från Gygax och övriga gamlingar (GDQ-serien, Elementarondskans tempel) har troper som passar in i detta. Särskilt detta med små celler som dyrkar kaosmakter. Mycket sumeriskt, tropiskt, subtropiskt, öken och djungler.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Måns;n258328 said:
Absolut! Felicien ska få bli av med sin grekiska färg och ersättas med fenicisk, syrisk och liknande. Ser gärna att de är i en expansiv fas med kolonier runt hela Kopparhavet.
Och lite Venedig, kanske? Särskilt Stato da Mar - Ragusa, Famagusta etc


Måns;n258336 said:
En viktig del är att tvätta bort Rom helt från Jorpagna. Jag vill absolut inte ha en karbonkopia av Romarriket att bygga vidare på!
Tyvärr finns det väl inte så mycket kvar efter den tvätten ;) Inte för att det är någon egentlig nackdel att bygga om från scratch.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Det är bra att bygga kampanjer runt sjöfararnationer. Vatten förenar. Fenikierna är superintressanta som förlaga eftersom de bygger kolonier, handlar med spännande saker (metaller och kryddor - de är med och startar järnåldern i Europa) och i historisk tid hade koppling till kelter och kanske även skandinaver på 500-talet f Kr. De har ett panteon som förenar sumerisk och grekisk kultur, och knyter ihop de tre kulturer som ffa varit förlagor för rollspelsideer om underjordiska labyrintsystem: egypten, minoerna och syrierna.

Dessutom har de stadsstater och det är alltid intressant ur rollspelsperspektiv eftersom man snabbt kan resa mellan mininationer, vända faktioner mot varandra, osv.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
olaberg;n258343 said:
Det är bra att bygga kampanjer runt sjöfararnationer. Vatten förenar. Fenikierna är superintressanta som förlaga eftersom de bygger kolonier, handlar med spännande saker (metaller och kryddor - de är med och startar järnåldern i Europa) och i historisk tid hade koppling till kelter och kanske även skandinaver på 500-talet f Kr. De har ett panteon som förenar sumerisk och grekisk kultur, och knyter ihop de tre kulturer som ffa varit förlagor för rollspelsideer om underjordiska labyrintsystem: egypten, minoerna och syrierna.

Dessutom har de stadsstater och det är alltid intressant ur rollspelsperspektiv eftersom man snabbt kan resa mellan mininationer, vända faktioner mot varandra, osv.

Kan inte annat än hålla med till 100% - medan grekerna slåss vid troja och med nöd och näppe lyckas bygga städer på andra sidan sitt lilla innanhav så är fenicierna redan på iberiens sydvästspets och grundlägger Cadiz, skapar alfabetet och de första sanna galärerna :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Peter;n258342 said:
Tyvärr finns det väl inte så mycket kvar efter den tvätten ;) Inte för att det är någon egentlig nackdel att bygga om från scratch.
Förvisso, men det finns lite att gå på. Vi vet att Jorpagna grundas av någon nargursk barbarklan (som slog tillbaka de krunska ockupanterna) så jag tänker anglosaxare i Bysans, typ.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Att hämta inspiration från Mesopotamien och östra Medelhavet är intressant om man vill utmana vithetsnorm som annars lätt blir rådande om man (som jag oftast gör) spelar rollspel inspirerat av nordgermanska kulturer. Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Här är ett sidospår som förmodligen säkrast ignoreras...
Jag läste fel; där det stod de Sumeriska gudarna läste jag Numeriska - dvs de gudar som dyrkas numera.
Kulturen och tideräkningen är alltså Numerisk - tid och plats är Numer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
olaberg;n258359 said:
Att hämta inspiration från Mesopotamien och östra Medelhavet är intressant om man vill utmana vithetsnorm som annars lätt blir rådande om man (som jag oftast gör) spelar rollspel inspirerat av nordgermanska kulturer.
Grunden finns där redan. Gudarna i Ereb är till ganska stor del lånade från Mesopotamien, så även om rikena i själva Ereb är ganska influerade av europa så finns det som sagt en grund som man lätt kan falla tillbaka på. Samma gäller det nordafrikanska arvet, som egentligen borde vara ganska starkt. Men, nu skrevs Ereb Altor av ganska många olika författare och det är tydligt att många ville göra sin egen grej och därför blir varje region helt unik och nästan helt avskuren från den gemensamma tidiga historien. Vilket är synd, och orsaken till att jag bestämde mig för att jämka ihop de delar jag gillar.

olaberg;n258359 said:
Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
Helst öppensinnigt och inkluderande. Jag har inte hunnit så långt än, men jag tänker mig att bortsett från vissa dogmatiska regioner, som Heliga Kishatet och Kardien, så behöver det inte nödvändigtvis vara en issue. Kvinna som man. Jämlika inför gudarna.

