Nekromanti En del frågor hit och dit...

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: AC o HP

Well, ja. Jag syftade inte på att han inte klarar att räkna ut det
OK - jag håller med om att d20 har lite högre inlärningströskel än BRP.

Jag tycker helt enkelt inte att det är ett tillräckligt bra mått på skicklighet att baka in undvika/parera i HP.
Man kan säga att HP är direkt deriverat från level - när man stiger i level får man HP. När man stiger i level får man också bättre attack-bonus.
Jag antar därför att om du inte tycker om HP-systemet som en abstraktion av parering så tycker du inte heller om hur attack-bonus systemet fungerar.
Så egentligen är det inte HP-systemet du hakar upp dig på, utan levelsystemet - eller drog jag fel slutsats där?

Vad jag upplevt från verkligheten så är det enklaste sättet att undvika skada (det man har AC till) just att parera eller blockera. Det finns ingen chans att bli bättre på det i D&D!
Jag förstår vad du menar, och jag ska försöka visa att du har fel.
En spelare gör en rollperson med CON14. Antingen så gör han en Fighter med 12hp, eller så gör han en Wizards med 6hp.
Varför har fightern dubbelt så mycket hp? Jo för att han är dubbelt så bra på att parera och därför tar hälften så mycket skada (så egentligen har de samma antal hp).
En spelare gör en Fighter som har CON5 och börjar med 7hp, en annan spelare gör en Wizard med CON16 och börjar med 7hp. Varför börjar båda rollpersonerna med lika mycket, 7, hp? Jo för att Fightern är dubbelt så bra på att parera (så egentligen har Wizarden dubbelt så mycket hp).

alla HP kan omöjligt vara KROPPSpoäng utan ett gäng måste vara "hindrad skada" som egentligen AC är till för
AC har aldrig varit en form av "parering", även om smidighet räknas in där.
Bara för att du tycker att parering borde vara inbakat i AC så betyder det inte att du har rätt och jag har fel - spelet fungerar så och har fungerat så i 30år.

för till och med hjältar i D&D ska dö av ett dolkhugg i levern tycker jag
Återigen en smaksak, men om det är enda problemet så går det att fixa:
- Dolkar kan göra crits.
- Rogues kan göra sneak attacks.
- Asassins kan göra death attacks.
- Använd Massive damage Threshold från d20Modern: (finns i SRDn precis som Players/DMguiden/Monsterboken) tar man minst lika mycket skada som man har CON måste man göra ett fort-save vs DC15 eller hamna på -1hp.

Skulle det vara enklare att slå ett skadeslag och sedan dra av rustningens absorbering istället för att redan räkna in absorberingen i anfallsslaget?
...
Ja! Man vet ju iallafall vad som händer utan att SL behöver hitta på något varje gång man tar 1 Hp i skada eller varje gång någon inte kommer över AC.
Om man missar rejält med sitt anfallsslag så har man inte varit i närheten av sin motståndare.
Om man missar lite grand så har rustningen "absorberat" skadan.
Om man bara gör 1hp i skada så har motståndaren lyckats parera och man har bara gjort en rispa.
Svårt? :gremsmile:

Ett typiskt tärningsslag är över på mindre än en sekund
En DnD-rollperson ska slåss med sitt longsword. Spelaren tar upp en 20-sidig och en 8-sidig tärning och slår båda samtidigt. Du har rätt- det tar bara någon sekund.
I BRP tar det ett par sekunder längre och i "värstingspelen" kan en attack/skada ta upp till en halv minut.

Jag har inget emot BRP-spel (om jag inte spelar DnD så spelar jag GURPS och CoC), men nu är reglerna som de är i DnD.
Jag ser inte tillräckligt med fördelar med att BRP-anpassa d20-reglerna - även om du kanske gör det.
(för att jag införa en ny husregel så ska den nya regeln ge så pass mycket spelupplevelse att det överväger extraarbetet med fler regler)

Däremot, som Dante säger, har du fått enkelhet om bakfoten.
Jag ber om ursäkt för att ha missbrukat ordet "enkelhet".

