Nekromanti Chronopia lever ännu

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Chronopia verkar vara rätt så dött nu, men jag har alltid tyckt om det och nu har jag dragit ut böckerna ur bockhyllan och beställt de som har fattats. Över hälften av alla saker i Chronopia gillar jag inte alls, speciellt deras "smarta" lösningar på alla saker, så som att förfantasyera alla nutida saker för att lösa problemen.
Jag tycker också att staden är lite för löst beskriven, alltså inte så sammansatt. Om man läser grundbokens Chronopia avsnitt så är det väldigt annourlunda jämfört med alla extra böcker. Grundboken höll en bra klass medans alla extra böcker inehöll allt för mycket snabbt ihopslafsat. Lite för mycket exotiska monster och lite mysko bilder här och där.
Men om man tar och rensar lite på dåliga saker och gör om de halvbra, skriver lite nya regler och allmänt bara putsar upp det. Jag håller själv på lite med det och om någon skulle vilja hjälpa till eller komma med lite ideer så svara gärna eller skicka ett mail.

Jagy... Riotminds är tråkiga, sega med uppdateringar och har totalt misslyckats med sitt spel. Paul Bonner gör otroligt snygga bilder... all ära till dig.

Joakimaker@hotmail.com
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Forntida framtidsmackapärer

"Över hälften av alla saker i Chronopia gillar jag inte alls, speciellt deras "smarta" lösningar på alla saker, så som att förfantasyera alla nutida saker för att lösa problemen."

Du menar moderna saker som...

* toalettpapper (tillverkades av kineserna på 1200-talet)
* nummer på hus (Venedig på 1300-talet)
* skyskrapor (Florens, ca 1200)
* snabbmat (Rom, ca 300 fkr)
* gatuplaner (Rom sedan kejsar Augustus)
* "gräddfiler" för privilegierad trafik (Rom, ca 100 fkr)
* kloaker (Rom och Alexandria)
* rinnande vatten och offentlig sophantering (hela medelhavsområdet under antiken)
* eldkastare (Konstantinopel ca 1200)
* taximeter (Rom ca 300 fkr)
* automatiska dörröppnare (ångdrivna sådana fanns i Alexandria ca 300 fkr)
* "slot machines" (en myntdriven mackapär användes för att dela ut heligt vatten till tempelbesökare i Alexandria ca 300 fkr)
* vattenfast betong (Rom ca 100 fkr)
* mekaniska klockor (reglerade kejsaren av Kinas sexliv redan kring år 0)
* atomklyvning (diskuterades i Bagdad ca 800 ekr)

...och andra saker som vi moderna människor i vårt övermod tror att vi var först med?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Re: Forntida framtidsmackapärer

Många av dessa saker visste jag redan men några var nya.
Ok lite saker att klaga på då, ta tex hissarna, smart att låta de dras av troll. Svart gas är väl en ganska stor undanflykt, bensin i fantsy. Faktisk så gillar jag den ideen konstigt nog. Det skulle inte förvåna mig om något sådant fanns i verkligheten för länge sedan. Romerska krigsmaskiner, ok men dessa dvärgiska är väl lite och ta i.

Jagy
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Forntida framtidsmackapärer

"Svart gas är väl en ganska stor undanflykt, bensin i fantsy. Faktisk så gillar jag den ideen konstigt nog. Det skulle inte förvåna mig om något sådant fanns i verkligheten för länge sedan."
Inte mig veterligen, men jag tror du missat en poäng - eller snárare, att du har annorlunda smak än Chronopia-teamet.
"Vore det inte lattjo med lite steampunk-känsla, liksom, med stora maskiner med oljiga kugghjul som tjoffar och har sig?"
"Jo, och jag vill ha effektiva luftskepp för dvärgarna också, fastän de inte är tända på magi..."
"Hej! Gasdrivna ångmaskiner! Vi hittar på en gas som kanb driva dem, åsså har vi den i dvärgarnas luftskepp också!"
"Kanon!"
Utmärkt lösning, tycker jag. (Bilbo's "svärdssäkra väst" är ju jord av mithril, som är minst lika ostig för sin genre, om någon börjar gnälla).

