Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Det har blivit dags för...

Vicotnik said:
Liliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Nu skulle jag vilja höra vad LJSLarsson har att säga om detta.
För att förtydliga mig. Jag vill veta om LJSLarssons föremål är något som han själv använder eller om det ser ut att vara någon annans.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Re: Det har blivit dags för...

Vicotnik said:
Vicotnik said:
Liliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Nu skulle jag vilja höra vad LJSLarsson har att säga om detta.
För att förtydliga mig. Jag vill veta om LJSLarssons föremål är något som han själv använder eller om det ser ut att vara någon annans.
Varför just LJSLarsson? Har jag missat något?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Det har blivit dags för...

Liliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Det här är riktigt intressant! Och jag håller med Vicotnik om att LSJLarsson gärna får säga hur det ligger till med hans föremål.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Det har blivit dags för...

Liliana said:
Varför just LJSLarsson? Har jag missat något?
För att han har många röster på sig och behöver anstränga sig lite för att vi som röstar på honom ska byta röst.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Det har blivit dags för...

Korpa said:
Liliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Det här är riktigt intressant! Och jag håller med Vicotnik om att LSJLarsson gärna får säga hur det ligger till med hans föremål.
Jag kan också hålla med på det eftersom Larsson är mest scum.

Sen tycker jag att det känns lite onödigt att pressa Max Raven i nuläget. Pingar han så hårt?

Max Raven said:
(För övrigt har jag förbrukningsvaror som pryl. Jag vet inte hur de ska användas. )
Jag ser ju hans mini-outning som något byboigt. Han var först inne på att ha ett föremål som han inte kan använda själv och det gillade jag i det läget.

Att han sedan editerade sitt inlägg är ju ingen tell som vi kan jaga ulvar på, men det är en rätt skön ursäkt för att lägga en röst på honom. Ni som röstar på Max Raven, kan ni tänka er att jobba fram ett case mot honom?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Re: Det har blivit dags för...

Dieselsoppa said:
Vimes, du skrev tidigare så här:

[quote. Vimes]Utifrån min roll tror jag att det finns en grupp i byn som är viktig. Den kan eventuellt identifieras utifrån outningar.
Alltså, jag är ju heroiskt beredd att offra varenda en av våra siare och våra väktare, så det har jag inga problem med, men...

Vad i din roll skvallrar om att "det kan finnas en grupp i byn som är viktig"?

Nu blev jag plötsligt lite orolig här. [/quote]

Chilla Basse. Jag trodde att min förmåga var något form av unikum och att den yrkeskategorin får info om när den lämnar spel var viktig på något vis. Men det tror jag alltså inte längre. Kanske så är det så att bara bybor har den här kopplingen mellan olika yrken, men det tror jag inte heller riktigt.

Jag är fett sugen att bara outa allt, så kan vi börja spela spelet som det är tänkt att spelas: analyser av folks beteende och röstningsmönster. Men har lovat KK att han ska få hållas ett tag till, så jag väntar lite. Dock är jag rätt sugen på att bara vräka ur mig skiten och be done with it.

Poängen med att hålla lite på det är ju att vi kan använda roll-info för att köpa sig fri från drev. Men då måste vi dreva ordentligt också. Hittinlls har vi varit ganska bra på det, tycker jag.

Äh, jag skulle inte ens skriva något inlägg under dagen, ju.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Det har blivit dags för...

Det hade jag helt glömt bort så jag är tacksam för att du tog upp det (och samtidigt inte eftersom du kunde varit mer indirekt precis som så många andra). Då är en röst på Max helt bortkastad. Får fundera på vem jag vill dreva mot då. Brynolf kanske. Inte för att jag vet om det ger så mycket nu efter att folk glappat så mycket.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Re: Det har blivit dags för...

Konrad Konvalj said:
Att han sedan editerade sitt inlägg är ju ingen tell som vi kan jaga ulvar på, men det är en rätt skön ursäkt för att lägga en röst på honom. Ni som röstar på Max Raven, kan ni tänka er att jobba fram ett case mot honom?
GTFO. Hur mycket har Max skrivit?

Nä, jag har däremot skrivit vad jag vill ha av Max. Som det är nu kan han vara en nybörjar-ulv som lågflyger.