Det här kommer inte att bli något omfattande projekt, så jag får helt enkelt se till att det lyser igenom. Något särskilt kapitel om genus är inte planerat.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Måns;n258365 said:
Helst öppensinnigt och inkluderande. Jag har inte hunnit så långt än, men jag tänker mig att bortsett från vissa dogmatiska regioner, som Heliga Kishatet och Kardien, så behöver det inte nödvändigtvis vara en issue. Kvinna som man. Jämlika inför gudarna.
Då har jag en tanke: låt stadsstaterna vara olika med hänsyn taget till genus. Låt vissa vara arvfurstendömen med matrilinjärt bestämmande. Låt tusen blommor blomma. Låt äventyrarna resa mellan dessa olika.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Det slog mig just att den här inkarnationen av Ereb för första gången sätter drakar och demoner i centrum!

Den 5:e konfluxen stundar, och det är bråda dagar. Gudarna försöker ivrigt tippa vågskålen i sin egen favör och försöker subtilt (i den mån det är möjligt) använda sina motvilliga hjälpredor drakarna till detta. Samtidigt har de giriga folken i Ereb lyft på illusionens slöja och åkallat demoner* i sin iver att kontrollera konfluxen.

Drakar och demoner! Att det skulle vara så svårt! :)

*Demoner i Granströmsk mening, alltså någon eller något som befinner sig i Ereb mot gudarnas vilja.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Måns;n258282 said:
Ja, att stryka monoteismen (och eurocentrismen) är två väldigt viktiga steg för att få Ereb mer intressant och dynamiskt.

En cool grej var att när jag kikade runt lite bland de sumeriska gudarna (som ju ligger till grund för Erebs panteon) så tänkte jag kolla om det fanns någon solgud som man kunde ersätta Etin med. Och det gjorde det. Utu, även kallad Shamash! Jag tyckte att det var passande att man bara kan byta ut Etin och Odo med Utu/Shamash och undrar om det är en slump? Utu/Odo? Iaf så passar det in väldigt väl.

Så, Caddo, som är en av många statsstater i arkipelagen, sätter solguden Utu främst, medan Det heliga Kishatet menar att Shamash är solgudens sanna inkarnation, varför en lämplig shism har uppstått, där de båda feodala rikena Kardien och Zorakin tagit var sin sida i konflikten.

Nu är det fortfarande polyteism vi talar om så det handlar inte om att direkt ersätta Etin. Men jag är lite för bakis för att skriva mer om det här nu.
Shamash som ord tror jag även figurerar inom Hebreiska, men uttalas mer "Shemesh" och betyder något i likhet med "värme" eller "Sol" om jag inte missminner mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Trovärdiga kulturer som dynamiskt påverkar varandra.
Rimlig topografi, demografi etc (dvs dockskåpighet).
Icke-eurocentrism.
Annalkande kataklysm som olika krafter försöker kontrollera, där drakar och demoner spelar en central roll.

Det låter som ni försöker skapa Eon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Ymir;n258492 said:
Trovärdiga kulturer som dynamiskt påverkar varandra.
Rimlig topografi, demografi etc (dvs dockskåpighet).
Icke-eurocentrism.
Annalkande kataklysm som olika krafter försöker kontrollera, där drakar och demoner spelar en central roll.

Det låter som ni försöker skapa Eon.
Även om Eon och dess författare med rätta kan slå sig för bröstet så är deras inflytandet över det här projektet ringa :)

Jag använder uteslutande material som redan finns så eventuella likheter kan mycket väl ha kommit från DoD till Eon... ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
olaberg;n258359 said:
Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
Jag har funderat lite mer på det här, och med tanke på den blossande Damarientråden är det nog något som måste defineras så att jag inte slentrianmässigt glider in i vad jag uppfattar som destruktiva partriarkala strukturer.