Om det är vad du eftersträvar så borde du rationalisera ner all strid till ett slag och ett värde
Tro det eller ej, men jag har varit inne på de planerna. :gremsmile:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Alternativ Läkning

Som ett alternativ till den naturliga läkningen enligt 3.0 reglerna (Level HP / dygns vila) föreslår jag denna enkla lösning;
- Man återfår 10% av sin totala mängd Hitpoint per dygn, om man inte utför några extremt krävande fysiska uppgifter.
- Gör man inget annat än att vila under ett dygn återfår man 20% av sina hitpoints.
- Avrundning av delar avrundas enligt normala avrundningsregler.

Detta innebär att krigaren och sorcerern kommer att läka i samma takt, även fast krigaren har fått betydligt mer däng.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,319
Location
Göteborg, Lindome
Re: AC - inte så enkelt som träff eller inte!!!

Så för att överleva behöver man alltså ha en rustning?
Nej, men man behöver oftast få upp pansarklassen. En bastant riddarrustning är ett sätt, men det finns mycket annat som ger en fördel på pansarklassen; bra händighet, klassförmågor, knep, taktik, magi, etc.

Det kvittar alltså helt hur bra man är på att hantera svärdet, i och med att man inte kan parera? Eller kan man?
Ditt försvar beror på en hel massa saker som räknas ihop i din pansarklass. Stirra dig inte blind på hur en envig med svärd ser ut, i D&D strider man minst lika ofta mot varelser som attackerar med helt andra saker än svärd. Hur slår man parera mot en slemtråd från en gelékub? Eller mot den okroppsliga attacken från en vålnad? Man måste givetvis anpassa försvaret efter typen av anfall och därför är kanske en parering inte det bästa. Utan att spelaren skall behöva gå in på detaljer antas rollfiguren försvara sig så effektivt som möjligt hela tiden.

Om man vill påverka hur rollfiguren strider, finns det både olika stridshandlingar att använda (defensiv strid, stormning, totalt försvar, etc) och knep att lära sig (vapenhandlag, ducka, etc). Desutom finns det klassförmågor som påverkar pansarklassen avsevärt.

Om du ändå vill ha ett tärningsslag för försvaret kan man betänka att pansarklassen är 10 + alla justeringar. Ersätt denna "10" med resultatet av en t20, så har du ett försvar som varierar med ett tärningsslag.

Möjligheterna är nästan gränslösa - om man vill.

/Mikael
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AC o HP

"En DnD-rollperson ska slåss med sitt longsword. Spelaren tar upp en 20-sidig och en 8-sidig tärning och slår båda samtidigt. Du har rätt- det tar bara någon sekund. I BRP tar det ett par sekunder längre och i "värstingspelen" kan en attack/skada ta upp till en halv minut."

Räknar du in parallellismen i d20 (anfallstärning och skadetärning slås samtidigt) så måste du i rättvisans namn räkna in den i BRP också. Det vill säga, anfallaren slår anfallstärning och skadetärning tillsammans, samtidigt som försvararen slår försvarstärning.

---

Det sagt, så har jag faktiskt ingenting emot att det tar tid, så länge som båda parterna lever sig in i situationen. Det känns som att den där extra sekunden som BRP-spelaren spenderar på att slå tärning är ett billigt pris att betala för att spelaren ska vara mer aktiv än "se till å få skiten överstökad".

Min absoluta favoritstrid var i Usagi Yojimbo RPG, där man använder taktikvalskort. Beroende på vilka kort man väljer så kan man slå ett anfallsslag och ett försvarsslag, två anfallsslag och två försvarsslag, inga slag alls eller två anfallsslag. Det sistnämnda är skitdödligt - det kan mycket väl hända att båda dör. Nåväl, fajten varierade i hastighet från blixtsnabb (Total Attack mot Total Defence - inga slag slås) till halvslö (Cautious Attack mot Cautious Attack - två slag av varje), men den var tät som attan! Sovjet kunde ha invaderat Skövde utan att det märktes. Jag som spelledare satt och myste. Jag behövde inte göra något för att beskriva fajten - det klarade taktikvalen ypperligt själva. En rollperson blev skadad en stund in, och insåg att han inte skulle klara det här. Men han var ju samuraj, så trots att spelaren var nästan säker på att han skulle förlora så lyfte han ändå taktikvalskortet för att visa att han var klar för nästa runda. Han tänkte inte acceptera ett nederlag, helt enkelt.