För övrigt skulle jag tycka det var fett om Larsson-hatarna stoplade upp sitt case mot honom. För ni verkar ju faktiskt ha rätt skarpa misstankar. Det börjar bli dags att samla ihop dem till ett case för andra att ta ställning till, jag har ingen riktig uppfattning om Larsson, nämligen.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Röstning

Konrad Konvalj said:
Varför röstar Tripp och Cissi på Vimes? Starta ett drev mot någon ni misstänker per omgående.

Liliana? Varför röstar du på K.K?

Vimes, varför röstar du på Max Raven?

Ruga, varför röstar du på ingen?

Larsson, varför röstar du på Ruga?

Ni som inte röstar Larsson kan ju passa på att starta ett nytt drev. Det ger oss 6 röster på någon som vi tycker är ulvig i stället för att rösterna ligger och skräpar på olika håll och kanter.


Jag är på jobbet och är lite pressad i att hänga med i det här nu på lunchen. Fy fan vad ni skriver!

Min röst på Vimes ligger kvar sedan jag ville att han skulle outa igår, men han är ganska grön på min lista.

Just nu gör jag såhär: Röst: Ingen

Jag kommer sätta mig in i det här mer när jag kommer hem och tror jag har hittat ett spår som jag vill utforska närmare när det gäller föremålen. Ni verkar ju kunna dreva ut Larsson utan mig och jag skulle vilja läsa lite mer (noggrannare) innan jag startar ett eget drev.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Det har blivit dags för...

Jag vill att Lilliana börjar rocka. Hon är hittills den enda (med Korpa?) som har ett föremål som är knutet till hennes yrke. DET är den här rundans riktiga bomb.

Lilliana, de här grejerna gör mig nyfiken på dig:

Lilliana said:
Hm. vad spelar det för roll om hon får reda på någons yrke när den åkt ut? Säg att "Anna" åker ut, och är det yrket, hur hjälper det?
Om "Anna" är ulv, så är hon, är hon det inte, så är hon inte det.
Alltså, jag tycker nog att det är självklart att vi har massor att vinna på att vi vet yrken på folk som åker ut. Varför tycker hon att det inte är viktigt?

Sedan hjälper "byn"* till:

Cissi svarar:
Cissi said:
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker. Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Varpå Lillis går in med:
Lilliana said:
Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet. Tänker jag fel?
Nej, Lilliana, du tänker nog rätt. Men vad är prylen med att ulvarna skulle ha samma yrke? Plantering här? Kolla tex Tyrs svar tidigare i tråden:

Tyr said:
Om folk sitter inne på dubblettförmågor så kan vi använda dem för att ge ett grönare sken till folk, och därmed hjälpa oss ringa in varulvarna. Låt oss säga att spelare 1 och spelare 2 båda kan känna av när spelare av yrke x lämnar spel. Om vi håller spelare 1 för grön så kan det vara värdefullt att låta spelare 2 gå ut med sin förmåga först så att den gröna spelaren kan döma den vi är osäkra på. Om vi går ut med våra yrken så blir denna metod mer eller mindre värdelös (antagligen).
---

Det som fångar min uppmärksamhet är att det verkar som att Lilliana vet mer än hon försöker få det till i början. Hon har koll på att hennes föremål hänger intimt ihop med hennes yrke och att ulvarna eventuellt skulle/inte skulle ha samma yrke. Men ändå vill hon bromsa upp outande och kommer med märkliga hypoteser kring yrkets betydelse.

Ping-time.

Röst: Lilliana

*Nej, givetvis kan jag inte garantera att Cissi=byn, men jag uppfattar under rådande omständigheter att Cissi är mer bybo än Lilliana.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Det har blivit dags för...

Innan jag outar mer vill jag ta upp en sak. Vimes säger att han inte såg någon brödsmula från mig:

Vimes said:
Helt ärligt nu, Larsson skrev någonstans att han hade uppfattat att jag hade uppfattat att han hade smulat något i relation till KKs förmåga/regelläsningsfail. Grejen var att jag inte har någon jävla aning om vad han pratade om. Men det kunde jag ju inte säga. Kejsarens nya kläder.
Detta är något Konrad använder i sitt case mot mig:
Konrad said:
Alltså, Vimes har inte uppfattat någon brödsmula tidigare.
Men efter min första outing skrev du direkt:

Vimes said:
Jag tycker din outning ändå är ok, för det är typ bara en officiell brödsmula.
Hur skall man annars tolka detta uttalande än att han såg en brödsmula i det jag sa? Det är ganska ulvigt att försäga sig och säga motstridiga saker Vimes.

