[Chronopia] - skvalkanalen

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Något som kan vara kul att leka med är gillen/ordnarna/sällskapen/liknande, inte bara för de klassiska grejerna som finns i de flesta fantasy världar utan även för mer specialiserade grejer, ovanliga yrken eller rentav konstiga saker.

Sedan är ju Chronopia så stort att det finns plats för flera gillen som sysslar med samma sak (vi har ju redan minst tre magiker ordnar), som antingen har delat upp staden mellan sig, eller är i öppen konflikt med varandra. Sedan finns det nog flera gillen som har överlappande fokus och försöker få den/de andra parten/na att slutta med det som överlappar. Sedan kan det ju vara, likt magikerna, att man började med ett överbyggande gille men sedan har splittrat i flera mer specialiserade gillen, eller att nykomlingar fixar så att de inte faller under gillets stadgar (ex. så är de snabbmatställen där man inte kan sitta o äta medlemmar av utespisargillet eftersom det senare endast gäller för ställen där man kan sita o förtära maten vid serveringsstället).

Inget av detta är kontrollerat eller bestämt av kejsaren utan något som folk har kommit fram till själva. Flertalet av gillena är nog uppbackade av en eller flera av de stora maktfaktorerna i staden (alvhus, dvärgklaner, Ikki, etc.) som är intresserade av vad de tillverkar / bevakar sina intressen genom gillena / använder dem för ombudskrig / andra dunkla anledningar. Det finns nog vissa gillen som är backas av grupper som e fiender i övrigt men behandlar gillet som neutral mark (ex. Hårfärgarorden har både Degas o Aramas som intressenter o än så länge har det skett utan större problem), medan i andra fall när man har två faktorer som har liknande intressen så står de istället bakom var sitt överlappande gille.


O bara för att illustrera roliga fantasy gillen, här är en sida från Kill 6 Billion Demons
1643550477265.png
Kill Six Billion Demons » KSBD 3-50
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
En sak jag skulle vilja få till för Chronopia 2.0 är en väldigt modulär och flytande världsbeskrivning, ungefär som i cyber m/77 och/eller i trobergs tråd om kryddpaket.

typ, det enda konstanta är ”stor fantasystad där allt är överdrivet ”.

Sedan kan du lägga till/plocka bort efter behag:
  • Kejsaren är död
  • Det finns en senat
  • Magin är svår att kontrollera efter en magisk apokalyps som förintade magistaden
  • Revolution! Missnöjet pyr under ytan!
  • Religon är det viktigaste som finns, sekter, kulter och kyrkor kämpar om själar och värdslig makt
  • Byråkrati är viktigt. Muta/ansök/förfalska tar mycket av din tid
  • En uråldrig drake damp ned i evighetspalatset, eldade upp kejsaren och utropade sig till evig monark i Chronopia
  • ….. en miljon andra möjliga saker
Jag tar mig friheten att lägga till lite:
  • Trollrebeller! Jag vill att de ska vara smarta, "onda", boogeymen som sår revolutionens frön varhelst de kan, kanske styr de Röda Flammans Arbetarorganisation från kulisserna samtidigt som de organiserar förrymda orchslavar.
  • Gillen!
  • Anakronism! För egen del kör jag utvecklingsnivå runt 1700talet, men vissa kulturer ända tillbaks till 1200-talet (högländare, tittar på er), och dvärgar nånstans i början på 1800talet exempelvis. Fast krut ska bort, svart gas in!
  • Distrikt, Domäner & Kvarter, i ökande relevans för rollpersonerna. Låt spelarna själva sätta smak på spelet genom att skapa sitt kvarter!
  • Stan genomsyras av magi, inte alldeles otänkligt att minimagi skulle kunna vara ganska vanligt
  • och miljoner fler saker såklart :D
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,957
Location
Stockholm
Något jag alltid tyckt är svårt är att få till känsla av Z-axeln i staden. Det blir ofta att en knallar runt på gatuplan och är nöjd med det men det finns ju gott om "gator" högt upp i luften. Kartor i flera lager är svårt, skulle behöva någon form av 3D-modell för att illustrera ett kvarter...

Librumagi var en av de saker jag tyckte verkade ballast när jag läste första gången men stor besvikelse att det inte fanns regler för det ordentligt :(
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Något som kan vara kul att leka med är gillen/ordnarna/sällskapen/liknande, inte bara för de klassiska grejerna som finns i de flesta fantasy världar utan även för mer specialiserade grejer, ovanliga yrken eller rentav konstiga saker.