Ereb är inte evolutionärt skapat. Det är en gudaskapelse. Inget finns inom Ereb som inte gudarna har avsett (ja, inte så mycket iaf). Gudarna skapade livet och döden. Liv uppstår när någon fruktbarhetsgud skriver in det levandes runa och därmed skapar, varför fortplantande i någon mening kan ses som en helig handling, eller åtminstone som en handling som blidkar gudarna, eftersom driften finns så bör den bejakas. Manligt eller kvinnligt hör inte hit.

Det finns alltså ingen helig skrift eller religiöst påbud som säger något om att mannen står över kvinnan eller något liknande. Och när det gäller arv, som de pragamtiska erebierna nog anser viktigare än kön, så finns det där inte heller någon juridisk grund för att samhället ska vara patrilinjärt, utan det är sannolikt list, smutskastning och dåd som avgör vilken avkomma som tar över godset eller vad det nu kan vara. Det som kan finnas är så klart profetior, sanna eller falska, som ger en vägledning hur man bör döma i fallet. Men generellt skulle jag tippa på att den förstfödda ärver.

Kvinnans roll är alltså traditionellt jämlik mannens. Det finns inga sysslor (bortsett från själva barnafödandet) som anses mer eller mindre manlig/kvinnlig. Den stora frågan är snarare om sysslan är i linje med vad skaparna avsett, eftersom det är vad som spelar roll, oavsett om man söker följa sitt öde, motverka det eller skapa sitt eget.

Biologin, eller snarare evolutionen, funkar inte heller riktigt som på jorden, utan det är ett mycket snabbare förlopp. Möjligen är det så att ens kön inte är något absolut utan kan i vissa fall förändras under en livstid, givet att vissa kriterier uppfylls. Alltså ett slags naturligt könsbyte. Kanske är det tom så att erebiern anser att varje skapelse, likt Tiamats intighet, från början är utan kön. Inget kön ges några medfödda fördelar av religiösa eller juridiska skäl. Man vet helt enkelt inte vilket kön avkomman har, förutom vid en given tidpunkt.

I en värld där gudar och magi finns ser jag ingen anledning till att samma patriarkala strukturer som uppstått på jorden skulle vara förhärskande.

Däremot finns det demoner som försöker störa denna gudomliga ordning. Exempelvis har någon/något vid något tillfälle bjudit in demonen Lamashtu till Ereb. Lamashtu, de ofödda barnens slukare. Denna hädiska demon ses det på med avsmak och hennes följare jagas och nedgörs där de avslöjas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måns;n258499 said:
Även om Eon och dess författare med rätta kan slå sig för bröstet så är deras inflytandet över det här projektet ringa :)

Jag använder uteslutande material som redan finns så eventuella likheter kan mycket väl ha kommit från DoD till Eon... ;)
min poäng var mest, varför skapa ett spel som är så likt något som redan finns? Är inte den svenska fantasymarknaden redan tillräckligt bloatad? Gör vad du vill och brinner för, givetvis, men för min del, om jag skulle bygga om en fantasyvärld från grunden, då hade jag velat göra den på ett sätt så att den hade en tydlig och unik selling point bland Sveriges smått groteska mängd fantasyrollspel. Är den eonska dockskåpigheten verkligen rätt väg att gå med Ereb Altor?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Ymir;n258534 said:
Är den eonska dockskåpigheten verkligen rätt väg att gå med Ereb Altor?
Absolut inte, men den finns där i bakgrunden som en kugge i världsbyggande, men inte som något framträdande i slutställandet (om det blir något sådant) av projektet. Sedan drivs jag inte här av någon som helst komersiell tanke. Om någon gillar det, fine, men jag bryr mig inte nämnvärt om det. :) Jag ägnar mig åt detta tills jag tröttnar, som en altorsk skapargud. Tillfällig förströelse i evighetens tomrum.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måns;n258545 said:
Absolut inte, men den finns där i bakgrunden som en kugge i världsbyggande, men inte som något framträdande i slutställandet (om det blir något sådant) av projektet. Sedan drivs jag inte här av någon som helst komersiell tanke. Om någon gillar det, fine, men jag bryr mig inte nämnvärt om det. :) Jag ägnar mig åt detta tills jag tröttnar, som en altorsk skapargud. Tillfällig förströelse i evighetens tomrum.
fair enough! jag hoppas det blir koolt! mycket bra tankar i tråden.
 
Top