Sen beter du dig ikonsekvent, Konrad. Det är inte okej när jag outar, men när Diesel-Basse outar allting utan att vara efterfrågad så är det okej bara för att det var Basse? Jag anser dig inte alls lika grön längre, trots att din förmåga liknar min.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Det har blivit dags för...

Larsson said:
Sen beter du dig ikonsekvent, Konrad. Det är inte okej när jag outar, men när Diesel-Basse outar allting utan att vara efterfrågad så är det okej bara för att det var Basse? Jag anser dig inte alls lika grön längre, trots att din förmåga liknar min.
Grejen med Basse är att i min bok är han mer grön än dig.

Det är inte bara jag som vill hänga dig Larsson så använd ditt bybo-spel och ta dig ur rävsaxen.

Din liknande förmåga är inget jag köper. Hur övriga ställer sig till det har jag ingen aning om.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Det har blivit dags för...

Vimes said:
För övrigt skulle jag tycka det var fett om Larsson-hatarna stoplade upp sitt case mot honom. För ni verkar ju faktiskt ha rätt skarpa misstankar. Det börjar bli dags att samla ihop dem till ett case för andra att ta ställning till, jag har ingen riktig uppfattning om Larsson, nämligen.
Tja, jag pressar gärna Larsson tills han går ut med rubbet kring sin roll, men måste ju erkänna att jag tycker att andra (läs: Lilliana) pingar högre just nu. Jag blir enormt störd på hur KK går Sean Banan över hur Larsson tar Max Raven i försvar. Jag såg det som en sån typisk miss som varje parti brukar dras med och kunde inte känna att det var värsta tabben. Och ändå drar det igång KK till max.

Det är nåt i den här röran, antingen oskickligt bybospel eller nåt annat.

Jag tycker så här:

1) Larsson, gå ut med yrke. Det kommer göra saker och ting lättare hursomhelst.

2) Ni andra, speca tydligt vad det är med Larsson som är skumt eller vad ni vill ha ut av honom.

---

Sen till Max Raven, ta inte för hårt på Mukwas uppsträckning. Jag kan tänka mig att man känner sig lite tillplattad, men kasta av dig det så fort som möjligt och svara på frågorna som ställs till dig! Ulvarna myser av att ha en snubbe att kunna pressa utan att denne svarar nåt. Till slut behövs inga andra argument än att "jamen, han verkade bara undvika allt - typiskt ulvspel!".

Till och med jag vill gärna rösta på nån som bara försvinner... :gremfrown:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Det har blivit dags för...

Konrad Konvalj said:
Grejen med Basse är att i min bok är han mer grön än dig.

Det är inte bara jag som vill hänga dig Larsson så använd ditt bybo-spel och ta dig ur rävsaxen.

Din liknande förmåga är inget jag köper. Hur övriga ställer sig till det har jag ingen aning om.
Varför ställde du dig bakom Vimes uttalande att han inte sett någon brödsmula när han uppenbarligen skrev det?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Re: Det har blivit dags för...

Dieselsoppa said:
Jag vill att Lilliana börjar rocka. Hon är hittills den enda (med Korpa?) som har ett föremål som är knutet till hennes yrke. DET är den här rundans riktiga bomb.

Lilliana, de här grejerna gör mig nyfiken på dig:

quote: Lilliana: Hm. vad spelar det för roll om hon får reda på någons yrke när den åkt ut? Säg att "Anna" åker ut, och är det yrket, hur hjälper det?
Om "Anna" är ulv, så är hon, är hon det inte, så är hon inte det.

Alltså, jag tycker nog att det är självklart att vi har massor att vinna på att vi vet yrken på folk som åker ut. Varför tycker hon att det inte är viktigt?