Sedan är ju Chronopia så stort att det finns plats för flera gillen som sysslar med samma sak (vi har ju redan minst tre magiker ordnar), som antingen har delat upp staden mellan sig, eller är i öppen konflikt med varandra. Sedan finns det nog flera gillen som har överlappande fokus och försöker få den/de andra parten/na att slutta med det som överlappar. Sedan kan det ju vara, likt magikerna, att man började med ett överbyggande gille men sedan har splittrat i flera mer specialiserade gillen, eller att nykomlingar fixar så att de inte faller under gillets stadgar (ex. så är de snabbmatställen där man inte kan sitta o äta medlemmar av utespisargillet eftersom det senare endast gäller för ställen där man kan sita o förtära maten vid serveringsstället).

Inget av detta är kontrollerat eller bestämt av kejsaren utan något som folk har kommit fram till själva. Flertalet av gillena är nog uppbackade av en eller flera av de stora maktfaktorerna i staden (alvhus, dvärgklaner, Ikki, etc.) som är intresserade av vad de tillverkar / bevakar sina intressen genom gillena / använder dem för ombudskrig / andra dunkla anledningar. Det finns nog vissa gillen som är backas av grupper som e fiender i övrigt men behandlar gillet som neutral mark (ex. Hårfärgarorden har både Degas o Aramas som intressenter o än så länge har det skett utan större problem), medan i andra fall när man har två faktorer som har liknande intressen så står de istället bakom var sitt överlappande gille.
Jag håller till tusen procent med! Gillena ska vara integrerade i allt från karaktärsskapelse till kampanjspel och mellanspel.

När vi kör är spelgruppen (ligan) gänget man gör stötar med, liksom mer aktivt spel. Gillet är egentligen allt däremellan, det riktiga jobbet. Sen för all del går det ju få beställningsjobb från det egna gillet, extra klirr i kassan då (liksom att bygga rykte inom gillet).

Jag har själv tagit mycket inspiration av Blades in the Darks makrospel av intriger mellan olika fraktioner i staden. De jobb spelarna gör påverkar ställningen i "Spelet" (även om det såklart är oproportionerligt om de bara gör småskit, men huvudsaken är att spelarna känner att de påverkar världen, eller iaf att världen faktiskt är levande kring dem), vissa faktioner skjuter i höjden och andra tappar mark, rollpersonerna blir mer och mer eftersökta desto mer de fuckar med en och samma fraktion exempelvis.

Även om jag mest just nu spelar heist-chronopia och har genuint svinkul med det, så kan ju inte mekaniker enbart snurra kring det. Ibland vill man ju bara rusa ner i kloakerna och hitta glömda ruiner å dänga bossar samt fixa skatten. Så jag känner att systemet för Chronopia 2.0 (C2?) ska vara tillgängligt för mer traddigt grottröj :)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Något jag alltid tyckt är svårt är att få till känsla av Z-axeln i staden. Det blir ofta att en knallar runt på gatuplan och är nöjd med det men det finns ju gott om "gator" högt upp i luften. Kartor i flera lager är svårt, skulle behöva någon form av 3D-modell för att illustrera ett kvarter...