Den andre spelaren tog upp ett av korten. "Är en samurajs heder verkligen värd så mycket?" sade han. "Vi följer båda bushido" svarade den skadade. Den skadade nickade och bytte kort.

Total Attack mot Total Attack - båda flög mot varandra. Två anfallsslag slogs. Endast den skadade stod upp efteråt.

Den här striden var snortät! Rätt igenom! Detta trots att spelledaren (jag) inte beskrev vad som hände, och trots att rundorna mycket väl kunde ta någon halvminut eller minut om båda spelade Cautious Attack, och den där sista viljestyrkesmätningen tog faktiskt rätt lång tid.

Så vad var det som gjorde den här fajten så tät? Tja, till att börja med så var den personlig. För det andra så är stridssystemet i Usagi rätt kul i sig självt. Det engagerar spelarna rent fysiskt och intellektuellt, och de märker direkt att deras handlingar har en påtaglig effekt i spelet. Hela striden kan förloras på grund av fel taktikval. Skillnaden gentemot konventionella spelsystem, som ju också kan förloras på grund av ett taskigt tärningsslag, är att det är spelaren som gör taktikvalet, inte tärningen.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett par kommentarer och förslag

- Massive Damage finns redan i DMG.

- AC är en kombination av Rustning, Pareringar och Duckningar. Det är så det förklaras i reglerna. Rustningens "skydd" mot skada är redan inbakat här i.
Problemet med detta system är att AC inte ökar med Level, utan systemet är helt beroende på att man skaffar sig bättre och bättre rustning. Det finns alltså ingen möjlighet att bli bättre på att parera. I en kampanjvärld där rustningar och magi är ovanliga innebär detta ett problem.
Lösning: Har ingen än. Väntar på att se hur de har löst det i Conan RPG där man har Dodge Base Bonus och Parry Base Bonus.

- HP är en kombination av uthållighet, tålighet, och ren tur (det finns en massa mer förklaringar). Men i praktiken är det rent hur mycket däng du tål.

- CON har inget med pareringar att göra. Där i mot har det nog en hel del med att göra hur uthållig, smärtålig etc man är. Figtern tål inte mer för att han kan parera bättre med hög Con, utan för att hans träning har gjort honom mer uthållig och mer tålig för smärta. HP fungerar inte bra för att representera smärta dock. Men det funger bra för ett snabbt skadesystem.

Om man vill ha lite dödligare strider inför man enkelt följande regelvarianter:
- Mot en motståndare som inte är medveten om att du är på väg att anfalla honom, och därmed inte aktivt försvarar sig, får du alltid utföra "coupe de grace" (se DMG).
- I situationer där du inte kan försvara dig (smält lava, etc) med hjälp av vapen tar man ability damage istället för HP damage. Primärt CON, men även andra egenskaper kan vara lämpliga beroende på situation.
- Crits ger 1 Poäng Temporär CON damage.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
1 till 10 på tärningen = Parerade/duckade undan.
11 till 20 på tärningen = Rustningen räddade/Duckade undan.

Tärningsresultatet är omodifierat, det första resultatet för om man är beväpnad alternativt bär rustning.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Varför inte skapa?

Varför inte skapa ett taktik-korts-system till D20 då om du så önskar?
Är själv inte förtjust i dem, så har inga vidare förslag på hur man skulle utforma det i praktiken.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: AC o HP

Räknar du in parallellismen i d20 (anfallstärning och skadetärning slås samtidigt) så måste du i rättvisans namn räkna in den i BRP också. Det vill säga, anfallaren slår anfallstärning och skadetärning tillsammans, samtidigt som försvararen slår försvarstärning.
Instämmer - vilket betyder 5 tärningar i CoC, vilket tar någon sekund extra att överblicka. :gremsmile:

Återigen: jag har inget emot BRP.
Vad jag är emot är att göra om d20 till BRP eftersom de lösningar jag sett har varit värdelösa.
(Mutants&Masterminds som Magnus tipsat om verkar lovande, så jag ska ta mig en extra titt på det)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte skapa?