"Romerska krigsmaskiner, ok men dessa dvärgiska är väl lite och ta i. "
De skall _se_ maffiga ut. Tänk visuellt. Tänk att du gör en actionfilm med maxad specialeffektsbudget (tyvärr hár du bara råd med dina polare som skådisar, medregissörer och medförfattare, men å andra sidan har du total kreativ kontroll) Sociala analyser av produktionsproblemen och detaljerad ballistiska beräkningar har ungefär lika mycket att göra i Chronopia som ett lyckligt slut i Kult eller en eldsbollkastande trollis i Västmark.

Om man ÄR intresserad av preindustriell fiffighet: "Uppfinningar" av Peter James och Nick Thorpe. Tänker in all praktisk applikation av förståelse för naturen, fram till medeltiden från äldsta tid. Den har ISBN 91-34-51978 och gavs ut på Bonnier Alba -96. Kan finnas på bibliotek, gick på bokrean förra året.

Nightowl, doing his usual duty...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Re: Forntida framtidsmackapärer

Jag är helt för ideen med ballistor och sådant men kolla hur dom ser ut, dessa dvärgiska, rullande trä klumparna.
Nej dom passar inte in. Kanske lite mera logiska och beräknade, dom är ju trts allt kända för sina ingenjörer, dvärgarna.

Jagy
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Passar dom inte in i Chronopia?

I Chronopia passar dom väl in? Chronopia försöker förmedla en annan stämning än den gamla vanliga fantasyn. Bara för att dvärgarna heter dvärgar så behöver dom ju inte vara dvärgar i andra rollspel.

Du har väl rätt att tycka vad du vill om Chronopia, men jag tycker inte att du kan säga att Chronopia är "fel". Det är, som Krille påpekat, lika "trovärdigt" som andra fantasyspel.. Nu kanske du inte tycker så ändå förstås..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Re: Passar dom inte in i Chronopia?

Jag har aldrig sagt att Chronopia är "fel".
Tvärtom så är jag för ideen med chronopia men jag menar bara att man skulle kuna lägga ner lite mera tid på att fixa till de lite löst beskrivna sakerna. Själv så ska jag bara ta bort saker jag inte gillar, skriva lite mera saker, lägga in lite mera monster, ändra systemet ganska rejält (jag hade tänkt att göra det till ett erfarenhets system med nivåer, men man får erfarenhets poäng när spelledaren tycker dom är värda det, vilket gör att man måste ha en massa regler att leta upp sakerna i). Jag tänkte också tänkt ändra magierna till min smak, jag arbetar nu på en stor beskrivning av nekrologi.

Jagy - jag är altid bäst på att alldrig stava rätt
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Forntida framtidsmackapärer

det är väl häftigt med dvärgiska ångmaskiner spm dånar och arbetar jämt under högtryck

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Passar dom inte in i Chronopia?

kunde inte säga det bättre själv, faktiskt.

First i was blind, now i can see.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Passar dom inte in i Chronopia?

nivå system?
är det verkligen så smart?
Enligt mig gör det att spelarna tenderar att koncentrera sig på att gå upp i nivå istället för att spela. Men med rätt spelare kanske...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Över hälften av alla saker i Chronopia gillar jag inte alls /---/ Men om man tar och rensar lite på dåliga saker och gör om de halvbra, skriver lite nya regler och allmänt bara putsar upp det.</EM>"
Oj, men det är ju just det jag gjort med 91:ans upplaga som jag håller så kärt.. Visserligen, när jag tänker efter, så var det nästan inget som jag ändrade i EDD.

"<EM>Paul Bonner gör otroligt snygga bilder... all ära till dig.</EM>"
/[color:green]Han</font color=green> som bara kan instämma till detta
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Re: Passar dom inte in i Chronopia?