Librumagi var en av de saker jag tyckte verkade ballast när jag läste första gången men stor besvikelse att det inte fanns regler för det ordentligt :(
Agreed! Jag föreställer mig att det finns namn för de olika nivåerna inom varje område, lite slappt: Molntopparna - Dagern - Skymningsplanet - Rötterna - Djupet eller nåt i den stilen. Samtidigt som det inte alls behöver vara likadant överallt såklart :)
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Jag tar mig friheten att lägga till lite:
  • Trollrebeller! Jag vill att de ska vara smarta, "onda", boogeymen som sår revolutionens frön varhelst de kan, kanske styr de Röda Flammans Arbetarorganisation från kulisserna samtidigt som de organiserar förrymda orchslavar.
  • Gillen!
  • Anakronism! För egen del kör jag utvecklingsnivå runt 1700talet, men vissa kulturer ända tillbaks till 1200-talet (högländare, tittar på er), och dvärgar nånstans i början på 1800talet exempelvis. Fast krut ska bort, svart gas in!
  • Distrikt, Domäner & Kvarter, i ökande relevans för rollpersonerna. Låt spelarna själva sätta smak på spelet genom att skapa sitt kvarter!
  • Stan genomsyras av magi, inte alldeles otänkligt att minimagi skulle kunna vara ganska vanligt
  • och miljoner fler saker såklart :D
O jag fortsätter:
  • daVincipunk-teknologi, stjäl från MAGE: the sorcerers crusade illustrationerna o @Mekanurg s Gondica
  • Oligark-grupper (företagskonglomerat, gamla pengar familjer, liknande) som är under alvhusen i makt men ändå är en noterbar maktfaktor för staden, eller i alla fall en större stadsdel.
  • traditioner och ritualer för vissa folkslag/stadsdelar/hela staden - ex. nyårsfiranden, mer sekulära högtider (ex. motsvarigheter till skördefester), stora heliga dager, m.m.
  • mer droger, inte alla kan göra sig höga på soma o svarttobak utan vi behöver fler roliga/tragiska grejer.
  • de andra typerna av lotusblommor utanför de svarta behöver utvecklas
  • underliga eller väldigt specifika gillen, ex.: Sekudaskötarnas förbund (som inte är samma sak som Sekudaveterinärernas förening), Nagelskötarnas gille, gillet för det som plockar upp lik ur kanalerna och akvedukterna, De Professionella Bråkmakarnas Rabulistiska Orden, De Lesbiska Kurtisanernas Systerskap (trots namnet är de öppna för andra sexualiserar än lesbisk men deras medlemmar specialiserar sig på sex o samspel mellan kvinnor, de har även några manliga medlemmar, det är komplicerat), Det ceremoniella tehandels och serverings förbundet (i krig med Orden för kaffe handel, bryggning, och rituell servering), m.m.
  • områden som inte är byggda för människor utan för folk som anser att 1.5 m e att vara lång.
  • folkslagsvarianter av alla raser som bara har en representant i grund- & tillbehörsböckerna
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
O jag fortsätter:
O några till:
  • mer Svärd o Svartkonsts/Weard fiction omslags bruksdjur: jätteödlor, jättelandsköldpaddor, "dinosaurier", gavors, o liknande som rid-, bär-, o dragdjur.
  • mer inspiration från Afrika, de för-koloniserade Amerikas, främre o bortre Asien, och Oceanien.
  • mer inspiration från bronsålderskulturer
  • Namngivna alviska underhus med, åtminstone, en kort beskrivning av dem.

  • daVincipunk-teknologi, stjäl från MAGE: the sorcerers crusade illustrationerna o @Mekanurg s Gondica
Bumbibjörnarna har också en del grejar man kan stjäla
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Chronopia hade inga av DoD:s traditionella djurfolk, men istället introducerade de drakoniter. Tyvärr ignorerades darkoniterna nästan helt i tillbehörsböckerna och dessa borde ju självklart utforskas mer. Men borde man ha med mer djurfolk i en nyversion, o om så vilka? Ska man gå med de gamla klassiska standarden av ankor o vargmän eller ta in hela bunten av djurfolk från DoD:s historia? Eller ska man göra några nya djurfolk som inte har använts tidigare i DoD?
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Generellt sett är jag ytterst försiktigt med djurfolk, mestadels för jag får bilder av människor i dräkter (försöker undvika kinkshaming här :7 ), vilket får följden av att jag inte kan ta dem på allvar, eller till och med förstör min upplevelse. Talande djur överlag är jag vagt allergisk mot.

Men med det sagt så finns det ju spel som fått till det rätt och just ödlefolk/drakfolk tycker jag generellt sett rätt bra om. Och jag håller med dig om att drakoniterna blev nämnda men lika snabbt glömda igen, oturligt nog.

Jag har själv försökt luska i vad jag skule vilja göra med dem och tog lite inspiration av indisk/sydostasiatisk mytologi om garudan och olika sorters drakar därifrån. Det har väl ännu inte mynnat ut i något vettigt ännu, men ying/yang-tema och lite sånt
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Borde vi ha typ-skotska grävlingar ridande jätte fasaner? Som en blinkning till Mutant

Gatugäng är underutvecklade med tanke på hur stora de känns i grundboken. Varje stadsdel borde ha flera gäng, vare oligarkgrupp borde ha minst ett eget gatugäng som gör grovjobbet åt dem.