"Varför inte skapa ett taktik-korts-system till D20 då om du så önskar?"

Därför att jag inte spelar Star Wars d20 längre och kommer förmodligen aldrig göra det igen. Och de passar ju inte riktigt in i Lemuria, så jag har inget behov av taktikkort i d20. :gremwink:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Varför inte skapa?

Dåså. Inte mycket att orda om. Men om du hade velat spela d20 så hade ju alltid möjligheten funnits där.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AC o HP

"Återigen: jag har inget emot BRP."

Bara för att vara övertydlig: Usagi Yojimbo är inte BRP, utan Fuzion.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte skapa?

"Men om du hade velat spela d20 så hade ju alltid möjligheten funnits där."

Utgår man från de taktikvalskort och regler som finns i Andra Imperiet (titta under Grundregler) så torde det inte vara särskilt svårt. Anfallsslag mot försvarsslag blir ett helt vanligt anfallsslag enligt D&D3. Det enda luriga som jag kan komma på är väl fallet då ett anfallsslag inte ställs mot ett försvarsslag (dv Offensiv mot Offensiv eller Avvaktande mot Offensiv), och det borde kunna lösas med ett vanligt anfallslag fast med lämplig modifikation (+5?) och/eller att det alltid gör en crit om det går in.

Dessutom så behöver man inte längre slå för initiativ. Det sköter taktikkorten åt en. :gremwink:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: En kommentar :)

Hmm, sant. Men denna gång har folk åtminstonde haft en hövlig ton och diskuterat saker rätt så rationellt. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Ett par kommentarer och förslag

Massive Damage finns redan i DMG.
Och i PHB, problemet är att gränsen är 50hp i DnD.
Vill man ha en mer jordnära och mindre heroisk kampanj får man använda reglerna från d20Modern eller d20 CoC.

Problemet med detta system är att AC inte ökar med Level
Vi kan diskutera intill dödagar vad AC och HP egentligen representerar. :gremsmile:
För mig personligen är:
- AC en kombination av rustning och undan manövrar.
- HP en kombination av tålighet (från CON), tur (man slår fram hp) och pareringar.
För mig är det självklart att pareringar ingår i HP och inte i AC eftersom det är HP som ökar med level och inte AC.
I d20Modern så ökar AC med level (defensive bonus), men det är för att kompensera att det inte finns magiska föremål som höjer AC.

Mot en motståndare som inte är medveten om att du är på väg att anfalla honom, och därmed inte aktivt försvarar sig, får du alltid utföra "coupe de grace" (se DMG).
Oops! Mina spelare klagar på när de blir flatfooted när de är surprised. :gremsmile:

I situationer där du inte kan försvara dig (smält lava, etc) med hjälp av vapen tar man ability damage istället för HP damage. Primärt CON, men även andra egenskaper kan vara lämpliga beroende på situation.
Bra förslag!

Crits ger 1 Poäng Temporär CON damage.
Eller så "blöder" man 1hp/round (se wounding för magiska vapen i DMG)
Helt klart är att crits skulle kunna vara dödligare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1 till 10 på tärningen = Parerade/duckade undan.
11 till 20 på tärningen = Rustningen räddade/Duckade undan.
Jag tyckte du skrev 1 - 9, resp. 11 - 20 först.
Personligen så använder jag 1 - 9, resp. 10 - 20.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Visst kan man parera

Fighting Defensively: -4 på sina attacker, men +2 på AC.
Total Defense: +4 på AC, men man får inte anfalla alls.
Combat Expertise: kräver att man har ett särskilt Feat, men gör att man kan minska sin attackbonus med upp till 5 och lägga till samma siffra på AC.
Det är just dessa saker som gör att folk tror att parering är inräknat i AC.
Vill man ägna sig extra mycket åt försvar så ökar ens AC, men med det så är det inte sagt att parering är inräknat i AC från början.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En kommentar :)

Minnet från Conan-tråden sitter i.
Minnet är kort, men inte SÅ kort. :gremsmile:
 
Top