Nekromanti Chronopia lever ännu

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Forntida framtidsmackapärer

"Känner till de flesta av sakerna, och de jag inte känner till kan jag åtminstone tänka mig utan problem... men atomklyvning?!"

Den arabiska hypotetiska atomklyvningen var mer filosofi än vetenskap, men principen man tänkte sig är skrämmande lik den kärnfusion som blev resultatet av Einsteins relativitetsteori. Tankegången finns där, konsekvenserna finns där, förutsättningarna finns där - det enda som saknas är i princip matematiken och det praktiska genomförandet.

Över huvud taget var arabisk vetenskap mycket långt framskriden. De hade sanitet och allmäna bad när européerna fortfarande slängde ut sopor genom fönstret. De hade en matematik som låg ljusår före det europeiska arvet från Rom. De införde bevattning och jordbruksredskap till Spanien som europeerna aldrig ens tänkt på. Islam var (fram tills korstågen sabbade allt) bra mycket mer tolerant än kristendomen. Faktum är att det krävdes en renässans i Europa för att européerna skulle komma ikapp.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Chronopia lever ännu (Delvis OT Rambling)

Finns med i Drakar till DoD årgång -91. Säskilt i grundboken och Hyrsvärdets Handbok förekommer mycket referenser ditåt. När jag läser de två får jag jämt ett molande intryck av att det aldrig var avsett att bli mer än en regelputsning och en alternativ värld medan Ereb fortsatte, från början. Själv gillar jag också Chronopia starkt, men håller med om att mycket av expansionerna var crud. Särskilt Mörkrets Krigare. Hungervapnen i Magi tyckte jag inte heller om, jag tolkade nämligen ursprungsregeln som att de fick permanent +1 i skada för varje 5 KP de gjorde i skada. Spelade jag Chronopia igen skulle jag nog göra det till temporär extraskada tills man pular undan vapnet. Kanske så det är avsett...

/Feliath - "Men då sade jag till Hertigen..."
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: altors baksida

Tror det till och med var fyra böcker till. Har för närvarande inte boken tillhanda, men nästan helt säker, särskilt eftersom jag har ett starkt minne av att kampanjen "Ödeshjulet" (min major gripe är att äventyren inte dök upp, för de verkade häftiga) var i fem delar.

/Feliath - spekulativa minnen
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Chronopia lever ännu (Delvis OT Rambling)

Det där med mörkervapen, skulle det bli permanent +1 så.... ush, vågar knappt tänka tanken.... 1t8+49 i skada... ush....



/King Kromm
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Forntida framtidsmackapärer

Jodå, araberna var jäkligt sofistikerade, vet du något om hur de kom på själva idén? Om de tagit över atombegreppet från grekerna borde de väl också ha kvar idén att de är odelbara, eller kom de på allt själv? Och hur skulle världen sett ut om de lyckats klyva atomerna :gremsmile:?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top