Generellt sett är jag ytterst försiktigt med djurfolk, mestadels för jag får bilder av människor i dräkter (försöker undvika kinkshaming här :7 ), vilket får följden av att jag inte kan ta dem på allvar, eller till och med förstör min upplevelse. Talande djur överlag är jag vagt allergisk mot.
Men du har inga problem med andra omänniskor? Hur ger de dig inte "bilder av människor i" masker?
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Men du har inga problem med andra omänniskor? Hur ger de dig inte "bilder av människor i" masker?
Nä jag har väl vant mej vid generiska fantasyvarelser antar jag, pratande djur känns liksom fablernas värld för mig. Jag är rädd för att jag inte kan ge dig ett logiskt svar på frågan, det är helt enkelt inte min grej. Sen är jag väl inte kategoriskt emot det, bara det görs snyggt så kan det väl ha en plats ;)

Angående gängen så har jag gjort de största gängen som enskilda gillen som RP kan vara knutna till hittills bara Hökarna och Grinande Gholorna, men jag är lite osäker på om man istället vill ha liksom nåt generiskt "Gängliv" istället. Men det är väl inte otänkbart att de stora gängen tilldelats Gille-status, och dess medlemmar kan åtnjuta ett uns av "medborgarskap"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,524
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sheebar är väl en av få saker gällande drakoniter som nämns i de andra böckerna. Jag har tagit mycket inspiration från det Rising skrev på forumet gällande drakoniter och även övriga Chronopia.

Så mina drakoniter är väl inte så mycket krokodiler på fötter, utan mer ödlemänniskor som i V. Det är självklart en förenkling men orkar inte skriva ut alla förändringar jag gjort med drakoniterna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,422
Har du en länk?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Nämen se där.

Finns det något sätt att editta första inlägget så en länk till den tråden finns där?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,422
Nämen se där.

Finns det något sätt att editta första inlägget så en länk till den tråden finns där?
Beror på hur gammalt det är. Om det är nytt nog finns det en knapp för att editera.

alternativt, gör en sökning med ” från användare” = Rising och sökord ”Chronopia” eller ”Drakoniter” så hittas länkarna lätt.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
"Visst jag är nästan klar med mitt mästerprov i elemtarmagi men först måste jag känna lite pengar genom att vara kvällens underhållning hos madam Pofadors bjudning för att kunna ha råd att betala gillesavgiften."

Man kan nog ha en äventyrsgrupp bestående av låg/mellan nivå gillesmagiker (+ i natura betalda tjänare/liknande) som hela tiden måste ta sig an ströjobb för att ha råd med gillesavgiften o alla grejer som gillet inte står för.
För inspiration av studentlivet man kan läsa upp sig på vad för spektakel studenterna höll på med i universiteten i medeltida och renässans Europa, även våra svenska spektakel o student sammanslutningar kan man nog använda. Och även om RP:na är motsvarigheten till gesäller så gäller nog mycket av student kulturen även för dem (delar av den moderna studentkulturen ska faktiskt ha kommit från gesällernas kultur, om jag förstått rätt).


Angående gängen så har jag gjort de största gängen som enskilda gillen som RP kan vara knutna till hittills bara Hökarna och Grinande Gholorna, men jag är lite osäker på om man istället vill ha liksom nåt generiskt "Gängliv" istället. Men det är väl inte otänkbart att de stora gängen tilldelats Gille-status, och dess medlemmar kan åtnjuta ett uns av "medborgarskap"
Om ett gäng har blivit ett gille känns det lite som de inte längre kan kallas ett gäng, men det är jag.


Gatugäng är underutvecklade med tanke på hur stora de känns i grundboken. Varje stadsdel borde ha flera gäng, vare oligarkgrupp borde ha minst ett eget gatugäng som gör grovjobbet åt dem.
Jag skulle ha att många gäng är uppbackade av olika, mäktigare grupper, vissa permanent medan andra blir inhyrda genom bulvaner för vissa jobb. De som är permanent uppbackade är det genom bulvaner så man inte inte kan direkt peka att de ligger bakom gänget aktivitet mot uppbackarens motståndare, men samtidigt så vet de flesta vem som ligger bakom. Många av stadens gängkrig är i själva verket ombudskrig mellan gängens uppbackare.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
564
Jag tror att Chronopias stora grej är att det får vara precis det som de individuella utövarna känner för. Noir, grimdark, sword & sorcery, cyberpunk, socialrealism, dekonstruktion, etc. Så ska man göra någon nyversion ska man förstärka den friheten och ta bort försöken att alltför enhetligt definiera världen, t.ex. lokaliseringen till Altos baksida. Modulerna ska då inte fokusera på nån teknisk spelstil i form av yrke eller ras, utan på varsin genre.
 
Top