Sedan hjälper "byn"* till:

Cissi svarar:
Cissi said:
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker. Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Varpå Lillis går in med:
Lilliana said:
Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet. Tänker jag fel?
Nej, Lilliana, du tänker nog rätt. Men vad är prylen med att ulvarna skulle ha samma yrke? Plantering här? Kolla tex Tyrs svar tidigare i tråden:

Tyr said:
Om folk sitter inne på dubblettförmågor så kan vi använda dem för att ge ett grönare sken till folk, och därmed hjälpa oss ringa in varulvarna. Låt oss säga att spelare 1 och spelare 2 båda kan känna av när spelare av yrke x lämnar spel. Om vi håller spelare 1 för grön så kan det vara värdefullt att låta spelare 2 gå ut med sin förmåga först så att den gröna spelaren kan döma den vi är osäkra på. Om vi går ut med våra yrken så blir denna metod mer eller mindre värdelös (antagligen).
---

Det som fångar min uppmärksamhet är att det verkar som att Lilliana vet mer än hon försöker få det till i början. Hon har koll på att hennes föremål hänger intimt ihop med hennes yrke och att ulvarna eventuellt skulle/inte skulle ha samma yrke. Men ändå vill hon bromsa upp outande och kommer med märkliga hypoteser kring yrkets betydelse.

Ping-time.

Röst: Lilliana

*Nej, givetvis kan jag inte garantera att Cissi=byn, men jag uppfattar under rådande omständigheter att Cissi är mer bybo än Lilliana.
Jag har inte sagt att mitt föremål går ihop med mitt yrke. Tror inte jag sagt att det inte gör det heller, men, som jag sagt tidigare; bara för att en sak inte går ihop med yrket betyder inte att man inte har användning av den på övrig tid. Min sak är inte förknippat med mitt yrke (så långt jag förstår, i alla fall).

Angående resten så har jag kommit med hypoteser för att försöka hjälpa. Detta är mitt allra första varulvsspel, så jag kanske gjort fel, men.. Jag försöker i alla fall. Har läst varulvsspelen här på sidan och lurkade i ebon oaks spelet. Man lär sig inte allt genom teori, praktik är en viktig den också. :gremsmile:

Och jag vill inte bromsa upp outandet? Förstår inte vart du fått det ifrån? Jag diskutterar och bollar, men följer er andra som är mer erfarna. (och lite läskiga, ärligt talat då ni säkert kan dilla i mig en hel del).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Re: Det har blivit dags för...

Larsson. Jag skrev om din outning. Det jag uppfattade var att du senare skrev "sen så fattade VImes min blinkning mellan raderna, höhöh" å jag kände mig dum. Det var den känslan av kejsarens nya kläder som jag snackade om. Men det var alltså din tidiga outning du pratade om (då har jag inte missat något iaf)?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Det har blivit dags för...

Men...nån citerade dig med de här orden:

Lilliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Hur menar du? Är jag knepp? Brödsmula nåt om ditt yrke och ditt föremål så vi lättare kan se hur du menar!

:gremsmile:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Det har blivit dags för...

Vimes said:
Larsson. Jag skrev om din outning. Det jag uppfattade var att du senare skrev "sen så fattade VImes min blinkning mellan raderna, höhöh" å jag kände mig dum. Det var den känslan av kejsarens nya kläder som jag snackade om. Men det var alltså din tidiga outning du pratade om (då har jag inte missat något iaf)?
Om du kände dig som att du hade kejsarens nya kläder för att jag trodde du pratade om brödsmulor för att du skrev om brödsmulor skulle du ha sagt det på en gång istället för att spela med. Bybor skall alltid spela så ärligt som möjligt och inte försöka.

Och på tal om hur bybor skall bete sig skall jag inte dra ut på det längre. Byn vill att jag outar mer, då outar jag självklart mer.

Mitt yrke är Trädgårdsmästare

Det blir väl då uppenbart att Mitt föremål inte är associerat till mitt rykte.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Det har blivit dags för...

Vimes said:
Jag är fett sugen att bara outa allt, så kan vi börja spela spelet som det är tänkt att spelas: analyser av folks beteende och röstningsmönster. Men har lovat KK att han ska få hållas ett tag till, så jag väntar lite. Dock är jag rätt sugen på att bara vräka ur mig skiten och be done with it.
Jag trodde det var det vi gjorde, analysera beteende och röstningsmönster. Ska det outas allt så ska de som känns skumma göra det först. Det är det enda sättet som det kan ge utdelning tror ju jag. Så gå inte och gör en Basse helt plötsligt. Vi behöver inte någon anarki när dreven faktiskt fungerat rätt bra. Sedan är jag personligen inte såld på att massoutning är vägen att gå. För mig känns det som att det kommer ger mindre och ge ett tråkigare spel. Men om massoutning är något som majoriteten vill så kan vi få det att fungera också. Det gav ju bra utdelning i Vampire-liret exempelvis.
 
Top