Meningen är att dom inte har en aning om hur man får poäng utan spelledaren är den som vet och ger dom poäng allt eftersom han tycker att dom är värda det. Antingen efter bra spelande eller efter att ha ändvändt en färdighet så pas lyckat att han förtjänar det.

Jagy
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag håller med. Jag och mina polare spelar fortfarande Chronopia. Jag tycker det inte är något som helst fel på det, beroende på hur man spelar.
Grundboken och Hyrsvärdets handbok är faktiskt väldigt roliga. Men vissa grejer är lite mysko. Ta t.ex. förmågan "Martyrens Hämnd" i boken Mörkrets Krigare. Fusk eller vaddå?

Riotminds är tråkiga, sega med uppdateringar och har totalt misslyckats med sitt spel.

Sant. DoD6 är ett fullständigt misslyckande, enligt mig.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Forntida framtidsmackapärer

"Jag är helt för ideen med ballistor och sådant men kolla hur dom ser ut, dessa dvärgiska, rullande trä klumparna.
Nej dom passar inte in. Kanske lite mera logiska och beräknade, dom är ju trts allt kända för sina ingenjörer, dvärgarna."

Logiska dvärgar har ingen anledning att utveckla ballistor. Det är tvärtom en ytterst fånig idé.

Dvärgarna har en subterran kultur. De själva trivs bäst under jorden, de naturresurser finns under jorden, och deras naturliga fiender och konurrenter bor under jorden. Det är därför fullständigt onaturligt och ologiskt att de skulle utveckla romerska krigsmaskiner eller motsvarande, som är gjorda för en kultur i en helt annan taktisk/strategisk situation. Hyperavancerade murbräckor för att forcera blockerade gångar, apparater som skjuter svärmar av projektiler för att rensa tunnlar från fiender samt avancerad sappörteknik är däremot ytterst logiskt.

När sedan dvärgarna når ett stadium i sin historia där de börjar interagera med ytlevande raser kan de visserligen ha nytta av ballistor etc, men de vinner mer på att utnyttja sina övertag vad gäller teknik utvecklad för en underjordisk kultur. Hur faen stoppar man dvärgiska sappörer från att underminera ens fort?

Notera också att dvärgarna uppfann krutet - troligtvis som en del av bergsteknik till att börja med, först senare som ett vapen, men ändå. Avancerade krutvapen är alltså logiskt hos dvärgarna, och att de har en mer utvecklad teknologi där är också logiskt.

De publicerade krigsmaskinerna är kanske inte "logiska" (de är väl framförallt inte _möjliga_) men det var heller inte avsikten. Om du ogillar dem, släng för höge farao ut dem! Men om du vill tänka "logiskt" (eller snarare: extrapolera troliga fakta med hjälp av logik) gör det, och basera det inte på din personliga estetik - annars ger du dubbla budskap.

Nightowl, fattar inte varför man utgår från Chronopia om man uppenbarligen inte gillar dess stil och resonemangen bakom...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Håller faktiskt med, har nu inte spelat dod:chronopia på kanske ett år, men för mindre än en vecka sen tog jag fram samtliga böcker och har nu börjat pilla med en kampanj, men en sak som jag saknar, sann drakmagi, det står om det i en av böckerna, men inte själva skolan...(eller har jag missat det totalt??)

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
altors baksida

En annan sak som jag kom och tänka på nu när jag läste denna tråd, vad hände med de tre(eller vad det två??)fortsättningsböckerna på altors baksida?? Jag menar, chansen att dom börjat skriva på det e nog ganska stor, men så gick det som det gick, och dom slöpptes aldrig, men vad hände med det som dom faktiskt skrivit??

/King Kromm
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Forntida framtidsmackapärer

Känner till de flesta av sakerna, och de jag inte känner till kan jag åtminstone tänka mig utan problem... men atomklyvning?! Jag fick en ny bild av den arabiska vetenskapen... Om någon kan fixa mer info så skulle denne vara Snäll.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top